Hop til indhold

Hvilken hund


Gæst VinniD
 Share

Recommended Posts

Gæst VinniD

Hejsa så prøver jeg at skrive en post på jeres fora, i håb om at i måske kan hjælpe os.

Vi har igennem snart 2 år ledt med lys og lygte, efter en ny hund,men det ender altid med hvilken race skal vi vælge.

Vi har op til flere gange, været tæt på køb,men det ender altid med at vi er i tvivl om den passer ind i vores familie,

da man jo vil hunden det bedste.

Lidt om min familie vi er 2 voksne og 3 børn i alderen 11 - 17 år og 1 kat (er vandt til hunde).

For det meste er der nogen hjemme i dagligdagen,men der kan dog forkomme dage hvor hunden evt. skal være alene i 3-4 timer.

Vi er en aktiv familie, som elsker at komme ud i naturen skov/strand.

 

Lidt om ønsker

-Behøver ikke at være racehund eller med stamtavle

- Den skal have roligt temperament

-Den vil gerne med ud på en god tur.

-Den er venlige

-Den skulle kunne være sammen med børn/ kat (skal selvfølgelig trænes)

 

Det er ikke for at vi stiller de store krav til hunden,

vi vil bare være sikker på at den passer ind i vores familie, så den får et godt og trygt hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hejsa så prøver jeg at skrive en post på jeres fora, i håb om at i måske kan hjælpe os.

Vi har igennem snart 2 år ledt med lys og lygte, efter en ny hund,men det ender altid med hvilken race skal vi vælge.

Vi har op til flere gange, været tæt på køb,men det ender altid med at vi er i tvivl om den passer ind i vores familie,

da man jo vil hunden det bedste.

Lidt om min familie vi er 2 voksne og 3 børn i alderen 11 - 17 år og 1 kat (er vandt til hunde).

For det meste er der nogen hjemme i dagligdagen,men der kan dog forkomme dage hvor hunden evt. skal være alene i 3-4 timer.

Vi er en aktiv familie, som elsker at komme ud i naturen skov/strand.

 

Lidt om ønsker

-Behøver ikke at være racehund eller med stamtavle

- Den skal have roligt temperament

-Den vil gerne med ud på en god tur.

-Den er venlige

-Den skulle kunne være sammen med børn/ kat (skal selvfølgelig trænes)

 

Det er ikke for at vi stiller de store krav til hunden,

vi vil bare være sikker på at den passer ind i vores familie, så den får et godt og trygt hjem.

Velkommen til forummet.:vinken:

Har ikke et forslag til en race, men ud fra jeres beskrivelse vil jeres hund få et godt hjem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tanita

hej og velkommen til :vinken:

 

En ting som jeg er sikker på i vil få spørgsmål på for at vi kan hjælpe med en god og passende race.

 

 

 

Det er hvad kan i tilbyde hunden...

  1. Gå turer:?: ikke bare en gange imellem men hver dag altså tid pr. gang og hvormange gange...
  2. Bor i i hus m/have eller i lejlighed (hvilken etage):?:
  3. træning:?: hvis ja så hvad:?:
  4. tid når nu i har 3 store børn har i så tid til socialt samværd alle dage:?:

ja der er sikkert mange flere...

 

 

 

Med hensyn til krav så ville jeg gerne hører noget om:

  1. pelspleje:?: ja/nej hvor meget
  2. :?: lyd neavu
  3. har i haft hund før:?:
  4. størrelse på hunden:?:
  5. ønsker om at arbejde med hunden:?: kan være agility, lydighed, jagt osv.

Det er et vigtigt valg, og det ved i også når nu at i har ventet 2 år og søger vidre :5up: så kom med lidt mere baggrundsviden så skal vi gører hvad vi kan for at komme med forslag. Ellers enig med gu......more i lyder som velovervejne og det kan kun blive godt så :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker umiddelbart berner sennen.

