Hop til indhold

At træne med en andens hund


Amocca
 Share

Recommended Posts

I forlængelse af en tråd jeg havde den anden dag, vedrørende noget svigerfamilies hund, så fik jeg tippet om fx at give familien en god bog om træning eller et træningsgavekort i julegave...

 

Jeg tror desværre bare ikke, at nogen af delene ville blive brugt, men så faldt det mig ind, at jeg jo kunne "lyve" og spørge om jeg måtte låne deres hund til et projekt i min træneruddannelse...

 

Dermed kunne jeg lave et program for kræet og arbejde med hende. Men så kommer spørgsmålene ;-)

 

Vil det hjælpe noget som helst, at jeg tager kræet med mig en gang om ugen og træner basal lydighed og selvbeherskelse, hvis denne træning på ingen måder bliver opretholdt i hjemmet de 6 andre dage om ugen?

 

Hvis vi gik ud fra, at jeg bestemte mig for at gøre det, hvor svært er det så at lære en "gammel" hund, nye tricks? Hun er godt nok kun 2 år, men ud over at være renlig kan hun ikke rigtigt noget... eller jo, hun kan sit og dæk hvis man siger det en 6-8 gange :stupid: (ikke noget jeg har forsøgt at tjekke, det er blot hvad jeg har observeret).

 

På plussiden skal siges, at hun er noget retriever-blanding (flatter + lab mente internatet hvor hun kom fra) og hun er meget madglad - så helt umulig at træne er hun vel næppe ;-)...

 

Jeg tænker ikke på nogen former for avanceret lydighed, men især på selvbeherskelsesøvelser / impulskontrol. Herunder at gå pænt, vente inden man vælter igennem døre, respektere et nej og at kunne koncentrere sig sammen med andre hunde - uden at være ved at strangulere sig selv i snoren, samt hyle som en mishandlet gris ved synet af en anden hund....

 

men det springende punkt er, hvorvidt det vil batte noget overhovedet, når disse krav om selvkontrol ikke gælder ugens andre 6 dage :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan da sige lidt om min erfaring med Naja! :-D

 

En "gammel" hund kan sagtens lære nye tricks. I en alder af ca. 4 år lærte Naja at gå plads, at gå uden at trække + næsten at give hals på én weekend. Selvfølgelig var tingene ikke lært til UG, men alt taget i betragtning (deriblandt at hun aldrig bliver trænet hjemme - kunne kun sit og dæk), så blev hun RIGTIG god!

 

Information fra min veninde siger også, at bare lidt mere aktivitet et par gange om ugen var nok til, at man kunne mærke en forskel på Naja. Det sker jo, at min veninde eller hendes bror kommer forbi og lufter hende og nogle gange kommer de flere weekender i træk.

 

Skal dog siges, at Naja i forvejen er en "rolig" hund - dvs., hun springer ikke forvirret rundt og piver og skriger, til trods for, at hun hverken får gåture eller træning i hverdagen. Bare nus og lidt leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart er der en stor sandsynlighed for at det kun vil være dig, hunden høre efter, hvis du træner den og dens egen familie overhovedet ikke følger nogle af de ting du lære hunden -hvis hundens ejere derimod tager i mod dine råd, mens du træner hunden, skulle den nok kunne lære og geberde sig uanset hvem der er i den anden ende af snoren, men hvis det ikke bliver holdt vedlige af familien, vil der sanssynligvis ske det at du kan få hunden til alt, når du er der (og at hunden ser dig som lidt af en gud :blink: ) men så snart du ikke er der, vil den sandsynligvis opføre sig som den plejer...

 

- Det er i hvert fald mit gæt :???: De eneste hunde, af andres, jeg har trænet, har enten været hvalpe på hvalpe hold, eller andre i forvejen trænede hunde, der alle blev fint opdraget hjemmefra.

