Hop til indhold
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Hunde-forum.dk

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husstøvsmideallergi - pelstype?

Featured Replies

Besvaret

Jeg har husstøvsmideallergi, og jeg kom så til at tænke.. hvilke pelstype - hos hunde selvfølgelig - "samler" mindst støv? Måske et underligt spørgsmål, men hvis der findes et svar er jeg intresseret i at vide det :wink: Jeg ved der er nogle år endnu til at jeg skal have hund nr 3 men alligevel kan jeg ikke lade vær med at læse/kigge på forskellige racer jeg er intresseret i. Har kigget meget på/læst om de allergivenlige racer, men kom så til at tænke - de fleste allergivenlige hunde har jo en længere pels, og jeg har jo ikke hundeallergi, men husstøvsmideallergi - så kom til at tænke på om en langhåret hund samler mere støv end de korthåret? Håber nok kan svare, selvom spørgsmålet måske er lidt underligt - men det dukkede lige op i mit hovede og nu vil jeg se om jeg kan få svar på det :lol:

Redigeret af Sitto

Besvaret

Nu har jeg jo samme allergi som dig og hundeallergi og jeg kan umiddelbart bedst tåle hunde uden underuld, havd enten de er kort eller langhårede. I virkeligheden er de ultra korthårede nok det bedste.. men ellers en hund der kan tåle at blive vasket ofte, da det også vil kunne hjælpe støvproblemet...

Husstøvmider samler sig jo gerne i støv, så hunde der fælder er nok en dårlig ting..

Besvaret
Nu har jeg jo samme allergi som dig og hundeallergi og jeg kan umiddelbart bedst tåle hunde uden underuld, havd enten de er kort eller langhårede. I virkeligheden er de ultra korthårede nok det bedste.. men ellers en hund der kan tåle at blive vasket ofte, da det også vil kunne hjælpe støvproblemet...

Husstøvmider samler sig jo gerne i støv, så hunde der fælder er nok en dårlig ting..

Tak for dit svar.

Så altså en korthåret hund eller en som kan tåle at blive vasket ofte, er bedst for husstøvsmideallergien?

Besvaret

Tak for dit svar.

Så altså en korthåret hund eller en som kan tåle at blive vasket ofte, er bedst for husstøvsmideallergien?

Jeg vrøvlede nok lidt. jeg kan ikke adskille mín allergi, men det er husøvmider der giver mig størst problemer. Men jeg ville bare tro at det ville være bedst med hunde der ikke fælder, det vil sige enten de langhårede uden underuld, der kan tåle at blive vasket ofte eller også de ultra korthårede uden underuld, som nærmest slet ingen pels afsætter.

Kan ikke lige komme på en terrier der har en sådan pels...

Besvaret

Tak for dit svar.

Jeg vrøvlede nok lidt. jeg kan ikke adskille mín allergi, men det er husøvmider der giver mig størst problemer. Men jeg ville bare tro at det ville være bedst med hunde der ikke fælder, det vil sige enten de langhårede uden underuld, der kan tåle at blive vasket ofte eller også de ultra korthårede uden underuld, som nærmest slet ingen pels afsætter.

Kan ikke lige komme på en terrier der har en sådan pels...

Okay, nu forstår jeg hvad du mener :wink: Nej jeg kan heller ikke komme på en terrier med sådan en pels, men det behøver nu heller ikke være en terrier, hund nr 3. Vil bare gerne have en hund som passer til mig, og som ikke provokere min allergi mere end højst nødvendigt. Men der er jo nogle år til endnu, men fordi jeg ikke kan lade vær med at kigge på racer alligevel, så kom jeg til at tænke på det spørgsmål. Den eneste hund som jeg kan komme i tanke om så ingen underuld har, har ultrakort pels og fælder minimalt - det er en Italiensk Mynde.

Besvaret

Hvis du gerne vil have noget med terrier i, hvad så med en whippet?

