Hop til indhold

Hvad koster det?


Gæst Sammar
 Share

Recommended Posts

Hvad koster jeres hund(e) cirka, om måneden?

Ved jo godt det er næsten umuligt at svare på, men kunne godt tænke mig at få en fornemmelse for det..

Så hvis nogen vil svare på et par spørgsmål:

Hvad koster foder (evt mærke), træning, evt forsikring + andre ting som jeg måske ikke har overvejet. Minus dyrlæge, da det jo kan være meget forskelligt, men gerne med sådan nogen faste ting som vaccinationer og ormekur.. Og hvilken race vi taler om..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo tre hunde, så det er svært at skille det ad.... Det er tre border collier på 5 mdr., 2 og 6 år - alle tæver.

 

Jeg bruger ca. 500,- om måneden på foder (bruger Pro Plan pt.). Herudover en formue på diverse godbidder og tyggeting - nok ca. 500,- mere (evt. indgår der også et nyt stykke legetøj heri).

 

Som hvalpe bliver de selvfølgelig vaccineret som 12 uger og igen 1 år efter (pris ca. 550,-) Herefter hvert 2. år - sparer lidt på at få dem alle vaccineret samlet (ca. 1200,-)

 

Når de er 1½ år bliver de HD/AD fotograferet = 2800,-.

 

Forsikringen koster ca. 1000,- om året for alle 3.

 

Træning betaler jeg ikke for, da jeg selv er instruktør og derfor kan gå gratis, dog betaler jeg i ny og næ for et kursus i weekenderne - det kan koste hvad som helst.

 

DKK koster 425,- om året, Bordercollieklubben 400,- (tror jeg).

 

På de 6 år, jeg har haft Border Collierne har jeg været til dyrlæge med følgende udover alm. tjek: øjenbetændelse, da Kimmi var hvalp = 600,-, Diarré lige efter flytning, igen Kimmi = 900,-. Ellers intet.... jo, da jeg havde hvalpe, men det hører jo med. Jeg har ikke sygeforsikring, men sætter penge til side, desuden er min økonomi i dag, sådan, at jeg overlever, hvis det bliver dyrt en måned... på en eller anden måde - ellers ville jeg kunne få en afbetalingsordning hos dyrlægen, da jeg har brugt dem i mange år efterhånden. Skulle jeg have dem alle sygeforsikret ville det jo koste knap 5000,- om året - og det kan jeg alligevel betale en del dyrlæge for.

 

Derudover er der prøver, nye halsbånd, tæpper, hegn, tøj til mig, benzin, bure - og biler, der passer til... + alt muligt andet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo tre hunde, så det er svært at skille det ad.... Det er tre border collier på 5 mdr., 2 og 6 år - alle tæver.

 

Jeg bruger ca. 500,- om måneden på foder (bruger Pro Plan pt.). Herudover en formue på diverse godbidder og tyggeting - nok ca. 500,- mere (evt. indgår der også et nyt stykke legetøj heri).

 

Som hvalpe bliver de selvfølgelig vaccineret som 12 uger og igen 1 år efter (pris ca. 550,-) Herefter hvert 2. år - sparer lidt på at få dem alle vaccineret samlet (ca. 1200,-)

 

Når de er 1½ år bliver de HD/AD fotograferet = 2800,-.

 

Forsikringen koster ca. 1000,- om året for alle 3.

 

Træning betaler jeg ikke for, da jeg selv er instruktør og derfor kan gå gratis, dog betaler jeg i ny og næ for et kursus i weekenderne - det kan koste hvad som helst.

 

DKK koster 425,- om året, Bordercollieklubben 400,- (tror jeg).

 

På de 6 år, jeg har haft Border Collierne har jeg været til dyrlæge med følgende udover alm. tjek: øjenbetændelse, da Kimmi var hvalp = 600,-, Diarré lige efter flytning, igen Kimmi = 900,-. Ellers intet.... jo, da jeg havde hvalpe, men det hører jo med. Jeg har ikke sygeforsikring, men sætter penge til side, desuden er min økonomi i dag, sådan, at jeg overlever, hvis det bliver dyrt en måned... på en eller anden måde - ellers ville jeg kunne få en afbetalingsordning hos dyrlægen, da jeg har brugt dem i mange år efterhånden. Skulle jeg have dem alle sygeforsikret ville det jo koste knap 5000,- om året - og det kan jeg alligevel betale en del dyrlæge for.

