Hop til indhold

Ny hvalp - Ny på hunde-forum


Gæst Tinke
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Jeg er helt ny både i dette forum, men også som hundeejer. Jeg har aldrig tidligere haft hund, og der er derfor mange ting jeg skal til at lære.

Det er et kæmpe arbejde med sådan en hvalp, men hold da op hvor er der også mange hyggetimer... :)

 

Tinke er en blanding imellem en Golden retriver og en Border Collie. Hun er 11 uger. 90% renlig, klarer sig rimelig godt når hun er alene hjemme. MEGET lærenem. :-D

 

Jeg er dog stødt ind i et problem, som jeg lige nu synes tiltager en del. Jeg har to børn på hhv. 4 og 9 år, når Tinke er godt kørt op og i rigtig legehumør, kan de simpelthen ikke være nogen steder, hun løber efter dem og bider dem på indelårerne/i fødderne/ i knæene, ja alle steder hun kan få fat.

Jeg synes jeg har prøvet alt muligt for at distrahere hende, men jeg synes ikke rigtigt der er noget der virker effektivt.

Jeg har sagt til børnene at de skal vende ryggen til hende og stå stille, dette resulterer i at hun bider endnu mere, så dette kan jeg ikke byde børnene længere.

Jeg har forsøgt at kalde hende til mig, få hende til at sitte, og give godbid. Men hun er hurtigt afsted igen. Har i nogle gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :)

 

Min kæreste og jeg var også førstegangs hundejere, da vi fik Nike.

 

Vi oplevede også de her "hyperaktive" trip, især når min lillebror på 7 var hjemme og besøge os.

 

Vi fandt ud af, at man simpelthen skal stoppe legen før hvalpen bliver kørt så meget op som du beskriver.

 

Nike kunne blive kørt op hvis jeg havde ligget med hende, og hun så pludselig bed, og jeg bestem sagde NEJ og rejste mig op. Det så hun som en indbydelse til at NU skulle der satme snappes efter knæhaser og ankler.

 

Hun stoppede så hvis man lagde armene over kors, stod helt stiv og vendte ryggen til hende - så forstod hun at det sjove var slut.

 

Hvis Tinke stadig bider efter dine børn, selvom de gør dette, kan du sige til dem at de begge (eller hvis Tinke kun har "udset" sig en af dine børn ,så ham/hende) at de bare skal gå ind i et andet rum og lukke døren. I mellemtiden ignorerer dem, der er tilbage i rummet, hvalpen fuldstændigt indtil hun virker mere rolig.

 

Men er det efter nogle bestemte lege at hun bliver kørt sådan op ? For så kunne det også være en ide at stoppe med de lege.

Nike kunne f.eks slet ikke ha' hvis min kæreste legede "brydeleg" med hende .. hun blev kørt helt op. Så det stoppede han selvfølgelig med.

 

Håber du kunne bruge svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kan jeg være med:D

Min sorte hævner er en lab og collie blanding. Det er vigtigt, du sætter dig ind i hvad collien er for en type hund, for den vil vise sig gennem den søde retriver:D

Vi havde også et problem med at hunden kørte op i et 5. gear og ikke kunne falde ned. Den nappede i hænder, fødder, ben, rumpe.... Alt hvad den kunne komme til. Det er vigtigt, du lærer lidt af hundens sprog, for at fortælle den, at nu er legen slut. Smaskelyde eller gabelyde fortæller hunden du bare vil sidde der og slappe af. Rejs dig og vend evt. siden til hunden når du gør det.

Når den napper i hænder, så knyt hænderne og vend siden til. Det fortæller den, at du vil ikke mere. Hav altid et stykke legetøj ved hånden, når i sidder med hunden. Lær den, at det er bedre at nappe i legetøjet ned i hænderne. Gør legetøjet interessant.

Hav ikke flere stykker legetøj liggende. Et stykke er nok. Når i så vælger at lege med den, så tag et "specielt" stykke frem. Leg med hunden små 10 min. og læg det væk. På den måde fortæller DU hunden, hvornår i leger og ikke gør.

Vi fik af vide, af dyreadfærdspsyken, at vi ikke måtte lege "kaste bold" mere end hver 3. dag, da den adrenalin hunden frigiver ved legen kan sidde i den op til 3 dage. Forstil dig hvor gearet hunden så er efter 5 dage med bold lege.

Det er en rigtig god blanding af hunde du har og det vil blive en fin hund. Men det skal sætte dig ind i hvad collien er for en type. For den vil i nogle, omend ikke mange, tilfælde dominere.

Skriv endelig hvis der er noget jeg kan hjælpe med. Vi har haft alle nævnlige problemer med den sorte hævner, så måske kan vi hjælpe:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen :-D

 

Vores hvalp bider også pænt meget i både sko og fødder, og vi er ikke engang børn :genert: Løber dine børn rundt? Ved godt det er ualmindeligt svært at få børn til IKKE at løbe, men imens du lærer hvalpen at være ligeglad med det, kan det være at de kun skal trave rundt i huset? Ting der løber, råber med lyse stemmer og flagrer med armene, er nok cirka det bedste hvalpe ved - og der har du så også dit perfekte indkald :mrgreen:

 

Som de andre skriver, er det noget med absolut ignorering når hvalpen bider. Og afledning. Hvis du kan få opmærksomheden med en godbid, så brug den, men hold hende i længere tid end 1 sæt dig. Hun skal gives noget andet at lave, ellers er løbende børn vel stadig det sjoveste i verden?

