Hop til indhold

Alaskan malamute - lejlighed?


Gæst Maria^^
 Share

Recommended Posts

Gæst Maria^^

Hej (:

 

Jeg er ny her og vidste ikke rigtig hvor jeg skulle placere tråden, så det blev her ^^

 

Jeg har længe tænkt på at anskaffe mig en Alaskan Malamute og har overvejet nogle ting. Jeg skal i lejlighed her snart (med have) og tænker at det måske ville være en anelse synd at anbringe en så stor hund der? på trods af de 4-5 gåture om dagen på 1-3 timer pr. gang.

Og så ville jeg bare lige høre jeres mening om det?

 

Hvis det er en alt for langt ude idé, så havde jeg også overvejet en Golden Retriever? igen ville jeg lige høre jeres mening om den i en lejlighed og med samme gåture osv. (:

 

- er opvokset med Schæfer og Labrador.

 

Tak på forhånd :D

Link til indlæg
Del på andre sites

malamutter vil jo gerne være ude en stor del af tiden, men hvis den kunne have adgang til haven, er det måske ikke boligforholdene, der skal holde dig tilbage. generelt er størrelsen på boligen ikke så vigtig - det er hvad du laver med hunden, der er vigtigst.

 

og her ville jeg virkelig overveje meget grundigt, inden jeg anskaffede mig en malamut. de har et STORT behov for motion, meget stort. og det er jo på alle måder en meget, meget anderledes hund, og en meget større mundfuld, end en golden. så når du har de to som mulige fremtidige hunde, kan jeg ikke lade være med at spekulere på, om du virkelig har sat dig ind i, og gerne vil have, en brugshund med så stort b, som en malamut er.

 

umiddelbart virker det lidt sjovt, nemlig, med to så forskellige hunde, kan næsten ikke forestille mig, hvad du synes, at de to racer har tilfælles, som tiltrækker dig til dem begge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg taenker mere paa, nogle store racers stojniveau. store hunde, har nogle kraftfulde go og naar de render rundt i lejligheden, kan det hores mere nedenunder end hvis det er smaa poter der tripper... med naboer saa taet paa, som i et lejlighedskompleks, kan det blive et problem.

 

Desuden er jeg, generelt, af den mening, at store aktive racer) specielt arbejdsracer) bor have adgang til egen have, da gaature ikke er nok for den type hunde der har stort udendorsbehov for at ligge i naturen i timevis i lobet af dagen, vinter og sommer. Sorry hvis jeg traeder nogle ejere over taerne med den melding.Jeg mener klart en stor aktiv hund helst boer have adgang til egen have, selvom den kan sagtens nojes med mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Det er i hvertfald to vidt forskellige racer du har i tankerne... Jeg ville holde mig langt væk fra malmuten hvis jeg var dig - indtil du har været ude og snakke med forskellige opdrættere af racen og læst ordentligt om den osv.. :5up:

 

Det er som allerede nævnt en brugshund med stort behov for at bruge sin krop og muskler.. Den skal ud og trække.. Jeg har selv en brugshund, dog af noget mindre kaliber, så jeg kan "nøjes" et par cykelture om ugen udover de sædvanlige gåture.. :engel:

 

Du ville komme til at slide dine sko op med en malle... :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria^^

Ja okay, så ville det måske være bedre med en alaskan malamute senere i livet hvor man måske har fået anskaffet sig et hus, med lidt større have end den der hører til lejligheden (:

 

Tak for alle svarene

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Enig med de andre :-).

 

Det er vigtigt at sætte sig ind i racens behov, den kræver virkelig meget.

 

Når det så er sagt synes jeg bestemt ikke det er håbløst at have så stor en hund i lejlighed slet ikke når der er adgang til have og man selvfølgelig må holde hund der :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er 1ste gangshundejer, ville jeg ikke købe en malle. Desværre kender jeg flere der ikke blev særlig gammel og kun een der så fik et andet hjem.

Aflivning da folk alligevel ikke magtede opdragelse og havde overskud til de lange ture. En anden pga aggresion mod andre hunde.Påbud om mundkurv osv.

Bestemt ikke en begynderhunderace. Og uden korrekt afretning kan nogle være så stærke, at nogle kvinder ikke kan holde dem, de slæber af med folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har den generelle opfattelse at Malamutes kræver at du nærmest vier dit liv til det at have hund, hvor en Golden Retriever er blevet indviet i familielivet igennem årene, og dermed også bedre kan "tilpasse" sig din hverdag.

 

Altså som eksempel har min fars kammerat 2 (snart 3 :shock:) malamutes, og de har stort set ombygget hele deres have til løbegård, og de lever mere eller mindre udenfor (altså hundene).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...