Hop til indhold

Tigger om hjælp til en hund der fylder meget!


Gæst Kitty
 Share

Recommended Posts

Som sagt troede jeg at jeg vidste hvordan det ville være at have hund, da jeg selv er opvokset med hund, og kender flere hunde ejere...

Og den anden hund min kæreste havde var jeg også helt vild med.... Speedy er bare.... Ja han passer til navnet... og han fylder mit bæger for hurtigt... :megaked:

 

Okay, men igen, hunde er/bliver laaangt henad vejen vejen hvad vi gør dem til og når Speedy så ikke passer ind i din kasse/til dit temperament, så er det jo din opgave at være med til at gøre ham til en hund I alle kan leve med og det var simpelthen dér kæden hoppede af for mit vedkommende, når du starter med at sige, at:

Jeg har fralagt mig ethvert ansvar fra hunden, jeg går ikke ture med den, jeg vil ikke have noget med det at gøre..

 

Den dutter ikke, hvis du skal kunne leve sammen med hunden, uden at sky ham som pesten, så er du nød til at være dit ansvar bevist og selv tage del i opgaven.

 

Noget meningfuld aktivering, vil med garanti være et STORT første skridt på vejen! Og jeg vil anbefale at du oprette en ny tråd med råd og ideer til aktivering af Speedy.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 161
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst freya3010
Han hedder Speedy :)

Grunden til at han kaster bold med ham, er at Speedy er helt VILD med bold... han er helt... ja... er der en bold i nærheden bliver han ved med at smide den for vores fødder.... og gemmer vi bolden står han derhenne og hopper indtil han får den... han har faktisk ikke interesse i andet legetøj...

 

Hvordan skal vi så aktivere ham fysisk?

 

Det kan være psykisk aktivering som han har brug for.... fodersøg... Foder i en flaske... ellers så hvad med decideret øvelser??... rulle, sid pænt, lig død, high five, vinke mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er overbevist om, at I nok skal få en god og stimuleret hund ud af Speedy, hvis I vil det. Begge to.

 

Men Speedy har brug for et hjem, hvor han bliver stimuleret mentalt, så hvis I indser, at det vil kræve for meget og han ikke er den rette race til jer, så gør I ham en stor tjeneste ved at give ham et andet hjem.

 

Men jeg tror I vil kunne øge hans livskvalitet betydeligt ved at lave en masse af de øvelser, som du er blevet foreslået her i tråden. Og hvem ved, måske får din kæreste mod på også at melde sig til noget sammen med Speedy? Han kan jo nøjes med bare at holde sig for sig selv til f.eks træningen og lade være med at snakke med de andre kursister, hvis han har brug for det.

 

"Men Speedy har brug for et hjem, hvor han bliver stimuleret mentalt, så hvis I indser, at det vil kræve for meget og han ikke er den rette race til jer, så gør I ham en stor tjeneste ved at give ham et andet hjem. "

 

Det har jeg også haft sagt til min kæreste.... for jeg sagde faktisk til ham en dag om han var klar over hvor stort et ansvar en hund var... der var på et tidspunkt der blev hundene kun lukket ud i haven de der par gange om dagen... og han legede kun med dem i 5 min.... og jeg sagde til ham, at det der er ikke holdbart... og det er netop grunden til at hunde ikke er mig, de kræver nemlig UTROLIG meget....

Nogengange tror jeg, at han ikke helt er klar over hvor stort et ansvar han har anskaffet sig og hvad det egentlig indebærer...

 

Og jeg tror at jeg må snakke med ham om, at hvis det her skal fungere, skal Speedy aktiveres fysisk og mentalt samt noget træning som passer til ham og os... (skal jeg jo lige have læst op på)....

Og han selv lige må få læst det her indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Han hedder Speedy :)

Grunden til at han kaster bold med ham, er at Speedy er helt VILD med bold... han er helt... ja... er der en bold i nærheden bliver han ved med at smide den for vores fødder.... og gemmer vi bolden står han derhenne og hopper indtil han får den... han har faktisk ikke interesse i andet legetøj...

 

Hvordan skal vi så aktivere ham fysisk?

Undskyld det med navnet :stupid: står jo 100 gange.

Gå med ham som den fysiske træning, og så næse arbejde, og øvelser som det mentale, og hvis han gerne vil hente ting så lær ham noget søg, gemme en ting som han kan hente, og bold er jo også ok men nok måske i mindre grad, og måske slet ikke i en tid for at få ro på, hvis han sådan køre op, så har han bedre af noget som ikke stresser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, men igen, hunde er/bliver laaangt henad vejen vejen hvad vi gør dem til og når Speedy så ikke passer ind i din kasse/til dit temperament, så er det jo din opgave at være med til at gøre ham til en hund I alle kan leve med og det var simpelthen dér kæden hoppede af for mit vedkommende, når du starter med at sige, at:

 

Den dutter ikke, hvis du skal kunne leve sammen med hunden, uden at sky ham som pesten, så er du nød til at være dit ansvar bevist og selv tage del i opgaven.

 

Noget meningfuld aktivering, vil med garanti være et STORT første skridt på vejen! Og jeg vil anbefale at du oprette en ny tråd med råd og ideer til aktivering af Speedy.