 

Med hensyn til at lære gamle hunde nye tricks, så ja, det kan sagtens lade sig gøre :-D

Flica var knap 2 år da jeg fik hende, og totalt utrænet, det eneste hun kunne det var sit navn, men hun endte nu alligevel med at være med i en del lydighedsprøver, både LP og brugs og en hel del agilitykonkurrencer :hjerte:

 

Cody fik jeg dagen før hans 7 års fødselsdag og på det tdspunkt var det flere år siden der var blevet arbejdet seriøst med ham, og den gang der var, var det i DcH og jeg træner LP, men alligevel mangler Cody faktisk kun 2 certifikater til sit lydighedschampionat -jeg pensionerede ham dog da han var 10 år, så han bliver ikke lydighedschampion, men det var tæt på :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det kommer dælme meget an på hunden.

 

Kan kun tale på egne vegne, da Bamse er lidt af et særtilfælde....

 

Men jeg er den eneste i hustanden der træner med Bamse.

 

Baggrunden er jo at han er genbrug, og 4 år gammel. Aldrig tidligere trænet, eller aktiveret på den måde.

 

Men som sagt så træner jeg med ham, og han lære hurtigere end nogen anden hund jeg kender. På ingen tid har han lært alt det grundlæggende i alm. lydighed + alverdens tricks, og det virker ikke til at der er nogen ende på hvad jeg kan lære den hund.

Det er mig der konstant er bagefter.....

 

Man skulle så tro at jeg så var den eneste der kunne få ham til de forskellige ting...

Men næhhh - Der tar vi grundigt fejl.

 

Uanset hvem der giver ham en kommando, så gør han det.

Om det er træneren, kæresten eller svigermor - Bedøvende ligegyldigt - en kommando er en kommando i hans hoved, ligegyldigt hvem der giver den.

 

Så selv min 12 årige kærestes søter kan få hunden til at gå på plads, og blive, sitte, give high five, dække.. Whatever.... Han gør det bare. :klap:

 

Så jo det kan nytte, hvis det er en træningsglad hund, der får lært glæden ved træning og de dertilhørende godbidder at kende....

Tror det handler rigtig meget om at finde hundens "tricker" - Hvad er det den tænder på og bliver glad for?

 

Lærer man så ejerne at der bare er den belønning der skal til, og kommandoen er ordentligt indlært, så tror jeg på at det nytter.

Men hvor meget, skal jeg absolut ikke gøre mig klog på, da jeg som sagt har lidt af et særtilfælde :mrgreen:

Men spildt og umuligt? - Nej det tror jeg ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer dælme meget an på hunden.

 

Kan kun tale på egne vegne, da Bamse er lidt af et særtilfælde....

 

Men jeg er den eneste i hustanden der træner med Bamse.

 

Baggrunden er jo at han er genbrug, og 4 år gammel. Aldrig tidligere trænet, eller aktiveret på den måde.

 

Men som sagt så træner jeg med ham, og han lære hurtigere end nogen anden hund jeg kender. På ingen tid har han lært alt det grundlæggende i alm. lydighed + alverdens tricks, og det virker ikke til at der er nogen ende på hvad jeg kan lære den hund.

Det er mig der konstant er bagefter.....

 

Man skulle så tro at jeg så var den eneste der kunne få ham til de forskellige ting...

Men næhhh - Der tar vi grundigt fejl.

 

Uanset hvem der giver ham en kommando, så gør han det.

Om det er træneren, kæresten eller svigermor - Bedøvende ligegyldigt - en kommando er en kommando i hans hoved, ligegyldigt hvem der giver den.

 

Så selv min 12 årige kærestes søter kan få hunden til at gå på plads, og blive, sitte, give high five, dække.. Whatever.... Han gør det bare. :klap:

 

Så jo det kan nytte, hvis det er en træningsglad hund, der får lært glæden ved træning og de dertilhørende godbidder at kende....

Tror det handler rigtig meget om at finde hundens "tricker" - Hvad er det den tænder på og bliver glad for?

 

Lærer man så ejerne at der bare er den belønning der skal til, og kommandoen er ordentligt indlært, så tror jeg på at det nytter.

