Hop til indhold

Pas på hvis du køber skind eller pels


Lonny
 Share

Recommended Posts

Handelsnavne for skind

Hvert år skønnes det, at mere end 2 millioner hunde og katte lader livet for skindenes skyld.

 

Hunde og katteskind er meget billigere end f.eks ræv og mink og bruges til at fremstille pelsfrakker og pelsprodukter, som sælges på det vestlige marked. Det skønnes, at der ca. skal anvendes 10 hundeskind til en pelskåbe, tilsvarende flere hvis det drejer sig om hvalpe.

 

Producenterne er klar over, at vi i Vesten ikke vil gå med pels- og skindtøj, som er fra hunde og katte, og derfor fremstilles tøjet under dæknavne for at sløre skindenes herkomst.

 

Som kritisk forbruger bør man forsøge at skaffe sig oplysninger om skindene, således at man ikke får sig en ubehagelig overraskelse.

 

Skind fra hunde og katte bruges ofte i forbindelse med pelsdetaljer, skindbelægninger, legetøj, pelstæpper, skindtøj, pelskåber og lign.

 

HANDELSNAVNE SOM ANVENDES FOR HUNDEPELS:

GAE-WOLF

SOBAKI

ASIATISK SJAKAL

GOU-PEE

KOU-PI

GUBI

CHINA WOLF

KINESISK ULV

ASIATISK ULV

POMMERN WOLF

L´OUP D´ASIE

ASIATIC RACOON

ASIATISK VASKEBJØRN

CORSAC FOX

MONGOLIAN DOG FUR

DOUGES DU CHINE

HANDELSNAVNE SOM ANVENDES FOR HUNDESKIND:

SPECIELT SKIND

LAMMESKIND

BJERGGED SKIND

SAKHON NAKHON LAMB SKIN.

HANDELSNAVNE SOM ANVENDES FOR KATTEPELS:

VILDKAT

WILDCAT

MAOPEE

KATZENFELLE

GOYANGI

BJEG KA

CHAT DE CHINE

GATTO CINESI

NATUER LICHSMITTEL

KANIN

netdyredoktor - Handelsnavne for skind

 

Det ville jo være lidt ærgeligt at det legetøj vi køber til vores hund, er lavet af hundeskind :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg i sin tid have kat, købte jeg sårn nogle legetøjs mus med retti pels - i dag også kaldet katte pels :megaked:

 

Min gamle frakke have et pelsfor man kunne knappe af og på som for, da alt dette her møg for nogle år siden kom frem, kiggede jeg straks for at se hvilken pels det var og jow-jow, det var ski Asiatisk pels :damn: :megaked:

 

Den røg så i en pose med opløsnings middel og så i skagten....

 

Jeg HADERT at gå på div. markeder og se, at man stadig kan købe de små figurer med pels, det ER blevet dokumenteret at de er fra asien. Jeg kommer altid til at stå og snakke pænt højlydt om levende hængte katte og hunde ved de boder, mens jeg roder ved figurerne :engel:

 

I sidste uge havde Føtex, tror jeg det var, tilbud på rigtig pels veste - ikke noget navn eller ophavs land - gad vide hvor mange hunde og katte der har mattede lade livet langsomt, for at nogen nu kan gå med ægte pels :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg i sin tid have kat, købte jeg sårn nogle legetøjs mus med retti pels - i dag også kaldet katte pels :megaked:

 

Min gamle frakke have et pelsfor man kunne knappe af og på som for, da alt dette her møg for nogle år siden kom frem, kiggede jeg straks for at se hvilken pels det var og jow-jow, det var ski Asiatisk pels :damn: :megaked:

 

Den røg så i en pose med opløsnings middel og så i skagten....

 

Jeg HADERT at gå på div. markeder og se, at man stadig kan købe de små figurer med pels, det ER blevet dokumenteret at de er fra asien. Jeg kommer altid til at stå og snakke pænt højlydt om levende hængte katte og hunde ved de boder, mens jeg roder ved figurerne :engel:

 

I sidste uge havde Føtex, tror jeg det var, tilbud på rigtig pels veste - ikke noget navn eller ophavs land - gad vide hvor mange hunde og katte der har mattede lade livet langsomt, for at nogen nu kan gå med ægte pels :evil:

 

Ja, og det værste er at de bevidst forsøger at snyde os til at købe det, de ved jo udemærket godt at vi ikke ville købe det hvis vi vidste hvad det var lavet af, og så vælger man da bare at kalde det noget andet, så vi ikke ved hvad det er vi køber :evil:

 

Og mine katte har da også leget med de der små pelsmus, og havde jeg vist at de dermed fik lov at lege med legetøj der var lavet af deres egen art, så havde jeg da godt nok aldrig købt det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sådan set fløjtende med om der bruges Pels fra hund, kat eller andet.

 

Jeg finder det mere væsentligt under hvilke forhold dyrene har levet, og hvordan de er blevet aflivet inden pelsningen.

 

 

Hvis dyrene behandles ordentligt, og aflives ordentligt, så kan jeg ærligt talt overhovedet ikke se hvorfor "vi" her i vesten er så opsat på at pels og skind fra netop de 2 dyrearter skulle være så forfærdeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sådan set fløjtende med om der bruges Pels fra hund, kat eller andet.

