Hop til indhold

Følsom periode


Lonny
 Share

Recommended Posts

Luna er nok alligevel kommet i den såkaldte lømmelalder, eller det vil sige, hun er ikke nogen lømmel, hun er derimod meget mere følsom end hun plejer at være.

 

I sidste uge var hun for første gang nogensinde bange for dyrlægen, og i dag er hun for første gang nogensinde bange for at blive ladt alene på mit kontor her på arbejdet.

 

Hvordan håndterer jeg dette bedst, så hun ikke ender med at blive permanent bange for dyrlægen, og det at blive ladt alene?

 

Jeg går udfra at det bedste vil være ikke at udsætte hende for disse situationer når hun er i denne letpåvirkelige periode, men det kan jo desværre ikke rigtig lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke noget med Luna er blevet undersøgt? Og ikke var på toppen efterfølgende?

 

Kan det ikke være en reaktion udfra disse to ting? Hvis en hund ikke er på toppen, forventer at føren passer på den. Når du går fra den kan du jo ikke passe på den? Og så føler hun der er fare? :vedikke:

 

Jeg skal ikke kunne sige det helt præcis :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lade som om hun var en lille hvalp igen - afdramatisere de ting hun er bange for og sætte kravene ned til de ting hun ikke kan overskue... Jeg er klar over, at det kan være vanskeligt - fx i forhold til alene på kontoret problematikken...

 

Kunne du evt. tage hendes bur med på job? Det er hun stadig glad for ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke noget med Luna er blevet undersøgt? Og ikke var på toppen efterfølgende?

 

Kan det ikke være en reaktion udfra disse to ting? Hvis en hund ikke er på toppen, forventer at føren passer på den. Når du går fra den kan du jo ikke passe på den? Og så føler hun der er fare? :vedikke:

 

Jeg skal ikke kunne sige det helt præcis :-)

 

Jeg tænkte selv på det efter at jeg skrev indlægget, at det måske bunder i at hun har det lidt skidt, og derfor er mere følsom?

 

Hun blev jo bedøvet igår, og dermed er hun måske endnu mere tryghedssøgende i dag, fordi der måske er lidt eftervirkninger af bedøvelsen endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte selv på det efter at jeg skrev indlægget, at det måske bunder i at hun har det lidt skidt, og derfor er mere følsom?

 

Hun blev jo bedøvet igår, og dermed er hun måske endnu mere tryghedssøgende i dag, fordi der måske er lidt eftervirkninger af bedøvelsen endnu.

 

Det er også det min tanke bygger på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lade som om hun var en lille hvalp igen - afdramatisere de ting hun er bange for og sætte kravene ned til de ting hun ikke kan overskue... Jeg er klar over, at det kan være vanskeligt - fx i forhold til alene på kontoret problematikken...

 

Kunne du evt. tage hendes bur med på job? Det er hun stadig glad for ikke?

 

Hun er i buret, og der er ingen problemer så længe jeg er her, og der er heller ikke altid problemer når jeg går, men så pludselig beslutter hun sig for at det er forfærdeligt. Det er et stofbur hun er i, og i dag har hun formået at lave det helt deformt fordi hun ikke ville være der imens jeg var væk. Men så anden gang jeg gik, så sov hun bare videre, og tredie gang pev hun :confused:

 

Det gør det jo også lidt svært at forudsige hvilke situationer der er "farlige", da de jo ikke tidligere var farlig. F.eks. oppe hos dyrlægen, der har aldrig været problemer før, men nu vil hun slet ikke op på bordet... Vi har selvfølgelig aftalt med dyrlægen, at vi i det næste stykke tid kommer på besøg et par gange om ugen og lige får det afdramatiseret.

 

Men det ville jo være helt forfærdeligt hvis vi i denne periode får skabt en masse problemer som aldrig har været der før :cry:

 

Så måske skal jeg bare gå udfra at alle situationer kan være potentielt "farlige" og så behandle hende ud fra det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også det min tanke bygger på.

 

Men hvorfor er hun så pludselig bange for dyrlægen, der skete ikke noget der ikke er sket før?

 

Og tro mig hun kunne bestemt ikke lide det, jeg kunne knapt nok holde hende, så meget kæmpede hun imod, og det gavner jo desværre ikke hendes fremtidige forhold til dyrlægen :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor er hun så pludselig bange for dyrlægen, der skete ikke noget der ikke er sket før?

 

Og tro mig hun kunne bestemt ikke lide det, jeg kunne knapt nok holde hende, så meget kæmpede hun imod, og det gavner jo desværre ikke hendes fremtidige forhold til dyrlægen :cry:

 

Hmm, ja det ved jeg ikke rigtigt.

Mine eneste kvalificerede bud ville nok lyde. Det kan evt. være at Luna har kunne mærke der har været lidt urolighed hos dig, når du holdte hende imens hun blev lagt i bedøvelse? lidt "stram" stemining hos dyrelægen.

 

Eller imens virkningen har indtruffet, var hun blevet urolig for den manglende kontrol over hende selv. Ikke være i stand til at forsvare hende selv, eller dig?

