Hop til indhold

Hverdagsting hos en Sheltie...


Gæst Krusty
 Share

Recommended Posts

Gæst Krusty

Hej!

 

Jeg er en pige på 14, og helt ny her på forummet :D

Jeg er næsten helt nyforelsket i racen Shetland Sheepdog, og jeg synes simpelthen det er den skønneste hund overhoved :lol:

 

Da jeg aldrig har været hundeejer før, og sådan set aldrig været interesseret i det, skal det gennemtænkes MEGET grundigt før jeg skaffer mig sådan en størrelse.

 

Det bliver aller aller tidligst om et år, og som altid skal der jo lidt overtalelse til at få forældrene overtalt :wink:

 

Jeg har lige nogle spørgsmål vedrørende hverdags-ting hos Sheltien:

 

*Vi bor 4 mennesker i en lejlighed på 4. sal. Bestemt ikke ideelt for en hund. Men jeg er selvfølgelig indstillet på gåture og motion hver dag Men noget der kan bekymre mig lidt er deres gøen? Hvordan kan det fungere i en lejlighed? Er det muligt at fjerne en del af deres gøen ved opdragelse? (selvfølgelig ikke det hele - det ville være synd og skam)

 

*Hvordan har Sheltien det med at cykle? Altså Naturligvis ikke Sheltien selv... Men at løbe ved siden af, når jeg cykler? Vi bor tæt på en park, men der er et lille stykke vej over til den nærmeste skov. Så det ville være ideelt at cykle derover og hjem igen når vi skulle derover og lege. Er det ellers muligt at transportere sin Sheltie i sin cykelkurv?

 

*Som jeg har læst mig til, fælder Sheltien 2 gange om året. Vår og efterår. Hvordan med resten af året? Hvis man børster den ca 1 gang om ugen, grundigt - hvor meget ekstra rengøring kræver det at holde huset nogenlunde Sheltie-hårfrit?

 

*Hvordan har en Sheltie det med at køre i bil? Vi har et sommerhus i Sverige med ca. 2½ times kørsel dertil og hjem igen. Vil det være muligt at tage min Sheltie med derop?

 

*Som jeg har læst mig til er Sheltier reserverede overfor fremmede. Vi har en stor gård med en kæmpe græsplæne der hører til vores boligblok. Men der er ofte mange børn der leger dernede... Hvordan tror du at en Sheltie ville reagere på at lege dernede?

 

*Hvordan har en Sheltie det med at være alene hjemme?

Jeg er skoleelev (9'ende klasse når/hvis det bliver aktuelt). Min far er på arbejde fra 7 til 4-halv 5. Min mor fra halv 9 til ca. 6. Jeg har en bror på 17, som er gymnasie elev og han er ca. væk fra 7 til 4 hver dag. Sheltien ville altså skulle være alene i et tidsrum fra ca 8 til 15 hver dag. Hvordan ville det fungere?

 

*Hvordan reagerer Sheltien på musik og sang? Med gøen? Og kan man evt. vænne den til musikken og sangen?

 

 

Det var vidst de fleste spørgsmål jeg har brændt inde med... Håber ikke at det var for meget på een gang Og håber selvfølgelig at I har tid og lyst til at svare på nogle af dem :D

 

Hilsen

 

Krusty

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst achoj

Hej.

 

Jeg er vokset op med sheltier og det er skønne hunde.

 

Shetier gør meget fordi at de er avlet til det, de skal vogte og alarmere, og det gør de. Jeg tror godt at du kan vænne den af med noget af det, men absolut ikke det hele.

 

Det er selvfølgelig muligt både at cykle med den løbende ved siden af og hvor den er i en kurv. Nu ved jeg ikke helt præcist hvornår en hund må begynde at blive cyklet med, men det med kurven kan du sagtens lære den.

Hvad angår bilen så er det med sheltier som med alle andre hunde, nogle kan lide det andre kan ikke, men kan vænnes til det.

