Hop til indhold

Rosa har gigt!

Gæst Rosa og Eva
 Share

Recommended Posts

Gæst Rosa og Eva

Vores vidunderlige lille vuffer har gigt i ryggen. Har grædt en hel del siden vi i forgårs så, at hun ikke kunne rejse sig. Hun kom dog op og igang efter lidt tid. Men man kunne godt se, at der var noget galt.

Rosa blev røgtenfotograferet i går, og dér kunne man tydeligt se en ekstra knogledannelse i et af rygsøjlens hvirvler. Vores dyrlæge fortalte, at de to led formentligt har været og vil vokse sammen igen, og så vil Rosa være smertefri, dog blot lidt mere stiv. Han forklarede os, at hunde ikke behøver bevægelighed lige i dette led.

Men Rosas liv bliver ikke så aktivt, som det har været. Slut med spring og vild leg med andre hunde. Og jagt er selvfølgelig udelukket.

Vi trøster os med at tabet nok mest er vores, men hvor gør det ondt langt ind i hjertet når jeg kan se det gør ondt på min bedste ven i hele verden.

Hilsen Eva og Rosa

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia

Årh ja det er da trist. Man ønsker jo også virkelig for sine firbenede at de må være sunde og raske. Heldigvis, som du selv siger, kommer hun jo stadig til at leve et dejligt hundeliv, bare med lidt restriktioner.

:ae: til dig og Rosa & nyd at prognosen er så 'heldig' som den er! Håber ikke der går længe inden Rosa er i gang igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores vidunderlige lille vuffer har gigt i ryggen. Har grædt en hel del siden vi i forgårs så, at hun ikke kunne rejse sig. Hun kom dog op og igang efter lidt tid. Men man kunne godt se, at der var noget galt.

Rosa blev røgtenfotograferet i går, og dér kunne man tydeligt se en ekstra knogledannelse i et af rygsøjlens hvirvler. Vores dyrlæge fortalte, at de to led formentligt har været og vil vokse sammen igen, og så vil Rosa være smertefri, dog blot lidt mere stiv. Han forklarede os, at hunde ikke behøver bevægelighed lige i dette led.

Men Rosas liv bliver ikke så aktivt, som det har været. Slut med spring og vild leg med andre hunde. Og jagt er selvfølgelig udelukket.

Vi trøster os med at tabet nok mest er vores, men hvor gør det ondt langt ind i hjertet når jeg kan se det gør ondt på min bedste ven i hele verden.

Hilsen Eva og Rosa

Det lyder som spondylose?

Forskellige kosttilskud kan hjælpe på gigtsymptomer

Er hun på smertestillende så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores vidunderlige lille vuffer har gigt i ryggen.

:ae: :ae:

Vores dyrlæge fortalte, at de to led formentligt har været og vil vokse sammen igen, og så vil Rosa være smertefri, dog blot lidt mere stiv.

Pyha :5up:

Pas godt på hende - specielt nu vi går den kolde til i møde - der er gigt jo gerne værst.

God bedring med hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Øv hvor er det træls! :ae:

Men har heldigvis gode erfaringer med at hunde kan leve et forholdsvis langt og godt liv med gigt hvis de får det rigtige smertestillende, god kost og kosttilskud.

Vores gamle Kleiner fik kontateret gigt som 8 årig og blev 12 - Og det var egentlig en cyste der gjorde hun til sidst blev aflivet og ikke gigten.

Så mon ikke også Rosa har rigtig mange gode år endnu - Omend lidt mindre aktive - Men så er der jo bare mere tid til at putte og nusse i stedet :engel:

Krydser i hvertfald fingre for at hun snart er helt smertefri, og frisk igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som spondylose?

Tænkte jeg også.

Hvis det er gigt, så må der gøres en hel del, for at holde hunden bare nogenlunde igang. Ligesom der på sigt skal sættes tid af til at hunden overhovedet kan komme igang om morgenen, og i det hele taget hvis hunden har lagt ned, og er blevet "kold" i led og muskler.

Min sidste hund havde gigt. Konstateret ret tidligt. Kosttilskud iform af ekstra protein til muskel-opbygning. Glucosamin fik han også.

Et godt dækken, til at øge blodcirkulation, og hviletemperaturen i led og muskler, før og efter aktivitet.

Og smertestillende efter behov. Jeg gav aldrig smertestillende inden han skulle arbejde, da det ville kunne få ham til at køre på hårdere og længere end hvad kroppen reelt fortalte ham han burde.

Typisk skulel der smertestillende til dagen efter aktivitet.

Vær dog opmærksom på at smertestillende medicin kan have en enddog meget negativ indflydelse på hundens mave.