 

Større hunderace, der kræver nogen pleje af pelsen, for ellers så bliver den filtret. Det er et par gange om ugen ca. normalt, mere (højst sandsynligt dagligt) i fældeperioden.

 

Det er en stor og rolig hund, der generelt er rigtig god til børn, hvis den er vant til dem - men det gælder jo for alle hunde.

 

Den er god til lange gåture, men ikke descideret motion. I voksealderen skal det dog begrænset ift. alderen, men det gælder alle hunde og er grundet risiko for skader.

 

Daglige gåture er selvfølgelig et must.

 

Derudover er det ikke en særlig krævende race træningsmæssigt heller, den er meget laid-back og elsker sofahygge :lun: Og så er den normalt meget afhængig af ejeren, selvom det er en selvstændig race. Den er ikke det letteste at træne, da det virkelig skal være spændende, men den er heller ikke typen der strejfer eller stikker af :-) Den holder sig til flokken.

 

Dermed ikke ment, at man ikke skal bruge tid på den mentale del, selvfølgelig skal man det, men den ligger i den forholdsvis lave ende :-) Hvis man formår at få dens interesse kan man også nå rigtig langt, da den er ganske intelligent ;-)

 

Her er lige et lidt større billede end mit avatar (billedet bliver større, hvis du trykker på det):

 

[ATTACH]10226[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst VinniD

Vil lige med starte med at sige 1000 tak for modtagelsen :ae:

 

Ah ja Tanita de ting havde jeg glemt at skrive :blink:

 

 

Det vi kan tilbyde hunden.

 

1. gå ture 1kort måske langtur fra morgenen af (afhængig af møde tider osv) Eftermiddag og aften er der mulighed for både lange og korte ture.

 

2. Vi bor i eget hus med en lille have,men har kort gang både til park/skov/vand hundeskov.

 

3. Træning er der mulighed for lydigheds træning og agility.

 

Mhs til krav, ja som jeg tidliger har skrevet har vi ikke de store krav, da alle muligheder er åbne.

 

1.Pelspleje den skal ikke være vildt krævende.

 

2. Skal ikke være en hund der gør konstant.

 

3. Ja vi har haft hund før en gul Labrador som døde af alderdom. :cry:

 

4.Størrelse af af hund, har vi ikke de store krav. Dog ønsker vi ikke at få en "kamphund"

 

5.Ønsker om arbejde med hund, gerne lydighedstræning evt agility.

Ingen af os går på jagt. skulle da så lige være knægten på 17,men det er så nok lidt andet bytte han jager :lol:

 

6. Den skal kunne lide at køre i bil, da vi har rig mulighed for ture til skov/strand/havet

 

Til Bongo vil jeg sige ja labrador har været overvejet,da vi har haft labrador før,men vi ønsker at prøve noget nyt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tanita

Det første der faldt mig ind så er labrador, men da i gerne vil prøve noget nyt. Tænker jeg Flatcoutet Retriver, cocker/springer spaniel dog uden FT genet..., måske GD..., border collie (hvis jeg nu husker rigtigt at det er den rolig af collierne) der er dog en del pelspleje mener jeg.

 

Og er sikker på at andre der er har et endnu bredere race kendskab kan komme med mange flere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sofus123

Hej og velkommen til:vinken:

 

Jeg vil lige tale golden retrieverens sag:mrgreen: Jeg har selv en, Sofus på 1½ år. Han er min første hund - men bestemt ikke den sidste af den race.

 

Jeg har som sagt ikke den store erfaring, men jeg kan da prøve at beskrive min hund - og jeg tror han er meget almindelig for racen.

 

Han er rigtig god til at tilpasse sig vores hverdag - hvor mor og far er, er Sofus glad:blink: Han er god til børn, dog er katte ikke det bedste han ved:blink: Men det kan vel læres.

