Hop til indhold

Hvalpen spiser alle vores møbler... HJÆÆLLP


Gæst Tinke
 Share

Recommended Posts

Ja jeg er altså helt ny på dette hundeområde, derfor har jeg så mange spørgsmål.... :oops:

 

Min dejlige Tinke på 14 uger har aldrig haft problemer med at være alene. Vi lavede alene-hjemme-træning med hende fra dag 3 i vores hjem, og det har virket over al forventning.

 

Tinke er alene hjemme max 6 timer om dagen (4 gange om ugen). Det virker mest af alt som om hun bruger det meste af tiden i sofaen (hvor hun ikke må være når vi er hjemme, men selvfølgelig nyder at være der, når vi ikke er her til at løfte hende ned :blink:).

De sidste par gange hun har været alene, er der dog sket en forandring, hun har tygget i 3 stole og vindueskarmen er nærmest ikke eksisternede længere... ØV! :???:

 

Jeg regner med det er hendes hvalpegen der skinner igennem?

Jeg ved godt at der er ting der går til når man har hund, og det er også okay, ville måske bare ønske at hun kastede sine tænder over én ting, og ikke hele vores møblement... :stupid:

 

Hvad er jeres erfaring? Går det over med tiden? Eller skal jeg på en eller anden måde gøre noget for at stoppe det?

 

Det skal lige siges at jeg aldrig kunne finde på at skælde hende ud, når jeg kommer hjem. Men ser jeg at hun bider i tingene, så får hun et nej, og et stykke legetøj i munden istedet for. :lol:

 

Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Ja jeg er altså helt ny på dette hundeområde, derfor har jeg så mange spørgsmål.... :oops:

 

Min dejlige Tinke på 14 uger har aldrig haft problemer med at være alene. Vi lavede alene-hjemme-træning med hende fra dag 3 i vores hjem, og det har virket over al forventning.

 

Hvilken race er hun?

 

 

Tinke er alene hjemme max 6 timer om dagen (4 gange om ugen). Det virker mest af alt som om hun bruger det meste af tiden i sofaen (hvor hun ikke må være når vi er hjemme, men selvfølgelig nyder at være der, når vi ikke er her til at løfte hende ned :blink:).

De sidste par gange hun har været alene, er der dog sket en forandring, hun har tygget i 3 stole og vindueskarmen er nærmest ikke eksisternede længere... ØV! :???:

 

Går du fra hende de dage hun ikke behøver skulle være alene?

 

Jeg regner med det er hendes hvalpegen der skinner igennem?

Jeg ved godt at der er ting der går til når man har hund, og det er også okay, ville måske bare ønske at hun kastede sine tænder over én ting, og ikke hele vores møblement... :stupid:

 

Hvad er jeres erfaring? Går det over med tiden? Eller skal jeg på en eller anden måde gøre noget for at stoppe det?

 

Det er sjældent sådan noget går i sig selv. For hvalpen danner vanen for denne beskæftigelse undervejs, så der bør skrides ind.

 

Hvad har hun at bruge sin energi på når du er hjemme? Ture, antal og varighed, leg, næsearbejde, problemløsning, træning mm?

 

Det skal lige siges at jeg aldrig kunne finde på at skælde hende ud, når jeg kommer hjem. Men ser jeg at hun bider i tingene, så får hun et nej, og et stykke legetøj i munden istedet for. :lol:

 

Godt, svar lige på mine spørgsmål kan vi komme videre :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken race er hun?

 

 

Hun er en blanding imellem en Golden Retriver og en Border Collie.

 

 

Går du fra hende de dage hun ikke behøver skulle være alene?

 

Ofte nej, enten er hun med, eller også er det kun korte ærinder jeg tager på (max 1 time).

 

Det er sjældent sådan noget går i sig selv. For hvalpen danner vanen for denne beskæftigelse undervejs, så der bør skrides ind.

 

Hvad har hun at bruge sin energi på når du er hjemme? Ture, antal og varighed, leg, næsearbejde, problemløsning, træning mm?

