Hop til indhold

Hvor længe skal man give et foder chancen?


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Hvor længe skal man give et foder chancen, før man kan konkludere, at det ikke fungerer for ens hund?

 

Hvad siger i?

 

Hvor hurtigt kan man tillade sig at "give op"

 

Hvad gør i andre?

 

Ps. Undskyld alle mine fodertråde...ihh hvor jeg spammer herinde :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

UHA .. jeg er nok ikke den rette til at svare men jeg gør det trods alt...

Jeg giver et nyt foder mellem 1 til 2 uger.( pga den langsomme overgang) Men går maven helt i udu efter 4-6 dage så er jeg ikke typen som lige strækker den lidt endnu... så ryger det bare ud.

Nu har jeg så også 2 hunde med meget sarte maver og derfor er der 0 tolerance her i huset. Jeg er færdig med at skifte foder nu da jeg kan se at vi har fundet løsningen.

 

Er det det nye foder som du bøvler med ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm, altså, jeg vil gå langt, men det er også fordi aslan ikke er særlig madglad, nu spiser han f eks rigtig meget markus muhle og tager på, så det gør lidt ondt at skulle skifte. Men da han ahr ekstremt meget afføring, prøver vi noget korn frit.

 

 

Så hvis din hund elsker mad, så syntes jeg 1-2 uger. Det er også efter om din hund har tendens til sart mave, for så ville jeg give det noget længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

UHA .. jeg er nok ikke den rette til at svare men jeg gør det trods alt...

Jeg giver et nyt foder mellem 1 til 2 uger.( pga den langsomme overgang) Men går maven helt i udu efter 4-6 dage så er jeg ikke typen som lige strækker den lidt endnu... så ryger det bare ud.

Nu har jeg så også 2 hunde med meget sarte maver og derfor er der 0 tolerance her i huset. Jeg er færdig med at skifte foder nu da jeg kan se at vi har fundet løsningen.

 

Er det det nye foder som du bøvler med ?

 

Jep. og hver morgen så står vi og kigger ind i skabet mig og kæresten, og spørger hinanden (foderskabet, hvor der nu er indkøbt 6-7 slags foder) "hvad dælen skal vi gi' ham" :vedikke: .

 

Dyrlægen mener vi skal fortsætte i 2-4 uger :shock: og han har stadigvæk aaaalt for løs afføring. Men han siger så også at vi enten kan vente en uge og:

 

1. skifte ham over til en anden protein-kilde, eller

 

2. prøve at sætte ham på allergi-foder (RC hypo Allergenic) for at teste om han er allergisk.

 

Men hvis det var ham der skulle bestemme ville han vente til han har fået det i 4 uger, for han synes ikke man kan sige at det er foderet, Vic har været på det i 4 uger. Men man tænker bare tænk hvis det bliver 4 uger med dårlig mave, det er jo synd for hunden.

 

Dyrlægens bevæggrund for at fortsætte med foderet er at han har taget 300 g på af det (det fandt vi ud af,da jeg var ved dyrlægen med Vic i tirsdags,for at snakke om hvordan det gik,og få klippet Vic's negle ), så mener dyrlægen at han udnytter foderet bedre...? Men det fatter jeg jo bare ikke når det kommer ud i polyfilla-form med sprut-lyde...:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fatter jeg godt nok ikke en bønne af.. mine dyrlæger er meget OBS på specielt deres maver fordi at de små fimmerhår i mave og tarmvæggen bliver beskadiet af for lang tid med tynd mave og dårlig tarmflora :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm, altså, jeg vil gå langt, men det er også fordi aslan ikke er særlig madglad, nu spiser han f eks rigtig meget markus muhle og tager på, så det gør lidt ondt at skulle skifte. Men da han ahr ekstremt meget afføring, prøver vi noget korn frit.

 

 

Så hvis din hund elsker mad, så syntes jeg 1-2 uger. Det er også efter om din hund har tendens til sart mave, for så ville jeg give det noget længere.

 

Jeg synes ikke han elsker det så meget igen, men han kan helt klart bedre lide Orijen end Royal Canin, med Royal Canin mini beauty kunne han gå en halv dag og halvvejs sulte sig indtil han var sulten :shock: Det var ingen succes. Da han så blev syg og vi skiftede til skånekost fra RC, den der hedder intestinal der åd han som var han betalt for det, men der fik han også ekstremt meget afføring, og det var sådan noget mærkeligt blegt noget (dyrlægen sagde det var normalt på det foder) Men de alm. dyrlæge mærker dem er han nærmest anorektisk overfor.

