Hop til indhold

Hvordan fik i jeres hund til at gå fint i snor?


Gæst cody
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Vi har en golden retriever hvalp på 5 måneder, den er spærngfuld af energi, problemet er at når vi er ude og gå så går den og trækker i snoren hele tiden og det bliver godt nok træls i længden, det er som om den lige skal være 1 meter foran så snoren er stram hele tiden.

Hvordan har i trænet jeres hund så den ikke trækker armen af en?

Håber på hjælp.

Mvh. Brian

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at holde snoren i højre hånd, hunden går i ventre side sådan så snoren går ind over kroppen.

 

Så holder du din hånd ved hundens snude med en godbid i. Den får først godbidden når den går pænt. Du styrer altså hundens tempo vha. godbidden. Sæt kommando på når den gør det rigtigt, så den ved at det er dét du vil have den til hver gang.

 

Med tiden flytter du hånden og siger kommandoen, går hunden pænt så udløser det en godbid.

 

Det er ihvertfald sådan jeg ville beskrive det JEG har lært :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har simpelthen belønnet-belønnet og atter belønnet Møffe for at tage frivillig kontakt til mig - altså, kigge op på mig. Det gør, at hans fokus ikke er 100% på jorden/omgivelserne, men derimod er han stadig opmærksom på mig også. Derudover så får han ALDRIG ALDRIG ALDRIG belønnet sig selv ved at trække. Jeg stopper simpelthen op og hvis han stadig er istand til at belønne sig selv ved at trække (kan snuse til, hvad han vil, kigger intenst på den hund, han vil hen til), så bakker jeg, indtil han opgiver trækken. Så belønner jeg ham og vi går videre. Hvis der er en anden hund, så søger jeg derimod meget aktivt han opmærksomhed :-D

 

Alt dette har resulteret i, at det eneste tidspunkt, han stadig trækker, er, når der er nogen, han vil hen til tæt på. Men det arbejdes der på, han er trods alt stadig en hvalp på 5 måneder :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg drejede rundt hver gang snoren blev stram, det tog et par dage med piruetter på parkeringspladsen, men pludslig faldt 10øren og nu KAN Petrine gå pænt (ikke at hun altid gider, så tager vi en opfrisker)

vi gjorde det lige før den blev stram, for at lære ham hvor langt han kan bevæge sig væk fra os, afstanden. dreje rundt, gå 1-2 meter og så tilbage på sporet og roset når hans hoved var siden af benet.

 

men nu hvor det kun er ved ting han vil hen til, altså sjældent stopper vi op til linie er løs og går videre uden at sige noget så det snuse sted han ville hen til er belønningen, vi øvede også lidt med guf på en tallerken i haven, så vi fik lært "grund" trinene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en meget ivrig golden hvalp, dog på 6 mdr.

 

Jeg træner stadig "gå pænt" og synes at teknikken med at stoppe op når hun trækker fungerer bedst.

Den med at dreje rundt blev hun snotforvirret af og jeg blev rundtosset :-)

 

Jeg gør det at jeg stopper helt op og venter på at hun slapper af. Hun sætter sig som regel og begynder at klø sig lidt. Så begynder jeg at gå og siger "kom". Når hun går pænt uden at trække siger jeg "dyygtig" og siger det gerne med jævne mellemrum. Vores træner siger at gåturen skal bestå af 20% ris og 80% ros, hvis det er nøvendigt med ris. Så det prøver jeg at efterleve.

Vil lige tilføje at hun heller ikke har særlig lang snor når vi går. Ca 1 meter, hvis det er så meget.

 

Hun er ved at være rigtig dygtig og trækker kun når der er noget meget interessant hun skal snuse til eller en anden hund, der skal hilses på.

 

Vi er også begyndt at kombinere "gå pænt" træningen med gående "plads" ved at lokke med en godbid så hun går pænt med hovedet ved mit lår. Når hun kigger på mig siger jeg "dyygtig" og hun får en godbid.

 

Og så funger det altså bedst hvis hun er lidt sulten når vi træner ;)

- som vores træner gør meget ud af ; man kan ikke træne en mæt hund. Hvis hunden ikke vil samarbejde så skal den ikke have mad i 1-2 dage. :shock:

Lyder voldsomt, men det virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så funger det altså bedst hvis hun er lidt sulten når vi træner ;)

- som vores træner gør meget ud af ; man kan ikke træne en mæt hund. Hvis hunden ikke vil samarbejde så skal den ikke have mad i 1-2 dage. :shock:

Lyder voldsomt, men det virker.