Fodersøg (hvor du smider godbidder eller foderpiller rundt omkring på gulvet eller i haven) er en rigtig god måde at få hunden ned i gear igen.

 

Det med at en collie har tendens til at være meget dominerende tror jeg ikke på. Men de er intelligente og har et stort behov for at blive brugt - når nu de ikke kan hyrde, må man udfylde det på en anden måde, om det så er lydighed, agillity, spor etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at en collie har tendens til at være meget dominerende tror jeg ikke på.

 

Tror der blev ment at når man f.eks har en blanding af labrador og Border Collie, kan man ikke altid forvente en Labradors rolige gemyt, men at border collien også vil gå ind rent adfærdsmæssigt og dominere :)

 

Nike have også både labrador og border collie i sig, og nøøøøj ...

Havde jeg lige planer om at træne lidt kommandoer med hende i ca. 5 min, kunne hun sidde 2 min efter jeg var stoppet, med et ansigtsudtryk der bare sagde "Hvad nu, mor ? Hva Hva ? Hvad nu ?":banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig lige hvad der blev ment. :D

Det er derfor jeg siger: sæt jer ind i hvad collien er for en hund. Det kan betale sig.

Hævneren er nu 7 mdr. og vi har de sidste 2 mdr. haft en, til dels, rolig hund. Vi træner ham 2 gange om dagen i "almindelige" gøremål og aktiverer ham 1 gang om dagen. Det kan være godbidder i en flaske han skal få ud, eller et spor lavet af bouillion han skal følge. Resten af tiden skal han selv finde noget at lave. Han får min. 2 måltider i sneen eller gemt i huset, så han kan bruge hjernen.

AKTIVERING er nøgleordet. Men stadig så det er sjovt for hunni:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig lige hvad der blev ment. :D

Det er derfor jeg siger: sæt jer ind i hvad collien er for en hund. Det kan betale sig.

Hævneren er nu 7 mdr. og vi har de sidste 2 mdr. haft en, til dels, rolig hund. Vi træner ham 2 gange om dagen i "almindelige" gøremål og aktiverer ham 1 gang om dagen. Det kan være godbidder i en flaske han skal få ud, eller et spor lavet af bouillion han skal følge. Resten af tiden skal han selv finde noget at lave. Han får min. 2 måltider i sneen eller gemt i huset, så han kan bruge hjernen.

AKTIVERING er nøgleordet. Men stadig så det er sjovt for hunni:D

 

UNDSKYLD! Jeg læste det på den anden måde :genert:

 

Men ja, super enig i at læse op på border collie, de er nogle søde små arbejdsnarkomaner :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg adopterede en bordermix på 5 mdr forige år, og ja - det samme adfærd med at hyrde alt, der bevægede sig. Og nappe fast i tøj osv.

Det var ikke ondt ment fra hvalpens side , men en medfødt genetisk opførsel, adfærd, som gæster og venner jo desværre blev frygtelig irriteret over. Nu har jeg ingen småbørn til at hidse ham op, men alt kunne jo bruges for ham.Så jeg måtte ligesom beskytte ham for hans uopdragenhed, for han kom fra et internat i Grækenland. Uden meget menneskekontakt og blev jo totalt overstadig over at få hjem og hus og have, og andre hunde at lege med.

Og det er da gået over med dette napperi.

Din hvalp er for lille til at fatte det uønskede i dette adfærd, men skal jo støppes med det. Gå til hvalpemotivation og lær nogle gode kontaktøvelser, og osv.

Og hav tålmodighed med den. Og ikke råbe, skrige eller være for hård. Den fatter det ikke.Den leger med dine børn som hvalpe leger med deres søskende.

Hvilket børnede ikke synes er sjov leg.

Alle raske hvalp får deres 5 min , især inden sengetid, hvor de leger vilddyr.Giv den en stor sok den ikke kan sluge/æde eller andet den kan fange og farer rundt med.

Men det går over med alderen..

Og snart er han 2 år og

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Jeg er helt ny både i dette forum, men også som hundeejer. Jeg har aldrig tidligere haft hund, og der er derfor mange ting jeg skal til at lære.

Det er et kæmpe arbejde med sådan en hvalp, men hold da op hvor er der også mange hyggetimer... :)

 

Tinke er en blanding imellem en Golden retriver og en Border Collie. Hun er 11 uger. 90% renlig, klarer sig rimelig godt når hun er alene hjemme. MEGET lærenem. :-D

 

Jeg er dog stødt ind i et problem, som jeg lige nu synes tiltager en del. Jeg har to børn på hhv. 4 og 9 år, når Tinke er godt kørt op og i rigtig legehumør, kan de simpelthen ikke være nogen steder, hun løber efter dem og bider dem på indelårerne/i fødderne/ i knæene, ja alle steder hun kan få fat.

Jeg synes jeg har prøvet alt muligt for at distrahere hende, men jeg synes ikke rigtigt der er noget der virker effektivt.

Jeg har sagt til børnene at de skal vende ryggen til hende og stå stille, dette resulterer i at hun bider endnu mere, så dette kan jeg ikke byde børnene længere.

Jeg har forsøgt at kalde hende til mig, få hende til at sitte, og give godbid. Men hun er hurtigt afsted igen. Har i nogle gode råd?

 

 

Velkommen til..

 

(har ikke læst de andre tråde endnu)

 

Men kan huske fra de Golden retrivere jeg selv har haft at de meget gerne vil have noget i munden, legetøj eller en stor klud feks.. Det havde vores altid..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...