Hop til indhold

Førstegangs hundeejer


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

:hmm: Jeg har lagt mærke til, at mange som opretter sig herinde og beder om hjælp til valg af race som førstegangs ejere, virkelig ofte bliver foreslået en labrador eller en golden retriever.

 

Det ér bestemt dejlige hunde, og jeg er helt med på, at madglæde gør en del træning (også til "husbehov" nemmere), men.....

 

For det første kan jeg ikke lade være med at tænke på modehunde. Nu ved jeg godt at det ikke er sådan ment herinde, men er jeg helt gal på den når jeg tænker 10 brugere her bliver anbefalet en af ovenstående racer, 500 mennesker læser det/de indlæg, hvor mange går så ud og køber sådan en? Og hvor mange fortæller det videre til deres venner, som også gerne vil have en første hund?

 

 

Noget andet er, at labrador og golden, har de ikke et rimelig højt aktivitets niveau? Ikke 10 km løb om dagen, men mjaeh, læser i nogle af indlæggende at familien f.eks. gerne vil have en hyggehund, og egentlig ikke gå til træning, eller måske bare en smule - er det tilfredsstillende for de racer? Det er et spørgsmål, jeg ved det ikke.

 

 

Det jeg skriver handler ikke om specifikke indlæg, eller for nylig, eller noget.

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jamen jeg er fuldstændig enig i hele dit indlæg.

 

Og jeg husker en tråd jeg oprettede for nyligt med selvsamme problemstilling....

 

Alt det der omhandler de to racers aktivitets niveau bliver ofte nedtonet meget, især i racebeskrivelser rundt omkring på nettet.

Og en meget, meget stor del af de racer der er til omplacering er netop disse, eller blandinger af disse racer.

 

Det kan jo være af mange forskellige årsager, men jeg tør væde på, at det mange gange skyldes at folk får en anden hund, end de forventede.

 

Holdningen er jo ofte, at især labben, er en selskabshund i en stor hunds krop - Så skal det jo også gå galt.

 

Men det er en noget hjemmebrygget teori, men holder nu fast i den, indtil nogen har gode argumenter for det modsatte :engel:

 

Det er svært at argumentere mod de begge er fantastisk gode familie hunde - Men altså ikke til alt og alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til at labben ofte bliver anbefalet, tror jeg hænger sammen med, at den er en meget "taknemmelig" hund - den reagerer "bedre" på ikke at blive stimuleret korrekt end fx en dansk-svensk gårdhund eller en Toller gør...

 

Derudover er det en robust hund, der ikke har tendens til at stresse for meget, den er af sind generelt venlig og tilgivende og som samarbejdende jagtrace er den "nem" at arbejde og få gode resultater med for en uerfaren fører...

Link til indlæg
Del på andre sites

De er jo de mest udbredte hunde, så det giver da god mening at kalde dem modehunde - det er bare et ord, der oftest bruges om små racer, men hvorfor ikke også om store?

 

Når det er sagt, så tror jeg også, at de tit anbefales, fordi man ikke vil anbefale små hunde til folk med børn. Og så virker de jo umiddelbart nemmere end andre racer i samme størrelse som f.eks. boxer eller border collie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også ofte det handler om den enkelte hunds sind/gener.. Og der er jo også forskel på om det er en hund af udstillings eller jagt-typen..

 

Mio er Golden, er ikke specielt Madglad, han gø'r mere end en tæppetisser og er noget af en kylling (ikke specielt ønsket egenskab hos en apporterende jagthund :mrgreen:).

 

Jeg foreslår folk en Golden, hvis jeg synes det passer med deres ønsker/behov/tilbud, men det er jo ingen garanti og alle hvalpe/unghunde kræver jo en stor indsats. :blink:

Der findes helt sikker andre hunde der også passer, men dem føler jeg kun jeg kan foreslå ud fra beskrivelser på nettet og møder med racen.

