Hop til indhold

sterilisation af tæve


Lonny
 Share

Recommended Posts

Sidst jeg var hos min dyrlæge spurgte jeg hende om hun ville anbefale at få Luna steriliseret, og hendes svar var, nej det ville hun ikke...

 

Hun ville ikke steriliserer en tæve medmindre den havde problemer med løbetiden eller med underlivsbetændelse. Grunden til dette var, at der lige for øjeblikket foregår en masse undersøgelser, hvoraf en del af dem viser at der kan ske uønskede ændringer hos tæven, heriblandt er man ved at få bekræftet at steriliserede tæver hyppigere bliver demente. Denne undersøgelse skulle være igang på landbohøjskolen lige nu, og der skulle være positive tegn på at der er sammenhæng i mellem demens og sterilisation.

 

Har I nogensinde hørt om dette, og kender I evt. til steder hvor jeg kan læse mere om det?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi har lige fået vores tæve sterialliseret i oktober, og min dyrlæge sagde ikke noget om sådan noget. Til gengæld sagde hun at der var flere gode grunde til at steriallisere. Grunden til at vi fik det gjort var pga. falsk drægtighed.

 

Så jeg har aldrig hørt om det, men er meget glad for at vi fik vores hund sterialliseret :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu er undersøgelsen som sagt igangværende, så medmindre man kender sin dyrlæge så godt som jeg gør (og har betalt for hendes sommerhus :blink:), så er det jo ikke sikkert at dyrlægerne vil nævne en undersøgelse som endnu ikke er tilendebragt.

 

Næh, eller overhovedet følger med på området. Man må jo sige at gode årsager til ikke at sterilisere taler mod dyrlægernes økonomi.

Undskyld dyrlæger.

 

Allerede i 95' hørte jeg om amerikanske undersøgelser omkring ændring af adfærd på steriliserede tæver, så det er absolut ikke noget nyt at operationen kan give andre effekter end den ønskede.

 

Dejligt din dyrlæge ikke rutinemæssigt anbefaler indgrebet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant undersøgelse. I hunden bladet fra dec er der vist en artikel, hvor de nævner noget af det.

 

Styrker jo også min tro på at det ikke er noget jeg vil, med mindre der er noget galt.

Og generelt synes jeg dyrlægerne er for dårlige til at informere om bagsiden af medaljen. Har feks lige mødt en hundeejer, som var ret træt af at pelsen havde ændret sig så meget hos hendes hund, da han blev kastreret. Og intet havde hun fået at vide..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal prøve at spørge min dyrlæge..

Hun har ikke nævnt noget om demens. Til gengæld fortalte hun mig at der lige er afsluttet en stor amerikansk undersøgelse med tidlig neutralisering af hund og kat.. Man har jo hele tiden sagt at dyrel bliver mindre hvis man får den neutraliseret tidligt (3-4 måneder gammel)..Det viser sig hvertfald ikke at passe.. Tidligt neutraliserede dyr bliver lidt større end gennemsnittet.. Noget med nogle vækstplader som forbliver åbne lidt længere..

Jeg er næsten sikker på hun ville have nævnt demens hvis hun havde hørt noget omkring det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt er jeg jo noget tvivlende overfor hvad dyrlæger (generelt) udtaler sig om. Bevares, de har en lang uddannelse og ved forhåbentlig hvad de taler om (selvom man ikke ved om personen bestod som toppen eller bunden af klassen). MEN jeg kan ikke se udover det faktum, at de i princippet har den agenda der hedder, at de skal tjene penge. Hvilket vil sige, at de har en fordel i at rådgive deres kunder på en sådan måde, at der kommer flere penge i kassen.

 

Der findes masser af gode dyrlæger, og jeg er skam også ganske glad for min. Og jeg ved at du, Lonny, er super tilfreds med din. Og nu hun samtidig kommer med en anbefaling der ikke giver hende noget i foret, så bliver hun også meget mere "saglig" i mine øjne. Eller sagt på en anden måde; virkeligehden er mindre sort/hvid end jeg ynder at gøre den til.

