Hop til indhold

Min hvalp bider


Gæst jepsen
 Share

Recommended Posts

Vi har en lab/border collie hvalp på 5 mdr. Han bider meget i os. Vi har prøvet alt fra ignorer til godbid når han holder op, men lige meget hjælper det. Han er nu begyndt at bide i vægge, og vi søger derfor lidt hjælp og råd til hvordan vi får ham til at stoppe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Hvalpe bider blandt andet i deres "flok" som en del af relationsopbygningen. For at lære hinanden godt at kende.

 

Som 5 måneder gammel burde det ikke mere være "nødvendigt" at bide med dette formål, hvis I har haft hvalpen fra lille, så årsagen til bideriet skal findes i den respons han modtager på det samt hans daglige aktivering.

 

Hvordan bliver han aktiveret?

 

Border collie har jo en masse krudt der skal bruges fornuftigt, hvis hvalpen ikke skal blive et problem.

 

Når han bider i væggene, er det så når han er alene hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:jeg aktivere meget min hund med leger og gåture. i kan gemme legesager i haven eller smid frolick på græsplænen så hunden skal finde dem. når den bider skal han et nej. han skal jo også lige lære det. der er også hundetræning man kan gå til. pøj pøj med vovsen:hjerte::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa og tak:D

 

Vi aktiverer ham meget. kliktræner, hundetræning, måltider på græsset eller gemt i huset, så han hele tiden bruger hjernen. Vi har haft en hundetræner ude, men der opførte han sig selvfølgelig ordenligt. Jeg ved, problemet ligger hos os, men hvordan vender vi det?

Som lille hvalp fik han al opmærksomhed, da jeg går hjemme. Nu bider det jo så også os i bagen, da han piver og ikke "gider" aktivere sig selv.

 

Ja, det er når han er alene hjemme han bider i vægge, lister, radiatorer og alt han kan få poterne i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa og tak:D

 

Vi aktiverer ham meget. kliktræner, hundetræning, måltider på græsset eller gemt i huset, så han hele tiden bruger hjernen. Vi har haft en hundetræner ude, men der opførte han sig selvfølgelig ordenligt. Jeg ved, problemet ligger hos os, men hvordan vender vi det?

Som lille hvalp fik han al opmærksomhed, da jeg går hjemme. Nu bider det jo så også os i bagen, da han piver og ikke "gider" aktivere sig selv.

 

Ja, det er når han er alene hjemme han bider i vægge, lister, radiatorer og alt han kan få poterne i.

Hvor meget har i trænet alene hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke noget vi som sådan har trænet. Vi er gået og har været ude af døren 5-10 min og så gået ind igen. Så har vi trappet alene-tiden op. Men ikke over længere tid. Han bed jo ikke i noget til at begynde med, så vi troede, han var ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke noget vi som sådan har trænet. Vi er gået og har været ude af døren 5-10 min og så gået ind igen. Så har vi trappet alene-tiden op. Men ikke over længere tid. Han bed jo ikke i noget til at begynde med, så vi troede, han var ok.

Hvor længe kom i op?

Hvad gør i inden i forlader hjemmet?

 

Kort gør vi selv det at vi går 30 min efter vi er stået op, smider foder på græsplænen, når han er færdig der nusser vi lidt, og det sidste stykke tid inden vi går får han lov at tulle rundt alene. Og så får han et frossent fyldt ben når vi går, har en stille musik cd på og så ikke mere.

 

Mht. han bider i jer, det kunne lige så være overstimulering som understimulering, altså at han har svært ved at finde ud af at finde ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa og tak:D

 

Vi aktiverer ham meget. kliktræner, hundetræning, måltider på græsset eller gemt i huset, så han hele tiden bruger hjernen. Vi har haft en hundetræner ude, men der opførte han sig selvfølgelig ordenligt. Jeg ved, problemet ligger hos os, men hvordan vender vi det?

Som lille hvalp fik han al opmærksomhed, da jeg går hjemme. Nu bider det jo så også os i bagen, da han piver og ikke "gider" aktivere sig selv.

 

Ja, det er når han er alene hjemme han bider i vægge, lister, radiatorer og alt han kan få poterne i.

 

OK, muligheden for overstimulering er også til stede. Hvis han ikke kan slappe af når der ellers er ro i huset, når I er hjemme, skal han først og fremmest lære dette.

Det kan du gøre ved at tage hvalpen i line og hjælpe ham til at slappe af, når du selv sætter dig ned. Altså forhindre ham i at gå rastløst rundt. Giv meget gerne godbidder.

 

Alene hjemme skal læres trin for trin under den grænse der får hvalpen til at vise uro.

 

Du kan evt læse om det på min hjemmeside www.hundeliv.dk under "artikler".

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidste år adopterede jeg en hvalp på 5 mdr fra Grækenland, som var beskrevet som en spanielmix???. Det var en privat, der så ham dernede og ikke en af de kendte foreninger.Men han er tydeligt i bygning og adfærd, bevægelser som en bordermix.Han kom fra lille privat internat med mange hunde og kom der, da han var ca 4 uger.

Han snappede vildt i alt og alle i starten, så gæster blev sure, fordi han hang i tøjet.

Men jeg skønner det var hans måde at få kontakt på , nu han ikke sad i bur mere.Han er jo hyrdehund og hyrder alt der bevæger sig.

Heldigvis giv denne dumme vane stille og rolig væk, så folk kan komme ind uden han hopper op og snapper. Han tog kun fat i tøj ikke i personen.

Disse borderhunde er jo meget hurtigt oppe i gear med et enormt aktivitetesniveau, men min er faldet ned til at være rimelig normal nu. Han er 1 1 /2 år og var også noget grænseoverskridende da han var 5-8 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...