Hop til indhold

Kamphunde forbud....


Gæst Sammar
 Share

Recommended Posts

Ja det er meget sørgeligt, det er jeg enig i... Men må ærligt sige jeg ikke kan forestille mig halvdelen af de hunde på den liste skulle blive populære blandt den uheldige gruppe der falder for amstaffen. Ganske enkelt fordi de fylder for meget! Der er ikke nogen, næsten uanset hvor dumme/ligeglade/uansvarlige de er, som forestiller sig det kan være smart at holde en khangal i en 2-værelses i et boligbyggeri, det tror jeg bare ikke på..

Som tidligere nævnt så har jeg altså bemærket at Kangal er ved at vinde indpas i visse kredse i Kbh. Min søde, søde tyrkiske frisør har skam en i en lille lejlighed i midtbyen, og det samme har alle hendes venner og familiemedlemmer. Det er herboende tyrkere og 2'gere, som godt kan lide tanken om at have en tyrkisk hund og derfor har den. Men kan være at det kun er lige denne gruppe som min frisør bevæger sig i, og det ikke er mere omfattende end det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 310
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kender heller ikke de fleste, men det er jo nok for at imødekomme den kritik der allerede har været og som handler om at folk bare vil finde nye "farlige" racer, hvis kun amstaffen forbydes (pitten er jo allerede forbudt). Plus at det nok lyder lidt tyndt hvis der kun er et par stykker, så de har nok hevet nogen ekstra racer ind som der alligevel ikke er nogen som har i dk = ingen brok fra raceforeninger osv..

Men men men, igen glemmer de at de som ønsker en farlig hund ikke behøver en farlige race for at opnå dette, de skal bare have et dyr af en vis størrelse og så opmuntre den til den ønskede adfærd... Venter spændt om schæferen, golden, rotter og gd'er skal blive de næste?

kangal er, hvad skal man sige.... en ond type :shock: brugen af den gør i hvert fald at den ikke vil finde sig til rette i DK

kangal.jpg

 

aslan_ve_kangal_site.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ps. Ambull'en fremgår slet ikke af den liste der er fremme lige nu, så spørgsmålet er om den overhovedet vil komme ind under mundkurve påbuddet

 

 

Og så finder man denne liste et andet sted :

 

amerikansk bulldog,

engelsk bulldog,

bull mastiff,

dogo argentino,

fina brasilieiro,

mastino napolitano,

centralasiatisk ovtcharka,

kaukasisk ovtcharka,

tosa,

pitbull,

great japanese dog,

amerikansk staffordshire terrier (amstaff),

staffordshire bull terrier,

bull terrier.

 

Men som andre allerede har sagt, er der vist en del delte meninger omkring hvilke hunde der hører under denne "kategori".

 

Hovedsagen med et forbud/påkrævet mundkurv er vel at mindske hundeangreb.

Og flere steder på nettet finder man sætninger om den Amerikanske bulldog der indikerer at det altså ikke altid er en "hyggehund":

 

"Disse hunde blev brugt som vagthunde"

 

"Her er tale om en meget robust hund"

 

"Racens kendetegnes ved et meget bredt hovedt samt bryst"

 

"Den amerikanske Bulldog er meget beskyttende omkring sin familie, derfor vil den tit optræde aggresivt over for alt nyt, herunder mennesker, og andre hunde, som den ser som en trussel mod sin familie."

 

"Denne race egner sig ikke som familiehund, eller til første gangs hundejere. På grund af racens popularitet, er der avlet på rigtig mange "dårlige hunde", som egentlig ikke burde sælges"

 

"Den amerikanske bulldog er meget beskyttende over for sin ejer, og kan derfor også være ustabil i situationer, hvor den føler sig truet. Her kan det direkte ende med et angreb, som tit kommer uden forvarsel."

 

Jeg læste ligeledes at de hunderacer der er populære til hundekampe er blevet avlet således at de ikke advarer før de angriber. Man kan forestille sig at disse hundekampe skulle foregå så hurtigt så muligt, pga. risikoen for at blive anholdt. Det nytter jo ikke at lukke to pitbulls ind i "ringen" hvor de så bruger en halv time på at advare hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men hvorfor er det lige Ridgeback-hunden og ikke Kangal'en der har navnet "løve-hund" ??? :scared:

 

Nøj den er stor !!

Guanomo snyder med billederne :mrgreen:

 

Kangal-Dog--0.jpg

 

Så er den altså heller ikke større. Men stor ja :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så finder man denne liste et andet sted :

 

amerikansk bulldog,

engelsk bulldog,

bull mastiff,

dogo argentino,

fina brasilieiro,

mastino napolitano,

centralasiatisk ovtcharka,

kaukasisk ovtcharka,

tosa,

pitbull,

great japanese dog,

amerikansk staffordshire terrier (amstaff),

staffordshire bull terrier,

bull terrier.

