Hop til indhold

Kasteration/være alene hjemme


Gæst Rasmusm
 Share

Recommended Posts

Gæst Rasmusm

Hej Alle

 

Vi har en glad terrier blanding på omkring 12 måneder. Dog har vi et problem, han kan overhovedet ikke lide at være alene hjemme. Og han piver meget og kradser mod døren, nogle gange så hans poter bløder. Det er meget synd for ham, og for vores naboer der også er ved at være trætte af det, og det forstår man jo godt. Vi har forsøgt at træne med ham, og det har hjulet lidt. Men når han høre yderdøren lukke er han lige ulykkelig.

Måden vi har trænet på er ved at lukke ham ud i køkkenet (hvor han plejer at være når han er alene hjemme) og lade ham være der et minut eller sådan noget og lukke ham ud igen inden han piver.

Men i praksis hjælper det ikke så meget, han kan godt være stille når han er derude, lige indtil han høre yderdøren, så er den gal igen.

Så mit spørgsmål er. Ville det hjælpe at få ham kasteret? Det har vi nemlig snakket meget om.

Eller vil træning hjælpe mere, og hvilken form for træning?

 

Mvh Rasmus

Link til indlæg
Del på andre sites

Træning, træning, træning og atter træning.. :-)

 

Hunden skal lære at det ikke er 'farligt' at høre døren åbne og lukke.

Dvs. åbn døren, vent 5 sekunder, luk døren. Dette bør trænes indtil hunden ikke længere reagerer på døren overhovedet.

 

Hvis det til gengæld er jeres aktivitet, der tricker hunden - dvs. I tager overtøj på, rasler med nøgler eller lignende, så prøv at gøre dette, igen og igen, men UDEN at I går nogen steder?

 

Der er en tråd herinde omkring emnet - Mener at omtalte hund hedder Perro. Meget god læsning om emnet.

 

Jeg kan også anbefale at læse artikler på diverse adfærdsbehandleres hjemmesider - eller måske evt. din dyrlæges hjemmeside.

 

Men træning er vejen frem. og det tager tid.. nogen gang laaaang tid..

 

At kastration skulle hjælpe har jeg aldrig hørt om, men min erfaring er også lig nul på det område. :engel:

 

Min opfattelse er at hunden er utryg, bange, måske endda angst? :cry:

Det bliver i mit hovede ikke bedre af at fjerne den hormonelle del af ham.. men jeg kan jo tage fejl.

 

Håber det bedste for jer og vovsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at en kasteration vil hjælpe, idet det jo er seperationsangst han har, og i værste tilfælde kan en kasteration forværre det.

 

I stedet ville jeg nok få hjælp af dyrlægen, få dyrlægen til at udskrive en recept på Clomicalm (angstdæmpende til hunde), og så skal I starte forfra med alene hjemmetræningen. Men denne gang vil der så værre en større chance for at han er i stand til at lære af træningen, da han er beroliget af medicinen.

 

Der er en del herinde der har de samme problemer som dig, så vi må håbe, at der er nogen af dem der vil komme med nogle råd til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/2235-tysons-alene-hjemme-traening-og-p-p-peros-og-andre-der-har-lyst-til-deltage.html

 

 

Det er tråden om tyson og peros sperations angst.

 

Andre er kommet til siden, og jeg tror egentlig at 9 ud af 10 har fået løst problemet.

 

Spørg løs i tråden, de ved hvad de snakker om, og så held og lykke med træningen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er enig, kastration er ikke vejen frem, og kan gøre en hund mere usikker og dermed mere stresset/angst. :(

 

Det er hårdt arbejde at træne "alene hjemme træning", og det kræver tålmodighed og masser af ro/ros til vovse.

I starten er det måske kun 10 sek han skal være alene, hvorefter man langsomt kan gå op på 30sek, 1min, 5min, 10min osv (alt efter hvor hurtigt hunden klarer det).

 

Tråden der anbefales er sikkert fyldt med gode råd og erfaringer, så det er bare med at suge til sig! :5up:

 

Husk at have ham aktiveret godt inden i går fra ham, så han er træt og fx gerne vil ligge og slappe af med en tyggestang eller noget.

 

Held og lykke! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...