Hop til indhold

Hvordan fik i jeres hund til at gå fint i snor?


Gæst cody
 Share

Recommended Posts

Totalt OT- undskyld - men blev lige nysgerrig: Jeg kan se, at hun er Jan Fennell elev, hende du bliver undervist af... så du må undskyld hvis jeg lige snager her :oops:... Men bliver I så også undervist i, at I altid skal spise før hunden? og hvordan hænger det så sammen i en trænings-situation? skal man "smage" på godbidden? eller skal må stå og æde kiks selv også? :hmm:

 

 

Ha ha, nej det gør vi godt nok ikke. Vi skal gerne holde godbidden op ved vores mund/næse, men det er kun hvis hunden ikke endnu har lært at holde kontakt med ejeren.

 

Det med at spise før hunden har hun kun kort nævnt i forbindelse med vores teoriaften. Det var ikke noget hun gjorde et stort nummer ud af.

Det er vist mest til situationer hvor man har en hund, der tigger meget ved bordet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha, nej det gør vi godt nok ikke. Vi skal gerne holde godbidden op ved vores mund/næse, men det er kun hvis hunden ikke endnu har lært at holde kontakt med ejeren.

 

Det med at spise før hunden har hun kun kort nævnt i forbindelse med vores teoriaften. Det var ikke noget hun gjorde et stort nummer ud af.

Det er vist mest til situationer hvor man har en hund, der tigger meget ved bordet.

 

Hvis man kun bruger det fordi hunden tigger ved bordet..... mon så ikke det er nemmere at give dem mad før man selv spiser? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kun bruger det fordi hunden tigger ved bordet..... mon så ikke det er nemmere at give dem mad før man selv spiser? :blink:

eller smid foderet i haven som fodersøgning når bordet er dækket, så er der ro :mrgreen:

cujo har aldrig tigget, men min mor :evil: gav ham noget sidst hun var at spise, så nu er han begyndt hvis han ikke selv spiser. :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kun bruger det fordi hunden tigger ved bordet..... mon så ikke det er nemmere at give dem mad før man selv spiser? :blink:

 

Jo nemmere, medmindre hunden bare sluger sin mad for derefter at komme ind og tigge videre.

 

Trænerens metode skulle lære hunden noget mere om sin plads i hierakiet.

 

Har ikke selv forsøgt mig med det, for min hund tigger ikke.

 

- Hun stjæler bare bag vores ryg når hun tror vi ikke ser det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Prioritet nr. 1 hos os var, at Emil lærte at gå pænt i snor, eftersom han er en meget stor hund og i princippet kan trække afsted med os hvis han vil.

 

Jeg har lært ham det på nøjagtig samme som jeg lærer en hest at gå "pænt" i et tov.

 

Lige fra han var lille, stoppede jeg op så snart han trak det mindste og trak kort i snoren. - Træk = stop

 

Slap snor = vi går

 

Jeg synes han går flot i snor af en 7 måneders. Både alene med mig og blandt mennesker.

 

Hvis der kommer hunde tæt forbi, drejer jeg ham rundt. Vi er endnu ikke nået til fuldstændig kontrol forbi andre hunde og for at det ikke eskalerer til at han trækker afsted eller hopper, bliver jeg nødt til at forstærke øvelsen - (pt kigger han bare meget intens og bremser lidt op og mister langsomt fokus fra mig. Han har hoppet rundt da han var yngre men det er afhjulpet med "drejen rundt" øvelsen.)

 

Jeg bruger ikke godbidder pæå alm. tur - men bruger min stemme. Det er kun når vi træner "kontakt" at jeg bruger godbidder. Men eftersom jeg ikke gider have en hund der kun kigger på mig når vi går, så er disse to ting adskilt.

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den første hund jeg havde, kunne gå i snor fra vi hentede ham hos opdrætter. Man kunne skifte fra flexline og til alm. og aldrig trak han i snor.

 

Labben jeg har nu, trækker helt vildt, og jeg havde aldrig troet, at det kunne være så svært, at lære en hund at går ordentligt i snor.