 

Men som andre allerede har sagt, er der vist en del delte meninger omkring hvilke hunde der hører under denne "kategori".

 

Hovedsagen med et forbud/påkrævet mundkurv er vel at mindske hundeangreb.

Og flere steder på nettet finder man sætninger om den Amerikanske bulldog der indikerer at det altså ikke altid er en "hyggehund":

 

"Disse hunde blev brugt som vagthunde"

 

"Her er tale om en meget robust hund"

 

"Racens kendetegnes ved et meget bredt hovedt samt bryst"

 

"Den amerikanske Bulldog er meget beskyttende omkring sin familie, derfor vil den tit optræde aggresivt over for alt nyt, herunder mennesker, og andre hunde, som den ser som en trussel mod sin familie."

 

"Denne race egner sig ikke som familiehund, eller til første gangs hundejere. På grund af racens popularitet, er der avlet på rigtig mange "dårlige hunde", som egentlig ikke burde sælges"

 

"Den amerikanske bulldog er meget beskyttende over for sin ejer, og kan derfor også være ustabil i situationer, hvor den føler sig truet. Her kan det direkte ende med et angreb, som tit kommer uden forvarsel."

 

Jeg læste ligeledes at de hunderacer der er populære til hundekampe er blevet avlet således at de ikke advarer før de angriber. Man kan forestille sig at disse hundekampe skulle foregå så hurtigt så muligt, pga. risikoen for at blive anholdt. Det nytter jo ikke at lukke to pitbulls ind i "ringen" hvor de så bruger en halv time på at advare hinanden.

andre sider kan man læse at ambull'en er en god familiehund, det er vores da et bevis på. Ved godt det ikke er dens oprindelige opgave. Det var at vogte kvæg i USA.

 

staffordshire bull terrier, blev kåret til årets familie hund i england i 2008 vist nok :hmm: (eller var det bare et øgenavn den fik?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så finder man denne liste et andet sted :

 

amerikansk bulldog,

engelsk bulldog,

bull mastiff,

dogo argentino,

fina brasilieiro,

mastino napolitano,

centralasiatisk ovtcharka,

kaukasisk ovtcharka,

tosa,

pitbull,

great japanese dog,

amerikansk staffordshire terrier (amstaff),

staffordshire bull terrier,

bull terrier.

 

Men som andre allerede har sagt, er der vist en del delte meninger omkring hvilke hunde der hører under denne "kategori".

 

Men den liste er vel en af dem som boligforeningerne bruger? Hvor kommer den fra? Alle kan jo lave en liste, men man skal jo også have forstand på det, hvilket boligforeninger måske ikke altid har.

Link til indlæg
Del på andre sites

andre sider kan man læse at ambull'en er en god familiehund, det er vores da et bevis på. Ved godt det ikke er dens oprindelige opgave. Det var at vogte kvæg i USA.

 

staffordshire bull terrier, blev kåret til årets familie hund i england i 2008 vist nok :hmm: (eller var det bare et øgenavn den fik?)

Den er faktisk kåret 2 gange, og kaldes i UK også for the Nanny Dog...

Link til indlæg
Del på andre sites

Guanomo snyder med billederne :mrgreen:

 

Kangal-Dog--0.jpg

 

Så er den altså heller ikke større. Men stor ja :)

 

Prøv engang at søge på den på google billeder .. Der er altså nogle ret store nogle :P Især de billeder hvor den stor oprejst - selvfølgelig snyder de, men mener det er på side 2 hvor hunden ville kunne tage mandens hovede i munden i ét snuptag :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men den liste er vel en af dem som boligforeningerne bruger? Hvor kommer den fra? Alle kan jo lave en liste, men man skal jo også have forstand på det, hvilket boligforeninger måske ikke altid har.

 

 

Jeg fandt den på et andet hundeforum hvor de også diskuterede hvilke hunde der egentlig var muskelhunde osv.

 

Prøvede bare at påpege at der altså er mange forskellige lister, og derfor er det også svært at forholde sig til én - og så sige at den amerikanske bulldog IKKE skulle indgå i mundkurv-påbuddet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt den på et andet hundeforum hvor de også diskuterede hvilke hunde der egentlig var muskelhunde osv.

 

Prøvede bare at påpege at der altså er mange forskellige lister, og derfor er det også svært at forholde sig til én - og så sige at den amerikanske bulldog IKKE skulle indgå i mundkurv-påbuddet..