 

Jeg går med hende ca. tre gange om dagen ½-1 time per gang. Halvdelen af turen er oftets et godt sted hvor hun kan løbe uden snor, og det kan blive en tur i hendes tempo og på hendes præmisser.

Vi leger med hende 2-3 gange om dagen i ca. 10-15 min. pr. gang. Jeg træner lydighed med hende 2-3 gange om dagen også 10-15 min. pr. gang.

Der er ikke noget fast i det, jeg gør det vi har lyst, når vi har lyst til det.

Jeg ser meget på hvordan Tinke virker, er hun træt får hun lov at sove, er hun fuld af energi finder vi på noget.

Jeg kan godt finde på at sprede hendes mad ud i haven, hvor hun så selv skal finde den.

Jeg går også til hvalpetræning med hende 1 gang om ugen.

Og ca. en gang om ugen mødes vi på den ene eller den anden måde med en hvalp som hun kan lege med. :-D

 

Når hun er alene hjemme har hun 4-5 stykker legetøj + et kødben, som hun kun har når hun er alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hun er en blanding imellem en Golden Retriver og en Border Collie.

 

Okay

 

Ofte nej, enten er hun med, eller også er det kun korte ærinder jeg tager på (max 1 time).

 

Det er vigtigt at hun trænes i dette dagligt, især når der er problemer med det. Pauser kan bevirke at en hund har "glemt" hvordan den plejer at opføre sig når den forlades.

 

Jeg går med hende ca. tre gange om dagen ½-1 time per gang. Halvdelen af turen er oftets et godt sted hvor hun kan løbe uden snor, og det kan blive en tur i hendes tempo og på hendes præmisser.

 

Hvis turene er aktive (løbe løs, lege med andre hunde) er det i overkanten til hendes alder.

 

Hvis turene er ½ tulle rundt og ½ opleve (iagttage, snuse roligt rundt) kan det være OK

 

Vi leger med hende 2-3 gange om dagen i ca. 10-15 min. pr. gang.

 

Hvilke lege?

 

Hvis det er noget med fart og tempo, ruske og trække er det lang tid

 

Jeg træner lydighed med hende 2-3 gange om dagen også 10-15 min. pr. gang.

 

Hvis det er koncentreret er det lang tid af gangen

 

Der er ikke noget fast i det, jeg gør det vi har lyst, når vi har lyst til det.

Jeg ser meget på hvordan Tinke virker, er hun træt får hun lov at sove, er hun fuld af energi finder vi på noget.

 

Jeg vil anbefale dig at skabe en meget fast rytme først, så Tinke har noget forudsigelighed i sin hverdag.

Når det fungerer kan du med fordel gøre hverdagen mere uforudsigelig.

 

Jeg kan godt finde på at sprede hendes mad ud i haven, hvor hun så selv skal finde den.

 

Det vil jeg anbefale dig at gøre dagligt da det er god "mental jogging" som giver en basis tilfredshed og træthed

 

Jeg går også til hvalpetræning med hende 1 gang om ugen.

 

Og ca. en gang om ugen mødes vi på den ene eller den anden måde med en hvalp som hun kan lege med. :-D

 

Okay, der kom det med legen så ind

 

Når hun er alene hjemme har hun 4-5 stykker legetøj + et kødben, som hun kun har når hun er alene.

 

Hunde har bedst af at lære at sove når de er alene og der kan legetøj og tyggeting være en hindring.

Er kødbenet en rigtig okse/kalveknogle?

 

Når Tinke er 14 uger nu er hun inde i en fase hvor kønshormonerne pisker rundt i kroppen på hende. Hjernen ter sig også anderledes end normalt og dette alene kan give problemer, hvor der ikke var nogen tidligere.

 

Jeg vil foreslå at du starter forfra og genoptræner afskeden og sørger for at hu er grundigt træt og tilfreds af oplevelser og fysisk aktivitet, inden hun forlades.

De sidste 30 - 45 minutter før hun forlades skal hun være i ro og ikke ud at tisse lige inden du går.

