Hop til indhold

Hund og kat sammen?


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Hehe, havde egentlig aldrig troet at jeg skulle skrive sådan et indlæg.. men det skal jeg altså! :D

 

Jeg står i den situation at der højst sandsynligt skal flytte en voksen sterilliseret hunkat ind hos os, indenfor den nærmeste fremtid. Så vidt jeg ved at katten ikke vant til hunde - men jeg har jo mine to skønne hundepiger. Sitto, som er en D/S Gårdhund på 4½ år (sterilliseret). Jeg ved ikke om hun tidligere har boet sammen med katte, men hun har det ihvertfald ikke siden maj 04. Så er der Kency - en Westie på 15 mdr, fra hun var 8 uger-7½mdr boede hun sammen med katte. Men fra 7½mdr-15mdr har hun ikke boet sammen med katte - men så hurtig glemmer hun vel heller ikke.. Hvordan fører man bedst en voksen kat ind i hundeflokken? Vil jo helst have det skal gå så godt som muligt.

 

Jeg er nødt til at smutte i skole (desværre!) men jeg kigger herind, senere i dag, når jeg har været i skole, luftet vovserne osv. :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er hunkatten?

 

Hjemme hos os var /er det den steriliserede hunkat der havde de største problemer med at Toffi flyttede ind. Hun var 10 år.

Vores kastrerede hankat var mere overbærende og tog det lidt oppefra og ned, i hvert fald efter en tid.

Og Toffi? hun jagtede begge to, det var noget hun havde lært hjemmefra gården hun kom fra :(

 

Men vores hunkat er nok lidt speciel, har jeg konkluderet. Hun har siden sterilisationen kun villet have noget at gøre med os mennesker, ikke andre dyr, ej heller hendes bror. Den nu afdøde bror og Toffi var glade for hinanden til sidst, Toffi så meget op til ham.

 

Hvor kommer katten fra, et privat hjem eller en gård? Og har hun haft kattelem, været ude? Det kunne være rart for dig at se hvordan hun reagerer på hunde.

Begge vores katte har altid gemt sig under en hæk, hvis der kom en hund i snor forbi på fortovet. Så klart at integrationen ikke gik nemt hos os.

 

Det er i de fleste tilfælde den sidstankomne der vil jage, hvis der skal jages. Så du skal forberede dig på at katten måske vil løbe efter hundene.

 

Ellers vil jeg sige at du skal sørge for høje "helle-pladser" til katten. Får den en kattelem? Det er et must, så den kan gå ud i en fredelig have og være fri for hundene.

 

Et par måneder kørte vi med et 60 cm højt bræt mellem alrum og stue, så kattene kunne springe ind i en hunde-fri stue, mens Toffi og jeg var i de øvrige rum. Og når familien så var hjemme om aftenen, fjernede vi brættet, og integrerede :wink:

 

Til sidst vil jeg sige at i langt de fleste tilfælde går en sammenføring fint, jeg har aldrig hørt om sammenføringer der var så problematiske som hjemme hos mig, hehe :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg har 5 katte og 3 hunde. :wink:

 

Da jeg fik Luna for 3 mdr. siden var hun ikke vant til katte, havde kun en erfaring med dem og der havde hun jagtet og gøet helt vildt.

 

Jeg har også fået nye katte i huset efter hundene er flyttet ind.

 

Det er gået godt, men har i starten været et stort arbejde. Hundene skal vide at det er hyggeligt at være i nærheden af katte. Jeg har brugt mange godbidder, når kattene har været i nærheden og det har fået hundene til at slappe af.

 

Jeg har også brugt det i haven, da de kan have svært ved at stå for hvis kattene løber, så er det svært ikke at løbe efter, men her er godbidder også godt, så de kan blive belønnet for ikke at løbe efter.

 

Jeg har lavet søgning inde i huset med små kogte kød bidder, som både katte, og hunde har gået og søgt.

 

Det er vigtigt kattene har deres helle, mine har 1. salen hundene og jeg kommer der faktisk kun om natten, da der er soveværelse deroppe.

 

Men de er fine venner og sover gerne sammen i sengen.

 

Hilsen susanne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Katten er ikke min, min mors nye kærste flytter nok snart ind hos os, og han har fire katte, men skal af med tre af dem, men hunkatten her er han specielt ked af at skulle af med - så vi håber på at hun kan flytte med, hvis det er. Jeg ved ikke andet om katten end at det er en hunkat, voksen og sterilliseret. Fik det afvide igår. Men jeg kan prøve at finde ud af noget mere, næste gang min mors kæreste er her.

 

Vi har en del rum i huset, så der vil være masse af mulighed for at lade dyrene få en timeout i starten, hvis der er brug for det. Og ellers skulle vi nok finde et sted som katten kan have som sit sted, hvor hun kan være i fred for mine hunde!

 

Når jeg ved noget mere om katten, fx om hun er udekat osv så skriver jeg herinde igen. :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde kat , da jeg fik min hund Magnum , som var 9 mdr. gammel da han han flyttede ind. Magnum var meget forsigtig - måske endda lidt nervøs - og holdt øje med katten Speedy .

I løbet af få dage var de perlevenner . Men de sidste par år har det været min hankat der pludselig stikker Magnum een pote - dog uden kløerne er fremme -.

Jeg tror så at katten er fræk over for Magnum , fordi han aldrig har knurret eller virket truende på Speedy

Amber

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...