Hop til indhold

Kan samojeden gå fri?


Gæst k9lover
 Share

Recommended Posts

Gæst k9lover

I min søgning på den perfekte hunderace er jeg flere gange fra ejer og fra bøger blevet advaret imod at lade en siberian husky rende fri. Men i min søgen på info om samajeden har jeg ikke fået noget at vide om såsanne problemer. Så nu vil jeg høre jer samojed ejere (jeg har set der er nogle stykker). Kan i lade jeres samojed rende frit? Har det været meget svært at lære den det?

 

Og et helt andet spørgsmål, er der nogen af jer der går til hundesport med jeres Samojed? Hvis ja hvilken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover
Vores sammy havde absolut ingen problemer.

 

Kender faktisk også til flere som går løse med deres huskier :confused:

 

Tak.

 

Okay jeg har haft kontakt til 3 forskellige husky opdrætter der har fortalt at huskyens jagt instinkt er så stærkt så man aldrig kan være helt sikker på den vil lystre sin ejer. Det samme har der stået i mine 3 husky bøger. Måske det er et spørgsmål om at træne ekstra med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika

Min samojede, Laika, kommer på plads med det samme, hvis der ikke er andre hunde. Jeg har hende kun fri de steder hvor jeg kan se langt, så jeg kan kalde hende til mig, inden de kommer for tæt på. Men hun er meget bedre til at komme nu end da hun var yngre, og andre hunde kan komme tættere og tættere på, hvor hun stadig kommer når jeg kalder, så jeg tror vi nok skal få et sikkert indkald, når hun bliver ældre :-D (hun er 13 måneder nu).

Men jeg kan helt sikkert mærke, at det er en selvstændig race (jeg har tidligere trænet med labrador), så man skal gøre sig lidt mere spændende nogle gange.

Jeg har gået til lydighed med Laika siden hun var hvalp, hvilket hun klarer fint :5up: Jeg fik dog at vide af mange at jeg godt kunne droppe at gå til lydighed med en samojede, men hun har altså bevist det modsatte :klap:

Jeg regner med at gå til agility ligeså snart jeg kan finde noget i nærheden af Slagelse - og det tror jeg også bestemt samojeder egner sig til.

 

Så jeg vil sige, at man kan sagtens lære en samojede at rende fri - det kræver bare lidt mere arbejde end med de mere pleasende racer :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

I min søgning på den perfekte hunderace er jeg flere gange fra ejer og fra bøger blevet advaret imod at lade en siberian husky rende fri. Men i min søgen på info om samajeden har jeg ikke fået noget at vide om såsanne problemer. Så nu vil jeg høre jer samojed ejere (jeg har set der er nogle stykker). Kan i lade jeres samojed rende frit? Har det været meget svært at lære den det?

 

Og et helt andet spørgsmål, er der nogen af jer der går til hundesport med jeres Samojed? Hvis ja hvilken.

 

Vores samojed løber fri på fritløbsområder. Jeg ville ikke turde stole på ham til at have ham fri herinde i byen. Jeg tror jagtinstinktet er forskelligt fra samojed til samojed, nogen har meget, andre har lidt. Hvis Samson ser et egern så vil han efter det, fugle er han ligeglad med. I det hele taget ting der bevæger sig hurtigt tror jeg han vil løbe efter.

 

Vi går on/off til lure coursing med Samson, han er fuldstændig bidt af det, men det er jo netop også jagt med øjnene efter 'vildt' der løber hurtigt. Vi har prøvet svømning - ikke et hit! - schweiss (heller ikke så interessant), men vi skal prøve kaninslæb på et tidspunkt.

 

Slædekørsel har vi endnu ikke gjort os i, men vi skal helt sikkert prøve det en dag:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover

Jeg har gået til lydighed med Laika siden hun var hvalp, hvilket hun klarer fint :5up: Jeg fik dog at vide af mange at jeg godt kunne droppe at gå til lydighed med en samojede, men hun har altså bevist det modsatte :klap:

Jeg regner med at gå til agility ligeså snart jeg kan finde noget i nærheden af Slagelse - og det tror jeg også bestemt samojeder egner sig til.