 

Hmmmm - træner man ikke hver dag!! :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmmm - træner man ikke hver dag!! :hmm:

nej man opdrager :engel:

 

jo man burde træne gå pænt konstant på vher gåtur, og dertil er det min erfaring at når man skal træne dette med en "voksen" hund, så helst ikke gå tur over 30 min pr. gang og så flere små ture på dagen, har den formodning at over 30 min så er hunden "træt" af at træne.

 

og 1-2 dage faste? det er sku voldsomt, vi gav bare lidt mindre morgenmad og ingen aftens hvis vi skulle træne om aften med godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en meget ivrig golden hvalp, dog på 6 mdr.

 

Jeg træner stadig "gå pænt" og synes at teknikken med at stoppe op når hun trækker fungerer bedst.

Den med at dreje rundt blev hun snotforvirret af og jeg blev rundtosset :-)

 

Jeg gør det at jeg stopper helt op og venter på at hun slapper af. Hun sætter sig som regel og begynder at klø sig lidt. Så begynder jeg at gå og siger "kom". Når hun går pænt uden at trække siger jeg "dyygtig" og siger det gerne med jævne mellemrum. Vores træner siger at gåturen skal bestå af 20% ris og 80% ros, hvis det er nøvendigt med ris. Så det prøver jeg at efterleve.

Vil lige tilføje at hun heller ikke har særlig lang snor når vi går. Ca 1 meter, hvis det er så meget.

 

Hun er ved at være rigtig dygtig og trækker kun når der er noget meget interessant hun skal snuse til eller en anden hund, der skal hilses på.

 

Vi er også begyndt at kombinere "gå pænt" træningen med gående "plads" ved at lokke med en godbid så hun går pænt med hovedet ved mit lår. Når hun kigger på mig siger jeg "dyygtig" og hun får en godbid.

 

Og så funger det altså bedst hvis hun er lidt sulten når vi træner ;)

- som vores træner gør meget ud af ; man kan ikke træne en mæt hund. Hvis hunden ikke vil samarbejde så skal den ikke have mad i 1-2 dage. :shock:

Lyder voldsomt, men det virker.

 

Hvor træner du egentlig henne ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en meget ivrig golden hvalp, dog på 6 mdr.

 

Jeg træner stadig "gå pænt" og synes at teknikken med at stoppe op når hun trækker fungerer bedst.

Den med at dreje rundt blev hun snotforvirret af og jeg blev rundtosset :-)

 

Jeg gør det at jeg stopper helt op og venter på at hun slapper af. Hun sætter sig som regel og begynder at klø sig lidt. Så begynder jeg at gå og siger "kom". Når hun går pænt uden at trække siger jeg "dyygtig" og siger det gerne med jævne mellemrum. Vores træner siger at gåturen skal bestå af 20% ris og 80% ros, hvis det er nøvendigt med ris. Så det prøver jeg at efterleve.

Vil lige tilføje at hun heller ikke har særlig lang snor når vi går. Ca 1 meter, hvis det er så meget.

 

Hun er ved at være rigtig dygtig og trækker kun når der er noget meget interessant hun skal snuse til eller en anden hund, der skal hilses på.

 

Vi er også begyndt at kombinere "gå pænt" træningen med gående "plads" ved at lokke med en godbid så hun går pænt med hovedet ved mit lår. Når hun kigger på mig siger jeg "dyygtig" og hun får en godbid.

 

Og så funger det altså bedst hvis hun er lidt sulten når vi træner ;)

- som vores træner gør meget ud af ; man kan ikke træne en mæt hund. Hvis hunden ikke vil samarbejde så skal den ikke have mad i 1-2 dage. :shock:

Lyder voldsomt, men det virker.

 

Jeg ville ALDRIG faste min hund i 1-2 dage for at få en bedre træningstime, kan din hund overhoved koncentrere sig af bar sult? Og jeg ville da slet ikke faste en hund i voksealderen, har du spurgt din dyrlæge om den kan tage skade af det?

 

Jeg undlader bare at give noget foder før vi tager afsted, og det virker fint her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, "gå pænt kampen" :evil:

 

 

Det tog lang tid, vi fik det råd at øve kontakt øvelsere på turen.

