Hop til indhold

Alene hjemme


Gæst parsberg
 Share

Recommended Posts

Gæst parsberg

Hej allesammen, jeg er ny her på siden, jeg håber der er nogle der vil komme med et godt råd eller to :)...

Vi har købt den bedste hund i slutningen af april, det er en hanhund, en labradorblanding og han er 8 mdr.

Vores problem opstår når han er alene hjemme, han er vældig optaget af at ødelægge, man kan ikke finde et system i hvornår han gør det, det er ikke hver dag, og det kan ligeså godt være hvis han er hjemme i en time som hvis han er hjemme i 8 timer, det har heller ikke noget at sige om han har fået ekstra meget motion dagen før.

Vi bor på en gård, så ud over at gå tur er han meget ude om eftermiddagen, så jeg vil heller ikke sige han ikke får lov at brænde krudt af, vi spiller bold eller pind med ham stort set dagligt. vi er for nylig begyndt til hundetræning, hendes råd har vi prøvet af, men det var ikke helt nok.

Ja vi er selvfølgelig klar over han bare er en stor hvalp :) vi forventer ikke han skal være helt afrettet, vi ønsker blot at han ikke er så destruktiv!

Er der nogle der har nogle gode erfaringer, til hvordan man holder en legesyg hanhund aktiveret når man ikke er hjemme.

Mange hilsner fra Sophie

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på at ødelæggelserne skyldes legesyge, og ikke separationsangst?

 

Har I trænet alene hjemme med ham?

 

Jeg kan selvfølgelig ikke vide om Jeres hund har separationsangst, men jeg har det indtryk, at det er den hyppigste årsag til at hunde ødelægger ting når de er alene. I mindre alvorlige tilfælde kan hunden godt slappe af indtil der sker noget uventet - f.eks. at posten kommer, telefonen ringer el. lign. Det kan forklare hvorfor der ikke er sket noget hver gang han har været alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nhøpse&Walter

Hej og velkommen til.

 

Et lille tip udover dem du sikkert vil modtage i denne tråd, er at søge på "alenehjemme" i søgefeltet ved siden af log ud. Der er nogle fantastiske tråde med super mange nyttige råd til alenehjemmetræning og problemer.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til siden :D

 

Jeg spørger lige af nysgerrighed- hvilket råd fik I hos træneren? Vil du fortælle lidt om hvordan det foregår når I går hjemmefra? (rutiner, og hundens reaktion på tingene der sker?) samt hvordan hunden reagerer når I kommer hjem?

 

Håber der kommer en masse gode råd til jer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst parsberg

Tak for linket vinhou -flere gode råd vi kan prøve af :klap:...

 

Nu bliver der nævnt mange gange med det der alenehjemmetræning, så nu bliver jeg bare helt i tvivl om vi så har gjort det rigtigt?! vi startede da den havde været hos os en uge, med at tage den med ud i gangen, give den en kiks og gå fra den først i fem min, så længere og længere tid -er det sådan?

 

Seperationsangst? hmm -den var svær... altså den er jo en selskabelig hund og følger os rundt i huset når den er indenfor, hvis en af os fx går op i bad, lægger den sig op i gangen udenfor døren til man er færdig. Men hvis vi lukker den udenfor lidt, kan den sagtens bruge en times tid for sig selv hvor den bare løber rundt ude på marken og snuser, eller ligger ude i haven, og den virker ikke ligefrem som om den savner os?! :hmm:

 

Rutinen om morgenen: Tidspunkterne flytter sig lidt, alt efter om jeg er i praktik eller i skole, men rytmen er altid den samme. den får halvdelen af dens morgenmad, mens jeg lige får tøj på, når den er færdig går vi lige lidt ud af vejen til den har gjort sig ren og så tilbage, ud i stalden og fodrer hestene og kattene, nogle gange bliver den så lidt udenfor mens jeg gør mig færdig og klar til at køre, og så kommer den ind i gangen og får resten af sin mad strøet på gulvet og i aktivitetsbold (hvis den ellers er intakt) -og så er den selv. den har bolde og kødben og sådan noget.

 

Men jeg kan godt sætte mig ind i tankegangen at den ikke skal aktiveres fordi den skal hvile i stedet -den havde jeg slet ikke tænkt på selv!!

 

Træneren nævnte aktivitetsbolden, men den første vi købte holdt en uge, og så har vi lige fået fat i en ny, den holder endnu. Og så nævnte hun de der fyldte kødben, de er også veldige, man kan fornemme den har brugt en masse krudt på dem også, men får den chancen for at tage dem med ud så bliver de gravet ned, og så sagde hun at vi jo kunne køre på genbrugspladsen og købe en masse brugte fodblode den kunne få lov til at molestrere -men den tanke kan jeg ikke helt foreniges med, for jeg har jo ikke lyst at den skal ødelægge??!

Og tilsidst sagde hun at vi ikke måtte gøre for meget ud af at komme hjem, det gjorde vi egentlig heller ikke før, men nu er vi mere opmærksomme på bare at lukke op og lige sige hej, og gå ind med tasken først og sådan, og tage den med ud og tisse, det har hjulpet så den er ikke så overgearet når man kommer hjem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jo det er helt rigtig alene træning. Kort tid alene til at starte med og så ellers bygge tiden op.

Vores der nu snart er 17 mdr. har haft tænderne i en del.

F.eks. Hjørnerne af gulvtæppet, et dyrt passersæt der lå på skrivebordet, tændstiksæskerne der lå UNDER mit tastatur for at hæve det lidt (hvordan hun så end har båret sig ad).

Der var stor forskel på hvornår hun ødelagde ting - Jeg kunne være væk bare 5 minutter og det kunne se meget være ud, end når jeg var væk flere timer

Vi startede med at lade hende være alene i spisestuen og køkkenet og det er først nu hun er ved at få lov at være i hele huset.

Mandag og tirsdag er hun gerne i køkken/spisestue, og resten af ugen er hun så i hele huset (onsdag kommer der nogle tidligere hjem).

Hun har i dag fået lov at være i hele huset selvom det er mandag - og det er gået godt har jeg fået at vide.

Når jeg kommer hjem er hun helt oppe at køre - farer rundt om min taske (der er normalt et æble eller en pære til hende i)

Spurter ud i haven og leger med æblet, spiser et par bidder og kommer så styrtende ind igen og skal leges med.

 

Jeg forstår faktisk godt hundene - man lader jo heller ikke børn være alene hjemme - før en hvis alder,

men med hundene er vi jo nød til det - er jo de færreste der kan tage den med på arbejde, eller har dagpleje til den :-D.

Jeg synes derfor det er bedst at lade den være alene i et begrænset område, så den ikke kan ødelægge for meget.

Den kunne jo få bidt i noget den kunne komme til skade af !

Efterhånden som den så bliver bedre til at være alene ville jeg udvide området.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...