 

Derudover er der prøver, nye halsbånd, tæpper, hegn, tøj til mig, benzin, bure - og biler, der passer til... + alt muligt andet :mrgreen:

 

Tusind tak :)

Se det dér med HD/AD fotografering var jo fx en ting jeg ikke havde tænkt på. Nu er det jo hverken udstillings eller avlshund jeg regner med at ende med, men er det ikke alligevel en god idé med sådan en fotografering? Jeg mener, hvis man ikke kan se det på hunden, men muligvis gør ondt alligevel. Er det ikke bedst at vide det, så man eventuelt kan tage hensyn? Jeg vil jo gerne havde en hund jeg, når den er voksen, kan tage med på nogen lange gå eller cykel ture, og det ville jo være forfærdeligt at slæbe den med på sådan nogen ture uden at vide det måske er et helvede for den.. Selvom den race jeg overvejer vist ikke har de store problemer med den slags kan man vel aldrig vide?

 

Hvis man betaler årligt til DKK, hvad koster træningen så? Eller er det meget forskelligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak :)

Se det dér med HD/AD fotografering var jo fx en ting jeg ikke havde tænkt på. Nu er det jo hverken udstillings eller avlshund jeg regner med at ende med, men er det ikke alligevel en god idé med sådan en fotografering? Jeg mener, hvis man ikke kan se det på hunden, men muligvis gør ondt alligevel. Er det ikke bedst at vide det, så man eventuelt kan tage hensyn? Jeg vil jo gerne havde en hund jeg, når den er voksen, kan tage med på nogen lange gå eller cykel ture, og det ville jo være forfærdeligt at slæbe den med på sådan nogen ture uden at vide det måske er et helvede for den.. Selvom den race jeg overvejer vist ikke har de store problemer med den slags kan man vel aldrig vide?

 

Hvis man betaler årligt til DKK, hvad koster træningen så? Eller er det meget forskelligt?

 

Træning i DKK's kredse koster typisk 400,- for 10 gange - hvilket forudsætter, at du er medlem af DKK (det er ikke nok at hunden har DKK stamtavle - og den behøver ikke have det). Tror det er noget af det billigste (udover DcH) træning du kan finde.

 

HD/AD fotografering er en god idé af flere forskellige årsager - især af hensyn til videre avl på hundens forældre og evt. søskende. Man er selv med til at støtte sund avl på den måde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Træning i DKK's kredse koster typisk 400,- for 10 gange - hvilket forudsætter, at du er medlem af DKK (det er ikke nok at hunden har DKK stamtavle - og den behøver ikke have det). Tror det er noget af det billigste (udover DcH) træning du kan finde.

 

HD/AD fotografering er en god idé af flere forskellige årsager - især af hensyn til videre avl på hundens forældre og evt. søskende. Man er selv med til at støtte sund avl på den måde :5up:

 

ok, 40 kr pr gang er jo ikke så galt.. mht. fotografering, er det så nok at man gør det når de er så unge, eller bør man gøre det igen senere i livet hvis man er meget aktiv med sin hund? eller kan man være sikker på at hvis der ikke er problemer så bliver det ved med at være sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger mellem 500 og 600 kr om måneden på foder til 1 stk. Grand Danois + 1 stk. Dogue de Bordeaux. Det kan lade sig gøre fordi jeg laver alle mulige krumspring for at få kvalitetsfoder til lavpris :lol:

Dertil kommer godbidder og tyggeben, nok ialt ca. 1000 kr. om måneden.