 

Personligt plejer jeg at følge med i de emner, der har en relevans for mig. Hvilket kunne være at opsøge information - som i retning af de undersøgelser der er foretaget. Og jeg syntes faktisk det er vældigt interessant, at der er en igangværende undersøgelse, der går noget mod den ensidige opfattelse af neutralisering. Nemlig at det skulle være en mirakelkur mod det meste.

 

I USA neutraliserer de jo stort set hvad som helst, og her er anbefalingen, at man helst skal gøre det inden hunden er 6 måneder gammel. Det skulle mindske risikoen for forskellige kræfttyper. Herunder mælkekirtelkræft og livmoderkræft. MEN jeg tænker også, at det da må have en effekt, at man i den grad ændrer i hundens hormonelle produktion, uden at tilføre den noget. Giver man ikke kvinder der af den eller anden grund får fjernet underlivet et tilskud af østrogen og lignende?

 

Men for at svare på dit spørgsmål: jeg har ikke hørt om undersøgelsen, men syntes det er interessant og hiver måske netop fat i det med, at det muligvis alligevel ikke er så ubesværet at ændre i fysiologien.

 

Selv fik jeg jo steriliseret min snart ti år gamle tæve tidligere på året. Det gjorde jeg fordi hun og husholdet blev mere og mere besværet af hendes løbetid og falske drægtighed. Hun var meget interesseret i andre hunde under løbetiden, og havde interesse i at ville humpe den lille, der absolut ikke syntes det var underholdende. Hvilket gav nogle gnidninger de to i mellem. Den falske drægtighed var også en prøvelse, selvom det bare var en forstyrrelse af den daglige ro og orden.

 

Indtil sidste år var jeg på mange måder modstander af at sterilisere en tæve, hvis det handlede om at løbetider var til besvær. Måske mest af alt fordi jeg syntes andre tæveejere har præsenteret deres valg som værende en løsning på blodpletterne. Hvilket jo er en ting jeg syntes man tager med, når man vælger at få en tæve. Men siden har jeg jo måtte erkende, at vi holder hunde på en "unaturlig" vis, og vi dermed alle har tæver der gå i løb. I modsætning til naturligt, hvor ikke alle flokkens tæver ville gøre det.

 

Jeg har på ingen måde fortrudt mit valg. Det er blevet lettere for den gamle at være sig selv, og hun kan nu nyde resten af sit liv med jagter og andet hele året rundt. Så ved jeg med sikkerhed jeg har en tæve, der ikke skal bruges i avl, eller bliver for gammel til fortsat at indgå i avlen, tror jeg ikke jeg vil tøve med at få hende steriliseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, eller overhovedet følger med på området. Man må jo sige at gode årsager til ikke at sterilisere taler mod dyrlægernes økonomi.

Undskyld dyrlæger.

 

Allerede i 95' hørte jeg om amerikanske undersøgelser omkring ændring af adfærd på steriliserede tæver, så det er absolut ikke noget nyt at operationen kan give andre effekter end den ønskede.

 

Dejligt din dyrlæge ikke rutinemæssigt anbefaler indgrebet.

 

Jeg har ikke rigtig kunne finde nogen artikler om hvilken indflydelse en sterilisation havde på en tæve rent mentalt, men jeg kan bare ikke tro at når det kan have så stor en indflydelse på en hanhund, at det slet ingen skulle have på en tæve...

 

Og ja, jeg har heldigvis en rigtig dygtig dyrlæge, men det har også taget lang tid at finde hende.

 

Interessant undersøgelse. I hunden bladet fra dec er der vist en artikel, hvor de nævner noget af det.

 

Styrker jo også min tro på at det ikke er noget jeg vil, med mindre der er noget galt.

Og generelt synes jeg dyrlægerne er for dårlige til at informere om bagsiden af medaljen. Har feks lige mødt en hundeejer, som var ret træt af at pelsen havde ændret sig så meget hos hendes hund, da han blev kastreret. Og intet havde hun fået at vide..