 

- Det er nok de bud jeg har, den er svær synes jeg. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, ja det ved jeg ikke rigtigt.

Mine eneste kvalificerede bud ville nok lyde. Det kan evt. være at Luna har kunne mærke der har været lidt urolighed hos dig, når du holdte hende imens hun blev lagt i bedøvelse? lidt "stram" stemining hos dyrelægen.

 

Eller imens virkningen har indtruffet, var hun blevet urolig for den manglende kontrol over hende selv. Ikke være i stand til at forsvare hende selv, eller dig?

 

- Det er nok de bud jeg har, den er svær synes jeg. :hmm:

 

Da hun panikkede, der var hun ikke engang kommet op på bordet endnu, hun hørte bare at dyrlægen pillede plastikken af engangssprøjten...

 

Men selvfølgelig kan hendes sidste indsprøjtning have gjort ondt, og det var det hun huskede da hun hørte lyden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor er hun så pludselig bange for dyrlægen, der skete ikke noget der ikke er sket før?

 

Og tro mig hun kunne bestemt ikke lide det, jeg kunne knapt nok holde hende, så meget kæmpede hun imod, og det gavner jo desværre ikke hendes fremtidige forhold til dyrlægen :cry:

 

Forrige gang hos dyrlægen, hvad skete der?

 

Når du går fra kontoret, måske ringer telefonen? Nogen afleverer papirer? nabokontoret larmer? umiddelbart burde bur + kontor være helt ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forrige gang hos dyrlægen, hvad skete der?

 

Når du går fra kontoret, måske ringer telefonen? Nogen afleverer papirer? nabokontoret larmer? umiddelbart burde bur + kontor være helt ok.

 

Forrige gang var juleaften, og her skete der intet da hun fik sprøjten. til gengæld har jeg dyrlægen lidt mistænkt for at have været lidt voldsom ved hende :cry: Luna ville ikke vågne af opvågningsprøjten, og jeg blev sendt ud og betale imens hun vågnede, pludselig hørte jeg hende hyle efter mig, og herefter kom dyrlægen ud med hende, og dette på trods af at Luna stadig ikke kunne stå på sine ben, og faldt om ude i venteværelset :cry:

 

Så det kan sagtens være at denne travle dyrlæge der egentlig havde fri kl. 11, og nu var kl. 17, måske i sin vrede over at skulle blive der længe juleaften, var for voldsom i sit forsøg på at få Luna til at vågne...

 

Og på kontoret, ja her er jo mange lyde, så det kan godt være at det er dem der gør forskellen på om hun reagerer eller ej. Men disse lyde har jo været der før, uden at det har gjort hende noget. men hun var jo så som sagt bedøvet i går, og kan derfor godt være lidt mere følsom i dag.

 

 

 

 

Æv, nu sidder jeg her og bliver voldsom sur på mig selv over at jeg efterlod hende inde hos dyrlægen juleaften, da jeg er ret sikker på at det er denne utålmodige dyrlæge der har ødelagt dyrlægebesøgende for Luna :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men selvfølgelig kan hendes sidste indsprøjtning have gjort ondt, og det var det hun huskede da hun hørte lyden.

 

Det kan det meget nemt have været, desværre.

 

Max, da han blev vac. kælede dyrelægen med ham, gav ham et par godbider, og lagde nogle på bordet, og så fik han stikket.

Efterfølgende ude foran, da der var nogle der vil hilse på ham gemte han sig bag mig, og gøede (bjæffede ;-)) han af dem.

I den tro de ville stikke ham.

 

Men hvordan man så kurere dyrelægeangsten, det ved jeg ikke :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv, nu sidder jeg her og bliver voldsom sur på mig selv over at jeg efterlod hende inde hos dyrlægen juleaften, da jeg er ret sikker på at det er denne utålmodige dyrlæge der har ødelagt dyrlægebesøgende for Luna :evil:

 

Tror jeg også - men nu er der da en årsag!

 

Efter Petrine fik barberet en babs af hos KVL, har jeg også besluttet, at det er fuldstændigt slut med indlæggelser for hendes vedkommende :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, juleaften var vi på kbh. dyrehospital (der hvor hun også var indlagt), og der var hun udviser angst, det er hos vores normale dyrlæge.

 

Det er lugten, vi besøgte dyrlæge et nyt sted, før hun fik dyrlæge-stanken ind var Petrine glad og lykkelig, straks der lugtede læge gik Petrine i panik (selvom hun aldrig havde været behandlet i lokalerne og vi kun var i butik-delen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. For hvis det var det samme sted, og samme dyrelæge var det jo oplagt at Luna forbandt ansigtet med en dårlig oplevelse, og derfra hendes reaktion.

 

Men hvis det var helt forskellige steder, og forskellige ansigter. Tror du så hun forbinder det med noget dårligt alligevel? :vedikke:

 

Ja, jeg må ærlig indrømme at jeg tvivler hunde vil gøre dette?

Men på den anden side, kan jeg heller ikke komme med et svar på hvad der så skulle være årsag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...