 

Vi er også ved stop når han trækker, og små ryk i linien og der er endelig ved at ske noget. Dog når han ser andre hunde og mennesker, så er han helt væk, så det trænes der på nu :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jo nemmere, medmindre hunden bare sluger sin mad for derefter at komme ind og tigge videre.

 

Trænerens metode skulle lære hunden noget mere om sin plads i hierakiet.

 

Har ikke selv forsøgt mig med det, for min hund tigger ikke.

 

- Hun stjæler bare bag vores ryg når hun tror vi ikke ser det :lol:

 

Hehe - Lyder som en rigtig dejlig hvalp i har jer :mrgreen:

 

Personligt er jeg ikke den store tilhænger af alt det hieraki snak - Især ikke efter at have læst et par tråde herinde, hvor en del af de metoder via andre studier af ulve (og hundes) natur, blev afvist, som det rene vås.

Men det er så OT...

Og du lyder jo som om at du godt kan skælne mellem skidt og kanel, så vil ikke gå mere ind i det :engel:

 

Har i prøvet klikker træning?

Det gør det nemt at belønne helt præcist og for korrekt opførsel. Og det kan bruges i alle træningssituationer og vi har selv brugt det sammen med opmærksomheds-øvelser til at lære vores hund at gå pænt.

De fleste hunde har glæde af det, fordi det er nemt for dem at forstå præcis hvornår de har gjort det rigtige!

 

Måske det kunne være en hjælp for jer også?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men eftersom jeg ikke gider have en hund der kun kigger på mig når vi går, så er disse to ting adskilt.

 

Det har jeg virkelig heller ikke lyst til at have.. :shock:

 

Jo nemmere, medmindre hunden bare sluger sin mad for derefter at komme ind og tigge videre.

 

 

- Hun stjæler bare bag vores ryg når hun tror vi ikke ser det :lol:

 

Nej for hun for jo ikke noget ved bordet.

 

- hehe ok, får og tager er ikke det samme :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg træner i Humlebæk gennem LOF.

Det er såkaldt empatisk hundetræning. Eller dvs. hundeEJERtræning :blink:

Jeg er meget tilfreds!

 

Lige det med fasten synes jeg også selv virker voldsomt, og jeg har ikke selv haft fastet hende som træneren anbefaler. "Kun" sprunget et måltid over når hun begynder at være ligeglad med kommandoerne og lokkende godbider (der normalt kan få hende til at gøre hvad som helst).

 

Det er ikke fordi jeg vil mule dig, du fortæller jo bare om dine oplevelser til træning, men jeg har svært ved at se det empatiske i at sulte sin hund for at få den mere motiveret, og slet ikke en hvalp.

 

Det er rart at du ikke har fulgt det råd :5up:

 

Eller det empatiske i en opdeling: 80% ros og 20% ris, når hundetræningen ellers er kommet så langt som den generelt er. Men det er godt det ikke er omvendt :lol:

 

Hvis din stadig unge hvalp ikke efterkommer dine kommandoer så har den ikke forstået dem, så simpelt er det egentlig

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke fordi jeg vil mule dig, du fortæller jo bare om dine oplevelser til træning, men jeg har svært ved at se det empatiske i at sulte sin hund for at få den mere motiveret, og slet ikke en hvalp.

 

Det er rart at du ikke har fulgt det råd :5up:

 

Eller det empatiske i en opdeling: 80% ros og 20% ris, når hundetræningen ellers er kommet så langt som den generelt er. Men det er godt det ikke er omvendt :lol:

 

Hvis din stadig unge hvalp ikke efterkommer dine kommandoer så har den ikke forstået dem, så simpelt er det egentlig

 

Nej, hun siger ind imellem nogle ting hvor jeg tænker "godt så" og det ryger lige ind ad det ene øre og ud af det andet. Men vi bliver hos hende, fordi selve træningsmetoderne er rigtig god.