 

2 x udvidet ansvarsforsikring ca. 1100 kr. om året

 

Træning hos DcH: 750 kr/år

De bliver vaccineret hvert andet eller tredie år, husker ikke lige hvad det koster, men regner med ca. 1000 kr. pr. gang

 

Og den ene har i år kostet godt 8000 kr i dyrlægeudgifter.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, 40 kr pr gang er jo ikke så galt.. mht. fotografering, er det så nok at man gør det når de er så unge, eller bør man gøre det igen senere i livet hvis man er meget aktiv med sin hund? eller kan man være sikker på at hvis der ikke er problemer så bliver det ved med at være sådan?

 

Du behøver ikke gøre det igen - med mindre du oplever problemer. Det man kan sige om HD og AD er, at jo værre status som ung, jo nemmere vil hunden udvikle slidgigt og det er ofte først her, hunden oplever problemer. En dårlig HD status behøver ikke umiddelbart betyde noget for hunden, men kan selvfølgelig betyde, at man må behandle hunden lidt anderledes end ellers - f.eks. undgå mange spring, sørge for den altid er i god form og muskuløs og evt. give kosttilskud, der "smører" ledet.

 

Hvilken race tænker du på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en blandingshund på 13 kg.

 

Maden koster ca. 180 kr om måneden og med godbidder, ben osv bliver det nok 250 kr om måneden ialt.

 

Vores hund er kommet i den alder hvor han kun skal til dyrlæge en gang om året for at tjekkes (såfremt han ikke bliver syg, hvilket han selvfælgelig ikke gør :blink:) og mener vi gav 700-800 kr sidst vi var afsted.

 

Forsikring 300 kr om året (kun ansvarsforsikring)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger mellem 500 og 600 kr om måneden på foder til 1 stk. Grand Danois + 1 stk. Dogue de Bordeaux. Det kan lade sig gøre fordi jeg laver alle mulige krumspring for at få kvalitetsfoder til lavpris :lol:

Dertil kommer godbidder og tyggeben, nok ialt ca. 1000 kr. om måneden.

 

2 x udvidet ansvarsforsikring ca. 1100 kr. om året

 

Træning hos DcH: 750 kr/år

De bliver vaccineret hvert andet eller tredie år, husker ikke lige hvad det koster, men regner med ca. 1000 kr. pr. gang

 

Og den ene har i år kostet godt 8000 kr i dyrlægeudgifter.

 

Jeg må indrømme, at jeg er imponeret over, at du kan holde prisen på mad på det niveau når du har 2 store hunde og stadig køber noget ordentligt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solsikke80

Min beagle går i hundedagpleje - ca 1100 kr/mdr

 

Foder, godbidder, kødben - 300 kr/mdr

 

Månedlig dyrlægebsøg ved fornyelse af rejsepapirer da vi bor i Sverige 150 kr/mdr

 

Årlig betaling af hundeforsikring 1300 kr/årligt (ca)

 

Loppekur

 

Ørerens

 

Algepulver

 

Så kommer der jo lidt ekstra engang i mellem når man lige finder noget legetøj eller andet godt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger mellem 500 og 600 kr om måneden på foder til 1 stk. Grand Danois + 1 stk. Dogue de Bordeaux. Det kan lade sig gøre fordi jeg laver alle mulige krumspring for at få kvalitetsfoder til lavpris :lol:

.

Hvilke slags krumspring, hvis man må spørge? :mrgreen: Kunne være det var en god idé at efterligne de krumspring jo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke slags krumspring, hvis man må spørge? :mrgreen: Kunne være det var en god idé at efterligne de krumspring jo.

 

Købe i udlandet alt efter hvordan valutakurserne er.

Gå flere sammen, købe store partier og få mængderabat.

Skifte foder alt efter hvad der er billigst - hvis man har altså har hunde, der kan tåle at skifte, og det har jeg heldigvis :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du behøver ikke gøre det igen - med mindre du oplever problemer. Det man kan sige om HD og AD er, at jo værre status som ung, jo nemmere vil hunden udvikle slidgigt og det er ofte først her, hunden oplever problemer. En dårlig HD status behøver ikke umiddelbart betyde noget for hunden, men kan selvfølgelig betyde, at man må behandle hunden lidt anderledes end ellers - f.eks. undgå mange spring, sørge for den altid er i god form og muskuløs og evt. give kosttilskud, der "smører" ledet.