 

Ved godt at hunde bliver som man gør dem til.. det er akkurat det samme som med børn :blink:

 

Jeg har bare den (ÅNDSSVAGE!) tankegang:

"Jeg valgte ikke en jack russel terrier, jeg sagde ikke ja til det ansvar, og derfor vil jeg heller ikke have noget med de pligter at gøre"....

og som jeg forstår, skal jeg have ændret den til:

"Jeg valgte min kæreste med en hundepakke, dermed sagde jeg ja til et hundeansvar uanset hundetype"

 

Arbejder på det...... (jeg erkender da hvor dum :damn: jeg er det er da fremskridt?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han hedder Speedy :)

Grunden til at han kaster bold med ham, er at Speedy er helt VILD med bold... han er helt... ja... er der en bold i nærheden bliver han ved med at smide den for vores fødder.... og gemmer vi bolden står han derhenne og hopper indtil han får den... han har faktisk ikke interesse i andet legetøj...

 

Hvordan skal vi så aktivere ham fysisk?

 

Hvilket er en rimeligt klar indikatoar, at bold stresser ham alt for meget og bør holdes på et meget begrænset niveau.

 

Fysisk aktivitet; gode lange gå ture, gerne med mulighed for at løbe løs, hvis ham kan det, eller i flexline, i skoven og på stranden ect. - Og en lang gå tur er ikke bare en halv times tid...

 

Leg med andre hunde, hvis han kan med andre hunde.

 

En cykeltur, og så videre og så videre.

 

Men egentlig er det ikke den fysiske aktivitet der er det vigtigste, han skal naturligvis motioneres godt på daglig basis (og det gør man ikke med boldleg), men næsten endnu vigtigere er den mentale aktvering, dét er noget der virkelig trætter en hund :-D Og det skal I for alvor til og i gang med, for det har vist været en temmelig stor mangelvare i Speedys liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld det med navnet :stupid: står jo 100 gange.

Gå med ham som den fysiske træning, og så næse arbejde, og øvelser som det mentale, og hvis han gerne vil hente ting så lær ham noget søg, gemme en ting som han kan hente, og bold er jo også ok men nok måske i mindre grad, og måske slet ikke i en tid for at få ro på, hvis han sådan køre op, så har han bedre af noget som ikke stresser.

 

Skal vi fjerne boldene helt?

Og give ham noget helt andet legetøj?

 

når min kæreste går tur med ham siger han altid "find musen... find musen".... og så snuser Speedy i samtlige huller og graver....

Men det er vidst også den mentale stimulering den dag.... det er jo så bare ikke nok :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Inderstinde har jeg en fortvivlende følelse ... ikke et sted læser jeg at Speedy er gal, knurre, viser tænder, bider, ødelægger eller noget andet negativt...

 

Hvor er I heldige at han ikke har pålagt sig dårlige vaner for at få opmærksomhed ... dette burde du give ham et stort knus for !!

 

Jeg ser en lille, glad, opmærksomhedssøgende, hyper aktiv og forventningsfuld hund for mig....

 

Gør som andre foreslår og opret en tråd om små nemme ting du kan lave med ham i hverdagen.. og HUSK at oplys om at der er en lille ny på vej og at de ting du skal kunne lave med ham skal være ting som du evt kan gøre i hjemmet mens den lille er der eller når du går tur med barnevognen..

 

Prøv at kik på ham lige nu og tænk "Godt du er så god som du er... godt du ikke er arrig og ond" og giv ham så en lille godbid mens du taler stille og roligt til ham... han er slet ikke problemet... problemet er at han bare vil ses fordi I overser ham og derfor overgeare han for at få jeres opmærksomhed... Det bette Pus :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt at hunde bliver som man gør dem til.. det er akkurat det samme som med børn :blink:

 

Jeg har bare den (ÅNDSSVAGE!) tankegang:

"Jeg valgte ikke en jack russel terrier, jeg sagde ikke ja til det ansvar, og derfor vil jeg heller ikke have noget med de pligter at gøre"....

og som jeg forstår, skal jeg have ændret den til:

"Jeg valgte min kæreste med en hundepakke, dermed sagde jeg ja til et hundeansvar uanset hundetype"

 

Arbejder på det...... (jeg erkender da hvor dum :damn: jeg er det er da fremskridt?)

 

Lige præcis :5up: Det er absolut fremskridt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket er en rimeligt klar indikatoar, at bold stresser ham alt for meget og bør holdes på et meget begrænset niveau.

 

Fysisk aktivitet; gode lange gå ture, gerne med mulighed for at løbe løs, hvis ham kan det, eller i flexline, i skoven og på stranden ect. - Og en lang gå tur er ikke bare en halv times tid...

 

Leg med andre hunde, hvis han kan med andre hunde.

 

En cykeltur, og så videre og så videre.

 

Men egentlig er det ikke den fysiske aktivitet der er det vigtigste, han skal naturligvis motioneres godt på daglig basis (og det gør man ikke med boldleg), men næsten endnu vigtigere er den mentale aktvering, dét er noget der virkelig trætter en hund :-D Og det skal I for alvor til og i gang med, for det har vist været en temmelig stor mangelvare i Speedys liv.

 

Som jeg skrev tidligere, så har naboen fået en hund.... og de leger sammen jævnligt... Speedy ELSKER andre hunde.... han er en meget energisk hund og virker egentlig også MEGA glad... undtagen når vi andre vil slappe af....

 

Den mentale træning er noteret med 1000 streger under :banan:

 

Der er virkelig mange ting jeg har fået ud af det her... TUSIND TAK!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt at hunde bliver som man gør dem til.. det er akkurat det samme som med børn :blink:

 

Jeg har bare den (ÅNDSSVAGE!) tankegang:

"Jeg valgte ikke en jack russel terrier, jeg sagde ikke ja til det ansvar, og derfor vil jeg heller ikke have noget med de pligter at gøre"....

og som jeg forstår, skal jeg have ændret den til:

"Jeg valgte min kæreste med en hundepakke, dermed sagde jeg ja til et hundeansvar uanset hundetype"

 

Arbejder på det...... (jeg erkender da hvor dum :damn: jeg er det er da fremskridt?)