Fodersøg er rigtig godt at afslutte med efter morgenturen.

 

Er hun begyndt at skifte tænder?

 

Du kan læse noget om problemet på min hjemmeside www.hundeliv.dk under artikler

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sorte hævner har også besluttet at ombygge hele vores gang. Hoveddør, paneler, vægge... INTET står intakt mere.

 

Vi fik det råd, at smøre nellikeolie på. Det er nu gjort og vi har ikke haft problemer siden. Det lugter lidt af tandlæge, men det er til at leve med:D

 

Det kan være seperationsangst der driver hunden til at bide i alt. Så kan man smide lige så mange tyggeben og hvad har vi ikke efter den. Som der er skrevet, er en af mulighederne igen at træne afsked.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sorte hævner har også besluttet at ombygge hele vores gang. Hoveddør, paneler, vægge... INTET står intakt mere.

 

Vi fik det råd, at smøre nellikeolie på. Det er nu gjort og vi har ikke haft problemer siden. Det lugter lidt af tandlæge, men det er til at leve med:D

 

Det kan være seperationsangst der driver hunden til at bide i alt. Så kan man smide lige så mange tyggeben og hvad har vi ikke efter den. Som der er skrevet, er en af mulighederne igen at træne afsked.

 

 

Det lyder som en god idé, hvor køber man nellikeolien?

 

Det skal lige siges at hun faktisk også gnaver i møblerne om natten, jeg tror det er kedsomhed der gør det...

(Hun sover i sin kurv ved siden af min seng, men er vågen det halve af natten GAAAABBBB)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og tillykke med hvalpen:genert:

Vi havde det samme problem med vores den sorte på nu 10 år han ødelagde alt ja ALT vi trænede og trænede men han var så bange for og være alene hjemme vi gjorde det han blev lukket i et rum vinduet blev sat på klem og vi kørte ud af indkørslen og listede hen til vinduet og lyttede da jeg hørte han var godt i gang flåede jeg vinduet op og skreg fyyyyyy han blev så bange han ikke har gjort det siden nu har han så følge af en cairnterrie og en lille ny babymops men kan godt være alene det har han så lært de andre held og lykke med det

hilsen lisbeth:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og tillykke med hvalpen:genert:

Vi havde det samme problem med vores den sorte på nu 10 år han ødelagde alt ja ALT vi trænede og trænede men han var så bange for og være alene hjemme vi gjorde det han blev lukket i et rum vinduet blev sat på klem og vi kørte ud af indkørslen og listede hen til vinduet og lyttede da jeg hørte han var godt i gang flåede jeg vinduet op og skreg fyyyyyy han blev så bange han ikke har gjort det siden nu har han så følge af en cairnterrie og en lille ny babymops men kan godt være alene det har han så lært de andre held og lykke med det

hilsen lisbeth:-D

 

 

Hehe det var nok ikke direkte en ret pædagogisk måde at ordne det problem på. Havde du spurt om hjælp her inde, ville du nok uden tvivl få det råd, at starte forfra med alene-hjemme træning ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og tillykke med hvalpen:genert:

Vi havde det samme problem med vores den sorte på nu 10 år han ødelagde alt ja ALT vi trænede og trænede men han var så bange for og være alene hjemme vi gjorde det han blev lukket i et rum vinduet blev sat på klem og vi kørte ud af indkørslen og listede hen til vinduet og lyttede da jeg hørte han var godt i gang flåede jeg vinduet op og skreg fyyyyyy han blev så bange han ikke har gjort det siden nu har han så følge af en cairnterrie og en lille ny babymops men kan godt være alene det har han så lært de andre held og lykke med det

hilsen lisbeth:-D

 

Så du skældte din hund ud fordi at den var vildt bange for at være alene hjemme :confused:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

troede det var et hundeforum har 3 dejlige velfungerende hunde man opdragede anderledes for 10 år siden men så længe har du nok ikke haft hund

tepsil:lun:

 

Ja, man opdrog ganske rigtigt sine hunde noget anderledes for ti år siden. Heldigvis er det dog ikke alle der hænger fast i det, men i stedet får meget mere ud af deres samvær med dyrene.

