Hop til indhold

forbud mod kamphunde, hjælp til udarbejdelse.


Gæst Næstformanden
 Share

Recommended Posts

Gæst Næstformanden

Hej, jeg sidder i en ejerforening i Lyngby og skal til at udarbejde et forslag til forbud mod kampunde i vores forening, dette skal være klart til den opkommende generarlforsamling 15 april. Er her nogle som kan hjælpe mig med hvilke ting der skal indgå? fx hvilke racer, blandinger, besøg af kamphunde. mm. så vidt jeg ved er her indnu ikke nogle i foreningen som har en kamphund, men vi mener i bestyrrelsen at det er strategisk smart at indføre forbudet inden vi får et problem. Måske er jeg så heldig at her er en som har en kopi at et sådant forslag fra en anden forening?

 

mvh Anne

 

ps. jeg ønsker ikke at diskutere hvorvidt man skal have et sådant forbud eller ej. respekter venligst dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Næstformanden

Netop, det er det jeg beder om hjælp til, hvilke racer skal indgå? og hvad med hunde som er halvt kamphund og halvt fx labrador? eller kvart kamphund? hvor går grænsen? synes i at det er ok at en beboer har en kamphund på besøg? osv.

 

mvh Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg have svært ved at definere de "farlige" racer, udover de officieller: Pittbull, Tosa og blandinger der indeholder disse racer.

 

Du finder jo også f.eks retrievere der ikke er omgængelige, ligesom der er en del såkaldte kamphunde der ER omgængelige.

 

Når det kommer til blandinger, ja så er det næsten en umulig opgave, da du ikke ved hvad gener hunden har.

 

Jeg kan kun sige held og lykke med projektet :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at komme til sagen :D

 

Her er ordret hvad der står i vores vedtægter.

 

"I hendhold til vedtægtens § 12, stk 2 kan bestyrelsen kun give tilladelse til at holde hund, såfremt hunden ikke er at finde på Dansk Kennelklubs liste over kamphunde"

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at komme til sagen :D

 

Her er ordret hvad der står i vores vedtægter.

 

"I hendhold til vedtægtens § 12, stk 2 kan bestyrelsen kun give tilladelse til at holde hund, såfremt hunden ikke er at finde på Dansk Kennelklubs liste over kamphunde"

 

Gælder det så også blandinger af disse?

Hvad hvis hunden er ½ kamphund og ½ ikke-kamphund?

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at komme til sagen :D

 

Her er ordret hvad der står i vores vedtægter.

 

"I hendhold til vedtægtens § 12, stk 2 kan bestyrelsen kun give tilladelse til at holde hund, såfremt hunden ikke er at finde på Dansk Kennelklubs liste over kamphunde"

 

Gælder det så også blandinger af disse?

Hvad hvis hunden er ½ kamphund og ½ ikke-kamphund?

 

Rigtigt godt spørgsmål... Jeg ved det faktisk ikke. Men vil da tage det op til diskussion på næste møde :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det plejer at gælde for alle blandinger af de forbudte racer, uanset procentdel.

 

Når vi snakker så meget blandinger, så ved opdrætteren sjældent det korrekte tal alligevel, og så kan ingen styre det. I kunne også få problemer med folk der så siger, jamen min hund er kun 10% amstaff, og så kan den i virkeligheden være 50%. Det kan ingen jo se.

 

*Sidder her og ønsker min forening ville tage samme initiativ* :wink:

Jeg kender hundeejere her, som ikke vil anskaffe sig ny lille hund, fordi problemet med de andre hunde er så stort :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hos os går vi også efter DKK's liste. Og blandinger deraf.......

 

Men jeg er ikke så sikker på, at det virker...

For jeg møder stadig de øøndigste hvalpe af blandede racer.. Når jeg spørger om, hvad det er for en race, så er svaret en blanding mellem f.eks. en labrador og en amstaff eller amerikansk bulldog... Og vi har haft forbudet i et år nu.

 

Men når folk søger om tilladelse, så søger de tilladelse til "en labradorblanding" eller "en boxerblanding"...

 

Jeg tror, at der skal stå i vedtagelserne, at tilladelse kun kan gives til blandinger, der BEVISELIGT ikke indeholder nogen kamphunderacer...

