Hop til indhold

Halv kønsmodning?


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Vi tror at Motor er i sin halve kønsmodnings periode. Siden mandag (seriøst, siden mandag præcis!) har han været totalt på tværs, alt andet end os er det mest spændende i hele verdenen så gåture i snor er en tandudtrækker! Tror seriøst der falder godbidder af hvert 5 skridt :???: For ellers vil han helst den modsatte vej, bide i grene i ikke bare 1000 år men 10.000 år! Han fræser rundt som et lokomotiv på afveje derhjemme og det gik ellers lige så godt med ikke at spæne efter katten - det gør det så ikke mere :mrgreen:

Kan hans bjæffen af alt og intet i parken også have noget med det at gøre? Han er stadig lidt usikker af sig, men synes det går rigtig hurtigt fremad.

Vi giver ham små søge øvelser, og har også leget den med en godbid i snor som han så skal hive ud fra under sofaen og sådan. Han er super dygtig til de små træningsting vi laver med ham, vi har også gemt en godbid under et glas som han så skulle vælte, og en enkelt gang leget den med en godbid i en skål i en balje vand.

 

Hvad skal vi være obs på, hvis det er der han er i sin udvikling? Og hvor lang tid tager sådan en fase, sådan cirka?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

umiddelbart så tror jeg ikke at det er den halve kønsmodning... det er han ikke gammel nok til endnu.

 

Jeg tror såmænd bare at Motor er en meget selvsikker hvalp der gerne vil frem i livet... masser af gå på mod lyder det til..

 

Fortsæt med de små øvelser og gør dem lidt svære, så det tager lidt mere tid for ham... istedet for en enkelt glas så prøv at tage tre som han ikke kan kigge igennem og lig kun én guf i en af dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

ps. det der med at alt er mere spændene... sådan er det at have en samojed:lol:... En samojed synes selv at den er guds gave til mennesket..:lol:

 

Man kan ikke forvente af en samojed/spidshund at den gør hvad der bliver sagt første gang hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste bare at det kunne være i 3-4 måneders alderen?

 

Men han har seriøst ændret adfærd siden i mandags!

 

Han ér guds gave, og det må han gerne vide :lun: Men det er ikke det med andre mennesker der er det mest spændende, det er grene. Luft. Jord. Plastik bakker. At gå den modsatte vej især :rolleyes: Han plejer jo at stå på tungen så snart han opdager at der måske vanker godbidder.. :hmm:

 

Der skal stadig ikke meget til at gøre ham bange, så helt selvsikker kan han da ikke være? Eller hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det er nu her han går i den halve kønsmodning, og det kan sagtens være dét :-)

 

Det kan også bare være at han bare sådan rigtigt er faldet til og nu har mere overskud til at være HVALP :lun:

 

:5up:... det tror jeg også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg læste bare at det kunne være i 3-4 måneders alderen?

 

Men han har seriøst ændret adfærd siden i mandags!

 

Han ér guds gave, og det må han gerne vide :lun: Men det er ikke det med andre mennesker der er det mest spændende, det er grene. Luft. Jord. Plastik bakker. At gå den modsatte vej især :rolleyes: Han plejer jo at stå på tungen så snart han opdager at der måske vanker godbidder.. :hmm:

 

Der skal stadig ikke meget til at gøre ham bange, så helt selvsikker kan han da ikke være? Eller hvad?

 

Den ½ kønsmoding falder typisk ved 13 - 16 ugers alderen, så det kan sagtens være den er ved at melde sin ankomst.

 

Omvendt kan det også være det Ekatarina skriver ELLER et mix af begge tilstande.

 

Den halve kønsmodning vil typisk medføre øget forsigtighed, at hans tærskel for forskrækkelser er lavere og/eller at hvalpen udviser "aggressivitet" afhængig af hvilken type den er, hvalpen kan virke noget jumpy i denne periode.

Det er meget almindeligt at hvalpen pludselig "opdager" at noget ellers kendt er ganske forfærdeligt farligt, simpelthen fordi den er jumpy og ser alt igennem hormonforvirringen.

 

Perioden varer nogle uger, så er hvalpen igen klar til det den kunne/ville tidligere.

 

Dog vil hvalpen naturligvis tage de erfaringer med sig videre, som den fik i perioden. Blandt andet derfor skal man ikke gå i konflikt med sin hvalp, men aflede i stedet.

 

Hold de sjove øvelser ved lige og glem reel opdragelse på nær på de punkter hvor man er nødt til at holde fast. F.eks. kan hvalpen jo nemt lære at trække, eller andet, hvis den får lov til det fordi man tager overhensyn til dens tilstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er 15 uger nu på lørdag, så tidsmæssigt passer det vel meget godt.

 

Ja han er pludselig meget obs på lyde fra det vindue som næsten altid står åbent, og som skrevet bjæffer han en del af ingenting i parken... det må simpelthen være det.

Det lyder også rigtigt det med at han føler sig hjemme nu, og måske derfor ikke har det samme behov for at være så tæt på os på gåture.... :megaked: Pis osse :mrgreen:

 

Det er meget rart at vide, at man godt kan pakke opdragelsen sammen!

Der er ingen af os som ønsker at skælde ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uuuh, hvor jeg husker det med Møffe :mrgreen:

 

Fra at komme, når jeg kaldte, selvom han var 10m. fra andre hunde, stak han af fra 100m. afstand for at lege med dem! Crap it, møghvalp!

 

Forholdsreglen blev simpelthen at han var i line, når der var hunde for tæt på og så trænede vi kontakt og "ikke-springe frem" :mrgreen:

 

Desværre er jeg endnu ikke helt nået til der jeg var før den halve kønsmodning :lol:

 

Vi havde dog ikke nogen problemer med usikkerhed eller aggresivitet - han var bare plain old Møffe på alle andre punkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er meget rart at vide, at man godt kan pakke opdragelsen sammen!

Der er ingen af os som ønsker at skælde ud.

 

Nej. "Nøjes" med at lave sjove ting med ham, så I styrker båndene i stedet for at lave konflikter.

 

Lidt frikadellekast - du ved ;-) Det han ikke spiser på stedet kan han gemme til senere - i pelsen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. "Nøjes" med at lave sjove ting med ham, så I styrker båndene i stedet for at lave konflikter.

 

Lidt frikadellekast - du ved ;-) Det han ikke spiser på stedet kan han gemme til senere - i pelsen :-D

 

Han har pænt mange ting hængende i pelsen efterhånden :lol:

 

 

 

Bernerazuro - ja, vi må bare øve mere snor. Og "gå" i stedet for at stå og se fornærmet ud i 20 min :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har pænt mange ting hængende i pelsen efterhånden :lol:

 

 

 

Bernerazuro - ja, vi må bare øve mere snor. Og "gå" i stedet for at stå og se fornærmet ud i 20 min :rolleyes:

 

:lol:

 

Bare se det som den ideelle mulighed for at træne stå! :banan:

 

Det er nok den øvelse vi har haft sværest ved herhjemme - men NU har Møffe fattet den og jeg er begyndt at kunne gå væk fra ham :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...