 

Og for straks at affeje tanken om, at man er ny hundeejer, kan jeg afsløre, at jeg har haft hund siden 1982. Så har set ganske mange forskellige metoder at træne hund efter, og er ganske sikker på hvilken jeg ønsker at gøre brug af.

 

(og som sidenote finder jeg det på visse punkter morsomt, at mange kan få det til at lyde som noget opreklameret nymodens new wave moon hugging hygge at samarbejde med sin hund og indlære efter positive metoder, når nu eksempelvis vores hjemlige politihunde (der opnår stor respekt ude i verden) trænes efter samme principper).

Link til indlæg
Del på andre sites

opdrager også mine med kærlighed har for mange år siden hørt om grusomme metoder :hmm: men at ( råbe) af en hund er jo ikke ligefrem dyrplageri har de dejligste og kærligste hunde:hjerte: og bruger al min erfaring med hunde til og opdrage dem:vuf:

hilsen tepsil

Link til indlæg
Del på andre sites

opdrager også mine med kærlighed har for mange år siden hørt om grusomme metoder :hmm: men at ( råbe) af en hund er jo ikke ligefrem dyrplageri har de dejligste og kærligste hunde:hjerte: og bruger al min erfaring med hunde til og opdrage dem:vuf:

hilsen tepsil

Kommer vel an på hunden, om råben er dyrplageri, min hund er ihvertfald for blød af sind til det, havde han fået den tur med råben ind af vinduet tror jeg han ville ryste endnu, og han er 6 år, og hæver man stemmen ret meget kryber han, og det synes jeg nu at jeg ser ret mange hunde gøre :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

ingen af mine hunde er underdanige ingen haler mellem benene men at råbe af en hund kan altså blive nødvendigt hvad hvis den løber ud foran en bil eller noget der er værre:engel:

 

Ja se DER er jeg enig med dig! :5up:

 

Og kan godt se at det er længe siden at man brugte de metoder, og at du helt sikkert er klogere på dyret idag og bruger en masse bløde metoder. Men er det særlig klogt at råde en anden ny hundeejer til at begå samme "fejl" som dig? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sally er heller ikke helt begejsteret for at være alene hjemme.

Den ene dag havde hun tisset i vores seng - lidt ulækkert da man først opdagede det da man havde lagt sig, så op igen og skifte lagen.

Vi har næsten lige fået hende og havde fået afvide hun ikke var glad for at være alene, men jeg syns hun klare det super, hun har nemlig intet lavet siden hun tissede i sengen - og hun fik ikke skæld ud da det var for sent, hun ville ikke engang vide hvad hun fik skæld ud over :)

Vi startede med at gå fra hende en time og se hvordan hun reagerede på det, og da vi kom hjem snork boblede hun bare i sofaen.

Problemet med Sally kan nemlig være at hun er bange for vi ikke kommer igen da en tidligere ejer har lukket hende inde på et badeværelse uden mad eller vand, så det er der selvf. sørget for at der er fri adgang til.

Nu kan vi sagtens være væk fra hende et par timer, hvor hun bare snuer den lige så fint henne på sofaen.

Nogle gange kaster vi også et par godbider på gulvet, men ikke særlig mange er spist når vi kommer, så det er stille og roligt ved at holde op igen - hun er glad bare man kæler med hende godt og grundigt når man kommer hjem og fortæller hvor god hun er :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sally er heller ikke helt begejsteret for at være alene hjemme.

Den ene dag havde hun tisset i vores seng - lidt ulækkert da man først opdagede det da man havde lagt sig, så op igen og skifte lagen.

Vi har næsten lige fået hende og havde fået afvide hun ikke var glad for at være alene, men jeg syns hun klare det super, hun har nemlig intet lavet siden hun tissede i sengen - og hun fik ikke skæld ud da det var for sent, hun ville ikke engang vide hvad hun fik skæld ud over :)

Vi startede med at gå fra hende en time og se hvordan hun reagerede på det, og da vi kom hjem snork boblede hun bare i sofaen.