Dén dag hunden taber gnisten, skal man så absolut være opmærksom på tidliogt nok kan komme. Er man heldig, går der mange år før den dag kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kosttilskud er i hvert fald, en rimeligt nem måde at forsøge at afhjælpe nogle af symptomerne på, uden at det kan skade noget videre :-)

Jeg bruger selv; Lakseolie, hybenpulver og Oliver's Body Boost til min tøs med gigt og derudover har hun et dækken til meget kolde og/eller våde dage -hun har ekstremt tyk pels, så som udgangspunkt kan hun godt holde varmen selv og har derfor kun dækken på når det er rigtig koldt, blæsende eller vådt, som fx. i dag! :blink:

Disse tre tilskud samt dækkenet, har bestemt hjulpet for Flica's vedkommende og hun undgår stadig at skulle have smertestillende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget møg :cry: Men prøv lige at tjekke om "guldkuren" kunne være noget for hende :-D Min venindes hund fik som 9-10-årig lagt guld i ryggen pga. spondylose og hun ter sig stadig som en hvalp (hun bliver 11 lige om lidt), det kunne måske også hjælpe Rosa? :-D

Du kan læse lidt om det her Hunde - info, Guldkur til hunde med HD (hofteledsdysplasi). og her Guld mod slidgigt- med serviceeftersyn -

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget......... Jeg kan godt forstå at du er fortvivlet og ked.

Hvis du vælger at bruge Glukosamin, så prøv noget der hedder Glukoflex. Det indeholder også den svovlforbindelse, der skal til for at glukosaminen når ud hvor den skal gøre gavn.

Det står blandt andet på hylden dér, hvor jeg køber foder til hesten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst happy_face

Jeg føler med dig:cry:

For 3 uger siden fik jeg også at vide at min 4 årige pige havde gigt i albue leddet. Det var startet som dysplasi, men vores gamle dyrlæge havde dengang bare sagt at det bare var vokseværk (hun var 5-6mdr.) og at det skulle vi ikke bekymre os om. SÅ ved at det ikke blev behandlet er det nu blevet til gigt.

Ligesom dig, var jeg også mega ked af det:megaked: fordi hun jo kun er 4 år og som man altid hører, så er gigt jo ikke noget der bliver bedre med tiden.

Men læste meget her på siden og på nettet og har nu startet hende på daglig Hybenpulver og Glucosamin og hun har ikke haltet siden:klap:

Vi er også holdt op med at lade hende gøre de ting som var "triggers", så når vi går tur er det ikke længere noget med at løbe op og ned af bakker og tonse rundt som sindssygt efter vores anden hund. Hun bliver holdt i gang, men det voldsomme er stoppet.

Jeg købte disse piller fra denne hjemmeside: Joint Aid | Chondroitin & Glucosamine Sulphate for Dogs & Cats

hvis du bliver deres ven på Facebook, så er der også ekstra at spare.

Mht. hybenpulver, hvis du ville prøve det, så sælges det i Føtex og er en del billigere end hvis du går i Matas eller helsekost forretninger. Føtex har det også tit på tilbud.

Stort knus til dig og Rosa:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rosa og Eva

Kære Alle der har svaret

Mage tak for jeres trøstende ord, jeg forsøger at sende den gode energi viderere til min lille Rosa pige.

Nu begynder jeg at græde, det er bare så synd, nå men vi skal nok klare den sammen Rosa og jeg.

Til alle jer der skriver om glucosamin og kosttilskud, så vil jeg fortælle at vores dyrlæge fortalte at disse midler mest er myntet på hofte/albueled da der i dem er ledvæske, hvilket disse præperater søges øget.

I ryggen er der ikke ledvæske og kost og medicin hjælper derfor ikke på denne type gigt.

Rosa modtager lige nu smertestillende, og ja dignosen er spondulose. Det skal hun have ugen ud.

Vi har kontaktet danmarks førende ekspert i rygsygdomme hos retrivere som er dyrlæge i faxe: Ken Lindeblad.

Han giver os en sekond appinion på røgten billederne..

Mange Hilsner fra Eva og Rosa

Så er det tip givet videre

Link til indlæg
Del på andre sites

Faxe er bare førende på så mange områder, at man sjældent går forkert ved at kontakte dem....... Jeg håber Ken Lindeblad kan hjælpe Jer.......

Er der ikke ledvæske i ryggen? Hmm....... jeg troede at der var væske i alle led?! Men tak for oplysningen.

Er spondulose arveligt?

Jeg håber på alt det bedste for Rosa..........

Link til indlæg
Del på andre sites

:hjerte:hej rosa . jeg ved hvordan du har det søde og hvor ondet det kan gøre det kan bare være et smertehelvede. jeg har det selv gigt i alle mine led og knogler. håber at du må få det bedre søde vovse ven:hjerte::hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

min den ene fik konstateret gigt i knæet pga skade som 6 årig han er 11 år idag og lever et godt liv

han får dagligt en masse opbyggende kosttilskud til leddene som har forsinket processen rigtig meget samt efterhånden som alderen er halet ind er gigten nu også i hofterne og begge knæ samt spondylose i ryggen et godt dækken back on track har gjort underværker samt guld i de gigtplagede led :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er spondulose (stave?) lidt hen ad de kalk-samlinger der røntgen fortograferes efter på gravhunde?

Mange af disse er jo hvad der kan føre til diskusprolaps og hvis hunden overlever det med behandling/operation eller lign så gror de to ryghvirvler jo også sammen og bliver et stift led.

Pøj pøj med Rosa, det skal nok gå godt selvom hun som andre har sagt må have lidt restriktioner i fremtidige aktiviteter.

Link til indlæg
Del på andre sites