Hop til indhold

Hvad er forklaringen?


Jane
 Share

Recommended Posts

Dengang jeg var barn, da var schæferen sort/gul eller sort/brun. Der var også enkelte i helt sort.

 

Dengang så politihundene også sådan ud. Men i dag, som jeg forstår det, så er udstillings schæferen sort/gul eller sort/brun. Brugshunde schæferen er grå. Det er også den farve man ofte ser politiet med. Så er det jeg spørger hvordan kan det være?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Andre kan svarer dig meget bedre, but here goes:

 

I dag er der 2 hovedlinier indenfor schæfere:

 

Udstillingslinien (højavls) = sort/gul

Brugs-/sportslinien = grå, sort og sort/brun

 

 

Som skal avles ud fra de 4 hjørnestene:

  • Væsen
  • Sundhed
  • Ekstriør
  • Naturlige driftsanlæg herunder psykisk robust

Efter 2. verdenskrig, hvor Tyskland blev delt, skete der også en deling af avlen.

 

Den traditionelle sort/gule er en forædling af den vesttyske schæfer.

Forædlingen er primært sket ud fra et ekstriør synspunkt, altså den skulle være smuk. Dette desværre på bekostning af sundhed, væsen og især driftsanlæg. De naturlige driftsanlæg er ubrugelige i en udstillingsring, og er derfor blevet konsekvent nedprioriteret, dette i sådan en grad, at den traditionel sort/gule længe ikke har besiddet hverken drifter eller robusthed til at bestride jobbet som tjenestehund i politi, militær m.v.

 

De grå/sorte/sort-brune er efterkommere af den østtyske schæfer.

Den østtyske schæfer blev ikke forældet som i vest, men blev holdt stort set som den var ved krigens afslutning, på det tidspunkt var brugsegenskaberne dvs. drift og robusthed i højsæde sammen med sundhed og væsen, mens eksteriøret blev nedprioriteret, da det ikke har nogen brugsmæssige værdi.

 

Så det der er sket er, at efter Murens fald, har Vesten fået adgang til de østtyske linier, idet disse linier har beholdt de oprindelige brugsegenskaber (drift og robusthed) har disse vundet indpas hos politi og militær, da disse hunde kan klare den belastning, det er at være tjenestehund - det kan højavlshundene desværre ikke.

 

Havde politi og militær ikke fået adgang til de østtyske linier, ville schæferen i dag være et sjældent syn som tjenestehund, andre racer, primært mallen, ville have overtaget.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man går endnu længere tilbage til schæferhundens "barndom", var den grå farve almindelig.

 

I Ritmeister Max v. Stephanitz bog "Der deutsche Schäferhund in Wort und Bild"

er der mange billeder af grå schæferhunde, og de har ikke forandret sig så meget.

 

Den første stambogsførte schæferhund Horand von Grafrath var grå.

 

Mange mener, at det er den sort/gule, der er den "gamle", det er det ikke. Den blev bare moderne på et tidspunkt.

 

Den grå farve er dominant, derfor kan der godt komme sort/gule fra grå forædre. Men der kommer aldrig grå fra to sort/gule forældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare mig, eller racen også blevet mere lav bagtil? Synes de var mere "normale" da jeg var barn.

 

Højavlshundene er blevet mere skrå bagtil ja, - trekantet kalder jeg dem :genert:

 

Schæfer_på_mark_-_afrundet.jpg

 

Brugshundene er mere firkantet bagtil - her Jackis far :hjerte:

 

Held%20%20fra%20siden.JPG

 

Den "oprindelige" schæfer:

 

horand2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Bare mig, eller racen også blevet mere lav bagtil? Synes de var mere "normale" da jeg var barn.

 

jo racen er desværre især i mange eu lande gået hen og blevet mere et modefænomen end det som hundene er skabt til i sin tid nemlig og arbejde og selv brugslinjerne er desværre langt mere vinklede bagtil end for bare 10 år siden de ligner også efterhånden mere frø lign end i gamle dage

 

man kan dog sagtens få mere firkantede hunde men man skal lede efter dem

 

og da det er dommerne som som styrer hvem som skal avles på og ikke så er det desværre gået mere og mere skidt for denne race :stupid::roll: da fokus er langt mere på eksteriør end egenskaber som selv brugsopdrættere efterhånden også prioritere højere desværre

 

og de er kommet langt væk fra den oprindelig model

 

her er lidt om dens historie

 

[media]

[/media]

 

[media]

[/media]

[media]

[/media]

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

jo racen er desværre især i mange eu lande gået hen og blevet mere et modefænomen end det som hundene er skabt til i sin tid nemlig og arbejde og selv brugslinjerne er desværre langt mere vinklede bagtil end for bare 10 år siden de ligner også efterhånden mere frø lign end i gamle dage

 

man kan dog sagtens få mere firkantede hunde men man skal lede efter dem

 

og da det er dommerne som som styrer hvem som skal avles på og ikke så er det desværre gået mere og mere skidt for denne race :stupid::roll: da fokus er langt mere på eksteriør end egenskaber som selv brugsopdrættere efterhånden også prioritere højere desværre

 

og de er kommet langt væk fra den oprindelig model

 

her er lidt om dens historie

 

[media]

[/media]

 

[media]

[/media]

[media]

[/media]

[media]

[/media]

 

Er der ikke mange problemer (sygdomme, skavanker) med de lave? det ser jo unaturligt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

der er en del HD problemer og AD og ryg spondylose med schæferen men det skyldes ikke den hældene ryg ihvertfald ikke HD og AD dette skyldes formentlig for meget brugt linjeavl som jo gør at de gener som giver disse problemer bliver forstærket igen og igen :hmm:

 

så man skal kender linjerne imellem så er det rimelig nemt og undgå disse ting i schæferen

 

man skal dog lige huske at schæferen langt fra er den værste både islandske fårehunde,rotweiler mange af giganterne er meget længere ude.

 

den hældene ryg gør dog at muskulaturen i bagparten er væsenlig forringet da hunde kompensere med forparten og ryggen bliver slidt hurtigere på en hund med lavt bagparti det er uegnet til arbejde som racen er skabt og synd for hundene :megaked:

 

jeg skammer mig meget at man i schæferverden er og dommere er mere fokuserede på eksteriør som har ødelagt meget i denne ellers pragtfulde race med en dårlig sundhed :megaked:

 

men når det så er sagt så kan man sagtens få en sund og rask hund med en mere velbygget krop bla mine egne og mange andre så det er langtfra umuligt;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...