De er korthårede og der er lidt terrierblod i racen :)

Besvaret

Har også kigget på Whippet og så Italiensk Mynde :D De skulle jo også være selvstændige racer med egne meninger, men samtidig også hyggehunde som elsker at være indenfor og slappe af, og som også kan trænes og være lydige, men som måske stadig har dage hvor deres egne meninger træder mere i kraft end andre dage :wink:

Besvaret

Har også kigget på Whippet og så Italiensk Mynde :D De skulle jo også være selvstændige racer med egne meninger, men samtidig også hyggehunde som elsker at være indenfor og slappe af, og som også kan trænes og være lydige, men som måske stadig har dage hvor deres egne meninger træder mere i kraft end andre dage :wink:

Ja det er absolut ikke en krævende race - hverken pelsmæssigt eller aktivitetsmæssigt. Har man en brændeovn eller lign. ved man som regel hvor hundene er :D

Besvaret

Ja det er absolut ikke en krævende race - hverken pelsmæssigt eller aktivitetsmæssigt. Har man en brændeovn eller lign. ved man som regel hvor hundene er :D

Har læst om begge racer - synes de er ret tiltalende og ekstra bonus er jo så at jeg synes Mynder er gudesmukke! Nu er der jo stadig nogle år til hund nr 3 bliver aktuel, men fordi at hunden skal være af en race som ikke provokere min husstøvsmideallergi (mere end de to hunde jeg har i forvejen gør) så begrænser det jo racerne en del. Var faktisk også selv endt med de to Mynderacer som muligheder efter at have læst om en masse racer for at se hvordan de var temperamentmæssigt/aktivitetsmæssigt og pelsmæssig.

Besvaret

Hårløse hunde :P men ellers er jeg også enig i Whippet. Min allergi er også værst ved hunde med underuld :wink:

Besvaret

Ja, nemlig en whippet :oops: jeg er helt vild med mynder, men kan bare ikke helt finde ud af om den vil være interesseret nok i træning til mig.. Og om jeg kan affinde mig med at det er svært at have dem løs.. Jeg skal i hvertfald ikke bo alt for langt fra stranden i så fald, eller en indhegnet hundeskov :wink:

Besvaret
Hårløse hunde :P men ellers er jeg også enig i Whippet. Min allergi er også værst ved hunde med underuld :wink:

Chinese Crested var faktisk med i mine overvejelser da jeg skulle have hund nr 2 :wink: Men jeg tror ikke helt det er en race for mig alligevel.

Besvaret
Ja, nemlig en whippet :oops: jeg er helt vild med mynder, men kan bare ikke helt finde ud af om den vil være interesseret nok i træning til mig.. Og om jeg kan affinde mig med at det er svært at have dem løs.. Jeg skal i hvertfald ikke bo alt for langt fra stranden i så fald, eller en indhegnet hundeskov :wink:

Fandt lige et gammelt Vimedhund blad frem fra skuffen - der hvor Whippet er månedens race. Udfra den beskrivelse lyder det jo nærmest som den helt perfekte hund for mig!! s030.gif Lidt en blanding af Kency og Sittos sind/temperament, i én og samme hund. Whippets er jo en selvstændig race, uafhængig og samtidig en hund som elsker sin ejer og som elsker at være sammen med familie, dér hvor der sker noget. Indenfor er det en rigtig hyggehund, som helst skal ligge under dyne/tæpper eller i en solstråle - der hvor det er varmt og hyggeligt. Det er en intelligent hund, som sagtens kan blive lydig med de rigtige træningsmetoder, positivtræning. Det er en race som elsker at komme ud og gå lange ture og få brugt en masse energi, men som også elsker at bare være indenfor og hygge. Racen kan også bruges til agility. Nogen Whippets kan være svære at have til at gå løs på ikke-indhegnede områder, men det er nu ikke noget som genere mig. Whippets lyder af sind til at nærmest være en blanding af Kency og Sittos sind. Og det er en meget sund race, uden masse af skavanker! Så jeg tror Whippets ville være en oplagt mulighed som hund nr 3 til mig, når det skal være. Kan også godt lide at Whippets er lidt større end de bette hunde jeg har nu :oops: Selvfølgelig kan man ikke bare bedømme ud fra en racebeskrivelse i vimedhund om racen passer til mig eller ej, men når alt det de har skrevet om Whippets i den artikel passer rigtig godt til mig, så er man godt på vej synes jeg. Hvis det bliver en Whippet skal der selvfølgelig undersøges en masse om racen mere, ud på udstillinger, besøge Whippetejere osv osv. :wink: Måske er jeg bare skør, men jeg vil rigtig gerne have hund nr 3 om nogle år, og jeg kan simpelthen ikke lade vær med at kigge på mulige racer allerede nu! Jeg kan jo altid læse og finde en race som tiltaler mig rigtig meget og som jeg tror vil passe rigtig godt til mig, og så kan jeg jo se til den tid om racen stadig passer til mig.