 

Jeg syntes også at man skal gå ret alternative veje for at finde noget som helst negativt om at neutraliserer hunde, hvis man søger på netdyredoktor eller spørger sin dyrlæge (som jo tjener på det), så er det er vidundermiddel, men personligt har jeg bare meget svært ved at tro på vidundermidler der snart sagt kan løse et hvilket helst problem...

 

Jeg må lige prøve at finden "hunden" fra december (2009 ?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal prøve at spørge min dyrlæge..

Hun har ikke nævnt noget om demens. Til gengæld fortalte hun mig at der lige er afsluttet en stor amerikansk undersøgelse med tidlig neutralisering af hund og kat.. Man har jo hele tiden sagt at dyrel bliver mindre hvis man får den neutraliseret tidligt (3-4 måneder gammel)..Det viser sig hvertfald ikke at passe.. Tidligt neutraliserede dyr bliver lidt større end gennemsnittet.. Noget med nogle vækstplader som forbliver åbne lidt længere..

Jeg er næsten sikker på hun ville have nævnt demens hvis hun havde hørt noget omkring det..

 

Du må meget gerne spørge, og evt. også om der er nogen steder vi alm. dødelige kan læse om undersøgelsen (det glemte jeg nemlig at spørge om) :blink:

 

Det er ret interessant at de sådan er gået i gang med at undersøge langtidsvirkningerne af neutralisering af hunde, jo flere facts der kommer på bordet, jo lettere bliver det jo for os hundeejere at tage en velovervejet beslutning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har feks lige mødt en hundeejer, som var ret træt af at pelsen havde ændret sig så meget hos hendes hund, da han blev kastreret. Og intet havde hun fået at vide..

 

Pelsen ændrer sig ganske rigtigt. Men jeg må sige at med min egen, er det som tingene er faldet lidt til ro igen. Det første halve år producerede hun underuld som en gal, og det var et helvede. Mat og grå blev hun.

 

Nu har jeg skiftet foder og har kørt på nyt foder et halvt års tid, hvilket har hjulpet en del. Men er nu ikke sikker på det alene er det, der har gjort forskellen. Selvom jeg ikke er sikker.

 

Så måske er det med pelsen et forbigående fænomen? Ellers skal alle skifte til det foder jeg gør brug af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæger giver special-prize for you ALTID, hun anbefalede sterilisering af etisk og ikke økonomiske årsager (tal ikke ondt om min dyrlæge :lun:) - selv med risikoen for demens ville jeg gøre det igen.

 

Og hvad var den etiske årsag? Ja undskyld jeg spørger, men når du sådan skriver at det ligefrem var af etiske årsager, så bliver jeg jo nysgerrig :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvad var den etiske årsag? Ja undskyld jeg spørger, men når du sådan skriver at det ligefrem var af etiske årsager, så bliver jeg jo nysgerrig :oops:

 

Min dyrlæge tager til Thailand / Indien og steriliserer gadehunde - hun er imod ALT uønsket avl, ikke at vi hader gadekryds, men der er bare for mange også i Danmark, så længe der sidder en eneste på et internat. Så istedet for aborter og smuttere, så er det mere etisk med sterilisering.

 

Fik forøvrigt klar besked om pels, inkontinens, mentale ændringer etc, og føler mig godt oplyst.

 

Menneske-kvinder bliver da også steriliserede (de gamle der får forandringer) og jeg har ikke hørt noget om demens hos dem :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge tager til Thailand / Indien og steriliserer gadehunde - hun er imod ALT uønsket avl, ikke at vi hader gadekryds, men der er bare for mange også i Danmark, så længe der sidder en eneste på et internat. Så istedet for aborter og smuttere, så er det mere etisk med sterilisering.

 

Fik forøvrigt klar besked om pels, inkontinens, mentale ændringer etc, og føler mig godt oplyst.