 

Men det er jo det lækre ved at der er så mange forskellige hunde på HF, så er der mange flere erfaringer at dele ud af! :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke jeg vil kalde Labben for en modehund, for den er en af de racer der altid ligger øverst på "toplisten".. :hmm:

En modehund er i mine øjne en der pludselig bliver populær, og så langsomt "forsvinder" igen..

 

Gipotes top-6 dd:

 

Cavalier King Charles spaniel

Chihuahua-langhåret

Cocker spaniel

Labrador retriever

Mops

Schæferhund

Link til indlæg
Del på andre sites

For mit vedkommende handler det simpelthen bare om, at jeg er så glad for min Sophus :lun: (og ikke kender så meget til ret mange andre racer :oops:), at jeg kan anbefale en golden.

Men jeg gør det ikke til folk, der vil bruge den som stille og rolig selskabshund, for det er da lidt misvisende. Folk skal være indstillede på en aktiv hund med krudt i måsen, men den sover jo også meget af tiden :blink: Vi valgte ikke race udfra om det var mode eller ej. Vi var omkring en 3-4 andre racer inden vi bestemte os og havde noget at gøre med en goldens egenskaber og sind. Det håber jeg da også at andre gør og ikke mindst, at vi husker at tænke over, når vi anbefaler racen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også undret mig, nok fordi det ville være et ganske forfærdeligt valg til mig selv - synes det er svært at vælge hund, bare udfra simple informationer, jeg vælger meget mere ud fra personlighed end 'fakta'.

 

Men fordomsfuldt, hvis man bare vil have et stk 4-benet ven og derudover er lidt ligeglad, så er en labrador nok et godt valg - selvom jeg synes det er synd at have dem som kæledyr, de er da jagthunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Det er fordi de som oftest efterspørger en stor hund, uden voldsomt motionsbehov, let at træne, der kan være alene hjemme, er god og tålmodig med børn osv. osv.

 

Samtidig er de jo uerfarne hundeejere og ikke race-fanatikkere på den måde at de kunne finde på at lede i årevis efter den helt rigtige hund (som nogle af os andre måske godt kunne finde på)

 

Og der ER retrieverracerne bare et let valg. Dermed ikke på nogen måde sagt at de ikke skal have motion, mental stimulering og alt det der. Det er bare virkelig tilgivende, rare og børnevenlige hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå jamen prøver lige igen, synes det er en god tråd den her så nu forsøger jeg lige at skrive det jeg havde skrevet i den før :hmm:

 

Jeg har tit tænkt samme tanke om at anbefale labber og Golden til den slags som TS beskriver, og det er fordi jeg synes at det lugter langt væk af at de vil have hund uden egentlig at have tid/lyst men bare fordi ungerne tigger og de vil gerne vise at de skam har overskud :stupid: jeg er selv første gangs ejer og har en Golden :blink: så det er ikke fordi jeg synes det er forkert, jeg synes bare grunden til at vælge dem er forkert, hvis det er fordi de ikke skal kræve meget, og ikke behøver træning, og aktivering :???: for det behøver de alle 3 ting, og de er ikke dovne tvært imod har en Golden (er den jeg kender men er sikker på gælder begge typer) masse af energi og krudt til alt muligt, bare man gider lave noget med dem :mrgreen: og ja de er rare og nemme gør ikke væsen af sig selvom de ikke bliver aktiveret, men skal de straffes for det ?