Besvaret

Vi har selv haft 2 whippets indtil forrige år og kan ikke forstå, at det er så udbredt en mening, at de skulle være svære at have løse. Vores kom altid ved indkald og jagede aldrig noget - de blev luftet uden snor det meste af tiden og løb for det meste og legede/fjollede med hinanden rundt om os - ikke engang vores egne eller naboens katte løb de efter.

Min kæreste har gennem nogle år opdrættet whippets og greyhounds (DKK) og ifølge ham finder man ikke bedre og roligere familiehunde, med hang til hygge, selv kan jeg kun udtale mig om de 2 whippets vi havde sammen.

Besvaret

Vi har selv haft 2 whippets indtil forrige år og kan ikke forstå, at det er så udbredt en mening, at de skulle være svære at have løse. Vores kom altid ved indkald og jagede aldrig noget - de blev luftet uden snor det meste af tiden og løb for det meste og legede/fjollede med hinanden rundt om os - ikke engang vores egne eller naboens katte løb de efter.

Min kæreste har gennem nogle år opdrættet whippets og greyhounds (DKK) og ifølge ham finder man ikke bedre og roligere familiehunde, med hang til hygge, selv kan jeg kun udtale mig om de 2 whippets vi havde sammen.

Hvor dejligt. Min opfatelse kommer nok bare af at det er det der skrives runt omkring, men det ville da være dejligt hvis det var nemt at have dem løs:)

Hvordan var de ellers? Trænede du også dengang hund og gad de det. Du må gerne sammenligne med din border, for det ved jeg lidt mere om hvordan er:)

Besvaret

Hvor dejligt. Min opfatelse kommer nok bare af at det er det der skrives runt omkring, men det ville da være dejligt hvis det var nemt at have dem løs:)

Hvordan var de ellers? Trænede du også dengang hund og gad de det. Du må gerne sammenligne med din border, for det ved jeg lidt mere om hvordan er:)

Nej jeg trænede ikke med dem, men de var nemme at lære ting, dog slet ikke i samme ekspress fart, som borderne. Vi havde dem som 'sofahunde' og kan i bakspejlet se, at de ikke fik mange udfordringer i forhold til borderne, som vi har i dag - når det så er sagt, så manglede de heller ikke aktivitet i deres hverdag - de havde nok i bare at være lidt med i det der nu sker på en gård og ellers bare slappe af.

Den ene var ret 'prinsesseagtig' i hele hendes væsen - ved ikke om det giver mening, den anden var mere en 'drengehund' og klart den af de to, der havde stået forrest i køen, da intelligensen blev uddelt.

Den stilling man så dem mest i var liggende pote i pote på husets blødeste og varmeste plads - de kom ud at løbe et par gange hver dag og det var nok motion for dem. Når det regnede eller var dårligt vejr, havde de en blære på str. med en kornsilo - dårligt vejr er ikke whippetvejr. :lol:

Ligeledes var vores udprægede b-hunde - de sov gerne lææænge.

