Hop til indhold

Kastration/Sterilisation af hund


guanomo
 Share

Recommended Posts

hvad er forskellen og ulemper fordele ved dem begge?

 

Måske et nemt spørgsmål for nogle men ikke for os :-)

 

Den forskel jeg selv kigger mest på er prisen!

 

Kastration af hund (over 25 kg.) 1875,00

 

Sterilisation af hund (over 25 kg.) 3829,00

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
hvad er forskellen og ulemper fordele ved dem begge?

 

Måske et nemt spørgsmål for nogle men ikke for os :-)

 

Den forskel jeg selv kigger mest på er prisen!

 

Kastration af hund (over 25 kg.) 1875,00

 

Sterilisation af hund (over 25 kg.) 3829,00

 

 

jeg ser ikke ret mange fordele ved kastration og sterilisering på mine hunde

de kan blive roligere og mere afslappet hvilket jeg ikke ønsker personligt

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad er forskellen og ulemper fordele ved dem begge?

 

Måske et nemt spørgsmål for nogle men ikke for os :-)

 

Den forskel jeg selv kigger mest på er prisen!

 

Kastration af hund (over 25 kg.) 1875,00

 

Sterilisation af hund (over 25 kg.) 3829,00

 

Nu kan det godt være, at det er mig, der misforstår dit spørgsmål... men hvis du spørger om forskellen på kastration og sterilisation af Cujo, så er svaret, at du kun kan vælge kastration, da det er ordet for at få en hanhund neutraliseret. Sterilisation er neutralisering af en tæve. :-) Og prisforskellen skyldes, at det er langt lettere at kastrere en hanhund - de laver bare et lille snit i posen og fjerne kuglerne. Sterilisation af en tæve er et større indgreb, da de skal åbne hunden op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan det godt være, at det er mig, der misforstår dit spørgsmål... men hvis du spørger om forskellen på kastration og sterilisation af Cujo, så er svaret, at du kun kan vælge kastration, da det er ordet for at få en hanhund neutraliseret. Sterilisation er neutralisering af en tæve. :-) Og prisforskellen skyldes, at det er langt lettere at kastrere en hanhund - de laver bare et lille snit i posen og fjerne kuglerne. Sterilisation af en tæve er et større indgreb, da de skal åbne hunden op.

a080.gifstupid me a080.gif selvf.

 

ved ikke hvor jeg var henne i min egen lille verden.... doh!

 

Og jo var med henblik på cujo, noget vi overvejer især efter jeg har snakket med vores træner (hun er jo hundeadfærdsbehandler) og hun synes vi skulle overveje det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forskellen er, at det ene udføres på handyr og det andet på hundyr - det er en større operation på hundyr, da det oftes er hele underlivet, der fjernes.

 

Fordele og ulemper ved begge dele kan diskuteres til al evighed og man bliver stadig ikke enige :mrgreen:

 

Fordelene for tæverne, hvis vi nu snakker vovser, er jo, at de ikke længere har hormoner flyvende rundt i kroppen og ikke længere kommer i løbetid samt at gøres det tilstrækkeligt tidligt kan det sikre mod kræft i en sen alder - derudover kan de jo af gode grunde heller ikke længere få underlivsbetændelse.

 

Fordelene for hanhunde er ingen kønsdrift og nogle mener, at dette løser alt lige fra selektiv hørelse til "vanding" af husmure.... Jeg har ikke hanhunde og kan ikke snakke med om dette.

 

Ulemperne kommer, hvis hunden har adfærdsproblemer i form af manglende selvsikkerhed eller frygt - du fratager kønsdriften hos hundene og selvtilliden kan findes i kønsdriften, så du kan mangedobble dine problemer ved at fratage hundene dette.

Jeg har desuden oplevet, efterhånden, en del hanhunde, der bliver mobbet af andre hunde, når de kastreres.

 

Jeg har selv en tæve, der bliver falsk drægtig i en lav form og min race er disponeret for kræft i mælkekirtlerne, når de bliver gamle og derfor ville det være logisk, at jeg lagde mine to tæver under kniven, da de ALDRIG skal avle, men jeg gør det ikke.