 

TAk for svar Mie

 

Lydighed er helt sikkert også noget jeg vil prøve bare sådan for sjov.

Jeg har kontakt til en Samojed ejer der går til agility og hun og hunden klare sig vist rigtigt godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover
Vores samojed løber fri på fritløbsområder. Jeg ville ikke turde stole på ham til at have ham fri herinde i byen. Jeg tror jagtinstinktet er forskelligt fra samojed til samojed, nogen har meget, andre har lidt. Hvis Samson ser et egern så vil han efter det, fugle er han ligeglad med. I det hele taget ting der bevæger sig hurtigt tror jeg han vil løbe efter.

 

Vi går on/off til lure coursing med Samson, han er fuldstændig bidt af det, men det er jo netop også jagt med øjnene efter 'vildt' der løber hurtigt. Vi har prøvet svømning - ikke et hit! - schweiss (heller ikke så interessant), men vi skal prøve kaninslæb på et tidspunkt.

 

Slædekørsel har vi endnu ikke gjort os i, men vi skal helt sikkert prøve det en dag:mrgreen:

 

TAk for svar.

 

Wow nogle spænende hundesport i går til - jeg havde slet ikke tænkt i de baner. Kaninslæb har jeg dog aldrig hørt om. Helt klart hvis jeg får en slædehund skal kørsel også prøves en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her hvor jeg bor, på Christiania, der er flere spidshunde som går ligeså frit som de andre. Min største kærlighed (udover Motor selvfølgelig) hedder Harry, og er et mix af de fleste spidshunde racer, han render, som alle de andre, altid rundt uden snor og ikke specielt i nærheden af sin ejer.

Flere af hundene slår et smut udenfor CA, hen til friløbs området ved siden af, men jeg ser dem yderst sjældent i retning af vejen, hvor der kører biler. Altså, måske 2 gange har jeg mødt en hund på vej derud, og så har jeg bare taget den med ind igen, og det var det.

 

En anden usigelig smuk hund, jeg tror måske det er en husky (må få spurgt snart), hun render efter sin ejer, men uden snor. Sidste uge fortalte han at hun var stukket af efter en fært, op mod Chr. Torv - hun er 2 år, så for det første kan det jo godt lige have noget at gøre med en modningsfase, for det andet er det vist første gang hun har gjort det.

 

Der er også en islandsk fårehund, den er ved at lære sin begrænsning, den må være indenfor en rimelig radius af ejerens arbejde, det tager selvfølgelig lang tid at lære hunden, men det går rigtig fint.

 

Motor skal rende frit, som alle de andre. Nu er det måske nemmere her, da området er så stort og der er så mange hunde og mennesker hundene kan være sammen med, så måske derfor er græsset ikke grønnere på den anden side... :vedikke:

 

Vi går allerede meget uden snor, og arbejder på højtryk med indkaldet, det går virkelig godt med det! Vi sætter snor på når vi ved, at der er risiko for at noget andet bare er FOR spændende, men det går kraftigt fremad med at få ham med / til at komme, selvom der er andre hunde i nærheden. Selvfølgelig kan det nå at blive modsat, vi kan ikke gøre meget andet end øve det og holde stor fest med top lækre godbidder hver eneste gang han kommer (eller bare overvejer at komme :mrgreen:).

 

 

Og så var jeg herinde i spidshunde forummet for at vise denne video, men den passer vist fint ind her :-D

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

En samojed kan godt gå frit, men det skal være på områder hvor der er et godt stykke til vej.

 

Nu er Freya jo efterhånden 2½ år, så jeg har oplevet mange forskellige faser. De første 4 måneder - slet ingen problemer med at have hende fri. Hun lystrede med det samme, og hun slap hvad hun havde gang i og kom hen til mig hver gang. Fryd og gammen, og tænk jeg troede virkelig ikke på at samojeder havde en stor påstået frihedtrang.