Whippets har ikke umiddelbart brug for hård fysisk motion - når de har løbet en kort distance for fuld skrue er deres lyst stillet. Det er ikke arbejdshunde som borderne, der kræver en del mere fysisk og psykisk.

Desværre er der en del misforståelser omkring whippet og greyhounds mht behovet for motion - hvad det afstedkommer af, ved jeg ikke, men måske det er pga at de også bliver brugt til væddeløb.

Til pensionister eller 'den dovne familie' vil en whippet være et oplagt valg, fuldt ud på højde med fx. cavalier.

Vores var ikke udprægede vagtsomme, men gav lyd hvis der kom nogen og når der var gæster hilste de pænt på og faldt hurtigt til ro. Sindet på vores var venligt og nysgerrigt og jeg har aldrig oplevet dem bange eller lign. fx. nytårsaften, hvor borderen kan være lidt mere følsom.

Et dækken er et must i vinterhalvåret, hvis man er til de lidt længere ture, hvor der er pauser indlagt, men når de bare er ude på en kort gåtur havde de ikke dækkener på og frøs ikke.

Besvaret

Nej jeg trænede ikke med dem, men de var nemme at lære ting, dog slet ikke i samme ekspress fart, som borderne. Vi havde dem som 'sofahunde' og kan i bakspejlet se, at de ikke fik mange udfordringer i forhold til borderne, som vi har i dag - når det så er sagt, så manglede de heller ikke aktivitet i deres hverdag - de havde nok i bare at være lidt med i det der nu sker på en gård og ellers bare slappe af.

Den ene var ret 'prinsesseagtig' i hele hendes væsen - ved ikke om det giver mening, den anden var mere en 'drengehund' og klart den af de to, der havde stået forrest i køen, da intelligensen blev uddelt.

Den stilling man så dem mest i var liggende pote i pote på husets blødeste og varmeste plads - de kom ud at løbe et par gange hver dag og det var nok motion for dem. Når det regnede eller var dårligt vejr, havde de en blære på str. med en kornsilo - dårligt vejr er ikke whippetvejr. :lol:

Ligeledes var vores udprægede b-hunde - de sov gerne lææænge.

Whippets har ikke umiddelbart brug for hård fysisk motion - når de har løbet en kort distance for fuld skrue er deres lyst stillet. Det er ikke arbejdshunde som borderne, der kræver en del mere fysisk og psykisk.

Desværre er der en del misforståelser omkring whippet og greyhounds mht behovet for motion - hvad det afstedkommer af, ved jeg ikke, men måske det er pga at de også bliver brugt til væddeløb.

Til pensionister eller 'den dovne familie' vil en whippet være et oplagt valg, fuldt ud på højde med fx. cavalier.

Vores var ikke udprægede vagtsomme, men gav lyd hvis der kom nogen og når der var gæster hilste de pænt på og faldt hurtigt til ro. Sindet på vores var venligt og nysgerrigt og jeg har aldrig oplevet dem bange eller lign. fx. nytårsaften, hvor borderen kan være lidt mere følsom.

Et dækken er et must i vinterhalvåret, hvis man er til de lidt længere ture, hvor der er pauser indlagt, men når de bare er ude på en kort gåtur havde de ikke dækkener på og frøs ikke.