Med Mollie er det simpelthen for usikkert på grund af hendes adfærd og med Rosie er der absolut ingen grund til det, da hun ikke er plaget af sin løbetid - jeg ved hvad jeg har og jeg ved ikke hvad jeg får ved at sterilisere dem.

 

Nogle er for fjernelse af kønsdriften konsekvent - andre er ikke, hvis man skal sætte det meget hårdt op.... Og det gælder også blandt dyrlæger; der er omkring 4 dyrlæger, der har rådet mig til at få Mollie steriliseret og en, der har meget kraftigt har advaret mod det i stil med de adfærdsbehandlere, der har været på hende.

Ikke en dyrlæge har anbefalet det til Rosie.....

 

Jeg vil ikke afvise, at jeg kommer til at sterilisere eller kastrere i fremtiden, men på mine nuværende bliver det kun gjort, hvis det er tvingende nødvendigt (her tænker jeg underlivsbetændelse og des lige).

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Forskellen er, at det ene udføres på handyr og det andet på hundyr - det er en større operation på hundyr, da det oftes er hele underlivet, der fjernes.

 

Fordele og ulemper ved begge dele kan diskuteres til al evighed og man bliver stadig ikke enige :mrgreen:

 

Fordelene for tæverne, hvis vi nu snakker vovser, er jo, at de ikke længere har hormoner flyvende rundt i kroppen og ikke længere kommer i løbetid samt at gøres det tilstrækkeligt tidligt kan det sikre mod kræft i en sen alder - derudover kan de jo af gode grunde heller ikke længere få underlivsbetændelse.

 

Fordelene for hanhunde er ingen kønsdrift og nogle mener, at dette løser alt lige fra selektiv hørelse til "vanding" af husmure.... Jeg har ikke hanhunde og kan ikke snakke med om dette.

 

Ulemperne kommer, hvis hunden har adfærdsproblemer i form af manglende selvsikkerhed eller frygt - du fratager kønsdriften hos hundene og selvtilliden kan findes i kønsdriften, så du kan mangedobble dine problemer ved at fratage hundene dette.

Jeg har desuden oplevet, efterhånden, en del hanhunde, der bliver mobbet af andre hunde, når de kastreres.

 

Jeg har selv en tæve, der bliver falsk drægtig i en lav form og min race er disponeret for kræft i mælkekirtlerne, når de bliver gamle og derfor ville det være logisk, at jeg lagde mine to tæver under kniven, da de ALDRIG skal avle, men jeg gør det ikke.

Med Mollie er det simpelthen for usikkert på grund af hendes adfærd og med Rosie er der absolut ingen grund til det, da hun ikke er plaget af sin løbetid - jeg ved hvad jeg har og jeg ved ikke hvad jeg får ved at sterilisere dem.

 

Nogle er for fjernelse af kønsdriften konsekvent - andre er ikke, hvis man skal sætte det meget hårdt op.... Og det gælder også blandt dyrlæger; der er omkring 4 dyrlæger, der har rådet mig til at få Mollie steriliseret og en, der har meget kraftigt har advaret mod det i stil med de adfærdsbehandlere, der har været på hende.

Ikke en dyrlæge har anbefalet det til Rosie.....

 

Jeg vil ikke afvise, at jeg kommer til at sterilisere eller kastrere i fremtiden, men på mine nuværende bliver det kun gjort, hvis det er tvingende nødvendigt (her tænker jeg underlivsbetændelse og des lige).

 

MVH

Wivian.

 

 

 

er helt enig i disse ulemper

desuden kan mange hanhunde som mobbes pga de på enlugter af intetkøn da der faktisk er mange hanhunde som er hanhunde aggresive faktisk acceptere kastrater pga deres manglende lugt af et køn.

 

Mht til kræft hos tæver og hanhunde sselvom man kastrere eller sterilisere får hunde det bare et andet sted

 

mine egne hunde vil aldrig bliver kastereret eller steriliseret medmindre de har fået en sygsom som min hanhund med testikelkræft derfor er han blevet kastereret for et par mdr siden og jeg er bestemt ikke begejstret for denne løsning gudskelov er han 10 år og jeg kan leve med det men havde han været meget yngre havde jeg nok solgt hunden da den som regel vil være uegnet til brugs og vagthund pga manglende kønsdrift

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med kastration af hanhunde og sterilisering af tæver er, at hanhundene mister deres hanhundepræg, men tæverne er som tæver, der ikke er i løbetid.