Men hvor meget, skal jeg absolut ikke gøre mig klog på, da jeg som sagt har lidt af et særtilfælde :mrgreen:

Men spildt og umuligt? - Nej det tror jeg ikke!

 

Jeg vil umiddelbart mene at det kommer mere an på hundens grundlæggende personlighed, mere end det er et spørgsmål om træningsglæde og gode belønninger...

 

Blandt mine egne hunde, så er Flica fx den mindst træningsglade -hun er dog glad for at lave noget, det ligger ligsom til racen, men hun har ikke helt det samme behov som de to andre, men alligevel er hun typen der gør hvad hun bliver bedt om, ligegyldigt hvem der beder hende; voksne, børn, kendte eller fremmede og det selvom der ikke er nogen belønning i sigte.

 

Cody er ganske træningsglad og hvis folk ellers ved hvad de laver og der er en belønning i sigte, gør han også gerne hvad han bliver bedt om, næsten ligegyldigt hvem der ber ham, men i modsætning til Flica, så sætter han sig altså ikke ned bare fordi en lille pige siger det, hvis ikke hun har en godbid parat :blink:

 

Chivas er absolut den mest træningsglade, han elsker træning og lydighed i særdeleshed, men men men, han gør det bestemt ikke for hvem som helst, han gør de mest simple ting, så som sit, dæk, slip og lign. for min kæreste, men jeg tvivler alvorligt på at min kærste fx. ville kunne få ham igennem en lydighedsprøve. Og ligsom ved Cody er det også rimeligt usandsynligt at Chivas vil udføre noget så simpelt som en sit kommando for en "fremmede" hvis ikke vedkommende viftede med en lækker godbid over hans hovde.

 

Og jeg tror at det er netop dét der er kernen i denne sag... Amocca's svigerfamilie, er som jeg læser det, ikke typen der gider at finde en godbid frem og rent faktisk øve med dyret -hvis de var, var der jo ingen grund til at Amocca skulle træne den. Og netop derfor, har jeg mine tvivl om, hvorvidt det nytter ret meget, Amocca kan uden tvivl sagtens lære hunden de mest basale ting med lidt tålmodighed og gode belønninger, men når/hvis hundens ejere ikke følger op på disse ting, vil det, som jeg ser det, næppe hjælpe ret meget på hundens daglige opførsel. Går det rigtig godt, vil hunden måske prøve nogle af de ting af der hjemme, som Amocca lære den, men hvis den ikke får nogen positiv respons på det fra sine ejere, vil den sandsynligvis hurtigt holde op igen...

 

Så sådan kort sagt, så tvivler jeg ikke på hverken Amocca's eller hundens evner, det jeg tvivler på, efter hvad jeg har læst mig til, er hundens ejeres vilje, til selv at træne dyret og derfor konkludere jeg at der nok vil være samme modvilje mod at følge op på de ting Amocca får lært den, og dérfor, mener jeg at det er en risiko for at det nok er lidt nytteløst ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg tror at det er netop dét der er kernen i denne sag... Amocca's svigerfamilie, er som jeg læser det, ikke typen der gider at finde en godbid frem og rent faktisk øve med dyret -hvis de var, var der jo ingen grund til at Amocca skulle træne den. Og netop derfor, har jeg mine tvivl om, hvorvidt det nytter ret meget, Amocca kan uden tvivl sagtens lære hunden de mest basale ting med lidt tålmodighed og gode belønninger, men når/hvis hundens ejere ikke følger op på disse ting, vil det, som jeg ser det, næppe hjælpe ret meget på hundens daglige opførsel. Går det rigtig godt, vil hunden måske prøve nogle af de ting af der hjemme, som Amocca lære den, men hvis den ikke får nogen positiv respons på det fra sine ejere, vil den sandsynligvis hurtigt holde op igen...