 

Mht. de 80% kontra 20%, så er det kun i de tilfælde hvor hunden stadig er uartig. f.eks hvis hunden trækker ved gåture, så må skældud'en ikke overstige de 20%. Og jeg mener ikke et møgfald. Bare et simpelt "nej" hvis den gør noget, den ikke må.

 

Eks. kan Daisy godt stadig finde på at tage et vildt spring henimod andre hunde eller interessante mennesker på vores gåtur. Det er møg irriterende og når hun gør det får hun et "nej" efterfulgt af en masse ros når hun har reageret på "plads" kommandoen. Det er heldigvis ikke så ofte vi har de situationer længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LouiseBS

Nu har jeg ikke læst hele tråden, så ved ikke om det allerede er sagt.

 

Men min dyrlæge sagde at man skal stoppe op hver gang hunden hiver i snoren, og først gå videre når hun går hen mod dig.

Og sådan skal man bare fortsætte indtil hunden går pænt.

 

De første par gange kan det godt være at man ikke når længere end for enden af indkørslen, men sådan er det jo. Og hvis hunden hiver rigtig meget så vender man om og går den anden vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lav nogle kontaktøvelser med ham, det er forudsætningen for, at lineføringen fungere, at i har en god kontakt til hinanden.

 

Din hund skal sidde foran dig, med front imod dig og hver gang han ser op på dig, så ros og godbid.

Gå nogle skridt baglæns, det handler stadig om, at du giver godbidder, når han kigger på dig. Du fortsætter stille og rolig baglæns og hunden følger dig i slap line. Ved at i har øjenkontakt, så har du hans fulde opmærksomhed og det er det du skal have.

 

Du kan vælge at bruge en klikker eller et bestemt ord og hver gang du klikker eller siger det bestemte ord, så skal han have en godbid også hvis du kommer til at klikke på et forkert tidspunkt. Ordene kan være yes eller guf. Vælg ord der er lige så hurtige som et klik.

 

Kan han kun gå et skridt pænt i snor, så er det derfra du starter. Øg langsom kriterierne for hvad du kan forvente af ham.

 

Lær ham betydningen af klikkeren eller dit bestemte ord derhjemme. Hav en skål med de lækreste guffer. Klik/sig ordet og godbid. Gentag det 10 gange og hold pause. Du kan øve det flere gange i løbet af dagen. Jeg garantere at din hund hurtig fanger pointen.

 

Jeg holder på, at god kontakt hund og ejer imellem er den eneste rigtige vej til succes og det ligemeget hvad man træner.

 

Din hund vil altid gøre hvad den tror der er rigtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bellapii

Prøv at tage en godbid ( det den allerbedst kan lide, fx. pølse eller frolic) i hånden og vis hunden den og tag den op til ansigtet og gå 2 meter mens hunden kigger på dig, nå I har gjordt det, for hunden godbiden også gør i det igen og igen nå den er blevet god til at holde kosentrationen de 2 meter så prøv at gå 3 meter sådan bliver I ved og til sidst går den helt pænt i snor :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nej, hun siger ind imellem nogle ting hvor jeg tænker "godt så" og det ryger lige ind ad det ene øre og ud af det andet. Men vi bliver hos hende, fordi selve træningsmetoderne er rigtig god.

 

Mht. de 80% kontra 20%, så er det kun i de tilfælde hvor hunden stadig er uartig. f.eks hvis hunden trækker ved gåture, så må skældud'en ikke overstige de 20%. Og jeg mener ikke et møgfald. Bare et simpelt "nej" hvis den gør noget, den ikke må.

 

Eks. kan Daisy godt stadig finde på at tage et vildt spring henimod andre hunde eller interessante mennesker på vores gåtur. Det er møg irriterende og når hun gør det får hun et "nej" efterfulgt af en masse ros når hun har reageret på "plads" kommandoen. Det er heldigvis ikke så ofte vi har de situationer længere.

 

OK.

 

Det er sommetider godt at kunne lade noget gå ind af det ene øre og ud af det andet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...