(der er endda en tråd hvor ninjamor prøver at hjælpe os med problemerne, men kan ikke huske hvad den hedder).

 

Det tog bare meget lang tid, for aslan havde fint kontakt i hjemmet, så snart fordøren blev lukket, lukkede Aslan også af :roll: ingen godbid er bedre end en oplevelse i naturen siger Aslan :mrgreen:

 

Vi begyndte på alt dette da aslan ca var 6-7 måneder - nårh ja, man lærer af sine fejl :mrgreen: - og i dag 18-19 mdr, er der flere hjerneceller hjemme på turen, end før, men ikke nok :damn:

 

Aslan har i meget lang tid gået ok, men så begyndte han at trække igen, og man får ondt i armen, og bag efter lider man af "træt arm". Så nu er flexi linen røget på hylden, heldigvis går det hurtigere med at opfriske det, end forventet, så vi er næsten tilbage til at han kan gå fint igen.

 

 

Vi har også lært at putte godbidden foran munden og stopfoder hunden, desværre var dem der gik efter aslan, pænt trætte af det, for aslans spyttede godbidderne ud igen og skulle opleve en helt masse og suge indtryk til sig :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor træner du egentlig henne ?

 

Jeg træner i Humlebæk gennem LOF.

Det er såkaldt empatisk hundetræning. Eller dvs. hundeEJERtræning :blink:

Jeg er meget tilfreds!

 

Lige det med fasten synes jeg også selv virker voldsomt, og jeg har ikke selv haft fastet hende som træneren anbefaler. "Kun" sprunget et måltid over når hun begynder at være ligeglad med kommandoerne og lokkende godbider (der normalt kan få hende til at gøre hvad som helst).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner i Humlebæk gennem LOF.

Det er såkaldt empatisk hundetræning. Eller dvs. hundeEJERtræning :blink:

Jeg er meget tilfreds!

 

Lige det med fasten synes jeg også selv virker voldsomt, og jeg har ikke selv haft fastet hende som træneren anbefaler. "Kun" sprunget et måltid over når hun begynder at være ligeglad med kommandoerne og lokkende godbider (der normalt kan få hende til at gøre hvad som helst).

 

Vi plejer også bare at springe et måltid over og det virker fint, jeg syntes at det din træner vil have dig til virker ekstremt og på ingen måde empatisk, i hvert fald ikke overfor din hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ALDRIG faste min hund i 1-2 dage for at få en bedre træningstime, kan din hund overhoved koncentrere sig af bar sult? Og jeg ville da slet ikke faste en hund i voksealderen, har du spurgt din dyrlæge om den kan tage skade af det?

 

Jeg undlader bare at give noget foder før vi tager afsted, og det virker fint her.

 

Igen, jeg har ikke fastet hende i det tidsrum træneren anbefaler blot sprunget et måltid over i ny og næ.

I følge min træner kan en hund sagtens klare sig 3 dage uden mad.

Ved ikke om det passer.

 

Mht. koncentration, så gør det jo hunden mere fokuseret på ejeren/godbidden og den er derved mere lydhør over for træningen.

 

Hvis hun har fået mad umiddelbart inden træningen, så er hun da bedøvende ligeglad med hvad jeg lokker med af gode sager. Så skal hun bare udforske alt mulig andet.

Hvis vi derimod venter med maden til efter træningen, så er jeg og ikke mindst godbidderne meget interessante.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden skal sultes 1-2 dage før, så kan I jo kun træne ca. hver 2.-3. dag...

 

Nej da, ideen er at der stadig trænes hver dag.

Og så har jeg forstået det sådan at man så stopper fasten når hunden bliver samarbejdsvilligt. Sådan groft sagt.

 

Den skal forstå at det er ejeren, der har maden og at den skal lystre for at få mad.

 

Men nu er det altså min træners teori og ikke min egen.

Jeg fortæller den bare videre, da den måske kan hjælpe nogen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, jeg har ikke fastet hende i det tidsrum træneren anbefaler blot sprunget et måltid over i ny og næ.

I følge min træner kan en hund sagtens klare sig 3 dage uden mad.

Ved ikke om det passer.

 

Mht. koncentration, så gør det jo hunden mere fokuseret på ejeren/godbidden og den er derved mere lydhør over for træningen.

 

Hvis hun har fået mad umiddelbart inden træningen, så er hun da bedøvende ligeglad med hvad jeg lokker med af gode sager. Så skal hun bare udforske alt mulig andet.