 

DET fik jeg sandelig bekræftet i periode på et halv år, hvor jeg betemt ikke skulle slippe hende for så var hun bare pist borte... om det så var en fugl, anden hund, menneske eller myre som hun havde fået øje på, ja så var jeg ganske uinteressant. Det var faktisk i den periode hvor jag anskaffede mig en flexi line, så hun stadig kunne løbe lidt, men efter mine begrænsninger.:5up: Det var ogå i den periode at hun begyndte at undersøge hegnet i haven og finde ud af hvor de små huller var som kunne gøres store.

 

Det med hegnet har vi i dag fået stoppet ved at hegne ekstra godt ind. Min far kalder til tider vores have for fort Knox...:lol:... men ja, nu render hun ingen steder. Jeg har erfaret at store åbne marker er fine, men jeg kan ikke stole på hende at hun kommer første gang hver gang. Sådan er en samojed!... men hun kommer når hun har lyst. Hendes jagt instinkt er stort så hun har de største høstakke historien nogensinde har set i ørene når hun leder efter mus og muldvarper. Fodboldbaner har jeg tilgengæld erfaret er gode - så længe der ikke kommer en kat eller en harre og krydser vores vej..:lol:... I skoven bruger jeg flexi, for jeg vil ike ricikere at der kommer en hjort eller lign. forbi. På stranden kan hun sagtens gå løs:5up:, men det skyldes sikkert at tanget er mega spændene.:lol:

 

Jeg ville heller aldrig slippe hende løs i byen. Jeg ville ikke stole på at hun kommer første gang jeg kalder og anden gang KAN være forsendt i nogle tilfælde.

 

Fordi at en samojed ikke lystrer første gang er ikke fordi at den er ulydig, men dens frihedstrang er bare stor, og det er virkelig der hvor man ser ur-instinktet træde frem i dem. Jeg tror også på at, det er en af grundene til at de er så gode foran en slæde eller en vogn, simpelthen fordi at de kan lukke ned og kun fokusere på målet.

 

Dem jeg kender med huskier slipper aldrig deres fri. De tør simpelthen ikke...

 

Jeg går til udstilling med Freya, men planlægger agility på hyggeplan her i denne sæson... når jeg får samojed nr. 2 skal jeg købe mig en vogn så jeg kan give Freya og den næste tøs det om de er skabt til - at være foran en vogn og bruge kræfter som de brugshunde som de nu er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover

Tak for svar Buddha.

Ja jeg kan jo se på alles svar at det er mere end alm at lade samojeden rende fri.

Med hensyn til huskyen så mødte jeg faktisk en i dag på min gåtur som også rendte fri og adlød sin ejer til ug - så jeg forstår nok ikke helt det jeg har læst og fået fortalt:hmm::hmm::hmm: Måske det har noget at gøre med hvad man træner sin husky til, lydighed eller slædeløb.

 

Tak for linket - super skøn og arbejdsom samojed:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover

Tak Freya for dit svar. Din beretning er nok mere lig hvad jeg havde forstillet mig. Herlig beskrivning af Freya. Glæder mig til at høre om projekt agility - det var en sport jeg også godt kunne tænke mig at se nærmere på. Er der lang tid til at du skal ha nr. 2 samojed? Lyder meget spænende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar Buddha.

Ja jeg kan jo se på alles svar at det er mere end alm at lade samojeden rende fri.

Med hensyn til huskyen så mødte jeg faktisk en i dag på min gåtur som også rendte fri og adlød sin ejer til ug - så jeg forstår nok ikke helt det jeg har læst og fået fortalt:hmm::hmm::hmm: Måske det har noget at gøre med hvad man træner sin husky til, lydighed eller slædeløb.

 

Tak for linket - super skøn og arbejdsom samojed:klap:

 

Både og, eller også er det bare et spørgsmål om hvor gode never ejeren har... ;-)

 

Jeg har en bekendt der har flere huskies, de fleste af dem ganske veltrænede i lydighed mv. Især den ene er trænet rigtig meget i lydighed, tricks og klikkertræning mv. Og hun har også været til oppe i LP1 (lydighedsprøve) med to af dem, men på trods af hvor veltrænede hendes huskies ellers er, så tør hun altså stadig ikke at slippe dem løs... Og da hun var oppe i LP1 med to af dem, var det til en indendørs prøve, ellers turde hun ikke, af frygt for at de skulle smutte i indkaldet eller et af de andre tidspunkter de er løs i løbet af sådan en prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Tak Freya for dit svar. Din beretning er nok mere lig hvad jeg havde forstillet mig. Herlig beskrivning af Freya. Glæder mig til at høre om projekt agility - det var en sport jeg også godt kunne tænke mig at se nærmere på. Er der lang tid til at du skal ha nr. 2 samojed? Lyder meget spænende.