Fordi man ikke elsker en hund/barn eller andet levende væsen er man ikke dum :blink:

 

Du skal huske at du ikek har valgt det, så din kæreste skal klart på banen her og du skal ikke forlange mere af dig end selv end da kan overskue, for med en bette på vej får du nok at se til.

Og forlanger du mere af dig selv end hvad godt er mht. speedy kan du ende med at kører surt i det.

 

Mht. hoppe op og små børn, vi har en stor hund på 35 kg der hopper op af fremmed/gæster, ikke noget vi synes er fedt, men det er svært at træne væk (for os af forskellige grunde) når han ikke gør det op af os, vores knægt på 4 år, datteren på 11 år (føds i dag) eller børn under 140 cm :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Inderstinde har jeg en fortvivlende følelse ... ikke et sted læser jeg at Speedy er gal, knurre, viser tænder, bider, ødelægger eller noget andet negativt...

 

Hvor er I heldige at han ikke har pålagt sig dårlige vaner for at få opmærksomhed ... dette burde du give ham et stort knus for !!

 

Jeg ser en lille, glad, opmærksomhedssøgende, hyper aktiv og forventningsfuld hund for mig....

 

Gør som andre foreslår og opret en tråd om små nemme ting du kan lave med ham i hverdagen.. og HUSK at oplys om at der er en lille ny på vej og at de ting du skal kunne lave med ham skal være ting som du evt kan gøre i hjemmet mens den lille er der eller når du går tur med barnevognen..

 

Prøv at kik på ham lige nu og tænk "Godt du er så god som du er... godt du ikke er arrig og ond" og giv ham så en lille godbid mens du taler stille og roligt til ham... han er slet ikke problemet... problemet er at han bare vil ses fordi I overser ham og derfor overgeare han for at få jeres opmærksomhed... Det bette Pus :lun:

 

og du har så evig ret....

 

Og jeg oprettede også denne tråd for at få luft.. for jeg var fyldt med fortvivlelse og var ved at eksplodere af tanker.... og vidste snart ikke hvad jeg snart skulle gøre af mig selv...

 

ja han er ikke "gal, knurre, viser tænder, bider, ødelægger eller noget andet negativt..."... han gnaver kun sine tennisbolde i 1000 små stykker som så ligger i hele hjemmet :shock:..... men det er jeg ligeglad med.... :mrgreen: og er også taknemlig for at han ikke ødelægger noget, og han ikke er aggressiv, og han er en god hund.... men det er det opmærksomhedsræs vi skal have ned på et sobert niveau :5up:

Og det har jeg fået rigtig mange gode forslag på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med flere - jeg tror det ville være en god ide med noget næsearbejde til ham.

Fodersøg og te-søg ville sikkert også lige være noget.

(Der er flere tråde herinde der beskriver hvordan det gøres)

Gemmeleg - her kunne hans tilsyneladende højt elskede bold vel godt bruges :vedikke:

Gem den og lad ham finde den.

 

Ballanceøvelser skulle vist også være godt for stressede hunde :vedikke:

Stå på bagben, danse (hoppe op og ned, men lade bagben blive på jorden), twist (dreje rundt om sig selv) kunne f.eks. være ideer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, startede med at skrive indlæg inden tråden var kommet op på seks sider, og er derfor ikke helt ajour med hvor langt man er nået. Fik rodet mig gennem første side inden jeg snød og gik til besvar.

 

Som sådan syntes jeg ikke du er på et forkert forum, for det lyder til der er nogle ting i hundens dagligdag der kan ændres på, sådan at I alle får en udholdelig hverdag.

 

Aner ikke om det er tilfældet, så undskyld mig hvis jeg springer til forkerte konklusioner. Men nogle gange kan folk have en opfattelse af, at dyr der har været i familien før end man selv kom til kan udskiftes hvis man ikke kan med dem. Det kan de måske også for manges vedkommende, men jeg vil opfordre dig til først og fremmest at opfatte hunden som værende "et barn" (uden at menneskeliggøre den), som kæresten havde med ind i jeres forhold. Et individ der er der med den læring det har fået frem til nu, men som hører med i den pakke du har accepteret da du og din kæreste valgte at ville dele jeres liv.

 

Nu er du en del af husholdet, og jeg syntes det er fint man som ny voksen også kan være med til at sætte nogle husregler, så man kan holde ud at være i familien. Havde det været et barn, der var vokset op med uhensigtsmæssige vaner som forkerte sengetider eller generel dårlig opdragelse, ville man også kaste sig ind i kampen, og sammen finde nogle spilleregler for fælles nær- og samvær.

 

Som andre har været inde på, tror jeg der skal sættes nogle rammer op overfor hunden. Bedre aktivering og mere meningsfyldt samvær end det lyder til at være tilfældet p.t. Ingen boldleg og stressfyldte aktiviteter, men hjernegymnastik og sjove øvelser. Mange tror desværre de kan holde deres hunde glade og velfungerende så længe de får mad, et varmt sted at sove og en masse nussen. Men det er sandsynligvis kun tøjdyr, der kan finde sig til rette med sådan et liv.