 

Grunden til at man tror det forholder sig sådan er efter min mening, at de er super til at indrette sig og affinde sig med den måde deres liv nu er på, men så mener jeg bare også de totalt mister gnist og glæde, og ja så bliver de dovne og fede, men det er de ikke som race, men bliver gjort til det fordi det er jo så nemt at have en golden eller lab, det der så gør mig mest ked af det er at disse hunde ender som havehunde/barnevogns tilbehør og ellers bare ligger sig hen og keder sig i 10,11,12 år :megaked: for de løber ikke på vægge nej de afventer næste aktivtet som så aldrig kommer for altså en golden eller lab behøver ikke noget særligt og så køre den onde cirkel som gør at hunden syner hen :cry: når jeg kigger på Zacko og ser hans lalleglade ansigt og gnist i øjne osv når vi skal på tur og i skoven eller til træning eller bare noget, ja så er jeg sikker på at han aldrig ville passe ind i en familie som status for at vise overskud og alt det pis :genert:

 

Damm det blev langt men var vist oprindelig delt i 3 indlæg men tror det var nogenlunde det jeg havde skrevet før :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at det er nogle dejlige hunde :-D

 

Kan godt se pointen i, at de måske ikke stresser så nemt som visse andre racer, hvis de ikke får opfyldt et vist aktivitets behov, men er bare ikke helt sikker på, at det gør det bedre..

 

Skrev også noget tidligere, med om der ikke er en rimelig stor risiko for, at få avlet nogle knap så heldige ting frem, i og med det er en race som konstant er efterspurgt? Allergi, nervøsitet, HD - sådanne ting. Er godt klar over at det ikke er på samme måde som "rigtige" modehunde, hvor avlen eksploderer over en uge, fordi alle lige pludselig skal have samme hund som en-eller-anden-top-populær-stjerne.

 

Mjah, jeg synes måske bare det er lidt ærgeligt, som en anden vist også skrev, at det faktisk sjældent bliver nævnt at labradoren faktisk er en jagthund. Hvor mange vil mon vælge hunden, hvis det var det der blev lagt vægt på når man foreslår racer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg synes også at det er nogle dejlige hunde :-D

 

Kan godt se pointen i, at de måske ikke stresser så nemt som visse andre racer, hvis de ikke får opfyldt et vist aktivitets behov, men er bare ikke helt sikker på, at det gør det bedre..

 

Skrev også noget tidligere, med om der ikke er en rimelig stor risiko for, at få avlet nogle knap så heldige ting frem, i og med det er en race som konstant er efterspurgt? Allergi, nervøsitet, HD - sådanne ting. Er godt klar over at det ikke er på samme måde som "rigtige" modehunde, hvor avlen eksploderer over en uge, fordi alle lige pludselig skal have samme hund som en-eller-anden-top-populær-stjerne.

 

Mjah, jeg synes måske bare det er lidt ærgeligt, som en anden vist også skrev, at det faktisk sjældent bliver nævnt at labradoren faktisk er en jagthund. Hvor mange vil mon vælge hunden, hvis det var det der blev lagt vægt på når man foreslår racer?

 

Ikke ret mange....Det er trods alt begrænset hvor mange andre jagt racer, man ser som rene familiehunde ifht. de to retriever racer.

 

Men der er ikke skyggen af tvivl om at det er gode førstegangs hunde, og de er fantastiske familiehunde.

 

Kan bare ikke lide tanken om at de bliver valgt fordi det er taknemmelige racer, der affinder sig med meget - Der er jo mange andre gode alternativer, hvis man ønsker sig en udpræget familiehund, uden for meget krudt i måsen.

 

Ville dog klart anbefale dem til nogle der ønsker en godmodig hund, der skal kunne bruges både som familiehund og lydighed/jagt/agility - Ja, whatever, bare de bliver brugt.

 

Og samtlige af de retrivere jeg har mødt, HAR krudt i måsen, hvis de får lov - Især goldens, de er dælme nogle rigtig energi-bundter, hvis de får muligheden for at vise det :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke forstå, at I ikke mener det bliver nævnt at labradoren er en jagthund, når den foreslås? Det synes jeg altid bliver nævnt... Det at den netop er en samarbejdende jagt-race er jo et af dens allerstørste plusser - set fra en førstegangsejers side....

 

Og så synes jeg nu aldrig jeg har set nogen skrive "køb en labrador, den har ikke brug for noget".... ikke herinde ihvertfald. Jeg synes altid der bliver skrevet, at en labrador selvfølgelig skal have stimulering og motion som alle andre hunde...