 

Jeg glæder mig også til agilityen men regner med at det forbliver på hyggeniveau...:engel:

 

Hvis alt går som jeg vil have det så varer det ikke så længe før nr. 2 kommer;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke til nogen af de to racer fra egen erfaring overhovedet, men har altid hørt at man ikke kan lade en husky rende løs da den bare vil løbe og løbe og løbe.

Jeg ved ikke om det er meget anderledes med en Samojed, men nu er der da flere som har fortalt om at det går ganske fint med deres.

 

Det var engang sådan med gravhunde at "du kan lige så godt lade være med at træne den, den vil alligevel bare gøre hvad der passer den" og det gav mange folk (har jeg fornemmelsen af) en ganske god undskyldning for ikke at gøre en disse med deres gravhunde. Jeg VED at det ikke forholder sig sådan, og folk har også nu til dags fået øjnene op for at selvstændig ikke er lig med usamarbejdsvillig, det kræver bare lidt mere/andet.

 

Om det er det samme med spidshunde og mynder for den sags skyld ved jeg ikke....tror dog der er mere hold i at det kan være svært at træne en spidshund på indkald, men uanset hvilken race man har så kan man jo aldrig være 100% sikker på at hunden vil komme ved indkald hver eneste gang hele dens liv....fristelser kan jo opstå, eller andre situationer hvor hunden bliver så distraheret at den ikke kan høre et indkald.

 

Min venindes far har Engelske Settere og de kommer da hver gang han kalder (de er jagthunde og bruges på praktisk jagt) den eneste gang hans 6 år gamle han (Rambo) ikke kom da han kaldte rendte han så ud på en vej og blev kørt ned :cry:

Jeg kan ikke huske om han rendte efter vildt eller han blev skræmt, han havde ALDRIG før i sit liv ignoreret en kommando, og det blev jo så også til den eneste gang da han ikke overlevede ulykken.:cry:

 

Jeg tror at som med alle hunde skal man have hovedet med sig før man slipper sin Samojed løs, vær sikker på det er et område der er forsvarligt og ikke for tæt på en stor vej osv.

 

puh det blev da mere end hvad jeg havde tænkt mig at skrive :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover
Både og, eller også er det bare et spørgsmål om hvor gode never ejeren har... ;-)

 

Jeg har en bekendt der har flere huskies, de fleste af dem ganske veltrænede i lydighed mv. Især den ene er trænet rigtig meget i lydighed, tricks og klikkertræning mv. Og hun har også været til oppe i LP1 (lydighedsprøve) med to af dem, men på trods af hvor veltrænede hendes huskies ellers er, så tør hun altså stadig ikke at slippe dem løs... Og da hun var oppe i LP1 med to af dem, var det til en indendørs prøve, ellers turde hun ikke, af frygt for at de skulle smutte i indkaldet eller et af de andre tidspunkter de er løs i løbet af sådan en prøve.

 

Mange gange tak for dit svar Assiepower - ja jeg kan godt se at det er super trænet huskyer. Det du skriver gør mig også stærkere i mit første hånds indtryk fra hvad jeg har fået fortalt og læst.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst maian889

Min lille dreng Carlo på 8 mdr kan snildt rende fri. Vi bruger primært marker og enge til dette formål, fordi han her kan få lov at spæne rundt som han vil.

 

Han lystrer rigtig godt!! Men lige nu er der også andre ting i hans hoved - DAMER. Men sådan er det jo med alle hanhunde.

 

Igår var første gang jeg oplevede at han drønede afsted efter en hare ud over marken. Jeg kunne simpelthen ikke lade være med at grine, han kunne slet ikk følge med. Jeg gik bare videre i samme retning som inden han strøg afsted.