 

Jeg finder det mere væsentligt under hvilke forhold dyrene har levet, og hvordan de er blevet aflivet inden pelsningen.

 

 

Hvis dyrene behandles ordentligt, og aflives ordentligt, så kan jeg ærligt talt overhovedet ikke se hvorfor "vi" her i vesten er så opsat på at pels og skind fra netop de 2 dyrearter skulle være så forfærdeligt.

Du kan have helt ret, men synes bare at problemet er at man ved at i de lande som bruger hunde og katte, ja der behandler de dem altså ikke fantisk :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sådan set fløjtende med om der bruges Pels fra hund, kat eller andet.

 

Jeg finder det mere væsentligt under hvilke forhold dyrene har levet, og hvordan de er blevet aflivet inden pelsningen.

 

 

Hvis dyrene behandles ordentligt, og aflives ordentligt, så kan jeg ærligt talt overhovedet ikke se hvorfor "vi" her i vesten er så opsat på at pels og skind fra netop de 2 dyrearter skulle være så forfærdeligt.

Det er jo netop der hele humlen ligger begravet!

 

Var disse specifikke pelse lavet fra A-Z under ordnet forhold og på etisk forsvarlig vis, var denne tråd jo slet ikke startet - ret mig Lonny, hvis jeg tager fejl :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop der hele humlen ligger begravet!

 

Var disse specifikke pelse lavet fra A-Z under ordnet forhold og på etisk forsvarlig vis, var denne tråd jo slet ikke startet - ret mig Lonny, hvis jeg tager fejl :vinken:

 

Du har delvist ret, jeg er imod den måde dyrerne er blevet behandlet på. Men jeg er så bestemt også imod at man bevidst forsøger at snyde mig til at købe noget jeg normalt ikke ville have købt!

 

Personligt har jeg noget imod katte- og hundeskind, men det skyldes at jeg ikke kan abstrahere fra at det jo ligeså godt kunne være Luna eller Bastian. Jeg er ufatteligt dobbeltmoralsk på det område, jeg vil gerne spise kød, og jeg vil gerne gå i skindjakke, men jeg vil ikke vide hvor det kommer fra :oops:

Hvad andre derimod gør, det er jeg såmænd ligeglad med, jeg kan bare ikke nyde tingene hvis det bliver tydeligtgjort overfor mig hvor det kommer fra :oops:

 

Men jeg vil selv bestemme hvad og hvem jeg vil støtte når jeg køber ting, og at folk så bevidst forsøger at fuppe mig til at købe noget, som jeg normalt ikke ville have købt grundet dyrernes ringe forhold, det pisser mig af :evil:

 

Det næste (eller det har de vel allerede gjort) er, at de sætter prisen op på varen, således at jeg ikke engang ud fra den billige pris kan gætte mig til at der er noget galt med produktet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Signe Og Vapsen
Jeg er sådan set fløjtende med om der bruges Pels fra hund, kat eller andet.

 

Jeg finder det mere væsentligt under hvilke forhold dyrene har levet, og hvordan de er blevet aflivet inden pelsningen.

 

 

Hvis dyrene behandles ordentligt, og aflives ordentligt, så kan jeg ærligt talt overhovedet ikke se hvorfor "vi" her i vesten er så opsat på at pels og skind fra netop de 2 dyrearter skulle være så forfærdeligt.

Jeg er helt enig. Et sted bliver jeg faktisk lidt forarget over at nogle kan flippe skråt op over at det er hunde eller katte pels.. Men så snart det er fra et dyr der ikke er 'klappevenligt', så er det helt i orden. For de er jo ikke så søde at se på som hunde og katte.

 

Jeg kan godt se det groteske og lidt klamme aspekt i katten der legede med legetøj der var lavet af dens familie, men katten var vel ligeglad:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg tager det ikke så tungt med pels fra katte huskatte ikke leoparder,tiger osv dem er der jo så mange af

 

hunde tager jeg heller ikke så tungt må jeg sige synes det er værre for mig når det er vilde dyr som ræve,mink,sæl osv

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt den midterste liste tror jeg.. Så hvis man har købt et billigt lammeskind i Ikea, så det en hund?! :vedikke:

 

Jeg tror ikke at det er alle "lammeskind" der kommer fra hunde, men nogen af dem gør, og det gør det så endnu sværre at vide hvad man går ind til når man køber det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig. Et sted bliver jeg faktisk lidt forarget over at nogle kan flippe skråt op over at det er hunde eller katte pels.. Men så snart det er fra et dyr der ikke er 'klappevenligt', så er det helt i orden. For de er jo ikke så søde at se på som hunde og katte.

 

Jeg kan godt se det groteske og lidt klamme aspekt i katten der legede med legetøj der var lavet af dens familie, men katten var vel ligeglad:engel:

Igen, for mig personligt har det intet som helst at gøre med hvilket dyr der er tale om - men udelukkende HVORDAN de lever og bliver slagtet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med DKW - bare i den anden grøft, det er vildt nemt at undgå mishandlede pels-dyr, man skal bare helt undvære pels (det er ikke så svært :engel:)

 

Eller købe dansk produceret.

 

Nu var der jo for nylig stor furore vedrørende minkfarmene - og der skal sikkert strammes op på noget (så aldrig programmet selv), men skulle man forbyde opdræt af pelsdyr herhjemme, så ved vi nok godt hvor og fra hvad pelsene kommer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...