Hop til indhold

Kan hunde lære at tale?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestilt denne bog

 

9781587613531.jpg

 

Jeg har bestilt den fordi jeg er vildt nysgerrig, men jeg er ikke helt sikker på at jeg køber idéen, hvad siger I, kan hunde lære at kommunikerer ved hjælp af tegnsprog?

 

 

Imagine being able to ask your poodle, “Who’s at the door?” and having her respond, “It’s Katy.” Or asking your golden retriever, “Do you want a treat?” and him responding, “No, water.” Or asking your Border collie, “Which toy do you want?” and getting the response, “Stick.”

 

If you’ve ever wondered what dogs would tell us if they could, now you can find out. The K9Sign system teaches dogs to communicate to us–making it a first in any dog training book category.

 

Dogs Can Sign, Too is the first book dedicated exclusively to the K9Sign system for teaching dogs to communicate to their human companions using a vocabulary of gestures.

 

This extraordinary education tool, developed by the creator of AnimalSign Language exclusively for the canine community, teaches people and their pets a unique mode of communication that employs an extensive lexicon of specific signs. Sample signs range from general concepts, such as “Food” or “Play” to identifying special treats, such as “Liver” or “Cheese” and specifying a favorite toy, such as “Ball” or “Frisbee.” Signs also include useful questions such as “Who’s that?” or “What type?” to naming a particular friend or family member, or even indicating a stranger.

 

Learning and practicing K9Sign is a fun, challenging, and rewarding experience for both you and your dog that is sure to deepen the human-canine bond while expanding our ideas about interspecies communication.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke de kan lære ret meget mere, end det vi lære dem mht. vores menneskeverden. Mit svar, er vel både et ja og et nej :oops:

 

En af mine gamle trænere havde en Dalmatiner, den kunne sortere vaske tøjet, kendte alle navne på sine pivedyr, lægge dem på plads i rækkefølge, hjælpe med at hænge vasketøj til tørre osv. Den blev bedt om fx. "hent den blå ærmeløse bluse" - den kendte blusen fordi den var blevet klikket og shapet til det, lige sådan med samtlige andre stykker tøj og hvad de ellers lærte den.

 

Den havde også lært at holde orden i dens legetøj, men igen, det var kun som den havde lært det. Nogen gange kunne den tage en anden rækkefølge at lægge legetøjet på plads i, men jeg tvivler egentlig på at det var pga. en selvstændig tænke a-la "I dag vil jeg tage grisen først i stedet for koen og så tager jeg alle de andre"...

 

Jeg tror at de kan lære rigtig-rigtig meget med rette anlæg og udnyttelse af disse anlæg, bare se på nogle af handicaphjælper hundene, utroligt hvad nogen af dem kan. Med rette indlæring og motivation, tror jeg også at kun ens egen fantasi sætter grænsen - sådan generalt set - men derfra og så til at jeg vil sige de kan "andet" end hvad vi har lært dem, tror jeg ikke på.

 

Om de så kan lære tegnsprog? - Jaah, det kan de vel, men om de evner at sammesætte dette til andet end hvad de har lært, tror jeg ikke på - andet end ved tilfældigheder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ja og nej, der er ingen tvivl om, at Karla forstår rigtigt meget af hvad jeg siger til hende og hun "svarer" mig altså også rigtigt ofte ;-)

 

Eksempel: Hun står i køkkenet og siger "hhmmmuunm" (sådan ca :lol:) mens hun kigger på spanden med tyggepinde. Det er jo et ret tydeligt spørgsmål fra hendes side: "Må jeg ikke godt få en?"

 

Svaret er ja, så jeg tager spanden: "skal det være en ørestrip?" og viser hende, hun vender hovedet hvis det ikke er den rette. "skal det være en af de bløde?" hun hopper på stedet hvis det er den rette jeg viser hende....

Det svinger om hun tager imod nr 1 eller om hun venter til "den rette" indfinder sig... Tager hun ikke imod nr 3 jeg viser stiller jeg spanden ned, så hun slev kan vælge, fordi jeg så ikke gider legen længere :mrgreen:

 

Det vil jeg jo mene er både en selvstændig tanke og to vejs kommunikation imellem jeg selv og hende.

 

Selvfølgelig er en del af det indlært - hun har fx lært at spanden står deroppe og at lyden giver gevinst (for det meste). Hun har også lært, at der er flere forskellige slags i spanden, og at hun vil blive tilbudt mere end en...

 

Men hvis hun ikke tænkte over det, ville hun jo altid bare tage den første, istedetfor at vente på en anden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg tror eller ikke tror.

 

Jeg tror måske godt at man kan lære hunden at kommunikerer på et meget lavt niveau, som det amocca beskriver, altså at den kan foretage valg.

 

Men om den kan kommunikerer på et mere abstrakt niveau, det tvivler jeg nok lidt på. Lige nu står Luna f.eks. ude i køkkenet og piver, og jeg ved hun gerne vil fortælle mig noget, men når jeg kommer derud så ved jeg at hun bare vil kigge insisterende på mig, og på den måde prøve at overføre hendes tanker til mig... Men jeg aner ikke hvad det er hun vil, og her ville det være rart hvis man kunne lære hende et signal for mad, vand, leg, kat osv.

 

Men om det kan lade sig gøre, det ved jeg ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Ih altså... nu får jeg sådan et ekstremt skørt billede på nethinden.

 

Stikordet er HUNDETEGNSPROGSTOLK!!!

 

Billede 1 - hund der er uddanet i tegnsprog, står på bagben, fægtende vildt med forpoterne i alverdens indviklede mønstre og fagter. Hunden 'tolker' 5 andre legende hunde, så der er meget at holde styr på.

 

Billede 2 - tv for hunde. Endnu en hund der gestikulerer voldsomt som tolkning af et hundeprogram, men her er der (som på døve-tv), en anden hund, der 'taler' ordene samtidig... "Vuf vof! Grrr vof vof vap, vap RØVHUL gruf vov?"

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih altså... nu får jeg sådan et ekstremt skørt billede på nethinden.

 

Stikordet er HUNDETEGNSPROGSTOLK!!!

 

Billede 1 - hund der er uddanet i tegnsprog, står på bagben, fægtende vildt med forpoterne i alverdens indviklede mønstre og fagter. Hunden 'tolker' 5 andre legende hunde, så der er meget at holde styr på.

 

Billede 2 - tv for hunde. Endnu en hund der gestikulerer voldsomt som tolkning af et hundeprogram, men her er der (som på døve-tv), en anden hund, der 'taler' ordene samtidig... "Vuf vof! Grrr vof vof vap, vap RØVHUL gruf vov?"

 

:mrgreen:

 

Sikke dog en fantasi du har :lol:

 

Så dygtig tror jeg altså ikke at Luna når at blive, men jeg skal da nok lige sige til hvis hun en dag kan bruges som tolk :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...