fhk2507 Skrevet December 3, 2009 Rapporter Share Skrevet December 3, 2009 Min svigerfamilie har et sommerhus med en masse skov omkring, der er bla. ræve, nu er mit spørgsmål så om disse ræve eventuelt kan overføre nogle sygdomme til deres hund? Eventuelt gennem deres afføring ? som en hun måske godt kunne finde på at spise. Deres hund er begyndt at slikke sig og klø sig utrolig meget, den er behandlet mod lopper og har heller ikke nogle. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 De kan godt få hjerte-lunge orm fra ræve, som hunde kan dø af, hvis det ikke blir behandlet i tide.. Har selv en hund i behandling i disse dage. De kan også redde sig skab og rabies.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 De kan godt få hjerte-lunge orm fra ræve, som hunde kan dø af, hvis det ikke blir behandlet i tide.. Har selv en hund i behandling i disse dage. De kan også redde sig skab og rabies.. Det er så ikke helt korrekt at de får hjerte/lungeorm fra ræve, men næsten :blink: Mange ræve har hjerte/lungeorm, og når rævene så besørger, så kommer sneglene og spiser af afføringen, og på denne måde optager sneglene smitten. Hvis din hund så spiser en inficeret snegl (evt. når den spiser græs), så risikerer den at blive smittet. Men hjerte/lungeorm kan ikke smitte direkte fra ræv til hund, eller fra hund til hund, heller ikke via afføring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Det er så ikke helt korrekt at de får hjerte/lungeorm fra ræve, men næsten :blink: Mange ræve har hjerte/lungeorm, og når rævene så besørger, så kommer sneglene og spiser af afføringen, og på denne måde optager sneglene smitten. Hvis din hund så spiser en inficeret snegl (evt. når den spiser græs), så risikerer den at blive smittet. Men hjerte/lungeorm kan ikke smitte direkte fra ræv til hund, eller fra hund til hund, heller ikke via afføring. Ikke helt korrekt.. Og alligevel.. Hvis man har en hund som jeg har, der guffer lystigt i en rævelort, hvis han slipper afsted med det uden at blive opdaget, kan han blive smittet, da der næsten altid vil opholde sig bitte små snegle på selve bæh'en og han vil derfor blive smitten via sneglen igennem lorten.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Ikke helt korrekt.. Og alligevel.. Hvis man har en hund som jeg har, der guffer lystigt i en rævelort, hvis han slipper afsted med det uden at blive opdaget, kan han blive smittet, da der næsten altid vil opholde sig bitte små snegle på selve bæh'en og han vil derfor blive smitten via sneglen igennem lorten.. Det er da stadig via sneglen og ikke lorten han bliver smittet... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Ikke helt korrekt.. Og alligevel.. Hvis man har en hund som jeg har, der guffer lystigt i en rævelort, hvis han slipper afsted med det uden at blive opdaget, kan han blive smittet, da der næsten altid vil opholde sig bitte små snegle på selve bæh'en og han vil derfor blive smitten via sneglen igennem lorten.. Så er det jo heller ikke en direkte smitte fra ræv til hund, men en direkte smitte fra snegl til hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Så er det jo heller ikke en direkte smitte fra ræv til hund, men en direkte smitte fra snegl til hund. Via lorten.. Som TS startede med at spørge om.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Indvoldsorm smitter fra ræv til hund og også omvendt. Og som andre nævner skab, som kan smitte hunden ved at den går i samme område som ræven, så jeg ville kontakte dyrlægen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Via lorten.. Som TS startede med at spørge om.. Lige nu diskuterer du vist bare for at diskuterer :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Indvoldsorm smitter fra ræv til hund og også omvendt. Og som andre nævner skab, som kan smitte hunden ved at den går i samme område som ræven, så jeg ville kontakte dyrlægen Dette er også hvad min dyrlæge har oplyst mig! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Via lorten.. Som TS startede med at spørge om.. Nej... Sneglen vil jo give smitte uanset hvor den sidder... Så selvom den sidder på lorten så er det ikke via denne. Hvis den sidder på et græsstrå er det jo heller ikke via dette... Men nok om det. Kort sagt, så ja der er sygdomme der kan smitte fra ræv til hund. Evt via mellemværter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret December 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Det vil så sige, at hvis deres hund er blevet smittet, så kan den også smitte vores hund?? Jeg vil forslå dem at søge dyrlæge med deres hund og få den tjekket. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Det vil så sige, at hvis deres hund er blevet smittet, så kan den også smitte vores hund?? Jeg vil forslå dem at søge dyrlæge med deres hund og få den tjekket. Ja det kan det. God ide med dyrlægetjek Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Ja det kan det. God ide med dyrlægetjek Enig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Det vil så sige, at hvis deres hund er blevet smittet, så kan den også smitte vores hund?? Jeg vil forslå dem at søge dyrlæge med deres hund og få den tjekket. Det er altid en god íde at få tjekket for hjerte-lungeorm. De kan gå med det længe, før det blir opdaget. Jeg er begyndt at gøre det 2 gange årligt. Lidt dyrt i længden, men hellere det end at miste min hund.. Og det kan godt betale sig at ringe rundt og tjekke priser. Det svinger rigtig meget på lortetjek.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Henriksen Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Den dyrlæge jeg ofte kommer hos, fik før i tiden mange hunde ind, som var blevet smittet med skab. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret December 3, 2009 Rapporter Share Besvaret December 3, 2009 Hundesyge og parvovirus samt hundegalskab/rabies ! Og selv om man vacc imod dette så kan hundene udemærke få det ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret December 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 4, 2009 Så er svigermor på vej til dyrlæge for at få tjekket deres hund, er spændt på hvad de finder ud af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret December 4, 2009 Rapporter Share Besvaret December 4, 2009 Min svigerfamilie har et sommerhus med en masse skov omkring, der er bla. ræve, nu er mit spørgsmål så om disse ræve eventuelt kan overføre nogle sygdomme til deres hund? Eventuelt gennem deres afføring ? som en hun måske godt kunne finde på at spise. Deres hund er begyndt at slikke sig og klø sig utrolig meget, den er behandlet mod lopper og har heller ikke nogle. Der er flere ting. Dels skab, som der er nævnt. Hjerte/lungeorm, som også er nævnt. At hjerteorm har en mellemvært er temmelig irrelevant i dén sammenhæng. Hvor der er ræv, er der også en sandsynlighed for at hunden kan blive smittet med dette, omend sandsynligheden i mine øjne ikke er særlig stor. Undersøgelser har dog vist at næsten 90% af rævebestanden omkring og i københavn er smittede. Rævebændelorm, som må betegnes som det "farligste", da dette også kan smitte til mennesker. Mennesker der smittes af dette, er typisk med dødelig udgang. (ifølge min research ihvertfald) Spoleorm smitter ligeledes let fra ræv til hund. ALene via afføringen. Luftvejshårorm er en anden parasit. Denne er uden mellemvært. Hundesyge, parvo, og rabies har jeg aldrig nogensinde hørt om, skulle være noget der er specielt smittefarligt ræv/hund imellem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts