Hop til indhold

Hvordan griber vi det an?


Gæst awina
 Share

Recommended Posts

Nemo er ved at være 6 mdr og han er verdens dejligste hund, han er super lærenem og dygtig.

 

Der er dog en ting der er meget irriterende. Hvis han lige har det sjovt i sin gård eller på græsplænen, kan vi ikke få ham ind, før han selv beslutter han skal ind. Det er meget belastende, fx når man står og skal på arbejde eller det er midt om natten. Det er ikke sådan at det er på tider hvor vi forlader ham og han derfor ikke vil ind. Nej han elsker at være derude og mener bare selv han bestemmer hvornår legen er slut.

 

Metode 1: Vores på plads kald hvor jeg sidder på hug med ryggen til. Virker ikke.

Metode 2: Klappe og kalde glad. Virker ikke.

Metode 3: Rode med godbidder og mad. Virker ikke.

Metode 4: En gang prøvede jeg at sige det med en udskældende stemme, men da jeg ikke bruger skæld ud, blev han bare bange og løb sin vej.

Metode 5: jeg går ud ved ham og spurter ind. Virker ikke.

 

Hvad gør man?

Han er umulig at fange og forsøger man, mener han det er en fest uden lige og spurter rundt og er mega glad. Ligger sig ned 5 meter fra en og i det man bukker sig, spurter han igen.

 

Nogle råd til indlæring så han kan lære det er os der bestemmer hvornår han skal ind og ikke ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemo er ved at være 6 mdr og han er verdens dejligste hund, han er super lærenem og dygtig.

 

Der er dog en ting der er meget irriterende. Hvis han lige har det sjovt i sin gård eller på græsplænen, kan vi ikke få ham ind, før han selv beslutter han skal ind. Det er meget belastende, fx når man står og skal på arbejde eller det er midt om natten. Det er ikke sådan at det er på tider hvor vi forlader ham og han derfor ikke vil ind. Nej han elsker at være derude og mener bare selv han bestemmer hvornår legen er slut.

 

Metode 1: Vores på plads kald hvor jeg sidder på hug med ryggen til. Virker ikke.

Metode 2: Klappe og kalde glad. Virker ikke.

Metode 3: Rode med godbidder og mad. Virker ikke.

Metode 4: En gang prøvede jeg at sige det med en udskældende stemme, men da jeg ikke bruger skæld ud, blev han bare bange og løb sin vej.

Metode 5: jeg går ud ved ham og spurter ind. Virker ikke.

 

Hvad gør man?

Han er umulig at fange og forsøger man, mener han det er en fest uden lige og spurter rundt og er mega glad. Ligger sig ned 5 meter fra en og i det man bukker sig, spurter han igen.

 

Nogle råd til indlæring så han kan lære det er os der bestemmer hvornår han skal ind og ikke ham?

 

Har I prøvet at gå helt væk, så han ikke kan se jer? Sophus gjorde det samme i en periode, hvor heller ingen af de ting du nævner virkede - og så en dag gik jeg simpelthen bare ind. Hold da op han fik fart på med at komme efter, da han opdagede at jeg var væk og siden har han ikke gjort det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

ja ork gud det har vi. Men han er meget glad for at lege med sig selv derude (og det er jo en god ting) så han ser ud som om han tænker: "yes endelig gav de op og gav mig fred til at lege"

 

:-) Ja, så ved jeg ikke :hmm: Så må vi håbe nogle af de kyndige indenfor adfærd og træning kommer på banen - feks. Ninja-mor :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemo er ved at være 6 mdr og han er verdens dejligste hund, han er super lærenem og dygtig.

 

Der er dog en ting der er meget irriterende. Hvis han lige har det sjovt i sin gård eller på græsplænen, kan vi ikke få ham ind, før han selv beslutter han skal ind. Det er meget belastende, fx når man står og skal på arbejde eller det er midt om natten. Det er ikke sådan at det er på tider hvor vi forlader ham og han derfor ikke vil ind. Nej han elsker at være derude og mener bare selv han bestemmer hvornår legen er slut.

 

Metode 1: Vores på plads kald hvor jeg sidder på hug med ryggen til. Virker ikke.

Metode 2: Klappe og kalde glad. Virker ikke.

Metode 3: Rode med godbidder og mad. Virker ikke.

Metode 4: En gang prøvede jeg at sige det med en udskældende stemme, men da jeg ikke bruger skæld ud, blev han bare bange og løb sin vej.

Metode 5: jeg går ud ved ham og spurter ind. Virker ikke.

 

Hvad gør man?

Han er umulig at fange og forsøger man, mener han det er en fest uden lige og spurter rundt og er mega glad. Ligger sig ned 5 meter fra en og i det man bukker sig, spurter han igen.

 

Nogle råd til indlæring så han kan lære det er os der bestemmer hvornår han skal ind og ikke ham?

 

De gange hvor du ikke har tid til at vente kan du jo evt. tage ham i snor:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke bare det ikke at have tid, jeg syntes jo han skal lære at komme ind. Det r fx et problem hvis han lige smutter ud når fx posten kommer.

 

og så tisser Nemo ikke i snor, så det ville ikke kunne lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Henriksen

Umiddelbart ser jeg det ikke som en god ting, at hunden godt kan lide at lege alene. Jeg sørger almindeligvis for at undgå det så vidt som mulig, da jeg synes det ødelægger kontakten til hundeføreren. Mine hunde lærer, at det sjoveste i hele verden er, at være i nærheden af mig – og alt andet er faktisk ret kedeligt. Måske det kan være et spørgsmål om at lære hunden det? Sørg for ikke at være den, der altid stopper legen, men leg med hunden tæt på dig selv. Når hunden kommer hen til dig, så leg med den og beløn den (og ikke gribe ud efter den, for at trække den ind og stoppe legen) – når den løber væk, så ignorer den og stop legen. Det virker for ok for mig - håber måske det kan hjælpe dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et forslag til hvordan I kan træne det, men det vil kræve at I opfinder et nyt indkaldsord, da det gamle tydeligvis ikke virker.

 

Når I har fundet på dette nye signal, så starter I inde i stuen. Her træner I indkald med 2 meters afstand, og I kalder kun når I er 110% sikker på at han vil komme. Hver evig eneste gang han kommer, så skal han have en godbid han syntes er lækker :mums:

 

Stille og roligt begynder I at udvide afstanden for indkaldet, men stadig kun inde i huset. Når I føler at han kommer hver gang I kalder, ligegyldig hvor han er i huset, så er I klar til at gå uden for.

 

I haven giver I ham en snor på, først en kort snor, og så gør I præcis som I gjorde indenfor. Når han kommer hver gang I kalder i mens han kun er 2 meter fra jer, så begynder I at udvide afstanden, men stadig imens han er snor, så I kan kontrollere hvor langt væk han kan komme.

 

Og når I er ude og gå tur, så kalder I også på ham hver gang I er 110% på at han vil komme, og hver gang belønner I med en lækker godbid.

 

I denne periode hvor I starter forfra med at træne indkald, så må I ALDRIG kalde på ham med hans nye indkalds signal medmindre i er 110% sikre på at han vil komme. Så når I skal have ham ind fra haven, så bliver I nødt til at gå ud og hente ham, fordi hvis I kalder uden succes, så lærer han at det ikke er nødvendigt at kalde.

 

Hvis I øver dette virkelig intensivt, flere gange hver dag, så vil jeg tro at I inden 14 dage vil kunne have en hund der kommer ind fra haven hver gang i kalder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft (har i perioder stadig) samme problem. og:evil: det er:damn:

så har jeg en lang snor som jeg giver Bella på lader hende løbe rundt med den på i haven,og når jeg kalder træder jeg på snoren for at stoppe legen, så kommer hun, og efter et stykke tid(nogle gange) hjælper det så kommer hun når jeg kalder, men så med et skal det lige prøves igen, så på med snor igen, JA i mangel på bedre bruger jeg dette, men jeg lytter med om der kommer andre gode råd :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja ork gud det har vi. Men han er meget glad for at lege med sig selv derude (og det er jo en god ting) så han ser ud som om han tænker: "yes endelig gav de op og gav mig fred til at lege"

 

Hmm... Hvis du virkelig mener, at Nemo tænker det du skriver, så handler det hele om jeres relation. Og det bør der i så fald rettes op på.

 

Du kan prøve følgende: Medbring nogle EKSTREMT lækre godbidder, kogt kylling, kalkunbryst, flæskesteg o.lign, gå ud til ham og begynd at kaste godbidder til ham en af gangen.

Så begynder du at kaste så han skal flytte sig for at få godbidden, til højre, til venstre, bagud og fremad.

 

Nu er det blevet til en leg og en vigtig brydning af jeres uheldige indlærte mønster.

 

Kast så godbid nærmere og nærmere døren, men ind imellem også en han skal bagud for at hente.

Sig intet.

 

Nu kan du så gøre en af to ting: Gå ind uden at se på Nemo, han skal vide du har flere godbidder. Læg en lille bunke lidt inde i huset, så han kan se dem gennem den åbne dør. Gå ud af hans synsfelt.