 

Jeg har faktisk netop købt 5 kg Marcus Mühle, der lige er kommet idag (den skarpe læser kan måske fornemme en kriblen, til at begynde at prøve noget...:engel:) men orker bare ikke at han skal døje med den mave mere...

 

Men måske skal jeg bare hænge i med Orijen :hmm: i nogle uger mere, og se om ikke maven bliver stabil igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fatter jeg godt nok ikke en bønne af.. mine dyrlæger er meget OBS på specielt deres maver fordi at de små fimmerhår i mave og tarmvæggen bliver beskadiet af for lang tid med tynd mave og dårlig tarmflora :confused:

 

Det lyder virkelig urovækkende det du fortæller mig der :shock: Jeg har også haft tanker omkring om han kunne tage skade på nogen måde af det, og nu fortæller du så noget der bekræfter min frygt.

 

Jeg giver jo så godt nok Canikur samtidig med, men det stabiliserer jo tydeligvis ikke nok...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke han elsker det så meget igen, men han kan helt klart bedre lide Orijen end Royal Canin, med Royal Canin mini beauty kunne han gå en halv dag og halvvejs sulte sig indtil han var sulten :shock: Det var ingen succes. Da han så blev syg og vi skiftede til skånekost fra RC, den der hedder intestinal der åd han som var han betalt for det, men der fik han også ekstremt meget afføring, og det var sådan noget mærkeligt blegt noget (dyrlægen sagde det var normalt på det foder) Men de alm. dyrlæge mærker dem er han nærmest anorektisk overfor.

 

Jeg har faktisk netop købt 5 kg Marcus Mühle, der lige er kommet idag (den skarpe læser kan måske fornemme en kriblen, til at begynde at prøve noget...:engel:) men orker bare ikke at han skal døje med den mave mere...

 

Men måske skal jeg bare hænge i med Orijen :hmm: i nogle uger mere, og se om ikke maven bliver stabil igen.

 

 

Altså pt kører vi jo halv halv (plus lidt til MM siden) for aslan havde løs mave ved olivers, og da han så kom på MM også, fik han en fast mave.

I kunne jo give ham en lille smule (vi begyndte med MM som godbider) og så øgede, jeg tror vi brugte sammenlagt en måned på at gå over på det. Og det var bare super godt (aslan har sart mave).

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer sådan til at tænke på Adele og Sherlock, når jeg læser den her tråd. Sherlock har også haft problemer med maven. Det viste sig at være en parasit.

 

http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/10929-sherlocks-knap-sa-fantastiske-ferie-2.html#post292327

 

Det har jeg faktisk spurgt dyrlægen om, hvorvidt det kunne være orm eller sådan noget, men det afslog han. Det vil jeg prøve at ringe om imorgen. og så tage ud med en afføringsprøve. Det skal undersøges. Vi synes jo bare det er underligt han har fået så sart mave, de første 2 1/2 år vi havde ham kunne han spise alle slags godbidder og fejlede aldrig noget.

 

Tak for du linkede til den tråd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg faktisk spurgt dyrlægen om, hvorvidt det kunne være orm eller sådan noget, men det afslog han. Det vil jeg prøve at ringe om imorgen. og så tage ud med en afføringsprøve. Det skal undersøges. Vi synes jo bare det er underligt han har fået så sart mave, de første 2 1/2 år vi havde ham kunne han spise alle slags godbidder og fejlede aldrig noget.

 

Tak for du linkede til den tråd!

 

Velbekommen!

 

Ja, man håber jo næsten at det er en parasit, så han kan få en stærk mave igen! :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg blir ved foderet indtil der ikke er mere, er trods alt ikke lavet af penge :engel:

 

Izzie er ikke så interesseret i sin tørkost for tiden, men hun får ikke andet før det er spist :fornaermet: og hun spiser det skam også når hun er sulten nok :mrgreen:

 

Ville du også gøre det hvis Izzie konstant har tynd mave ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes 4 uger virker som lang tid, hvis hunden har haft dårlig mave i lang tid, endelig fået det bedre efter skånekost og så får det igen :???:

 

God ide at tage ud med prøver! Om ikke andet, så for i det mindste at kunne krydse det af listen over måske'er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vi har jo skiftet helt vildt mange gange :genert: og hver gang har vi brugt den sæk vi har købt, som for os er ca 5 uger og så en uges tid til at skift i.