Jeg vil aldrig lade en hanhund kastrere, hvis der ikke skyldtes sygdom. Men jeg har og har haft flere steriliserede tæver, de fungerer fuldstændigt som fertile.

Med både hanner og tæver i huset, som ikke skal bruges til avl, er det praktisk at undgå løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil hverken anbefale for eller imod, for det er et meget komplekst spørgsmål, hvor mange kloge mennesker har mange forskellige holdninger - i sidste ende må det komme an på en individuel vurdering af den enkelte hund og situation.

 

Jeg vik dog lige sige, at Tyson hverken er blevet mere inaktiv eller kedelig af at blive kastreret (dermed ikke sagt, at der ikke er nogle hunde, der kan blive det). Den eneste forskel, jeg mærker, er, at han nu kan lege med tæver uden at ville bespringe dem hele tiden, og at han ikke stresser op, mister appetit osv., når der er løbske tæver i kvarteret.

 

Men igen, det er nok meget individuelt... jeg oplevede selv, at nogle mennesker (tit helt fremmede) var meget fordømmende, da jeg skulle have Tyson kastreret - jeg fik at vide, at jeg ville ødelægge min hund og det, der var værre. Det syntes jeg var en meget hård udmelding at få, for jeg havde gjort mig mange overvejelser omkring den beslutning og konsulteret flere forskellige fagpersoner for at høre deres mening. Det var jo min hund og mig, der kendte ham bedst, og det var ikke en beslutning jeg bare lige traf sådan lidt tilfældigt. Derfor har jeg ikke selv lyst til at fortælle andre, hvad de skal gøre i sådan en situation. Men selvfølgelig er det vigtigt at kende til fordele og ulemper, før man træffer beslutningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil hverken anbefale for eller imod, for det er et meget komplekst spørgsmål, hvor mange kloge mennesker har mange forskellige holdninger - i sidste ende må det komme an på en individuel vurdering af den enkelte hund og situation.

 

Jeg vik dog lige sige, at Tyson hverken er blevet mere inaktiv eller kedelig af at blive kastreret (dermed ikke sagt, at der ikke er nogle hunde, der kan blive det). Den eneste forskel, jeg mærker, er, at han nu kan lege med tæver uden at ville bespringe dem hele tiden, og at han ikke stresser op, mister appetit osv., når der er løbske tæver i kvarteret.

 

Men igen, det er nok meget individuelt... jeg oplevede selv, at nogle mennesker (tit helt fremmede) var meget fordømmende, da jeg skulle have Tyson kastreret - jeg fik at vide, at jeg ville ødelægge min hund og det, der var værre. Det syntes jeg var en meget hård udmelding at få, for jeg havde gjort mig mange overvejelser omkring den beslutning og konsulteret flere forskellige fagpersoner for at høre deres mening. Det var jo min hund og mig, der kendte ham bedst, og det var ikke en beslutning jeg bare lige traf sådan lidt tilfældigt. Derfor har jeg ikke selv lyst til at fortælle andre, hvad de skal gøre i sådan en situation. Men selvfølgelig er det vigtigt at kende til fordele og ulemper, før man træffer beslutningen.

 

Det markerede: jeg er helt enig - jeg vil heller ikke anbefale hverken det ene eller det andet, sålænge man er bekendt med de mulige konsekvenser af indgrebet (usikkerhed, mobning, øget madlyst, kedelig pels for pelsracer og inkontinens osv.) og det ikke bunder i "dovenskab" (lidt ala "jeg har et perfekt hjem i lyse farver og min hund skal ihvertfald ikke bløde på gulvet og den skal ihvertfald heller ikke tabe hår på gulvet" - gav det mening?).