 

Så sådan kort sagt, så tvivler jeg ikke på hverken Amocca's eller hundens evner, det jeg tvivler på, efter hvad jeg har læst mig til, er hundens ejeres vilje, til selv at træne dyret og derfor konkludere jeg at der nok vil være samme modvilje mod at følge op på de ting Amocca får lært den, og dérfor, mener jeg at det er en risiko for at det nok er lidt nytteløst ;-)

 

Jeg er helt enig i, at der er en meget stor risiko for, at dette bliver skønne spildte kræfter. Men, jeg er nødt til at forsøge at lære kræet bare et minimum af selvbeherskelse og impulskontrol - om ikke for hendes egen skyld så for min og min hunds skyld - og den uskyldige "lille" grand danois hvalp som evt. bliver smidt sammen med hende i løbet af en halvt års tid og skal forholde sig til dette enoooooorme energi-niveau.

 

Jeg vil være tilfreds, hvis hun lærer at forholde sig roligt mens der er andre hunde tilstede - om hun derudover lærer en eneste øvelse er mig sådan set ligemeget - de har jo tydeligvis ikke brug for det, ellers havde de vel selv indlært dem....

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Man skulle så tro at jeg så var den eneste der kunne få ham til de forskellige ting...

Men næhhh - Der tar vi grundigt fejl.

 

Uanset hvem der giver ham en kommando, så gør han det.

Om det er træneren, kæresten eller svigermor - Bedøvende ligegyldigt - en kommando er en kommando i hans hoved, ligegyldigt hvem der giver den.

 

Så selv min 12 årige kærestes søter kan få hunden til at gå på plads, og blive, sitte, give high five, dække.. Whatever.... Han gør det bare. :klap:

 

Jeg vil umiddelbart mene at det kommer mere an på hundens grundlæggende personlighed, mere end det er et spørgsmål om træningsglæde og gode belønninger...

 

Blandt mine egne hunde, så er Flica fx den mindst træningsglade -hun er dog glad for at lave noget, det ligger ligsom til racen, men hun har ikke helt det samme behov som de to andre, men alligevel er hun typen der gør hvad hun bliver bedt om, ligegyldigt hvem der beder hende; voksne, børn, kendte eller fremmede og det selvom der ikke er nogen belønning i sigte.

 

Cody er ganske træningsglad og hvis folk ellers ved hvad de laver og der er en belønning i sigte, gør han også gerne hvad han bliver bedt om, næsten ligegyldigt hvem der ber ham, men i modsætning til Flica, så sætter han sig altså ikke ned bare fordi en lille pige siger det, hvis ikke hun har en godbid parat :blink:

 

Chivas er absolut den mest træningsglade, han elsker træning og lydighed i særdeleshed, men men men, han gør det bestemt ikke for hvem som helst, han gør de mest simple ting, så som sit, dæk, slip og lign. for min kæreste, men jeg tvivler alvorligt på at min kærste fx. ville kunne få ham igennem en lydighedsprøve. Og ligsom ved Cody er det også rimeligt usandsynligt at Chivas vil udføre noget så simpelt som en sit kommando for en "fremmede" hvis ikke vedkommende viftede med en lækker godbid over hans hovde.

 

 

sjovt med forskellene i trænings-personligheder. Karla kan en masse tricks, men det er ikke noget hun gør for gud og hvermand - så skal godbidden ihvertfald være det værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ja, der er lidt pudsigt, der er SÅ stor forskel.

 

Så tror det kommer rigtig meget an på hunden, men det er jo svært at bedømme uden at have prøvet, så det er jo bare med at udfolde dig når du har den på besøg :mrgreen:

 

Men måske det kan åbne familiens øjne, at du kan nogle ting med deres hund, de ikke selv kan, og den ikke er så kropumulig som de måske har bildt sig selv ind?

Det kan være der er en lille chance, for at de selv begynder at interessere sig bare en lille smule for træningen - Man ved jo aldrig.

 

Du må i hvertfald lige give en update, hvis du går i krig med projektet.

Det kunne være ret spændende at følge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...