 

Jeg går til lydighedstræning med ham og på trods af, at jeg er helt uerfaren inden for området, er han hurtig til at lære nye ting (så længe jeg har en godbid i hånden:oops:)

 

Han har jo godt nok en halvlang pels, men jeg synes ikke, den kræver voldsom meget pleje - nogle vil nok sige, at man burde børste ham osv. en gang om ugen el. lign. men det må jeg indrømme, det gør vi ikke:oops: Sofus bliver børstet, når han har været i bad.

 

Men alt i alt er han en super god familiehund, der er klar på en lang gåtur, men som heller ikke klager, hvis turen ikke lige bliver så lang en gang imellem.

 

Jeg har i hvert fald fundet den perfekte hund til vores familie:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tanita

Tak sofus :lol: sad der og skrev mit indlæg, og jeg viste der var en jeg manglede, men kunne bare ikke lige komme på navnet.

 

Så tak det var lige golden retriveren :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

---Når I ikke er interesseret i at købe en hund med stambog, så synes jeg, at I skal se lidt bort fra alt det der med racer. Det går alligevel galt, hvis "race"hunden er resultat af en tilfældig parring foranstaltet af en mægtig søød opdrætter og dennes onkel/nabo/søster eller hvem i bekendskabskredsen, der liige har en dejlig hanhund af samme race.

Labrador skal man passe på med at anskaffe som "raceren men uden stambog". Det betyder nemlig nogle gange, at begge forældrene ikke er checket for HD-AA og øjensygdomme. Og det kan være SÅ svært for almindelige mennesker at gennemskue, om dokumentationen for diverse undersøgelser er i orden, for alt kan bikses sammen på en computer.

Kun hvis hvalpen har en DKK-stambog kan man være sikker. For DENS forældre kan man selv gå ind i DKK's register på nettet og kontrollere for racens arvelige sygdomme og diverse andre ting.

 

Så hvis I ikke vil have stambog, så kik efter en hund, som I bare synes er sød. Det er alligevel altid et lotteri at købe en hund.

 

Rigtig mange af hundene på internaterne er labrador-blandinger. Og DET kan være den helt rigtige løsning for jer. På internaterne kan de også tit sige, om hunden er vant til børn og katte.

 

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/SoegInternat?searchview&query=field+Art=Hund&searchorder=4&searchmax=10000&start=1&count=20

 

--Lige nu er der kun en enkelt helt lille hvalp på 9-10 uger -labradorblanding, tæve. Men nogle gange har de hele kuld, der venter på nye familier.

 

Og lige nu har de en helt skøn unghund, der ser ud til at være en blanding mellem labrador og golden, 1 år og 2 mdr. Han ligner min Silke. Sikkert en fræk og aktiv hund, der vil elske at gå til f.eks. lydighed eller spor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst VinniD

Birgitta nu har jeg på intet tidspunkt skrevet at det skal være uden stambog,men er dog åben for denne mulighed,

da det ikke er det som betyder noget, bare hunden passer ind i vores familie.

Som tidliger skrevet har labrador været til overvejelse,

men vi ønsker at prøve noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej... Men hvis du gerne vil have en bestemt race, så skal du nok tage en med stambog.

 

At tage en racehund uden stambog, det kan i dag være en rigtig dyr og sørgelig :cry: affære...

 

I ønsker noget andet end en labrador. DET er en blanding da osse.

 

Men jeg har selv golden. Det er også en dejlig hund.

 

Men selv indenfor DEN race, er der -ligesom indenfor labrador-- flere typer: Der er den lidt tunge lyse golden, der egner sig som familiehund. Og så er der den lette røde aktive hund, der absolut helst skal have noget at lave. Som min Silke. Begge typer fås med stambog.

Køber man en golden uden stambog, så aner man i realiteten ikke, om det er en jagthund eller en familiehund, man køber. Det er IKKE nok at se den ammende moder og billeder af faderen.