 

Men de er så dejligt "nemme" at arbejde med, og kan bruges til rigtigt mange forskellige slags hundesport hvis man bliver bidt af noget, derfor er de en super førstegangshund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det er egentlig ikke så meget herinde, jeg synes folk ikke fokusere på at det er jagt-racer - Her er folk som regel ret gode til at afdække folks behov, bedre end ude i den "virkelige" verden.

 

Det er mere den generelle hr. og fru danmark holdning jeg tænker på, når jeg lufter mine bekymringer....

 

Og jeg synes bestemt der er fantastiske første gangs hunde - Ikke nogen tvivl om det.

 

Men det er ikke skødehunde, der skal ligge for enden af sofaen dagen lang, som rigtig mange desværre gør, hvis man kikker lidt på hundeholdet udenfor HF.

Har desværre selv set flere eksempler på at det går galt, fordi folk tror de får en sofa-hund.

 

Kender privat til 3 labber indtil videre, der er blevet omplaceret lige netop fordi at folk havde helt forkerte forventninger til hvilken hund de havde anskaffet sig :megaked:

Det sker selvf. også indenfor mange andre racer, men især labben synes jeg ofte blive "promoveret" som en lad hund, der fint bare kan ligge og sove hele dagen - det er jo så bare ikke helt korrekt :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke forstå, at I ikke mener det bliver nævnt at labradoren er en jagthund, når den foreslås? Det synes jeg altid bliver nævnt... Det at den netop er en samarbejdende jagt-race er jo et af dens allerstørste plusser - set fra en førstegangsejers side....

 

Og så synes jeg nu aldrig jeg har set nogen skrive "køb en labrador, den har ikke brug for noget".... ikke herinde ihvertfald. Jeg synes altid der bliver skrevet, at en labrador selvfølgelig skal have stimulering og motion som alle andre hunde...

 

Men de er så dejligt "nemme" at arbejde med, og kan bruges til rigtigt mange forskellige slags hundesport hvis man bliver bidt af noget, derfor er de en super førstegangshund....

 

Kan godt ske jeg er stoppet i nogle tråde, før det ligesom kom på bordet. Eller at jeg bare ikke har læst ordentligt.

 

Jeg mener bestemt ikke, at nogen som helst herinde kunne finde på at skrive, at en hund ikke skal aktiveres - lige gyldigt hvilken hund. Overhovedet.

 

Det undrer mig bare lidt, at de 2 racer så ofte bliver foreslået :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Venus222

Da jeg var barn havde vi en lab og hun havde dædme krudt i måsen! Hun begyndte første at blive nogenlunde rolig da hun var 8-9 år (hun blev 12 år)

Så bla. derfor anbefaler jeg ikke en lab uden at gøre opmærksom på at de faktisk skal akiveres og motioneres en del.

 

Min kære far snakker iøvrigt om at få en lab igen, hvilket jeg bestemt ikke håber han gør alvor af for hans ide om aktivering er at åbne døren ud til haven. :stupid: Men forhåbentlig er bliver min mor ved med at være hård og sige nej.

 

Det er iøvrigt fasinerende som nogen folk (læs min far) er eksperter i at glemme hvor besværligt fx. hundehold kan være. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Venus222
Er vi ikke alle det, ellers ville vi jo aldrig anskaffe os en hvalp igen :blink:

 

 

Høhø, jo måske. :-) Selv om jeg nu stadig gyser ved tanken om at få en hvalp. Men på den anden side så sys jeg der er flere gode side ved hvalpe end dårlige (ulækre, lugtende og destruktive)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Venus222
Alle jer der ikke kan overskue hvalp, sig lige til, så snupper jeg de første 12-18 måneder - synes hvalpe er vildt herlige og så kommer de fuldstændigt uden dårlige vaner :lun:

 

Tak for tilbudet! Tager du imod alle racer? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...