 

Hvilken race tænker du på?

 

ok, det er jo godt at vide :)

har lidt for den dér finsk hyrdehund...

 

tak for alle svarene. Det lyder faktisk slet ikke så galt som jeg havde gået og forestillet mig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, den finske hyrdehund var vi også helt sikre på, at vi skulle have. Det er en dejlig race. Men jo mere jeg gik i dybden med det for at vælge avler, jo mere måtte jeg indse, at det vist ikke var os. Jeg begyndte at bemærke at alle de svenske opdrættere stort set brugte deres hunde - enten til hyrdning eller som servicehunde - og inde på debatforummet for finske hyrdehunde var det det samme. Og så måtte jeg jo nok erkende, at jeg jo egentlig godt kunne læse mig til, at den havde brug for at blive brugt og ikke var en almindelig familiehund. Jeg tror aldrig vi kommer til at dyrke andet end lydighedstræning og agility, så jeg har desværre måtte vinke farvel til den...:megaked:

 

Men glæder mig til at se nogle billeder herinde - selvom jeg nok vil være meget misundelig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi bruger omrking 400 om måneden på mad, men aslan spiser virkelig også kun til han er næsten mæt.

 

Vi snakkede med nogle der havde to engelske matiffer (de er nummeret større end aslan) og de spiste for omkring 2000 tilsammen :shock:

 

Hvad vi lige bruger på godbider ved jeg ikke, men sikkert meget, for jeg har lige gået Aslans skab igennem (EFTER vi var i netto :stupid: ) og der er en hel del af alt muligt :rolleyes::engel::oops:

 

 

Tror vi bruger 100 kr om måneden på tyggeben, måske 150 hvis jeg køber de hvide :mrgreen:

Ca 100 om måned på dyrelægeforsikring

50 kr om måneden på ansvarsforsikring

 

Vi har en opsparing, så vi ligge rikke fra til dyrelægen.

Aslan har isn egne madpenge, ca 1000 kr om måneden, som så bliver brugt på mad ca hver 4. måned :mrgreen:

 

Så vi bruger vel 6-7-800 kr om måneden på mad og sjove ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

POKKERS til tråd at lave :mad:... den fik mig til at lave en oversigt over mine 4 hunde .. PUUUHA DA DA

Da de alle er på special foder (naturligvis 4 hunde = 4 slags foder) ja kom stykket til at se sådan ud :

 

Foder pr mdr. (4 slags) 1400 kr.

Godbidder (kylling/ris) 300 kr.

Div ekstra til mad (kyllingbryst/torsk/laks) 800 kr.

Mineraler og tilskudspulver. 350 kr.

 

Derud over så har de sidste 3 mdr budt på dyrlægeregninger til samlet 21.000 kr (kun på hundene) .. så NU sidder jeg er temlig glad for mit arbejde :blink: tror ikke dette er et rengstykke jeg vil sætte på min opslagstavle :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, den finske hyrdehund var vi også helt sikre på, at vi skulle have. Det er en dejlig race. Men jo mere jeg gik i dybden med det for at vælge avler, jo mere måtte jeg indse, at det vist ikke var os. Jeg begyndte at bemærke at alle de svenske opdrættere stort set brugte deres hunde - enten til hyrdning eller som servicehunde - og inde på debatforummet for finske hyrdehunde var det det samme. Og så måtte jeg jo nok erkende, at jeg jo egentlig godt kunne læse mig til, at den havde brug for at blive brugt og ikke var en almindelig familiehund. Jeg tror aldrig vi kommer til at dyrke andet end lydighedstræning og agility, så jeg har desværre måtte vinke farvel til den...:megaked:

 

Men glæder mig til at se nogle billeder herinde - selvom jeg nok vil være meget misundelig :mrgreen:

 