Problemet med Sally kan nemlig være at hun er bange for vi ikke kommer igen da en tidligere ejer har lukket hende inde på et badeværelse uden mad eller vand, så det er der selvf. sørget for at der er fri adgang til.

Nu kan vi sagtens være væk fra hende et par timer, hvor hun bare snuer den lige så fint henne på sofaen.

Nogle gange kaster vi også et par godbider på gulvet, men ikke særlig mange er spist når vi kommer, så det er stille og roligt ved at holde op igen - hun er glad bare man kæler med hende godt og grundigt når man kommer hjem og fortæller hvor god hun er :)

 

Det så ikke altid et godt tegn:genert:

 

Men super at Sally klarer det så fint så hurtigt - trods dårlige oplevelser hos tidligere ejer:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det ikke et godt tegn? :hmm::roll:

 

Når vi går tur, vil hun hellere kæles for en at spise en god bid, jeg tror hun har længtes efter den manglede opmærksomhed, og nu nyder hun at få den..

 

Men, når vi er hjemme vil hun gerne gå og søge efter godbider? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ingen af mine hunde er underdanige ingen haler mellem benene men at råbe af en hund kan altså blive nødvendigt hvad hvis den løber ud foran en bil eller noget der er værre:engel:

 

Sagen er jo bare her, at det er ikke det der er tale om. Det er en udbredt misforståelse, at hvis nogen siger positiv indlæring, høres det som "ingen grænser". Og det er absolut ikke tilfældet. Mine hunde kan sagtens få skæld ud og blive råbt "til ro" netop hvis der skulle være en situation, der kan udvikle sig skidt.

 

I denne tråd er der tale om en indlæringssituation; hunden skal lære at være alene hjemme. Og her mener jeg absolut ikke det er givtigt at råbe af hunden, eller forstærke dens angst i situationen. Som en nævnte herinde; ville du komme dig over en fobi, hvis du bliver udsat for den og samtidig bliver råbt af?

 

Jeg tror personligt, at der er meget stor grund til, at vi som hundeejere lærer vores hunde at være alene. En ganske betydelig del af de aflivninger vi ser hvert år, skyldes alenehjemmeproblemer. Som kan løses - hvis man går rigtigt til opgaven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sagen er jo bare her, at det er ikke det der er tale om. Det er en udbredt misforståelse, at hvis nogen siger positiv indlæring, høres det som "ingen grænser". Og det er absolut ikke tilfældet. Mine hunde kan sagtens få skæld ud og blive råbt "til ro" netop hvis der skulle være en situation, der kan udvikle sig skidt.

 

I denne tråd er der tale om en indlæringssituation; hunden skal lære at være alene hjemme. Og her mener jeg absolut ikke det er givtigt at råbe af hunden, eller forstærke dens angst i situationen. Som en nævnte herinde; ville du komme dig over en fobi, hvis du bliver udsat for den og samtidig bliver råbt af?

 

Jeg tror personligt, at der er meget stor grund til, at vi som hundeejere lærer vores hunde at være alene. En ganske betydelig del af de aflivninger vi ser hvert år, skyldes alenehjemmeproblemer. Som kan løses - hvis man går rigtigt til opgaven.

Hvad hun siger, det var det jeg tænkte jo :mrgreen:

 

troede det var et hundeforum har 3 dejlige velfungerende hunde man opdragede anderledes for 10 år siden men så længe har du nok ikke haft hund

tepsil:lun:

mit indlæg var sådan lidt ironisk for sjov... tag ikke så tungt på det.

 

Uanset hvor længe jeg har haft hund, kan jeg stadigvæk ikke se hvordan at råbe en i hovedet skulle hjælpe personen imens man står i en angst fremkaldende situation.. kan godt være det virker for BS og Bubber....men ikke på en hund imo, det er i hvert fald ikke specielt holdbart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...