Hvis vi derimod venter med maden til efter træningen, så er jeg og ikke mindst godbidderne meget interessante.

 

I træningsituationen kan du få din hund til at gøre hvad som helst fordi den er ekstremt sulten, spørgsmålet er som om den kan huske det den har lært bagefter, i og med det eneste den har været fokuseret på var at få noget at spise?

 

Og da det ikke er nødvendigt at sulte hunden for at få den til at koncentrere sig, men måske bare at tage nogle bedre godbidder med, så kan jeg slet ikke forstå at din træner foreslår noget så ekstremt... Jeg kan godt forstå, at du har valgt kun at fratage din hund det sidste måltid før træning i stedet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi plejer også bare at springe et måltid over og det virker fint, jeg syntes at det din træner vil have dig til virker ekstremt og på ingen måde empatisk, i hvert fald ikke overfor din hund...

 

Jeg kan heller ikke få det til at hænge sammen med resten af det hun fortæller, men hun går meget op i hundens natur. Og baserer f.eks. meget af sin viden på hvordan ulvene lever.

 

Og jeg må sige at alle de øvrige råd og træningsmetoder hun har givet, virker fuldt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan heller ikke få det til at hænge sammen med resten af det hun fortæller, men hun går meget op i hundens natur. Og baserer f.eks. meget af sin viden på hvordan ulvene lever.

 

Og jeg må sige at alle de øvrige råd og træningsmetoder hun har givet, virker fuldt ud.

 

Nu er det så bare ufattelig længe siden at vores hunde var ulve, og deres fordøjelsessystem er jo indrettet efter hovedsageligt at leve af levninger på lodsepladser, så det er ikke sikkert at deres maver ligesom ulvene er indrettet til at spise et enormt måltid for derefter at faste i flere dage. De fleste vildtlevende hunde er jo ådselsædere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan heller ikke få det til at hænge sammen med resten af det hun fortæller, men hun går meget op i hundens natur. Og baserer f.eks. meget af sin viden på hvordan ulvene lever.

 

Ikke for at kritisere din træner, men det gør mange, også selvom de ikke har fakta med til at understøtte deres påstande. :roll:

 

Synes også der er forskel på at faste en hund der ikke gider arbejde for tørfoder og så at faste en hund der ikke gider arbejde for roastbeef. Man skal ihvertfald være sikker på at det er motivationen den er galt med og ikke f.eks. usikkerhed, manglende tillid til ejer eller sygdom, før man kommer med sådan et råd. Synes jeg altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

I træningsituationen kan du få din hund til at gøre hvad som helst fordi den er ekstremt sulten, spørgsmålet er som om den kan huske det den har lært bagefter, i og med det eneste den har været fokuseret på var at få noget at spise?

 

Og da det ikke er nødvendigt at sulte hunden for at få den til at koncentrere sig, men måske bare at tage nogle bedre godbidder med, så kan jeg slet ikke forstå at din træner foreslår noget så ekstremt... Jeg kan godt forstå, at du har valgt kun at fratage din hund det sidste måltid før træning i stedet :5up:

 

Skal ikke kunne svare på om den kan huske det den har lært bagefter.

Men tror så heller ikke hun ville anbefale det hvis ikke det virkede. Jeg tror bare hun mener det som at hunden skal være lidt mere fokuseret under træningen, som bliver fulgt op af rigtig meget ros og succes oplevelser. Og så skulle det gerne være netop rosen og succes oplevelserne som hunden husker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi plejer også bare at springe et måltid over og det virker fint, jeg syntes at det din træner vil have dig til virker ekstremt og på ingen måde empatisk, i hvert fald ikke overfor din hund...

 

Jeg kan heller ikke få det til at hænge sammen med resten af det hun fortæller, men hun går meget op i hundens natur. Og baserer f.eks. meget af sin viden på hvordan ulvene lever.

 

Og jeg må sige at alle de øvrige råd og træningsmetoder hun har givet, virker fuldt ud.

 

Totalt OT- undskyld - men blev lige nysgerrig: Jeg kan se, at hun er Jan Fennell elev, hende du bliver undervist af... så du må undskyld hvis jeg lige snager her :oops:... Men bliver I så også undervist i, at I altid skal spise før hunden? og hvordan hænger det så sammen i en trænings-situation? skal man "smage" på godbidden? eller skal må stå og æde kiks selv også? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...