Hæhæ, nu må vi se... Det er ikke sådan at jeg har besluttet det 100%, er nemlig også selv lidt betænkelig ved det hyrde-noget. Men den har mange gode egenskaber synes jeg, af hvad jeg ved ind til videre.. Ellers synes jeg også at dansk spids lyder som en dejlig hund, igen har jeg kun læst overfladisk om den.. Synes også at engelsk bulldogs lyder dejlige, men manden kan ikke finde ud af om han mest synes den ligner en gris eller kamphund, og begge dele er vist no go :rolleyes:

Synes det er en meget svær beslutning.. Jeg vil gerne havde en mellem stor hund som kan holde til at blive klappet ordentligt uden at vælte, jeg bryder mig ikke om et "foravlet" udseene (med undtagelse af den engelske bullterrier) som fx gravhunde og sådan nogen, den skal være korthåret (passede engang en snauzer og jeg synes dens skæg og poter blev så ulækre hele tiden+jeg synes det var synd den ikke kunne se. egentlig meget upraktiske områder man har besluttet den skal havde hår), gider ikke pille grene og blade ud af hunden hver gang vi har været i skoven eller havde hundemad overalt når den har spist.

Lige nu bor vi i lejlighed men skal flytte i hus engang, så er det jo lige om man skal vente eller hvad. Ellers må det jo også være en som kan trives i lejlighed. Og jeg vil helst ikke havde en lille hund (ikke hyperaktiv i hvertfald) men en god mellemstørrelse.

Hver eneste gang jeg finder en race som jeg falder for, finder jeg altid ting som gør jeg tænker det ikke vil gå:roll: Det er jo ellers ofte nemt at forelske sig på de forskellige opdrætteres hjemmesider, synes de har en tendens til at "glemme" de "negative"/besværgelige ting ved deres race. også derfor jeg ikke har besøgt eller kontaktet nogen opdrættere endnu, skal lige havde nok baggrundsviden først, ellers bliver jeg for nem at overbevise:oops:

Men hvis vi ikke falder over en anden race som passer bedre og i en lejlighed, så tror jeg vi venter til vi flytter og så henter en finne. Man må jo kunne finde måder at aktivere den passende på, folk har jo også andre hyrdehunde selvom de ikke har får, selvom det måske kræver lidt mere.

Vil meget gerne høre om hvad i har fundet frem til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg har en ca. 17 kg's blandings vovse.

 

Vi bruger ca. 200 kr. mdl på foder

Årlig ansvar på 400kr.

Dyrlæge render op i ca. 1000kr. årligt for 2 sundhedstjek og årlig vaccination.

Så er der træning, som er ca. 600kr. mdl. da vi pt går til enetræning.

Guffere, udstyr og div. loppekure osv. bruger vi ca. 300 kr. mdl på.

 

Så rundt regnet, render Bamse op i omkring 1.200 kr. mdl uden at alt det uforudsete er regnet med :mrgreen:

 

Skræmmende når man stiller det sådan op - bruger sgu' ikke så mange penge på mig selv i måneden!

 

Men udgiften til træning falder noget, når han er klar til at komme på hold træning i stedet - Så spare vi ca. 400 kr. mdl.

 

Puha... Godt vi ikke fik hund da vi var studerende, det havde vi da ikke haft råd til :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg tror sørme jeg kommer til at høre til i den billige ende...

 

Jeg har en lille cockertæve på 10,5 kg. Hun spiser vel for ca. 200 kr om måneden (Olivers - mængdekøb med 25% i rabat). Derudover bruger jeg vel ca. 200 kr på marvben og andet guf...

 

Hun er forsikret med sygeforsikring til ca. 1400 om året. Har kun været til dyrlæge en gang til sin hvalpevacc men der måtte jeg også af med 2200 fordi jeg samtidig fik lavet hundepas og div.

 

Har vel også brugt en tusse på legetøj og yderligere en på seler og halsbånd. Senge, lammetæpper og hundebur til bilen.. hmm yderligere 3000.

 

Uha - jeg har glemt pelspleje. Jeg har brugt en formue på shampooer, trimmer, trimmebord og div redskaber!! På hendes første leveår tror jeg at jeg er oppe på en 3-4000. Hvis jeg skulle have hende trimmet professionelt ville det koste ca. 1200 kr hver 3. måned.