 

En jack russell terrier er en aktiv lille fætter, der er en jagthund med masser af iver og drive. Hvis der er d/s gårhund i den også, gør det sandsynligvis ikke aktivitetsniveauet mindre. Så I må i gang med at træne. Både for sjov, og de situationer i dagligdagen der er for meget.

 

Lav en liste over de husregler der gælder for hund hjemme. Må den hoppe op af jer, må den være i møblerne, må den gø for at komme ud i haven eller lignende. Så længe I har ens opfattelse af tingene og sætter de samme grænser. Og er konsekvente i de regler der gælder. Arbejd mere med rolige øvelser, og undlad at give hunden opmærksomhed på de forkerte tidspunkter; også negativ opmærksomhed er opmærksomhed!

 

Man får, som tidligere nævnt, den hund man selv former. Men af en eller anden grund syntes jeg ofte jeg hører, at hundeejere har en forventning om, at hunden opdrager sig selv og ikke kommer til at skabe problemer som følge deraf. Som hundeejer indgår man også i en forældrerolle, hvor man påtager sig det ansvar det er at lade hunden vokse til sit fulde potentiale. Ganske som man ville gøre med et barn. Og netop derfor syntes jeg heller ikke, at det er et ansvar man kan undlade at tage del i, når man har valgt manden med tilbehør.

 

Lån eventuelt bogen "Familiehunden" af Lone Greva. Her vil være en masse givtig læsning for jer begge, og en bunke af gode forslag til fornuftige øvelser med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi man ikke elsker en hund/barn eller andet levende væsen er man ikke dum :blink:

 

Du skal huske at du ikek har valgt det, så din kæreste skal klart på banen her og du skal ikke forlange mere af dig end selv end da kan overskue, for med en bette på vej får du nok at se til.

Og forlanger du mere af dig selv end hvad godt er mht. speedy kan du ende med at kører surt i det.

 

Mht. hoppe op og små børn, vi har en stor hund på 35 kg der hopper op af fremmed/gæster, ikke noget vi synes er fedt, men det er svært at træne væk (for os af forskellige grunde) når han ikke gør det op af os, vores knægt på 4 år, datteren på 11 år (føds i dag) eller børn under 140 cm :mrgreen:

 

Ang. med det at forlange mere af mig selv, er jo også det jeg har sagt fra med.... til at starte med ignorerede jeg Speedy fuldstændig... og jeg har taget ham i små stykker ligeså langsomt, og er nået hertil idag.... og jeg skrider stadig fremad... måske om et år... er det hele meget bedre end nu... hvem ved... jeg prøver... jeg har ikke den såkaldte hundeblokade mere... nu vil jeg bare gerne finde en løsning... på et tidspunkt var løsningen at speedy SKULLE væk.... ellers kunne jeg ikke klare det...

 

nu er jeg åben for lidt flere ting end den anden dumme løsning...

 

"når han ikke gør det op af os, vores knægt på 4 år, datteren på 11 år (føds i dag) eller børn under 140 cm "

forstår ikk lige den sætning? gør han det også op af jeres børn? eller gør han det ikke?

Og tillykke med datteren :5up:

 

har sådan et billede af en 35 kg tung hund der hopper op og ned af gæsterne og næsten rammer loftet med sin højde... :vuf::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes I skal slutte med bolde, for en tid ihvertfald. Og så give jeg til at lære ham nogle af de ting som er foreslået herinde, når jeg går med min hund, så møder vi andre hunde ( hvis Speedy vil det) så får de leget og hygger sig, smid nogle guffer i nogle buske eller græs og lade ham søge det, og evt øv noget sit, dæk gå pænt ja alt muligt, så I får noget samværd og han synes I er sjove at være sammen med, men igen stress lege med bold og pind eller noget. Jeg ved ihvertfald at min hund ser meget meget glad ud når jeg beder ham om at udeføre nogle ting, det synes han er sjovt. selvom det bare er små opgaver, graveri efter mus er jo også ok, men igen så udgør det ikke en god tur, men lidt blandet så tror jeg han vil synes det er sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kitty. Først og fremmest velkommen til :vinken:

 

Der var noget der slog mig da jeg læste dine indlæg: Jeg tror at du skal prøve for en kort bemærkning at se Speedy som et barn :blink: Lad os sige at dit forhold til din kæreste gik i stykker (om ca. 3 års tid) og du fandt en ny kæreste... Så har du jo dit barn med ind i det forhold og for eksemplets skyld, så lad os sige at han ikke bryder sig om børn. Han synes at de er irriterende, larmende og fylder alt for meget.. (lyder det bekendt? :blink:) Hvordan tror du at dit barn ville reagere på pludselig at få frataget en masse privilegier såsom at være nr. 1 i dit liv med en masse opmærksomhed til følge, pludselig ikke at måtte komme ind og sove hos mor om natten når der var behov for det, at blive sendt ind på værelset med jævne mellemrum fordi din nye kæreste ikke orkede ham/hende hele tiden osv. osv.? Ikke nogen særlig behagelig tanke vel? Og mon ikke der ville komme en reaktion hvis du samtidig heller ikke tog dig så meget af ham/hende længere, fordi du nu havde fået noget andet at se til, i form af overdrevet opmærksomhedssøgning, frustration over at kede sig, tristhed over at blive skubbet til side osv.? Ikke nogen særlig rar tanke vel? Og det er faktisk det lille Speedy oplever lige nu :megaked:

 