 

--Samme forskelle er der indenfor labradoren og sikkert indenfor en række andre racer, der oprindeligt har været brugt til et bestemt arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Det lyder som om i kan tilbyde hunden et rigtigt godt hjem hos jer :-) Jeg vil derfor anbefale jer min egen race, en cavalier King Charles spaniel (og den race fortjener kun det bedst, skønnere race skal man lede længe efter)

 

Man bør dog kun købe en cavalier med stamtavle, da den pga. indavl er disponeret for bla. hjertesygdom, løse knæ og hoftedysplasi - med stamtavlen sikre man sig også at mor og far og resten af anerne ikke har haft disse sygdomme.

 

Den kræver dog lidt pelspleje (men ikke klipning, kun børstning) og den kan trænes op til at gå 10 km.

 

Sig til hvis du vil høre mere om racen

 

Her er min i lidt forskellige aldre, er den ikke skøn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om i kan tilbyde hunden et rigtigt godt hjem hos jer :-) Jeg vil derfor anbefale jer min egen race, en cavalier King Charles spaniel (og den race fortjener kun det bedst, skønnere race skal man lede længe efter)

 

Man bør dog kun købe en cavalier med stamtavle, da den pga. indavl er disponeret for bla. hjertesygdom, løse knæ og hoftedysplasi - med stamtavlen sikre man sig også at mor og far og resten af anerne ikke har haft disse sygdomme.

 

Den kræver dog lidt pelspleje (men ikke klipning, kun børstning) og den kan trænes op til at gå 10 km.

 

Sig til hvis du vil høre mere om racen

 

Her er min i lidt forskellige aldre, er den ikke skøn?

 

Nu skal DKK heller ikke forherliges..

 

Godt nok mener jeg, at stambog er en nødvendighed, når det gælder racehunde, men cavalieren har altså ingen restriktioner ang. hofteledsdysplasi og løse knæled. Kun hjertekrav.

 

Heldigvis kan man da til gengæld finde opdrættere, som tjekker for det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Nu skal DKK heller ikke forherliges..

 

Godt nok mener jeg, at stambog er en nødvendighed, når det gælder racehunde, men cavalieren har altså ingen restriktioner ang. hofteledsdysplasi og løse knæled. Kun hjertekrav.

 

Heldigvis kan man da til gengæld finde opdrættere, som tjekker for det :blink:

Min er i DRU og der er der restriktioner på alle 3 dele.

 

Ikke henvendt til dig:

 

Hvilet for øvrigt må mane til eftertanke hos dem der synes at DKK er det eneste rigtige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Og er du sikker på, at der er problemer med hofteledsdysplasi i racen? Tjekkede lige hundeweb, og der var ingen tilfælde af cavaliers med HD i 2005, som var blevet scannet i hvert fald. Jeg fandt til gengæld et par A og B-hofter.. Så der er jo intet at klage over der.

Ja desværre. Jeg har læst om flere cavalier ejere som har haft den oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min er i DRU og der er der restriktioner på alle 3 dele.

 

Ikke henvendt til dig:

 

Hvilet for øvrigt må mane til eftertanke hos dem der synes at DKK er det eneste rigtige.

 

Kan intet finde om HD-krav til cavalieren :confused:

 

http://www.dru.dk/HD%20regler.htm

 

Til gengæld respekt for, at de har HD-krav hos små racer, der er disponeret for det. Der er så at skrive ingen selskabshunderacer i DKK der har sundhedskrav, simpelthen for ringe... Ikke engang dem, der er kendt for at have HD-problemer, som mops og fransk bulldog.. :(

 

Til gengæld synes jeg det er lidt vildt, at alle racer over 45cm har HD-krav - der er en del racer over den højde, der ingen problemer har med HD :-P

 

Men det kan selvfølgelig være, at de ikke rigtig er repræsenteret i klubben..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst VinniD
Nej... Men hvis du gerne vil have en bestemt race, så skal du nok tage en med stambog.

 

At tage en racehund uden stambog, det kan i dag være en rigtig dyr og sørgelig :cry: affære...

 

I ønsker noget andet end en labrador. DET er en blanding da osse.