 

Det ville betyde, at man ved køb af en blandingshundehvalp først skulle have en vurdering af hvalpen fra en hundesagkyndig.

Den hundesagkyndige kunne være en DKK opdrætter af en kamphunderace. Han/hun ville næppe have nogen interesse i at give en forkert vurdering af hunden. Han/hun skulle hyres til det gennem boligforeningen, men det kunne financieres gennem et mindre gebyr på alle hundetilladelserne.

 

ENTEN viser man en stambog, ELLER man skal have godkendt hvalpen af en hundesagkyndig. Uanset race.

Der vil så være det problem, at hvalpen skal have en vis alder, -f.eks. ½ år inden en sagkyndig med nogenlunde sikkerhed kan se, om der er kamphund i den. --Tiden mellem 8 uger og ½ år kunne man løse med en midlertidig tilladelse. Det er alligevel sjældent, at så unge kamphunde volder problemer.

...Men anskaffelsen af hvalpen er EJERENS ansvar. Hvis han/hun vil risikere at købe en hvalp uden at have bevis for hvem forældrene er, så vil der altså være en risiko for, at man enten må skille sig af med hunden når den er ½ år, eller at man må forlade bebyggelsen.

 

 

.......Luxdog, det er ikke din boligforening, der skal tage initiativ til et forbud mod kamphunde. Det er beboerne. Nogen skal foreslå det til afstemning inden et beboermøde, og så skal et flertal af beboerne vedtage forbudet.

 

---Jeg synes, at en amstaff eller en amerikansk bulldog kan være en pragtfuld hund. Men den hører ikke hjemme i boligforeninger hvor der bor mange hunde. Det giver alt for mange konflikter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hos os går vi også efter DKK's liste. Og blandinger deraf.......

 

Men jeg er ikke så sikker på, at det virker...

For jeg møder stadig de øøndigste hvalpe af blandede racer.. Når jeg spørger om, hvad det er for en race, så er svaret en blanding mellem f.eks. en labrador og en amstaff eller amerikansk bulldog... Og vi har haft forbudet i et år nu.

 

Men når folk søger om tilladelse, så søger de tilladelse til "en labradorblanding" eller "en boxerblanding"...

 

Jeg tror, at der skal stå i vedtagelserne, at tilladelse kun kan gives til blandinger, der BEVISELIGT ikke indeholder nogen kamphunderacer...

 

Det ville betyde, at man ved køb af en blandingshundehvalp først skulle have en vurdering af hvalpen fra en hundesagkyndig.

Den hundesagkyndige kunne være en DKK opdrætter af en kamphunderace. Han/hun ville næppe have nogen interesse i at give en forkert vurdering af hunden. Han/hun skulle hyres til det gennem boligforeningen, men det kunne financieres gennem et mindre gebyr på alle hundetilladelserne.

 

ENTEN viser man en stambog, ELLER man skal have godkendt hvalpen af en hundesagkyndig. Uanset race.

Der vil så være det problem, at hvalpen skal have en vis alder, -f.eks. ½ år inden en sagkyndig med nogenlunde sikkerhed kan se, om der er kamphund i den. --Tiden mellem 8 uger og ½ år kunne man løse med en midlertidig tilladelse. Det er alligevel sjældent, at så unge kamphunde volder problemer.

...Men anskaffelsen af hvalpen er EJERENS ansvar. Hvis han/hun vil risikere at købe en hvalp uden at have bevis for hvem forældrene er, så vil der altså være en risiko for, at man enten må skille sig af med hunden når den er ½ år, eller at man må forlade bebyggelsen.

 

 

.......Luxdog, det er ikke din boligforening, der skal tage initiativ til et forbud mod kamphunde. Det er beboerne. Nogen skal foreslå det til afstemning inden et beboermøde, og så skal et flertal af beboerne vedtage forbudet.

 

---Jeg synes, at en amstaff eller en amerikansk bulldog kan være en pragtfuld hund. Men den hører ikke hjemme i boligforeninger hvor der bor mange hunde. Det giver alt for mange konflikter.

Det ved jeg godt, men bestyrelsen er nogle kyllinger som ikke tør sige nogen imod. Som det er lige nu, så bliver gældende regler ikke engang overholdt, så hvad nytter nye forslag :? Men jeg vil da forsøge ved næste generalforsamling, tror bare ikke rigtig på den :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...