Hop til indhold

De Sk*de jagtinstinkter!


Gæst michelle150
 Share

Recommended Posts

Gæst michelle150

Ja undskyld sproget, men de er bare så øv!

Bella er to år og jeg har kun haft hende siden 27. Juli sidste år, så kun lige et halvt års tid og førhen har hun nærmest levet sit liv i sin kurv.

Men hun er viiiiiild med jagt af fugle, katte, harre og får hun færden er noget, hører hun INTET!

Normalt er hun ellers meget lydig.

I øjeblikket er jeg kommet lidt bagud med træningen og med hverdagen sammen med hundene, så de kan fungere ordenligt, altså mental træning også, så at hun er en smule understimuleret gør det jo ikke bedre.

Jeg mener bare, at ellers plejer jeg, at fodre på græsset i haven, når der ikke er sne, eller i en vandflaske.. Vii træner lydighed, tricks, agility - alt på en sjov måde og har også overvejet spor! og går lange ture, hvor hun nogen steder bliver slippet, som fx på stranden, hvor der ikke er snuse af andre dyr og spændende ting.

Grunden til, at jeg skriver hendes aktivering er, hvis det kan have noget, at sige.

 

Kort sagt:

Kan man undertrykke disse møg, øv, irriterende jagtinstinkter på en eller anden måde eller via træningsøvelser måske?

Så det er muligt, at slippe hende, men at hun ihvert fald kan kaldes tilbage, hvis hun er på vej mod et eller andet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150

Det lyder som om i bruger jeres hunde til jagt.:)

Det gør jeg jo på ingen måde med mine hunde.

Og ja, jeg vidste godt hendes racer, da jeg fik hende og det er heller ikke noget med, at jeg skal af med hende eller opgiver hende eller noget, hvis der ikke er noget, at gøre! Slet ikke..

Men er der en måde, at få dem pakket lidt sammen på en eller anden måde, ville det være skøøøøøønt! :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvad så når i er ude og gå tur og de ser en kat fx? Hvad end de er i snor eller ej...? Reagerer de så på det og kan du kalde dem til dig, eller hvordan?

 

jeg kan ikke kalde dem til mig når de ser en kat eller lign så smutter de og lukker af,men heldigvis så er det yderst sjældent det er sket og i de områder jeg ved der er mange katte er de i snor begge to

 

har dog heller ikke prøvet og lære dem andet men udnytter disse instinkter i træningen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det samme problem med Luna, og jeg har valgt at tage en enetime hos en træner, hvor hun så kan give mig nogle gode råd om hvordan jeg træner det her med Luna.

 

Jeg skal have denne time på tirsdag i næste uge, så her vil du nok kunne finde en tråd med de råd jeg fik, så måske kan du bruge nogle af disse råd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det lyder som om i bruger jeres hunde til jagt.:)

Det gør jeg jo på ingen måde med mine hunde.

Og ja, jeg vidste godt hendes racer, da jeg fik hende og det er heller ikke noget med, at jeg skal af med hende eller opgiver hende eller noget, hvis der ikke er noget, at gøre! Slet ikke..

Men er der en måde, at få dem pakket lidt sammen på en eller anden måde, ville det være skøøøøøønt! :D

 

Hvilke racer er Bella lavet af?

 

Først og fremmest skal du "stoppe ulykken" - sørge for at hun ikke får held med at smutte på egen jagt.

 

Derefter skal du træne kontrol af situationen sideløbende med korrekt stimulering og daglig mæthed af oplevelser.

 

Det første gør du ved at holde Bella i 20 m snor så hun ikke kan smutte, men stadig har plads at bevæge sig på.

 

Det andet er et lidt større program at komme ind på, men handler blandt andet om at oplevelserne skal komme gennem dig og ved at øve på fært/vildt på tilpas afstand til der opstår en kontrolleret situation og derefter gradvist øge provokotionen.

Alt sammen udelukkende ved positv træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna er labrador. Hun render efter fremmede katte, hvis vi møder en (er sket 3 gange og Luna er 6½ år gammel). Og der er hun til at råbe op..

 

Luna render løs alle steder undtagen i skoven. I skoven er hun i snor, da det er påbudt og kan give bøde, og fordi der er både rådyr, fasaner og andet herligt vildt, som hun nok ville rende efter, hvis hun fik chancen..

 

Men til hverdag og alle andre steder, har vi ingen problemer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...