En Jack Russel er absolut også en af de sidste racer jeg nogensinde ville anskaffe mig (jeg ville i bund og grund nok hellere undvære hund end at have sådan en), men jeg tror altså godt at man kan komme til at holde af den, hvis først den er inden for dørene :blink: Det handler om, som mange af de andre skriver, at Speedy er velstimuleret og føler sig som en del af en flok, hunde er flokdyr og har det ikke godt med at blive skubbet ud på et sidespor. Jeg synes at I skal lave en "træningsplan" for Speedy forstået på den måde at I sætter jer for at Speedy skal aktivereres MINIMUM en time om dagen ud over de almindelige gåture. Det kan f.eks. være fodersøg i haven hvis I har sådan en? ellers et andet sted på græs (hvis han ikke gider lede efter sin hundemad, så prøv med pølsestykker eller noget andet lækkert). I kan også lave søgeøvelser indendørs, så gemmer I guffer rundt omkring som han skal finde osv. osv. (I har vist fået nogle links til mental aktivering?) Jeg tror at du efter ret kort tid vil se en forandring på Speedy hvis han bliver aktiveret korrekt. Tag ham f.eks. ud og gå ture på ukendte steder så han oplever noget nyt, det kører ham også træt. Prøv derudover at lære ham nogle tricks (man kan få bøger som forklarer hvordan man gør), det bliver han også træt i hovedet af. Og læg så boldene væk, dem bliver han stresset af og kører endnu mere op og det er det sidste I har brug for lige nu.

Jeg synes at I skal sætte jer ned og tage en snak om hvad der er acceptabel adfærd fra Speedys side og hvad der ikke er og så BEGGE holde fast i de regler I får sat op. F.eks. kan et acceptabelt kompromis mht. nætterne være, at Speedy får sin egen seng på gulvet ved siden af jeres og der skal han blive! Det kan godt være at det giver lidt bøvl i nogle nætter til han har vænnet sig til de nye tilstande, men på den måde slipper du for at han er i sengen og Speedy slipper for at ligge alene i et andet rum. Det er naturligt for hunde at sove sammen, så det bør han da have mulighed for ik'? :-D

 

Jeg kan godt forstå at du synes at det er en kæmpe mundfuld med en hund som er uregerlig og fylder for meget, men samtidig er jeg heller ikke et sekund i tvivl om, at I selv er "skyld" i problemerne og hvis I sætter jer lidt ind i hundes behov, så vil I få det meget nemmere allesammen. :ae:

 

Jeg håber at du bliver herinde og lader os følge med i den (forhåbentlige) ændring der kommer i Speedys hverdag og jeres liv sammen. Hvis ikke I er indstillet på at give ham mere indhold i tilværelsen, ja så hælder jeg altså også til den opfattelse, at han er bedre tjent med at komme et andet sted hen. Du ville heller aldrig acceptere at dit barn kun skulle ses, men ikke høres af en ny kæreste vel? Det er lidt den situation Speedy er blevet sat i nu, men ved en fælles indsats, så tror jeg faktisk at I kan få det rigtig godt sammen allesammen :5up:

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. med det at forlange mere af mig selv, er jo også det jeg har sagt fra med.... til at starte med ignorerede jeg Speedy fuldstændig... og jeg har taget ham i små stykker ligeså langsomt, og er nået hertil idag.... og jeg skrider stadig fremad... måske om et år... er det hele meget bedre end nu... hvem ved... jeg prøver... jeg har ikke den såkaldte hundeblokade mere... nu vil jeg bare gerne finde en løsning... på et tidspunkt var løsningen at speedy SKULLE væk.... ellers kunne jeg ikke klare det...

 

nu er jeg åben for lidt flere ting end den anden dumme løsning...

 

"når han ikke gør det op af os, vores knægt på 4 år, datteren på 11 år (føds i dag) eller børn under 140 cm "

forstår ikk lige den sætning? gør han det også op af jeres børn? eller gør han det ikke?

Og tillykke med datteren :5up:

 

har sådan et billede af en 35 kg tung hund der hopper op og ned af gæsterne og næsten rammer loftet med sin højde... :vuf::klap:

han hopper ikke op af os, mine børn eller andre børn... :blink:

 

og tak :mrgreen:

 

og jeres barn og hund kan også ende med at få det supergodt sammen, børn lærer meget af at have dyr i hjemmet, empati ect.

 

[media]http://www.hunde-forum.dk/members/guanomo-albums-blandet-ting-picture10198-et-billed-siger-tit-mere-end-ord.jpg[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Jeg synes du skal have kæmpe ros for at søge hjælp her på forummet.

 

Jeg kan rigtig godt se mig selv i din situation.

For nogle år siden havde jeg en kæreste som også havde købt hund med sin ekskæreste. En f1 labrador.

Jeg var ikke specielt interesseret i hunde på det tidspunkt, og da vi ikke boede sammen var hunden heldigvis hans ansvar alene. Men HOLD OP hvor fyldte den hund bare ufattelig meget. Det var på intet tidspunkt bare mig og kæresten..det var mig og kæresten og hunden..i sofaen..i sengen...overalt.. Og det endte med at jeg måtte takke af for forholdet, for jeg kunne simpelthen ikke holde det ud.

Jeg har sidenhen fået stor interesse for hunde og har indset at det stakkels kræ intet mental aktivering fik. Den fik sine 5-10 minutter om morgenen, mellem 15-30 minutter om eftermiddagen og 10 minutter om aftenen. Fik maden i en skål (der er absolut ingen grund til at en hund bare får maden serveret i en skål). Ingen træning - heller ej som hvalp. Jeg gad ikke gå med ham for han træk og træk - så det var bestemt ikke en fornøjelse når jeg var ude med ham. Hvor ville jeg dog ønske jeg vidste lidt om mental aktivering dengang !