Men ingen af de foder vi har brugt har givet dårlig mave, havde de det tror jeg også jeg ville give op før :hmm: de er røget ud pga af pels udsende og hud osv........ Nu foder vi med Wolfsblut, og det fungere altså rigtig godt, fin pels og meget fast pølse den anden vej ud :engel: Zacko vil gerne have det og det er store piller så det tror jeg vi holder ved lidt endnu, men lover godt vi har næsten brugt en sæk :blink: og har 2 på vej hjem fra Tyskland der er de nemlig 200 kr billiger :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velbekommen!

 

Ja, man håber jo næsten at det er en parasit, så han kan få en stærk mave igen! :???:

 

Ja lige præcis, så det er noget der kan kureres hurtigt, fremfor det her "foder-mysterie". Er det ikke en parasit eller orm, så fortsætter vi self. da med at se om ikke vi kan finde noget han tåler godt.

 

Hunde er kloge eller stædige :rolleyes:, han nægtede at aflevere en prut her til morgen, inden kæresten tog på arbejde, så kæresten kunne smutte forbi dyrlægen med den :roll: (han skal alligevel hen efter en større sprøjte canikur så vi er weekend-forsikret), så nu er vi nødt til at vente til mandag med at få den prøve mikroskoperet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes 4 uger virker som lang tid, hvis hunden har haft dårlig mave i lang tid, endelig fået det bedre efter skånekost og så får det igen :???:

 

God ide at tage ud med prøver! Om ikke andet, så for i det mindste at kunne krydse det af listen over måske'er.

Ja jeg synes også det er lang tid, og synes det er synd for ham, hvis han skal have tynd mave så længe. Så jeg er faktisk begyndt at tænke aktivt på at stoppe med Orijen, hvis ikke de prøver vi skal ud med viser "noget".

 

Han havde kun dårlig mave få dage inden han fik skåne-kosten, før det var maven normal (okay han havde et mave-tilfælde helt tilbage i august med opkast og dårlig mave, men det relaterer jeg ikke til det her, det var vist alm. omgangs-syge) Før det var hans mave helt normal, men han har aldrig været superglad for sit Royal Canin foder, og vi har som sagt syntes at han var lidt "splejset", så derfor valgte vi at skifte til Orijen, da dyrlægen sagde at nu var han rask. Man vil jo også gerne se at ens hund viser glæde over at spise sin mad, og ikke bare æder for at overleve. Der var der ikke så meget hoppen og logren med Royal Canin mini beauty...:???:

 

Ja det tænker jeg også, så skal man ikke gå og tænke på om det nu kan være det. Så kan vi hvis det så ikke er det, udelukkende koncentrere os om at finde det rette foder til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vi har jo skiftet helt vildt mange gange :genert: og hver gang har vi brugt den sæk vi har købt, som for os er ca 5 uger og så en uges tid til at skift i.

Men ingen af de foder vi har brugt har givet dårlig mave, havde de det tror jeg også jeg ville give op før :hmm: de er røget ud pga af pels udsende og hud osv........ Nu foder vi med Wolfsblut, og det fungere altså rigtig godt, fin pels og meget fast pølse den anden vej ud :engel: Zacko vil gerne have det og det er store piller så det tror jeg vi holder ved lidt endnu, men lover godt vi har næsten brugt en sæk :blink: og har 2 på vej hjem fra Tyskland der er de nemlig 200 kr billiger :5up:

 

Jeg køber også altid foder fra Tyskland, både til Victor og RC diætfoder til mine katte der ellers koster en million milliard hos dyrlægen :blink:.

 

Wolfsblut har jeg faktisk også overvejet til Victor, det ser meget spændende ud, synes jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forresten efterfølgende tænkt på, om mon Victor kan have problemer med at fordøje Orijen-foderet med det høje protein-indhold, nu han er opfostret på Royal Canin :gruble:

 

Hvis man skulle skifte til et andet foder, hvor der indgår sunde kulhydrater i, som ikke er Royal Canin og "dyrlægemærkerne", hvad kunne det så f.eks være?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forresten efterfølgende tænkt på, om mon Victor kan have problemer med at fordøje Orijen-foderet med det høje protein-indhold, nu han er opfostret på Royal Canin :gruble:

 

Hvis man skulle skifte til et andet foder, hvor der indgår sunde kulhydrater i, som ikke er Royal Canin og "dyrlægemærkerne", hvad kunne det så f.eks være?

Vi har været omkring Acana, Fromm, Nutra nuggets ( ville jeg nok vælge GOLD serien),

mener alle laver noget uden korn :hmm: af de nævnte ville jeg klart helst bruge Fromm Gold, den har et fint indhold, små piller var derfor vi lidt smed den ud, men synes bestemt det er et godt foder, kan bestiles over nettet og er ikke så dyrt.

