Hop til indhold

Mine hunde er holdt op med at lege


viviansen
 Share

Recommended Posts

Jeg har to meget forskellige hunde, en Flatcoat på 5 og en Yorkshire terrier på 9 mdr. begge tæver.

 

Da My flyttede ind i sommers var Nikka overstrømmende glad for hende den første dag.

Da det så gik op for hende at My ikke sådan liiiige rejste hjem igen :shock: blev hun lidt "muggen" og de næste 14 dage gad hun ikke se på My og hvis hun blev for nærgående, kom lidt for tæt på knurrede hun lidt af hende. Det var ikke det store problem for My var ikke alt for modig ved Nikka. Hun kunne godt finde på at løbe efter hende men hvis Nikka havde kurs mod hende kunne hun nok finde væk i en hvis fart :wink:

 

Efter en periode på 2 til 3 uger blev de stille og roligt bedre venner. My blev mindre bange for Nikka og bed hende i haserne når hun gik og Nikka gjorde forsigtige lege tilnærmelser til My.

 

Tilsidst var de rigtig gode venner og Nikka var bare så god lagde sig ned så de kunne lege bideleg eller kom med et tøjdyr de kunne trække lidt i.

Og My fik lov til at sove sammen med Nikka det var også no go i starten.

 

Så kom Nikka i løbetid og siden da har hun ikke villet lege med My :( selvom det nu snart er en måned siden den sluttede.

 

Nikka er meget upåvirket under hele sin løbetid der er kun to ting der afslører det for os, blodet og så at hun urinmarkere mere når vi går tur. Humørmæssigt er hun fuldstændig sig selv også over for andre hunde.

 

My kan aldersmæssigt nemt være på vej til at komme i sin første løbetid og hun er da også blevet lidt mere "fræk" over for Nikka. F.eks. kan hun være en rigtig "rappenskrælde" og skælde ud hvis Nikka tager noget hun synes er hendes.

Det lader ikke til at gøre større indtryk på Nikka som nærmest bare ignorere det.

 

De er stadig gode venner og sover gerne sammen men uanset hvad My gøre for at invitere til leg så gider Nikka ikke. Hun løfter hovdet så My ikke kan nå eller går sin vej.

 

Jeg synes det er rigtig trist da de havde så meget fornøjelse af hinanden :(

Er der af jer der har et bud på hvad det skyldes og om det e.v.t. kommer igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Min første tanke: Det kræver OVERSKUD at lege...

 

Det kan være en stor belastning fysisk og psykisk for en tæve at være i løbetid. Også selvom Nikki ikke rigtigt viser andet end mgl. legelyst, kan hun være meget mærket af de hormonelle forandringer.

 

Lille My kan ligeledes være i hormonelle forandringer og da to tæver altid er konkurrenter, rent biologisk, ville det være lidt underligt med venskabelig leg i sådan en periode.

 

Som jeg ser det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge i Jylland har forklaret mig en del om det emne, og jeg føler jeg er blevet meget klogere på Toffi, forstår hende meget bedre nu:D

 

Før Toffi kommer i løbetid, er hun faktisk præmenstruel. Jeg mærker det specielt meget en uges til forinden. Hun er puttesyg, lidt stille, gider ikke helt gå tur. Er også lidt kortluntet overfor både dyr og mennesker. Jeg tror faktisk hun kan have lidt ondt i maven.

 

Efter løbetid har hun en (længere) periode hvor det er som om hun ikke rigtig gider andre hunde. Det bekymrede mig en del, hvorfor jeg snakkede med dyrlægen om det. Hun sagde at mange mennesker faktisk har det lige sådagn. At de efter menstruation har brug for nogle stille dage, de gider ikke socialt samvær. Det er faktisk sådan Toffi har det, bare i længere tid.

Det der så også spiller ind her i huset, er at hun bliver falsk drægtig, og nedkommer med pivedyr 2 mdr. efter. Og da gider hun i et par uger efter heller ikke andre hunde. Undtagen "hvalpene" :? .

 

Ninjamor har ret i at det handler meget om overskud.

Også her kan man forstå det bedre hvis man sammenligner med mennesker.

Hvis vi har knoklet med overarbejde i en uge, haft travlt og ikke fået sovet og spist ordentligt, har vi heller ikke meget overskud. Vi farer lettere op, og orker kun lige at se lidt tv når vi holder fri. Vi har intet overskud.

 

Før kunne jeg ikke helt forstå Toffi. Hun kunne have dage hvor hun bare ville hvile, og jeg syntes det var forkert, og jeg lokkede hende med på gåture, hældte hende nærmest ud af tasken, hvor hun havde lagt sig.

Og jeg blev ked af det hvis hun snerrede, jeg følte at jeg ikke kendte hende.

Men det gør jeg nu. Og det betyder at HUN ikke skal bruge energi på at "forklare sig" for mig.

Hvis hun -i modsætning til normalt- ikke havde lyst til at lege med sin bedste chi-ven, syntes jeg hun var helt vildt underlig. Nu har jeg en anderledes forståelse for hendes perioder, og accepterer det fuldt ud, vi venter da bare til om 14 dage så :D Og jeg tror hun er lykkelig over at jeg har lært ikke at stille for store krav i hendes underskuds-perioder.

 

For så skal hun ikke bruge sin energi på at "forklare sig" overfor mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

enig med irene:)

 

Sheila er også i den periode ligenu og der gider hun heller ikke rigtig lege. Jo med mig, men der skal meget store opfordringer til for at hun gider med andre hunde.

Så jeg tror egentlig også mest det er hormoner og så måske også at meget leg jo handler om at skabe relationer, som måske kan resultere i parring. Måske derfor voksne hunde mest leger med hunde af modsat køn?

 

Og er man "drægtig" går man jo ikke og "planlægger" nu parring...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar det er nyttig information.

Nikka er min føste tæve og da hendes løbetid altid er forløbet fuldstædig uproblematisk har jeg nok forsømt, at sætte mig ind i emnet.

 

Men udfra hvad i skriver er jeg da fortrøstningsfuld i forhold til at de kommer til at lege igen :D

 

Dog undre det mig lidt at Nikka så har overskud til at lege med andre hunde, som hun plejer - men ved nærmere eftertanke er bedste vennerne lige pt hanner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...