 

Jeg har også oplevet mange fordømmende mennesker, når jeg har sagt, at jeg ikke vil lade Mollie sterilisere - de fleste, fordi de simpelthen bare mener, at det kun er positivt og der ingen negative ting kan komme ud af det.....

 

Det er så nemt at dømme andre uden at have været i deres sko og her mener jeg ikke, at de har haft en hund, der havde lidt de samme tendenser som ens hund...... Hunde og hundeproblemer er ikke ens....

Link til indlæg
Del på andre sites

a080.gifstupid me a080.gif selvf.

 

ved ikke hvor jeg var henne i min egen lille verden.... doh!

 

Og jo var med henblik på cujo, noget vi overvejer især efter jeg har snakket med vores træner (hun er jo hundeadfærdsbehandler) og hun synes vi skulle overveje det.

 

 

Må man spørge om hvorfor hun syntes det?

 

 

Vi er blevet enige om at ender Aslan med at lide af stress over kvinder, så ryger de....da vi har hørt at det KAN hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har altid kastreret/steriliseret vores hunde igennem tiden, og den med at kastrater lugter af intetkøn, og mister driften kan man godt skyde en hvid pind efter.

Jeg har endnu tilgode at se det ske, kan jeg da sige, og jeg har da brugt mine hunde.

 

Jeg ved dog at IPO folket, og dem der arbejder med hunde i dén retning, har et helt anderledes syn på dette.

 

Jeg vil dog påstå at det har meget mere med ens egen tilgang til dyret at gøre, end at den mangler "indmaden"/bollerne.

En kastrat skal ofte, medmindre den bruges, sættes ned i foder. Det er ikke ualmindeligt at de tager på, hvis ikke man er obs på det.

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Må man spørge om hvorfor hun syntes det?

 

 

Vi er blevet enige om at ender Aslan med at lide af stress over kvinder, så ryger de....da vi har hørt at det KAN hjælpe.

så ryger du ? :mrgreen:

 

pga. hans overdreven ivrighed ved hilsen og bare når han ser nogen når vi går tur. Hun nævnte det anden gang vi var til træning, men sagde også at det var noget vi først skulle overveje efter vi havde trænet med ham i længere tid, altså give det 1 år til.

 

Hans hopperi op af folk og hans humpen på folk...

 

han skal opleves for at kunne forstås ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

så ryger du ? :mrgreen:

 

pga. hans overdreven ivrighed ved hilsen og bare når han ser nogen når vi går tur. Hun nævnte det anden gang vi var til træning, men sagde også at det var noget vi først skulle overveje efter vi havde trænet med ham i længere tid, altså give det 1 år til.

 

Hans hopperi op af folk og hans humpen på folk...

 

han skal opleves for at kunne forstås ;)

 

 

Pfffffffffff Aslan er for snu til at smide mig ud :blink:

 

Oki, jeg var nu såmænd bare nysgerrig. Men det er da godt i har 1 år til at overveje det i. Han kunne jo også voksne med alderen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil heller ikke råde - men sige hvordan det har været med vores schæfer Alto.

 

Da han blev kønsmoden kunne man slet ikke komme i kontakt med ham - han tænkte kun på en ting !!! Hvis jeg tog mig den frihed at prøve at træne med ham, ville han humpe, hvis jeg prøvede at lege med ham skete det samme.

 

Vi valgte kastration og ca. 14 dage efter kunne man komme i kontakt med ham - vi syntes at kunne mærke, at han var helt lettet over at homonerne forsvandt, han blev legesyg igen, og er det stadigvæk nu da han er 3 år, hans pels har ikke ændret sig - han får stadigvæk at vide af fremmede at han har en utrolig flot og velholdt pels, han er ikke blevet fed - så vi fortryder ikke at fik ham kastreret.

 

Håber du kan bruge svarene til noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
vi har altid kastreret/steriliseret vores hunde igennem tiden, og den med at kastrater lugter af intetkøn, og mister driften kan man godt skyde en hvid pind efter.

Jeg har endnu tilgode at se det ske, kan jeg da sige, og jeg har da brugt mine hunde.

 

Jeg ved dog at IPO folket, og dem der arbejder med hunde i dén retning, har et helt anderledes syn på dette.

