Hop til indhold

Hyrdehunde og hygge søges


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Hej alle, vi er ved at arrangere en tur hvor hyrdehunde kan få lov at prøve at samle nogle får. Det bliver på Sjælland og Aussies for ever vil være "dommer".

 

Min Motor skal bl.a. prøve, samojeder har i tidernes morgen (og stadig i USA) været brugt som hyrdehunde. Vi skal være minimum 5 hunde og max 10. Der SKAL være hyrdehund i din hund, blanding eller ej, ikke jagt.

 

Dato og præcist sted har vi ikke fundet frem til endnu, det vil cirka koste 100kr at være med.

 

Samtidigt kunne vi måske lave en HF hyggedag? Så kan folk jo kigge på og filme flotte film af Motor som løber stik modsat fårene og mig der hyrder fluerne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 259
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst lillefod

En hundredemand for at slagte et får er da billigt!! Måske man skulle melde krapylet til - Selvom det vist nok var køer der var emnet dengang de blev brugt til den slags :lol:

 

Får ka vel males brogede?

Er der evt nogle lam (kalve) til begynderhunde??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
En hundredemand for at slagte et får er da billigt!! Måske man skulle melde krapylet til - Selvom det vist nok var køer der var emnet dengang de blev brugt til den slags :lol:

 

Får ka vel males brogede?

Er der nogle evt nogle lam (kalve) til begynderhunde??

 

:lol: IKKE jagt, skrev jeg. Tror det bliver dyrt hvis alle fårene er døde efter prøvningen, men udover det - ja selvfølgelig kan de måles, de små får.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker på at Luna ville syntes det var fantastisk morsomt, men jeg er ikke helt sikker på at fårene ville mene det samme :engel:

 

Men hvis jeg ikke skal noget andet den dag, så kommer jeg gerne med mit videokamera og foreviger jeres forsøg på at lokke jeres hunde til at hyrde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
:lol: IKKE jagt, skrev jeg. Tror det bliver dyrt hvis alle fårene er døde efter prøvningen, men udover det - ja selvfølgelig kan de måles, de små får.

 

Ingen jagt, not to worry... :lol:

Men i de videoer jeg har set af hyrdende rotter, skal kvægene altså makke ret - ellers bliver der markeret (ikke skambidt) :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Ingen jagt, not to worry... :lol:

Men i de videoer jeg har set af hyrdende rotter, skal kvægene altså makke ret - ellers bliver der markeret (ikke skambidt) :blink:

 

No worries så.

 

Hey du kan da også komme med hjemmebagt kage, gerne formet som en rotte :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
No worries så.

 

Hey du kan da også komme med hjemmebagt kage, gerne formet som en rotte :mums:

 

Hjemmebagt?? :skraek: Tror næppe du har tænkt den tanke til ende :lol:

 

Men find du nu bare en dato og et sted først :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Sted er fundet: Jægerspris.

 

Dato forslag: 3 oktober.

 

Den dato er reserveret mig til mit hvalpetræf, men hvis I er meget søde alle sammen .... :engel:

 

Andre datoer kan sikkert godt bruges - dog weekender.

 

Jeg har snakket med hende som har stedet. Hun har prøvet at teste en masse forskellige hunde, dog aldrig Sammy (da ingen hyrder med dem i DK), men hun er frisk på at prøve :blink:

Hun har mange års erfaring og har også haft et par artikler i "Hunden" omkring hyrdning.

 

Tror forresten ikke hun har prøver rotter heller, men dem har jeg set hyrde i USA - inklusiv shæfer

 

Følgende hunde - og blandninger her af - kan testes:

 

Border Collie

Australian Shepherd

Collie

Shæfer (ej "hvid schæfer")

Shetlands shepdog

Beauceron

Belgisk hyrdehund

Islandsk fårehund

Laphund (finsk og svensk

Lapsk vallhund

Cattledog

Welsk Corgi

Beauceron

Nuuk hunde

Kelpie

Bearded collie

Old English Shepdog

Bouvier des flandres

Västgötaspids

Briard

PON

Puli

Pumi

Pyrenæisk hyrdehund

 

Der er sikkert flere hyrdehunde racer, men det var hvad jeg kunne komme på nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Sted er fundet: Jægerspris.

 

Dato forslag: 3 oktober.

 

Den dato er reserveret mig til mit hvalpetræf, men hvis I er meget søde alle sammen .... :engel:

 

Andre datoer kan sikkert godt bruges - dog weekender.

 

Jeg har snakket med hende som har stedet. Hun har prøvet at teste en masse forskellige hunde, dog aldrig Sammy (da ingen hyrder med dem i DK), men hun er frisk på at prøve :blink:

Hun har mange års erfaring og har også haft et par artikler i "Hunden" omkring hyrdning.

 

Tror forresten ikke hun har prøver rotter heller, men dem har jeg set hyrde i USA - inklusiv shæfer

 

Følgende hunde - og blandninger her af - kan testes:

 

Border Collie

Australian Shepherd

Collie

Shæfer (ej "hvid schæfer")

Shetlands shepdog

Beauceron

Belgisk hyrdehund

Islandsk fårehund

Laphund (finsk og svensk

Lapsk vallhund

Cattledog

Welsk Corgi

Beauceron

Nuuk hunde

Kelpie

Bearded collie

Old English Shepdog

Bouvier des flandres

Västgötaspids

Briard

PON

Puli

Pumi

Pyrenæisk hyrdehund

 

Der er sikkert flere hyrdehunde racer, men det var hvad jeg kunne komme på nu

 

Jeg er klar!