Afvent at han kommer ind. kast gerne lidt flere til ham så han går længere ind i huset - altså forbi dig.

Luk døren og leg lidt videre.

 

Anden model: Kast godbidder nærmere døren som før, samt nogle bagud. Kast godbidder ind i huset, men bliv selv bag Nemo.

Kast udefra til ham mens han står i døren og kast derefter længere ind i huset.

 

Luk døren og leg lidt videre.

 

Husk dit slutord.

 

 

Du kan herefter træne at han får lov at løbe ud af døren for at tage en kastet godbid. Ind igen. Ud og ind. Ud og ind, så du får brudt "dørmønstret".

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for alle de gode råd, i er super hurtige :lol:

 

Hans indkald fungerer upåklageligt væk fra haven, så syntes ikke helt om at ændre det. Når han ikke er super optaget virker det hver gang. Jeg skrev herinde for en måneds tid siden, hvad man kunne forvente af ham nu og der var svarende at det i hvalpealderen var fint at han reagerede på indkaldet når han ikke var dybt optaget af noget andet og det gør han.

 

Jeg har det ikke helt nemt med at se at det skulle være en dårlig ting at kunne lege med sig selv, han foretrækker tydeligt at lege med os, men er det ikke tilfældet kan han virkelig give den gas alene. Haven er ligesom bare blevet symbol for at han skal løbe stærkt og det hele er en fest.

Jeg har overvejet at begynde at gå tur med ham i haven, da han er meget lydig med snor på og for at vise at haven kan snuses til og undersøges uden at stæse rundt. Er også begyndt at flytte noget af vores kliktræning ud i haven, men det er lidt svært da Nemo ikke er specielt glad for noget spiseligt og haven altså overskygger alt :roll:

 

Jeg ville netop gerne øve indkaldet med godbidder som beskrevet herover, men ingen godbidder er i Nemos verden så gode at de overskygger noget meget sjovt, og ja måske er det svært at tro, men virkelig ingen.

Han er jo meget lidt glad for mad, spiser kun for at overleve og jeg har nogle godbidder som han kan lide og får i forbindelse med kliktræning, men tror mest det er rosen han også i kliktræningen reagerer på og godbidderne virker kun i forbindelse med kliktræningen. Fx kan der heller ikke gives godbidder på tur, han nægter at tage dem.

 

Han kommer også fint når vi går i flexsnoren. Når vi hilser på andre hunde er han super dygtig til når jeg siger det er slut og vi skal videre, så går han pænt videre med mig.

På stranden løber han fri og han kommer til mig og får snor på når jeg kalder.

 

Det er kun i haven og hans egen gård, som tydeligt er hans helt egen legeplads. Fortsæt endelig med de gode råd, jeg suger til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville netop gerne øve indkaldet med godbidder som beskrevet herover, men ingen godbidder er i Nemos verden så gode at de overskygger noget meget sjovt, og ja måske er det svært at tro, men virkelig ingen.

Han er jo meget lidt glad for mad, spiser kun for at overleve og jeg har nogle godbidder som han kan lide og får i forbindelse med kliktræning, men tror mest det er rosen han også i kliktræningen reagerer på og godbidderne virker kun i forbindelse med kliktræningen. Fx kan der heller ikke gives godbidder på tur, han nægter at tage dem.

 

Hvad med legetøj, er han glad for det, fordi så kunne du jo bruge det som belønning i stedet for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også haft samme problem med Menza, både da han var i den alder, men også efterfølgende. Han elser at være ude, så kan han følge med i det hele.

 

Jeg trænede indkald helt forfra og det hjalp. Så skal man huske ikke kun at kalde når man vil have hunden ind el. i snor. Jeg skiftede mellem godbidder og leg med bold, når han kom, hvilket gjorde det spændende at komme hver gang:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg tænker at vi faktisk aldrig står i døren og kalder og lader ham gå ud igen når han kommer. Når han komme så "klapper fælden" og døren lukkes, når jeg tænker over det kan jeg godt se det er virkelig usmart.

 

Tror jeg vil prøve at klikke ham ind og så lade ham få fri til at gå ud og lege videre, kunne det ikke være en plan at prøve?

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg tænker at vi faktisk aldrig står i døren og kalder og lader ham gå ud igen når han kommer. Når han komme så "klapper fælden" og døren lukkes, når jeg tænker over det kan jeg godt se det er virkelig usmart.

 

Tror jeg vil prøve at klikke ham ind og så lade ham få fri til at gå ud og lege videre, kunne det ikke være en plan at prøve?

 

Det lyder som en rigtig god plan :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...