 

Jeg har nemlig heller ikke det helt godt med de foder med 40 % protein, vil helst under 30 for jeg synes Zacko blev fedtet da vi prøvede en med mere i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har været omkring Acana, Fromm, Nutra nuggets ( ville jeg nok vælge GOLD serien),

mener alle laver noget uden korn :hmm: af de nævnte ville jeg klart helst bruge Fromm Gold, den har et fint indhold, små piller var derfor vi lidt smed den ud, men synes bestemt det er et godt foder, kan bestiles over nettet og er ikke så dyrt.

 

Jeg har nemlig heller ikke det helt godt med de foder med 40 % protein, vil helst under 30 for jeg synes Zacko blev fedtet da vi prøvede en med mere i.

 

Vi har netop opgivet Orijen idag, da han både her til morgen og til middagsluftning havde dårlig mave. Trods vi har givet Canikur. Så besluttede vi der skulle ske noget. Jeg har så netop modtaget Marcus Mühle den anden dag jeg havde tænkt mig at bruge som godbidder, og det har jeg tænkt mig at skifte ham langsomt over på, og dur det ikke, så skifter jeg videre. Det her fungerer bare ikke. Prisen på foderet er ligemeget, vi er efterhånden klar til at give ham caviar, hvis det hjalp :cry:

 

Men vi har lige haft en kæmpe succes-oplevelse (han er jo superkræsen) med MM, jeg gav ham lige 2 af de mindste jeg kunne finde i posen, for lige at teste om han ville spise det, og knækkede over i bider, og gav ham lidt af gangen (de er jo ret store for en papillon), og han lavede en hel varieté over hans fineste tricks for at få flere :lol: Så jeg går ud fra, at det er godkendt :klap: Sådan har han aldrig opført sig over foder før :shock: Nu krydser jeg bare fingre for at det hjælper på maven, ellers må vi skifte til et andet mærke.

 

Vi tager dog stadig en prøve til dyrlægen på mandag. For en sikkerheds skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har netop opgivet Orijen idag, da han både her til morgen og til middagsluftning havde dårlig mave. Trods vi har givet Canikur. Så besluttede vi der skulle ske noget. Jeg har så netop modtaget Marcus Mühle den anden dag jeg havde tænkt mig at bruge som godbidder, og det har jeg tænkt mig at skifte ham langsomt over på, og dur det ikke, så skifter jeg videre. Det her fungerer bare ikke. Prisen på foderet er ligemeget, vi er efterhånden klar til at give ham caviar, hvis det hjalp :cry:

 

Men vi har lige haft en kæmpe succes-oplevelse (han er jo superkræsen) med MM, jeg gav ham lige 2 af de mindste jeg kunne finde i posen, for lige at teste om han ville spise det, og knækkede over i bider, og gav ham lidt af gangen (de er jo ret store for en papillon), og han lavede en hel varieté over hans fineste tricks for at få flere :lol: Så jeg går ud fra, at det er godkendt :klap: Sådan har han aldrig opført sig over foder før :shock: Nu krydser jeg bare fingre for at det hjælper på maven, ellers må vi skifte til et andet mærke.

 

Vi tager dog stadig en prøve til dyrlægen på mandag. For en sikkerheds skyld.

God ide med en prøve så i ved at han er rask, det med prisen var også bare en bonus info :klap: fordi jeg synes Fromm er et godt foder til en god pris, og du skriver det med pille str så er Wolfsblut altså store piller lige til info, men Acana og Fromm er ret små :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

God ide med en prøve så i ved at han er rask, det med prisen var også bare en bonus info :klap: fordi jeg synes Fromm er et godt foder til en god pris, og du skriver det med pille str så er Wolfsblut altså store piller lige til info, men Acana og Fromm er ret små :blink:

 

Er Fromm samme størrelse som Acana Prairie West (eller hvad det hedder?) - altså de der all life stages foder Acana har?

 

Er nemlig igang med en pose - går dog over på Large Breed herefter, man er vel pylret :engel:

 

Men så har de nemlig en tilpas størrelse, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er Fromm samme størrelse som Acana Prairie West (eller hvad det hedder?) - altså de der all life stages foder Acana har?

 

Er nemlig igang med en pose - går dog over på Large Breed herefter, man er vel pylret :engel:

 

Men så har de nemlig en tilpas størrelse, synes jeg.

Som jeg husker det så ja vi har prøvet begge dele du nævner og jeg synes nemlig de var små men vist samme størrelse

 

EDIT: hvis du tænker i fromm så skal du helt klart tage deres gold serie:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...