Når jeg ser tilbage græmmes jeg over at den stakkels hund ikke fik brugt sin hjerne....Og jeg må indrømme at det ikke var hunden den var gal med, men ejerens viden.

 

Et konkret råd:

 

- Maden serveres ikke længere i en skål men som foddersøgning i haven (kastes ud i haven så han skal bruge snuden til at finde dem. Start med et lille område og så øg dette jo bedre han bliver). Alternativ : Maden serveres i en flaske eller aktiveringsbold.

 

 

 

... Og hvad med at din kæreste tog Speedy med til noget agility?

Redigeret af FrøkenWhipsy
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kitty. Først og fremmest velkommen til :vinken:

 

Der var noget der slog mig da jeg læste dine indlæg: Jeg tror at du skal prøve for en kort bemærkning at se Speedy som et barn :blink: Lad os sige at dit forhold til din kæreste gik i stykker (om ca. 3 års tid) og du fandt en ny kæreste... Så har du jo dit barn med ind i det forhold og for eksemplets skyld, så lad os sige at han ikke bryder sig om børn. Han synes at de er irriterende, larmende og fylder alt for meget.. (lyder det bekendt? :blink:) Hvordan tror du at dit barn ville reagere på pludselig at få frataget en masse privilegier såsom at være nr. 1 i dit liv med en masse opmærksomhed til følge, pludselig ikke at måtte komme ind og sove hos mor om natten når der var behov for det, at blive sendt ind på værelset med jævne mellemrum fordi din nye kæreste ikke orkede ham/hende hele tiden osv. osv.? Ikke nogen særlig behagelig tanke vel? Og mon ikke der ville komme en reaktion hvis du samtidig heller ikke tog dig så meget af ham/hende længere, fordi du nu havde fået noget andet at se til, i form af overdrevet opmærksomhedssøgning, frustration over at kede sig, tristhed over at blive skubbet til side osv.? Ikke nogen særlig rar tanke vel? Og det er faktisk det lille Speedy oplever lige nu :megaked:

 

En Jack Russel er absolut også en af de sidste racer jeg nogensinde ville anskaffe mig (jeg ville i bund og grund nok hellere undvære hund end at have sådan en), men jeg tror altså godt at man kan komme til at holde af den, hvis først den er inden for dørene :blink: Det handler om, som mange af de andre skriver, at Speedy er velstimuleret og føler sig som en del af en flok, hunde er flokdyr og har det ikke godt med at blive skubbet ud på et sidespor. Jeg synes at I skal lave en "træningsplan" for Speedy forstået på den måde at I sætter jer for at Speedy skal aktivereres MINIMUM en time om dagen ud over de almindelige gåture. Det kan f.eks. være fodersøg i haven hvis I har sådan en? ellers et andet sted på græs (hvis han ikke gider lede efter sin hundemad, så prøv med pølsestykker eller noget andet lækkert). I kan også lave søgeøvelser indendørs, så gemmer I guffer rundt omkring som han skal finde osv. osv. (I har vist fået nogle links til mental aktivering?) Jeg tror at du efter ret kort tid vil se en forandring på Speedy hvis han bliver aktiveret korrekt. Tag ham f.eks. ud og gå ture på ukendte steder så han oplever noget nyt, det kører ham også træt. Prøv derudover at lære ham nogle tricks (man kan få bøger som forklarer hvordan man gør), det bliver han også træt i hovedet af. Og læg så boldene væk, dem bliver han stresset af og kører endnu mere op og det er det sidste I har brug for lige nu.

Jeg synes at I skal sætte jer ned og tage en snak om hvad der er acceptabel adfærd fra Speedys side og hvad der ikke er og så BEGGE holde fast i de regler I får sat op. F.eks. kan et acceptabelt kompromis mht. nætterne være, at Speedy får sin egen seng på gulvet ved siden af jeres og der skal han blive! Det kan godt være at det giver lidt bøvl i nogle nætter til han har vænnet sig til de nye tilstande, men på den måde slipper du for at han er i sengen og Speedy slipper for at ligge alene i et andet rum. Det er naturligt for hunde at sove sammen, så det bør han da have mulighed for ik'? :-D

 

Jeg kan godt forstå at du synes at det er en kæmpe mundfuld med en hund som er uregerlig og fylder for meget, men samtidig er jeg heller ikke et sekund i tvivl om, at I selv er "skyld" i problemerne og hvis I sætter jer lidt ind i hundes behov, så vil I få det meget nemmere allesammen. :ae:

 

Jeg håber at du bliver herinde og lader os følge med i den (forhåbentlige) ændring der kommer i Speedys hverdag og jeres liv sammen. Hvis ikke I er indstillet på at give ham mere indhold i tilværelsen, ja så hælder jeg altså også til den opfattelse, at han er bedre tjent med at komme et andet sted hen. Du ville heller aldrig acceptere at dit barn kun skulle ses, men ikke høres af en ny kæreste vel? Det er lidt den situation Speedy er blevet sat i nu, men ved en fælles indsats, så tror jeg faktisk at I kan få det rigtig godt sammen allesammen :5up:

Amen kunne ikke have skrevet det bedre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kitty. Først og fremmest velkommen til :vinken:

 