 

Jeg vil dog påstå at det har meget mere med ens egen tilgang til dyret at gøre, end at den mangler "indmaden"/bollerne.

En kastrat skal ofte, medmindre den bruges, sættes ned i foder. Det er ikke ualmindeligt at de tager på, hvis ikke man er obs på det.

 

;-)

 

kan godt nogle hunde fungere

men jeg har udtalelser fra op til flere dyrlæger om hunde som har mistet gnisten og skulle have testeron indsprøtninger pga manglende lyst til livet dette hjalp.

 

mht brugshunde er dette meget forskelligt

jeg har pt set flere kollegaers hunde gå fra at være udmærkede vagt og tjenestehunde til moderat

Link til indlæg
Del på andre sites

kan godt nogle hunde fungere

men jeg har udtalelser fra op til flere dyrlæger om hunde som har mistet gnisten og skulle have testeron indsprøtninger pga manglende lyst til livet dette hjalp.

 

mht brugshunde er dette meget forskelligt

jeg har pt set flere kollegaers hunde gå fra at være udmærkede vagt og tjenestehunde til moderat

 

Og af selvsamme grund kan man ikke sige det forholder sig sådan.

 

Jeg har endnu ikke set det ske, ved nogen racer, og vi har da i min familie haft fox-terrier, Collie, Whippet/greyhound-mix, cocker, cairn, islandsk fårehund, og så min blanding som nu er aflivet.

 

Ingen af dem mistede gnisten, ingen af dem mistede drifterne, og ingen af dem lugtede af intetkøn endsige opførte sig som sådanne.

 

DOg skal siges at collien i dén grad fik bamsepels af kastrationen.

Min sidste blanding havde selv efter en kastration svært ved at få huld på kroppen, fordi han arbejdede det af.

Og foxterrieren var vi nødt til at spørge dyrlægen om han virkelig havde fjernet noget, for opdaget det havde han bestemt ikke selv.

 

De andre var der slet ingen forandring ved, og jeg kender adskillige jægere og jagthundeopdrættere af forskellige racer, såvel som markprøvefolk der ikke stiller spørgsmålstegn ved en hunds arbejdsevne før/efter kastration.

 

Hvad jeg tror sker for schäfer-folket (for lige at putte dem i en bås) er at der tydeligvis er nogle iblandt der ser ned på kastrater, og man derfor igennem årtier har fortalt de skrøner.

 

Så vidt jeg kan læse mig til, så er der nemlig ikke andet end mulige pelsproblemer, og øget risiko for fedme ved kastration.

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

DKWiechert.

Har du nogen erfaring med sterilisering af tæver før første løbetid? Iflg. min dyrlæge er der ikke problemer, og hundene udvikler sig normalt.

Jeg har selv kun erfaring med sterilisering af voksne tæver, og de opfører sig, som de har gjort hele tiden.

 

Nej. det kan jeg ikke prale med at have.

Jeg ville dog vente til efter første løbetid. Faktisk vente helt til hunden er 2-3 år gammel før sterilisation, for at sikre mig at tæven er fuldt udvokset og modnet. (det siger min logik mig er rigtigt)

 

Din erfaring med voksne tæver har jeg dog selv, dog med den tilføjelse at man jo slipepr for en evt. træningspause i løbetiderne, hvis tæven er én af dem der bliver "døve" eller PMS'er i en løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så bestemt at "vove det ene øje" og på min dyrlæges råd at lade min tæve sterilisere før første løbetid.

Med to hanhunde i huset og ingen mulighed for at skille dem ad, har jeg ikke rigtigt noget valg.

Det er jo meget brugt med katte. Selv små kilinger på 12 uger bliver kastreret/steriliseret efter sigende uden problemer.

Hvis nogen har erfaring med tidlig sterilisation, hører jeg gerne om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skulle jo mindske risikoen for senere sygdomme at gøre det tidligt.

Jeg kender selv til ét tilfælde hvor det blev gjort før første løbetid, og den tæve er altså blevet meget lille i forhold til normalt for racen. Ellers virker den glad frisk og livlig, men altså MEGET lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...