Selvom det var luckyluna der havde spurgt til dine erfaringer med Whippets, så skriver jeg altså også lige alligevel.. :wink: Rart med et indlæg om personlige erfaringer - man kan læse en helt del om forskellige racer på nettet ved racebeskrivelser osv. men det er altså super rart med personlige erfaringer fra folk som har haft den race man er intresseret i. Dit indlæg gjorde ihvertfald at jeg nu synes racen lyder endnu mere som en blanding af Kency og Sittos sind - og det er bestemt en god ting! Hvis man kan få en hund med en blanding af deres sind, i én og samme hund, så må det være den perfekte hund for mig!! Mine to hunde er meget forskellige, og begge har noget i deres sind som jeg synes passer godt til mig og som jeg nærmest er helt forelsket i :lol: så det samlet i en hund.. wauw! p020.gif Sitto er helt klart den fine lille prinsesse som ihvertfald ikke skal ud i regnvejr, blæsevejr osv. så kan hun tisse lynhurtigt i haven, hun skal ihvertfald ikke ud og gå tur! Hun er en hyggehund uden lige, hun elsker at putte. Skal helst ligge helt tæt og meget gerne under en dyne/tæppe. Og så er der Kency, hun er nok den mere selvstændige. Sitto har bestemt sine egne meninger også, men man kan godt mærke Kencys selvstændighed/egne meninger kommer lidt mere til udtryk. :wink:

Besvaret

Chinese Crested var faktisk med i mine overvejelser da jeg skulle have hund nr 2 :wink: Men jeg tror ikke helt det er en race for mig alligevel.

Så tror jeg heller ikke en Whippet er det, for der er ikke den store forskel på de to racer, efter min mening :)

Besvaret

Så tror jeg heller ikke en Whippet er det, for der er ikke den store forskel på de to racer, efter min mening :)

Det er nok mest fordi jeg ikke vil have så lille en hund.. :wink: vil gerne have en som er lidt større end dem jeg har nu.

Besvaret

Det er nok mest fordi jeg ikke vil have så lille en hund.. :wink: vil gerne have en som er lidt større end dem jeg har nu.

Ok. Må jeg spørge hvorfor du ønsker en større hund?

Besvaret

Tja, jeg har altid været mest til de større hunde. Ville også gerne have haft en stor hund, da jeg fik lov til at få min første hund, men min mor vil ikke have at jeg har store hunde, mens jeg bor hjemme. Men efter jeg fik Sitto er jeg også blevet ret glad for små hunde.. Men hund nr 3, så må det også meget gerne være en større race! :wink:

Besvaret

Tja, jeg har altid været mest til de større hunde. Ville også gerne have haft en stor hund, da jeg fik lov til at få min første hund, men min mor vil ikke have at jeg har store hunde, mens jeg bor hjemme. Men efter jeg fik Sitto er jeg også blevet ret glad for små hunde.. Men hund nr 3, så må det også meget gerne være en større race! :wink:

Ok, så er det jo en greyhound du ska' ha' :P :wink:

Besvaret

Pudler har heller ikke underuld, og man kan få klippet dem kort hvis man ønsker det.

De kan tåle at blive vasket ofte, men de skal børstes.

Racen fås i 4 størrelser.

Besvaret

Nu ved jeg ikke, om du har erfaring med racen og har set den IRL eller om du bare har set billeder af den.

En Whippet er ikke en større hund, nok nærmere mellemstor, men det er ben det meste :D

Her er et link http://www.myndeklubben.dk/Kenneler/kennelwhippet.htm hvor du kan læse lidt mere om racen. :)

Besvaret

Nu ved jeg ikke, om du har erfaring med racen og har set den IRL eller om du bare har set billeder af den.

En Whippet er ikke en større hund, nok nærmere mellemstor, men det er ben det meste :D

Her er et link http://www.myndeklubben.dk/Kenneler/kennelwhippet.htm hvor du kan læse lidt mere om racen. :)

Okay.. ordet stor hund var nok det forkerte at bruge. Jo jeg elsker de helt store hunde, som fx. GD. Men det er ikke så stor en hund jeg vil have, de helt store hunde passer heller ikke til de krav jeg har til min næste hund. Større hund end dem jeg har nu, er nok mere passende at sige. Mine hunde er hhv. 30 cm og 37 cm. Så vidt jeg husker er en Whippet omkring 50 cm. Det er en fin størrelse, for hunden skal heller ikke være FOR stor, da den stadig gerne skulle kunne lege sammen med mine to hunde, så de også kan have glæde af hinanden alle tre. Og jo, har set en Whippet IRL *forelsket* :lol: hehe..