Pludselig stopper Carlo op længere ude på marken, kigger sig lidt forvirret rundt, gøer en enkelt gang og SPURTER hen til mig. Jeg grinede helt vildt.

 

Carlo er nemlig så mor-syg at hvis jeg pludselig er væk - så er hele verden ved at gå under for ham!!!

 

Så jeg stoler på min hund (også at han kommer tilbage). Men som sagt er den mest marker osv vi bruger. Han ville nok synes det var fristende at smutte hen på det modsatte fortov i byen - men det er jo et træningsspørgsmål. Jeg tror sagtens det kan lykkes. Go for it!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom til at tænke på, det med at gå løs med hunden - om det så er den ene eller den anden race - tror det er en god ide at gøre det fra starten, så hunden lærer helt fra lille at følge efter og holde øje med dig.

 

Ja man skal og bør og må holde øje fremad og bagud, og selvfølgelig sætte snoren på når man ser fristelser eller vej med biler. Så kan man jo øve gå pænt ... hvilket vi så ikke rigtig får gjort :genert: Men man kunne hvis man var smart :mrgreen:

 

Kunne sagtens mærke den halve kønsmodning på Motor, og der fik han helt automatisk mere snor på, da der ikke blinkede særlig mange lamper i hovedet på ham den måneds tid, både for at han ikke stak af i øjeblikket, men også får at han ikke lærte sig selv den vane.

 

Men vi går altid med snor i nærheden af trafik. Han har indtil nu ikke forsøgt sig med at stæse ud på vejen, men ved godt at der ikke skal mere end et lille blad i blæsevejr til.. han er jo stadig en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Ja, nemlig buddha. Jeg har også gjort meget ud af at træne Carlo i at gå uden snor. Lige fra vi fik ham hjem som 8 uger gammel uldtot.

 

Jeg render jævnligt og gemmer mig, så han er nødt til at være lidt på mærkerne for at holde øje med mig. :-D

 

Han synes det er smadder sjovt - hvor blev mor af. Han får en AHA oplevelse hver gang han finder mig. :-D

 

Til gengæld tror folk der ser én at man er skingrende skør.. griner

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, nemlig buddha. Jeg har også gjort meget ud af at træne Carlo i at gå uden snor. Lige fra vi fik ham hjem som 8 uger gammel uldtot.

 

Jeg render jævnligt og gemmer mig, så han er nødt til at være lidt på mærkerne for at holde øje med mig. :-D

 

Han synes det er smadder sjovt - hvor blev mor af. Han får en AHA oplevelse hver gang han finder mig. :-D

 

Til gengæld tror folk der ser én at man er skingrende skør.. griner

 

Ja! Folk her glor virkelig også underligt på mig når jeg står og gemmer mig bag et træ oppe af en skrænt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst Camilla Kim Klausen

Hej.

 

Samojeden kan lære at gå frit omkring, dette tilrådes ikke hvis I har flere af dem. Samojeden er en brugshund, det vil sige at den kan trække og agillity. Vi har vældig dygtige samojeder her i DK.

 

Du er velkomme til at komme tilbage til mig med evt. spørgsmål.

 

Camilla Klausen

 

Knnel White samoyeds

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst stenshoej

det er jo et udspurgt spørgsmål efterhånden.

så altid husk at hver enkel hund er et individ, og derfor ikke altid lever op til racestandarden.

Men det er altid en god ide at tage udgangspunkt i standarden, da det ikke er ejeren der skaber hundens personlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en lille bitte park herinde midt i Århus, hvor en ung fyr jævnligt kommer med sin samojede-hund. Så sidder han og mediterer rigtig lang tid i græsset under et træ (med lukkede øjne og i jakkesæt :lol: ). Og hunden bliver helt tæt op af ham (den går lidt rundt og snuser og hygger sig) alt imens der er andre hunde, folk der griller/ spiller bold osv. Jeg synes det er facinerende, det er virkelig en smuk hund. Så troede lidt alle samojeder var sådan. :stupid: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...