Der var noget der slog mig da jeg læste dine indlæg: Jeg tror at du skal prøve for en kort bemærkning at se Speedy som et barn :blink: Lad os sige at dit forhold til din kæreste gik i stykker (om ca. 3 års tid) og du fandt en ny kæreste... Så har du jo dit barn med ind i det forhold og for eksemplets skyld, så lad os sige at han ikke bryder sig om børn. Han synes at de er irriterende, larmende og fylder alt for meget.. (lyder det bekendt? :blink:) Hvordan tror du at dit barn ville reagere på pludselig at få frataget en masse privilegier såsom at være nr. 1 i dit liv med en masse opmærksomhed til følge, pludselig ikke at måtte komme ind og sove hos mor om natten når der var behov for det, at blive sendt ind på værelset med jævne mellemrum fordi din nye kæreste ikke orkede ham/hende hele tiden osv. osv.? Ikke nogen særlig behagelig tanke vel? Og mon ikke der ville komme en reaktion hvis du samtidig heller ikke tog dig så meget af ham/hende længere, fordi du nu havde fået noget andet at se til, i form af overdrevet opmærksomhedssøgning, frustration over at kede sig, tristhed over at blive skubbet til side osv.? Ikke nogen særlig rar tanke vel? Og det er faktisk det lille Speedy oplever lige nu :megaked:

 

En Jack Russel er absolut også en af de sidste racer jeg nogensinde ville anskaffe mig (jeg ville i bund og grund nok hellere undvære hund end at have sådan en), men jeg tror altså godt at man kan komme til at holde af den, hvis først den er inden for dørene :blink: Det handler om, som mange af de andre skriver, at Speedy er velstimuleret og føler sig som en del af en flok, hunde er flokdyr og har det ikke godt med at blive skubbet ud på et sidespor. Jeg synes at I skal lave en "træningsplan" for Speedy forstået på den måde at I sætter jer for at Speedy skal aktivereres MINIMUM en time om dagen ud over de almindelige gåture. Det kan f.eks. være fodersøg i haven hvis I har sådan en? ellers et andet sted på græs (hvis han ikke gider lede efter sin hundemad, så prøv med pølsestykker eller noget andet lækkert). I kan også lave søgeøvelser indendørs, så gemmer I guffer rundt omkring som han skal finde osv. osv. (I har vist fået nogle links til mental aktivering?) Jeg tror at du efter ret kort tid vil se en forandring på Speedy hvis han bliver aktiveret korrekt. Tag ham f.eks. ud og gå ture på ukendte steder så han oplever noget nyt, det kører ham også træt. Prøv derudover at lære ham nogle tricks (man kan få bøger som forklarer hvordan man gør), det bliver han også træt i hovedet af. Og læg så boldene væk, dem bliver han stresset af og kører endnu mere op og det er det sidste I har brug for lige nu.

Jeg synes at I skal sætte jer ned og tage en snak om hvad der er acceptabel adfærd fra Speedys side og hvad der ikke er og så BEGGE holde fast i de regler I får sat op. F.eks. kan et acceptabelt kompromis mht. nætterne være, at Speedy får sin egen seng på gulvet ved siden af jeres og der skal han blive! Det kan godt være at det giver lidt bøvl i nogle nætter til han har vænnet sig til de nye tilstande, men på den måde slipper du for at han er i sengen og Speedy slipper for at ligge alene i et andet rum. Det er naturligt for hunde at sove sammen, så det bør han da have mulighed for ik'? :-D

 

Jeg kan godt forstå at du synes at det er en kæmpe mundfuld med en hund som er uregerlig og fylder for meget, men samtidig er jeg heller ikke et sekund i tvivl om, at I selv er "skyld" i problemerne og hvis I sætter jer lidt ind i hundes behov, så vil I få det meget nemmere allesammen. :ae:

 

Jeg håber at du bliver herinde og lader os følge med i den (forhåbentlige) ændring der kommer i Speedys hverdag og jeres liv sammen. Hvis ikke I er indstillet på at give ham mere indhold i tilværelsen, ja så hælder jeg altså også til den opfattelse, at han er bedre tjent med at komme et andet sted hen. Du ville heller aldrig acceptere at dit barn kun skulle ses, men ikke høres af en ny kæreste vel? Det er lidt den situation Speedy er blevet sat i nu, men ved en fælles indsats, så tror jeg faktisk at I kan få det rigtig godt sammen allesammen :5up:

 

Det skal lige siges, at før jeg fandt sammen med min nuværende kæreste, var jeg i et 5 årigt langt forhold med en voldelig fyr, (som jeg flygtede fra) - ¨nå ligemeget... pointen er, at han havde en datter... så da jeg kom ind i det forhold, tog jeg datteren til mig, som min egen....

Så kender godt det der... og det var også den indstilling jeg havde da jeg flyttede sammen med min nuværende kæreste.... Jeg gik ture, legede med dem osv... men den overgearede adfærd han havde kunne jeg bare ikke tackle.... jeg har næsten lyst til at filme det til jer :oops: for det er svært at forklare.... og det var der jeg stod af...

Hvis jeg havde et barn og fandt sammen med en fyr, og han sagde at der var nogle ting der skulle ændres, så ville jeg da lytte, for der er jo ingen der siger at JEG har RET, og at min opdragelse er den rigtige?

 

Mht. til at ligge oppe i soveværelset.. så trænede vi ham længe... flere måneder deroppe, hvor han måtte ligge i kurven ved siden af sengen... men han hopper op i sengen FLERE gange om natten, og det gjorde at vi var så dødtrætte i en periode fordi vi vågnede adskillige gange, plud at min kæreste skulle suge i sin astma spray pga. han ikke kunne få luft...

 

Tro mig, jeg prøver at se det fra Speedys side... men jeg har ikke rigtig kunne se hvad det er PRÆCIST han manglede... og hvad vi PRÆCIST skulle gøre.... og det har jeg fået mange gode svar muligheder på nu :5up:

 

Men kan godt følge din pointe i det du skriver..... det må du ikke tro at jeg ikke gør...