 

Og skal nok medbringe hjemmebagt kage :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg ved jo ikke, hvad der er i Tyson ud over poms, men det KUNNE jo godt være islandsk fårehund. :engel: Og jeg har en gang læst en artikel om en poms på Fyn, der var meget dygtig til at hyrde familiens får. :engel::engel::engel:

 

Ej, det går nok ikke, tror bare at muslingen ville stå og gø af de store, krøllede bæster. :mrgreen:

 

Men jeg vil gerne med som tilskuer, hvis det bliver til noget. :klap:

 

Jeg går ud fra, at det kun skal være hunde, der ikke har været på får før? Så f.eks. Chili con Caias aussie kan ikke være med, fordi hun har været på får nogle gange?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
En hundredemand for at slagte et får er da billigt!! Måske man skulle melde krapylet til - Selvom det vist nok var køer der var emnet dengang de blev brugt til den slags :lol:

 

Får ka vel males brogede?

Er der evt nogle lam (kalve) til begynderhunde??

 

åhhh oversøg lige dit spørgsmål :genert:

 

Min race er faktisk også primært en kvæghund - og det samme er cattledog. Specielt AC kan godt være lidt "nasty" over for fårene sammenlignet med f.eks. en BC, men de hyrder fint med får.

 

[media]http://www.paintedmagic.dk/Images/Aktiviteter/Instinkttest.jpg[/media]

 

Instinktesten foregår forøvrigt ikke ved at hunden bare lykkes ind til fårene og så jagten dem rundt (som blev vist i en CM udsendelse :roll:)

Man kommer ind i en lille rund indhegning med hunden og fårene står der inde i en mindre rund indhegning.

Kun hvis hunden udviser minus interesse for fårene eller viser interesse, men samtidig virker styrbar får den lov at komme fri på fårene.

Nogle bliver måske lidt skuffede at deres hund ikke for lov at være løs sammen med fårene men ... fårene løber fordi de er bange for hunden, og selv om vi synes det ser fedt ud når hunden "hyrder" så er detdyr som man skal behandle ansvarligt og ikke bare bruge som et legetøj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Altså det er jo kun Vilya, der ikke har prøvet det før...

 

Hele vejen fra det mørke Jylland :shock::mrgreen:

 

Det kunne være drøn hyggeligt :klap:

 

Jeg er sikker på at du to andre pingviner vil elske at prøve igen :blink: - der er også faciliteter til erfarne hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hele vejen fra det mørke Jylland :shock::mrgreen:

 

Det kunne være drøn hyggeligt :klap:

 

Jeg er sikker på at du to andre pingviner vil elske at prøve igen :blink: - der er også faciliteter til erfarne hunde.

 

SÅ tager jeg resten af pingvinflokken med også! Kimmi ville i hvert fald elske at få lov :mrgreen: Splint er ikke helt overbevist :genert:

 

Og ja - laver jo alligevel ikke andet end at køre landet rundt hele tiden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
SÅ tager jeg resten af pingvinflokken med også! Kimmi ville i hvert fald elske at få lov :mrgreen: Splint er ikke helt overbevist :genert:

 

Og ja - laver jo alligevel ikke andet end at køre landet rundt hele tiden :-D

 

Super :klap:

 

Hvis der er flere interesserede så må I vist hellere være hurtige :blink:

 

Nu er vi oppe på 5 (måske 5 og en halv :slem:)

 

Motor

Samson

Kimmi

Splint

Vilya

(Tyson???)

 

Jeg kommer ialt fald med bamsen og hasselnødden, men vil lade pladsen stå åben til en anden, da jeg få hende testet en anden dag.

 

Skal jeg høre om d. 3. oktober?

Link til indlæg
Del på andre sites

Super :klap:

 

Hvis der er flere interesserede så må I vist hellere være hurtige :blink:

 

Nu er vi oppe på 5 (måske 5 og en halv :slem:)

 

Motor

Samson

Kimmi

Splint

Vilya

(Tyson???)

 

Jeg kommer ialt fald med bamsen og hasselnødden, men vil lade pladsen stå åben til en anden, da jeg få hende testet en anden dag.

 

Skal jeg høre om d. 3. oktober?

 

Altså, jeg ved jo faktisk ikke, om Buju og Samson vil med... regner bare med det, hvis nu Buddha og jeg spørger hende pænt. :genert: Og håber det, for så kan jeg måske få lov til at køre med dem derop. :klap:

 

Og øhhh, jeg regner da ikke med, at Tyson kan prøve? :genert: Tror bare at han ville gø en hel masse af fårene. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

YAY hvor fedt! Jeg har skrevet linket til samojede-folkene herinde, måske nogle af dem syntes det kunne være sjovt.

 

Og jeg er sådan ret glad for at fårene er lukket inde, det bliver Motor sikkert osse...

 

Altså, jeg ved jo faktisk ikke, om Buju og Samson vil med...

 

Haha jeg er ret spændt på hvad hun mener om Samson som hyrdehund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...