 

HOLD da op - nu ville jeg ønske jeg ikke havde lavet det regnestykke.. Troede jeg havde været heldig. Jeg har en lille hund der aldrig har været syg og ikke spiser ret meget. Hun har kostet mig 25.000 i sit første leveår!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Træning i DKK's kredse koster typisk 400,- for 10 gange - hvilket forudsætter, at du er medlem af DKK (det er ikke nok at hunden har DKK stamtavle - og den behøver ikke have det). Tror det er noget af det billigste (udover DcH) træning du kan finde.

 

HD/AD fotografering er en god idé af flere forskellige årsager - især af hensyn til videre avl på hundens forældre og evt. søskende. Man er selv med til at støtte sund avl på den måde :5up:

 

Den kan jeg nemt underbyde :blink:

 

Schæferhundeklubben er billigere, de fleste kredse tager typisk mellem 300-500 kr. for 6 mdr., med holdtræning en gang om ugen i ca. 3,5 md., og retten til at selvtræne yderligere 1-6 gange om ugen :cool:

 

Medlemsskab af hovedklubben koster pt. 490 kr. årligt, men er kun obligatorisk, hvis man træner grp. C, eller stiller til prøver over Beg. B niveau.

 

Jeg tør slet ikke gøre det regnestykke op, jeg er ret sikker på at så finder jeg ud af jeg ikke har råd til at have hund :blink:

 

Me too ....................... :engel: :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm nu har jeg efter og have læst de andre indslag, lavet et lidt anderledes regnestykke.

Det første år man har hund er jo dyrt i forhold til de næste år, her tænker jeg ikke på sygdom og prisen på hvalpen.

Men jeg er kommet frem til:

Du skal ca. et år før du anskaffer dig hunden, sætte 1000.-kr. til side hver månede. Når så du får hvalpen, har du 12000.-kr på kontoen. Forsæt med at sætte 1000.-kr. til side hver månede. Så har du til at dække de "faste" udgifter. Foder, vac, line, halsbånd, træning osv.

DcH koster 750.-kr om året og ca 150.-kr for 12 ugers træning.

Jeg bruger Format tørfoder, til 30 kg. hund. ca 250.-kr om måneden.

Godbidder og legetøj mellem 150-200.-kr. om måneden.

Vac. en gang årligt ca. 500.-kr.

Forsikring udvidet ansvar 630.-kr. om året.

Det var vist de faste ugifter, så kommer der nok lige et nyt halsbånd eller line i ny og næ.

 

Så de 1000.-kr pr månend er vist ikke helt galt ;-)

 

Ang. hunde race. hvorfor kikker i ikke på labradoren ? Den tror jeg vil passe til dit behov.

 

Ps. Hvor er det rart når man finder folk der tænker sig om før de anskaffer sig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kan jeg nemt underbyde :blink:

 

Schæferhundeklubben er billigere, de fleste kredse tager typisk mellem 300-500 kr. for 6 mdr., med holdtræning en gang om ugen i ca. 3,5 md., og retten til at selvtræne yderligere 1-6 gange om ugen :cool:

 

Medlemsskab af hovedklubben koster pt. 490 kr. årligt, men er kun obligatorisk, hvis man træner grp. C, eller stiller til prøver over Beg. B niveau.

 

 

 

Me too ....................... :engel: :engel:

 

Men er schæferhunde klubben, ikke for schæferhunde?:oops:

 

(mange tak for svar til alle)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er schæferhunde klubben, ikke for schæferhunde?:oops:

 

(mange tak for svar til alle)

 

Jo.. Men det er op til lokalforeningerne selv om de tilbyder træning for andre racer... Og det gør de mange steder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Natascha21

Jeg bruger godt 350 kr hver 2. mdr på foder.

 

Og så skal han HD og AD fotograferes samt øjenlyses inden så længe. Jeg ved at HD og AD koster omkring 1200 kr. Øjenlysningen aner jeg ik hvad koster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...