 

Jeg vil helt klart løbende opdatere denne tråd med vores overvejelser og tanker og udvikling for Speedy, om ikke bare for at fortælle, men også for at få feedback.... :blink:

 

Og tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal have kæmpe ros for at søge hjælp her på forummet.

 

Jeg kan rigtig godt se mig selv i din situation.

For nogle år siden havde jeg en kæreste som også havde købt hund med sin ekskæreste. En f1 labrador.

Jeg var ikke specielt interesseret i hunde på det tidspunkt, og da vi ikke boede sammen var hunden heldigvis hans ansvar alene. Men HOLD OP hvor fyldte den hund bare ufattelig meget. Det var på intet tidspunkt bare mig og kæresten..det var mig og kæresten og hunden..i sofaen..i sengen...overalt.. Og det endte med at jeg måtte takke af for forholdet, for jeg kunne simpelthen ikke holde det ud.

Jeg har sidenhen fået stor interesse for hunde og har indset at det stakkels kræ intet mental aktivering fik. Den fik sine 5-10 minutter om morgenen, mellem 15-30 minutter om eftermiddagen og 10 minutter om aftenen. Fik maden i en skål (der er absolut ingen grund til at en hund bare får maden serveret i en skål). Ingen træning - heller ej som hvalp. Jeg gad ikke gå med ham for han træk og træk - så det var bestemt ikke en fornøjelse når jeg var ude med ham. Hvor ville jeg dog ønske jeg vidste lidt om mental aktivering dengang !

Når jeg ser tilbage græmmes jeg over at den stakkels hund ikke fik brugt sin hjerne....Og jeg må indrømme at det ikke var hunden den var gal med, men ejerens viden.

 

Et konkret råd:

 

- Maden serveres ikke længere i en skål men som foddersøgning i haven (kastes ud i haven så han skal bruge snuden til at finde dem. Start med et lille område og så øg dette jo bedre han bliver). Alternativ : Maden serveres i en flaske eller aktiveringsbold.

 

 

 

... Og hvad med at din kæreste tog Speedy med til noget agility?

 

Det med foddersøgning i haven, vil jeg prøve..

og ang. med mad.. skal han så ikke have mad stående overhovedet? men derimod skal vi give ham det som fodder søgning?

Hvad med det der med at give rester? hvordan normaliserer man det? hvad gør i?

For han mister interessen for sit eget mad, fordi han tror han får vores mad.... ihh.. svært at forklare.. håber i forstår...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er blevet skrevet så meget, og undskyld hvis jeg ikke har fået svaret på alle!!

 

Det er bare så super det her, og føler mig motiveret til at prøve en hel masse med Speedy.

 

Jeg vil læse tråden igennem igen på et tidspunkt, men jeg skal ind og hente min kæreste nu inde på hans arbejde... så jeg er ikke lige på forum.. men læser selvfølgelig senere :)

 

Ville bare lige skrive min STORE taknemmelighed over jeres super dejlige svar.... :lun:

 

Endnu engang tak altså... ihh.. og undskyld hvis jeg ikke lige har svaret alle.. så må i lige sige :evil:

 

:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen. :vinken: Jeg synes, at det er flot, at du søger hjælp herinde og ikke bliver skræmt væk af "krav" om, at nu skal du det ene og det andet med hunden. :blink:

 

Jeg er helt enig med de andre råd, der er givet:

- længere gåture

- mental aktivering (gerne meget af det)

- slut med at kaste bold (i hvert fald i en periode)

- klare aftaler om, hvad hunden må og ikke må, og så overholder I det begge to konsekvent

- mere ro på i hilsesituationer og træne ro i det hele taget

(- hunden ind i soveværelset, bare i en kurv ved siden af sengen - ja, jeg bliver altså ked af det, når hunden skal sove for sig selv :oops:)

 

Udover de mange gode råd til aktiviteter, tænker jeg, at det også ville være rigtig godt at træne spor med Speedy - der ville han rigtig få brugt sin hjerne, og det er en god, rolig aktivitet, der passer til racen. Der er flere tråde om spor herinde, og ellers kan du bare oprette en ny og spørge, hvordan du griber det an. Man kan også melde sig til sportræning, hvis man ikke har mod på at gå i gang på egen hånd.

 

Balanceøvelser tror jeg også ville være rigtig godt for ham, da det kan være med til at opøve han selvkontrol og giver såvel fysisk som mental aktivering. Han kan f.eks. balancere på træstammer eller gelændere, hoppe op på sten og lave forskellige øvelser dér (f.eks. sit, dæk, sidde på bagbenene), kravle over store stenbunker e.l., springe fra sten til sten, gå gennem en stige, der ligger ned...

 

Hvor I landet bor I henne? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med foddersøgning i haven, vil jeg prøve..

og ang. med mad.. skal han så ikke have mad stående overhovedet? men derimod skal vi give ham det som fodder søgning?

Hvad med det der med at give rester? hvordan normaliserer man det? hvad gør i?

For han mister interessen for sit eget mad, fordi han tror han får vores mad.... ihh.. svært at forklare.. håber i forstår...

ang. fodersøgning, start i små områder, små potioner, så han fanger ideen :blink:

 

det med andet mad, drop helt at give ham noget, konsekvent :blink: ingen hunde har nogensinde sluttet sig selv ihjel, så han skal nok komme over det. men det skal også være fast uanset hvor i er .

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...