Hop til indhold

Kødben og splinter


Gæst happy_face
 Share

Recommended Posts

Gæst happy_face

En gang om ugen går jeg til slagteren og køber et par kødben til pelsbørnene. Tænk at man nu om dage skal betale for dem, jeg kan huske en gang hvor slagteren med glæde ville af med sine ben:hmm:

 

De elsker kødbenene og kan næsten lugte dem i posen fra gaden, men jeg sidder altid og holder øje med dem når de spiser dem for jeg er bekymret over splinter. Kødbenene er rå og ikke kogte, men denne race har det jo med at tygge direkte igennem alt. Sky er slem til ikke at tygge sin mad ordenligt, så jeg er bekymret for at hun skal få nogle spidse kanter ned i maven og har derfor nogle gange taget benet fra hende.

 

Er der andre der har sammen erfaringer med kødben og muskelhunde? Nogen tips?:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et rå kødben splinter ikke og slet ikke på samme måde som et der er tilbredt, du behøver ikke være så bekymret, vores nupper en ½ kylling stort set hver weekend og så længe man husker på ikke at fodrer normalt med tørkost den dag de for råt og dagene efter kan du tage det roligt. Grunden til du ikke skal give "normal" portion tørkost er at råt er længere tid i maven og langsommere om at blive optaget og forarbejdet end tørkost.

 

Vi har en ambull/amstaff mix.

Link til indlæg
Del på andre sites

En gang om ugen går jeg til slagteren og køber et par kødben til pelsbørnene. Tænk at man nu om dage skal betale for dem, jeg kan huske en gang hvor slagteren med glæde ville af med sine ben:hmm:

 

De elsker kødbenene og kan næsten lugte dem i posen fra gaden, men jeg sidder altid og holder øje med dem når de spiser dem for jeg er bekymret over splinter. Kødbenene er rå og ikke kogte, men denne race har det jo med at tygge direkte igennem alt. Sky er slem til ikke at tygge sin mad ordenligt, så jeg er bekymret for at hun skal få nogle spidse kanter ned i maven og har derfor nogle gange taget benet fra hende.

 

Er der andre der har sammen erfaringer med kødben og muskelhunde? Nogen tips?:vuf:

Så længe du ikke giver bærene-knogler og, eller svine-knogler får din hund ingen problemer med splinter

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst happy_face
Så længe du ikke giver bærene-knogler og, eller svine-knogler får din hund ingen problemer med splinter

 

 

Den med bærene knogler må du lige uddybe lidt:vedikke:

 

Jeg kender til bærene vægge, men ikke bærene knogler:-D

 

Hvad er en bærene knogle? Jeg ville mene at alle knoglerne bærer hele karrosseriet, men der tager jeg måske fejl.

 

 

 

Jeg er ved at ved at forberede dem begge til BARF og glæder mig sådan til at komme igang da det er tydeligt at se hvor meget de rå varer bliver værdsat istedet for en skål med kedeligt tørfoder

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe du ikke giver bærene-knogler og, eller svine-knogler får din hund ingen problemer med splinter

 

Jeg køber altid okse-lårbensknogler og koger dem... ?? er det ikke bærende knogler ?? (de splinter da aldrig)

Dog får mine ALDRIG svine knogler eller fjerkræs ben (kun kødet).

Link til indlæg
Del på andre sites

Med bærende knogler menes så vidt jeg ved knogler fra dyrets ben.

 

Jeg er dog ikke enig i påstanden, har fodret med alt slags råt, fra fisk til kylling til gris - og alt derimellem, og både bærende og ikke bærende ben og indvolde i 3 år nu og har endnu aldrig oplevet problemet!

 

Dog synes jeg det er rigtigt fint at du kun fodrer under overvågning, det er en rigtigt god idé at være forsigtig, fordi uheldet KAN jo godt være ude!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med bærene knogler må du lige uddybe lidt:vedikke:

 

Jeg kender til bærene vægge, men ikke bærene knogler:-D

 

Hvad er en bærene knogle? Jeg ville mene at alle knoglerne bærer hele karrosseriet, men der tager jeg måske fejl.

 

 

 

Jeg er ved at ved at forberede dem begge til BARF og glæder mig sådan til at komme igang da det er tydeligt at se hvor meget de rå varer bliver værdsat istedet for en skål med kedeligt tørfoder

Det er deres ben. Knogle strukturen er meget kraftig og kan splintrer

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor koger du dem? :-)

 

Det er fordi der har været lidt mave problemer med to af dem når de har fået råt okse. Så for at være sikker, koger jeg dem alle da jeg ikke lige kan være sikker på om de bytter rundt på dem.. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg køber altid okse-lårbensknogler og koger dem... ?? er det ikke bærende knogler ?? (de splinter da aldrig)

Dog får mine ALDRIG svine knogler eller fjerkræs ben (kun kødet).

Jo det er bærene knogler...Jeg siger ikke de splinter. Men det er de eneste knogler der KAN splinter. Jeg koger ALDRIG ben til lexus, kogeningen "hærder" knogler, og koger man dem så meget at de bliver bløde ja så er alt det gode jo kogt ud...Lexus får rå kylle en gang om ugen, og han har fået det siden han begynte at indtage fast føde:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

lige et lille input:

 

Alle knogler splintre, men så længe det ikke drejer sig om rørknogler (de runde knogler som findes i ben mv.) så skader det ikke hunden.

 

Mange giver rørknogler - jeg tør bare ikke, da disse splintre er særdeles hårde og spidse pga. rørknoglernes anderledes struktur.

I naturen indtager ulvene kun sjældent disse typer af knogler, da de er besværlige at spise og ingen ernæringsværdi har.

 

De kan evt. læse mere her:

Kød og ben

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...