 

Men jeg har selv golden. Det er også en dejlig hund.

 

Men selv indenfor DEN race, er der -ligesom indenfor labrador-- flere typer: Der er den lidt tunge lyse golden, der egner sig som familiehund. Og så er der den lette røde aktive hund, der absolut helst skal have noget at lave. Som min Silke. Begge typer fås med stambog.

Køber man en golden uden stambog, så aner man i realiteten ikke, om det er en jagthund eller en familiehund, man køber. Det er IKKE nok at se den ammende moder og billeder af faderen.

 

--Samme forskelle er der indenfor labradoren og sikkert indenfor en række andre racer, der oprindeligt har været brugt til et bestemt arbejde.

 

Birgitta jeg er helt enig i at købe en hund uden stambog,kan være en rigtig dyr og sørgelig fornøjelse,

især idag med så mange "tvivlsomme avler/fabrikker" som kun avler for egen vindings skyld.

Og vi er godt klar over at visse racer er der avlet meget "hårdt" på.

Og helt klart en blanding skal man ikke tage fejl af,

de kan sagtens være rigtig gode hunde,og jeg kende flere af dem :-)

Pt vil jeg nok sige vi er mest trygge ved at købe hund med stambog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Kan intet finde om HD-krav til cavalieren :confused:

 

http://www.dru.dk/HD%20regler.htm

 

Til gengæld respekt for, at de har HD-krav hos små racer, der er disponeret for det. Der er så at skrive ingen selskabshunderacer i DKK der har sundhedskrav, simpelthen for ringe... Ikke engang dem, der er kendt for at have HD-problemer, som mops og fransk bulldog.. :(

 

Til gengæld synes jeg det er lidt vildt, at alle racer over 45cm har HD-krav - der er en del racer over den højde, der ingen problemer har med HD :-P

 

Men det kan selvfølgelig være, at de ikke rigtig er repræsenteret i klubben..

Hmm, det ved jeg ikke lige, men det står i hendes stambog. Der er der nævnt tilstanden 3 generationer tilbage.

 

Jeg synes bestemt også at det bør være et krav ved alle hunderacer, men måske det kommer efterhånden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst VinniD

iii nu er i lige lidt hurtige på tasterne Mariannaa og bernerazuro :-P

Jo det er rigtig søde hunde du har Mariannaa, og jo det er en hund vi overvejer,

men som bernerazuro er inde på,er vi lidt utrygge ved denne race,

da vi kender nogen som har været temmelig uheldig med netop denne race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, det ved jeg ikke lige, men det står i hendes stambog. Der er der nævnt tilstanden 3 generationer tilbage.

 

Jeg synes bestemt også at det bør være et krav ved alle hunderacer, men måske det kommer efterhånden?

 

Det er selvfølgelig en god ting at forebygge. Men så kunne man også begynde at tjekke for diverse øjensygdomme, som hunde med 99,99999% sandsynlighed ikke har nogen som helst af. Hvis man begynder at opdage tilfælde af individer, der lider af, jo, så avlsrestriktion med det samme, men hvis ingen har det, så er det måske at overdrive det lidt.

 

Synes også det lyder vildt, at man scanner hos en del racer, hvor der endnu ikke har været set tilfælde af det - samtidig med, at man ikke scanner hos racer, hvor der er et problem i DRU.

 

Tror du ikke, du måske "bare" har fundet en ansvarsfuld opdrætter? :-)

 

Ovr, og undskyld off topic til trådstarter :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Var i glad for temperamentet på jeres Lab.?

Med andre ord er det et sådan temperament eller noget som ligner i vil have igen?

Hvis ja så er golden retriever, et rigtig godt bud.

Hvis i vil over i et helt andet temperament så er mulighederne jo mange!

Nogle af de lidt større selskabs hunderacer kan være et bud, fx Newf. eller GD

Er i mere til lidt mindre hunde kunne Mops eller fransk buldog måske være en ide.

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...