Men ja, det kunne være rart at få mere information om baggrunden for valget af de racer, og hvad der skal ske. Men det finder vi ud af til marts. Vi skal bare lige vente lidt mere endnu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

undrer mig noget hvorfor man ikke har den amerikanske bullog eller ambull under denne liste det er da også en kamphund med flere overfald på listen

 

det har hverken de kaukasiske eller rusiske orcharka ikke de burde da ikke hører under listen heller ej kangalen.:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der slet ikke noger der ved hvor man kan finde dette forslag hundeudvalget er kommet med, det ville jo gøre det noget lettere, end at vi skal sidde her og gætte på hvad forslaget går ud på udfra mere eller mindre seriøse medier :blink:

Nej. Jeg har brugt en stor del af formiddagen på at lede efter det på folketingets hjemmeside og justitsministeriets hjemmeside (hvor udvalget hører hjemme). Der står kun beskrivelser af udvalget, og så enkelte dokumenter fra tidligere.

 

Ikke engang pressemeddelelsen kan jeg finde. Men kan da være at det er blevet lagt offentligt ud nu eller bliver senere på dagen.

 

EDIT: Den er kommet nu: http://www.justitsministeriet.dk/presse/nyhed-visning/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=775&tx_ttnews%5BbackPid%5D=322&cHash=7c332da159

Link til indlæg
Del på andre sites

Men noget jeg ikke rigtigt kan forstå er, at der er jo omkring 400 forskellige hunderacer, hvorfor er der så nærmest landesorg over de 14 der måske, måske ikke bliver forbudt? :vedikke:

 

Jeg vil da tro at man kan finde en hund ud af de 400, til en hver smag, uden at skulle have de der potientelt voldsomme typer?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Jeg har brugt en stor del af formiddagen på at lede efter det på folketingets hjemmeside og justitsministeriets hjemmeside (hvor udvalget hører hjemme). Der står kun beskrivelser af udvalget, og så enkelte dokumenter fra tidligere.

 

Ikke engang pressemeddelelsen kan jeg finde. Men kan da være at det er blevet lagt offentligt ud nu eller bliver senere på dagen.

 

slettet

Link til indlæg
Del på andre sites

Men noget jeg ikke rigtigt kan forstå er, at der er jo omkring 400 forskellige hunderacer, hvorfor er der så nærmest landesorg over de 14 der måske, måske ikke bliver forbudt? :vedikke:

 

Jeg vil da tro at man kan finde en hund ud af de 400, til en hver smag, uden at skulle have de der potientelt voldsomme typer?

 

Og hvad skal jeg så stille op med den jeg har nu, aflive den og købe en ny?

Link til indlæg
Del på andre sites

undrer mig noget hvorfor man ikke har den amerikanske bullog eller ambull under denne liste det er da også en kamphund med flere overfald på listen

 

det har hverken de kaukasiske eller rusiske orcharka ikke de burde da ikke hører under listen heller ej kangalen.:stupid:

jeg er da enig i at ambull burde hører med.

Synes dog så forslaget er hul i hovedet og sådan en liste slet ikke burde laves.

Jeg er så ikke enig i at ambull'en er en kamphund, men det afhænger vel af hvor man læser om dens historie.

 

En liste med overfald opgjort i racer har jeg aldrig kunne finde eller set omtalt nogle steder.

 

En hund som kangalen kan jeg ikke se i DK, desværre. De få man hører om er ikke positive historier.

 

Den her artikel er der ikke mange der læser, eller vil læse.

Kamphunde bider ikke mere end andre hunde - Politik - BT.dk

. Jeg har før haft flere sager, hvor hunde - der ikke er muskelhunde - har bidt både to og tre gange, før vi bliver involveret, fortæller hun

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Jeg har brugt en stor del af formiddagen på at lede efter det på folketingets hjemmeside og justitsministeriets hjemmeside (hvor udvalget hører hjemme). Der står kun beskrivelser af udvalget, og så enkelte dokumenter fra tidligere.

 

Ikke engang pressemeddelelsen kan jeg finde. Men kan da være at det er blevet lagt offentligt ud nu eller bliver senere på dagen.

 

EDIT: Den er kommet nu: Delbetænkning om farlige hunde

Og her er selve delbetænkningen...

 

http://www.justitsministeriet.dk/fileadmin/downloads/Pressemeddelelser2008/Delbetaenkning.pdf

 

Det drejer sig om disse hunde:

- Pitbull terrier

- Tosa inu

- Fila brasileiro

- Dogo argentino

- Amerikansk staffordshire terrier (amstaff)

- Boerboel

- Staffordshire bull terrier

- Amerikansk bulldog

- Kangal

- Centralasiatisk ovtcharka

- Kaukasisk ovtcharka

- Sydrussisk ovtcharka

- Tornjak

- Sarplaninac

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...