 

Menneske-kvinder bliver da også steriliserede (de gamle der får forandringer) og jeg har ikke hørt noget om demens hos dem :cool:

 

Kunne man ikke bare lade være med at lade sin tæve parre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man ikke bare lade være med at lade sin tæve parre?

 

Kender en der minder lidt om dig i ... omhyggelighed, hendes sibirian husky blev voldtaget i sin egen entre, den ville ikke, men da de først hang sammen, så kunne hun jo ikke flå dem fra hinanden, det KAN ske, selv for den bedste. Hun fandt aldrig ud af, hvor hanhunden kom fra, men den var braset gennem en kattelem og havde sneget sig ind på huskyen som ellers var en sur dame.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender en der minder lidt om dig i ... omhyggelighed, hendes sibirian husky blev voldtaget i sin egen entre, den ville ikke, men da de først hang sammen, så kunne hun jo ikke flå dem fra hinanden, det KAN ske, selv for den bedste. Hun fandt aldrig ud af, hvor hanhunden kom fra, men den var braset gennem en kattelem og havde sneget sig ind på huskyen som ellers var en sur dame.

 

Dette vil jo heldigvis være noget der sker meget sjældent, og skulle det ske, så findes der en abortsprøjte, som man kan give tæven den efterfølgende dag.

 

Der findes mange grunde til at steriliserer sin tæve, men at en hanhund kan finde på at bryde ind og voldtage tæven, det ville nok ikke være min grund til en sterilisering :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Min holdning er også at man ikke bør foretage indgreb medmindre det er påkrævet pga. som der nævnes f.eks. falsk drægtighed mv.

Må altså også sige at det gør tingene noget lettere hvis de tæver som ikke skal bruges til avl, ikke kommer i løbetid. Kan godt være lidt af et helvede med 2-3 løbske tæver og en han som har prøvet at parre!

 

Jeg har ikke oplevet demens hos min gamle pige, der blev kasteret for et år siden. Egentlig var det heller ikke meningen at hun skulle kastreres, men da de nu havde det hele åbent pga. akut kejsersnit, så tænke jeg "hva fanden".

Jeg kan se: øget tendens til noget på sidebenene samt øget mængde underuld som kruser.

 

Man har jo hele tiden sagt at dyrel bliver mindre hvis man får den neutraliseret tidligt (3-4 måneder gammel)..Det viser sig hvertfald ikke at passe.. Tidligt neutraliserede dyr bliver lidt større end gennemsnittet.. Noget med nogle vækstplader som forbliver åbne lidt længere..

Hvor sjovt i hesteverden har man i årevis kastreret hingsteplage tidligt hvis de var små - netop for at øge højden på dem; drøjden følger dog ikke med - dvs. de bliver højere, men ikke så kraftigt bygget som hingste.

 

sidst nævte er så årsagen til at man idag ikke ser stude, men tyr-kalve. Her er højden jo lige meget, men mængden af bøffer som tæller :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Fie blev steriliseret på grund af falske drægtigheder, det bedste valg jeg har truffet ;-)

 

Mine fremtidige hunde vil også blive steriliseret, medmindre der skal laves et kuld.

 

Ser ingen grund til at give dem løbetiden, hvis de ikke skal bruges i avl.

 

Alt andet lige, så er det langt nemmere for alle parter, også hanhunde ejerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Fie blev steriliseret på grund af falske drægtigheder, det bedste valg jeg har truffet ;-)

 

Mine fremtidige hunde vil også blive steriliseret, medmindre der skal laves et kuld.

 

Ser ingen grund til at give dem løbetiden, hvis de ikke skal bruges i avl.

 

Alt andet lige, så er det langt nemmere for alle parter, også hanhunde ejerne...

 

Jeg kan sagten forstå din grund til at steriliserer, jeg havde nok gjort et samme. Men at sterilisere "på forhånd" fordi at der måske kunne opstå problemer, den har jeg nok lidt sværere ved at forstå?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...