Sheltier er typisk en en-mands eller en-families hund så den vil nok prøve at beskytte dig hvis i leger hvor der er børn mv. Det gjorde vores ihverttilfælde.

 

Vores har altid været alene hjemme når vi var i skole og mine forældre var på arbejde, det har der ikke været nogle problemer med, man kan jo evt. lukke den ud i en gang eller sådan noget, hvor den har kurv, vand og legetøj mv.

 

Håber at det besvarede nogle af dine spørgsmål.

 

venligst Jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Vibeke Stövring

Der var lige et spørgsmål, som faldt mig i øjnene,nemlig det om sheltie og bilkørsel. Vi har to sheltiehunde, hanhunde på 5 og 1 år, og bilkørsel har ikke været problematiskt på nogen måde. Vi bor i centrale Skåne, men hentede vor yngste hund i Jylland, og vi har også været på feriebesøg i det nordlige Jylland aldeles problemfrit! MEN - når det gælder det praktiske omkring indførselstilladelse til Sverige, er der meget at tænke på!

Du har ret: det er en skøn race!

Vibeke i Skåne

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst KageKaDeN

Hoho :) nu bliver jeg glad :)

Det er ret komisk men jeg står med næsten de samme spørgsmål og er i nogenlunde samme alder og har ca. den samme ventetid :)

altså ventetid til at få vovse :)

 

Kh miig <3

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Ja jeg fik jo så min Shelite:)

 

En dejlig zobel dreng der lige er fyldt 2 år, og det var den bedste beslutning i mit liv:)

Jeg har ikke haft nogen problemer med ham overhoved (7,9,13) og han er bare skøn:)

 

Han elsker at være i vores hus i Sverige, og leger glad med børnene i gården.

 

Lige for at svare mig selv:lol:

 

Knus Krusty

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vibeke Stövring

Tillykke med din sheltie! Fortæl gerne lidt mere om ham - f.eks. hvor han kommer fra, hvad han hedder, om han reagerer negativt på de hyppige ormekure, når man skal til Sverige o. lign. Jeg er jo vældigt glad for, at man nu kan få hunde med på rejser:-), men ormekur hver fjerde uge - kan det være sundt for de små maver? Men det er jo nødvendigt, så man må håbe det bedste!:!:

Sheltiehilsener fra mig og mine! Vibeke i Skåne

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Vibeke

 

Min 2 år gamle sheltiehan kommer fra Kennel Enghavens i Jyderup hvor han er døbt Enghavens Lucky Destiny Elliott - til hverdag nøjes vi dog med Elliott:-P

 

Han fik sin rabies vaccination så snart han var gammel nok, så vi hurtigst muligt kunne få ham med til Sverige. Ormekurerne han får i forbindelse med Sverigesturerne har han ikke haft problemer med, som han har haft med "almindelige" ormekurer (han fik diarre). Men det gør han ikke ved dem til Sverige.

Det er en rigtig rigtig dårlig regl der er indført omkrig ormekurerne hver 4. uge for at komme til Sverige. Min dyrlæge har personligt fortalt mig at den hyppige ormekur kan gøre hunden immun overfor kuren - så den dag han måske står med ormene vil den ikke virke overhoved:( Jeg tror de fleste dyrlæger er ret large når det gælder attesterne og hvor længe de holder netop fordi det IKKE er sundt!:engel:

 

Mht. bilturen var han meget køresyg i starten - og brækkede sig som regl i skødet på mig. Vi prøvede at tage maden fra ham lidt tid inden vi skulle afsted. Til sidst gav dyrlægen os en køresygepille vi skulle prøve, men om han gad spise den? NEJ! Og siden er han faktisk vokset fra det:) Så det er jo fantastisk.

 

Hilsen Krusty og Elliott

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vibeke Stövring

Det var hyggeligt at så hurtigt høre lidt nærmere om din Elliot, og dejligt at tænke på endnu en lille hund, som har fået et godt liv! Så dukker der jo endnu et spørgsmål op : hvor i Sverige holder I til, når I krydser Øresund? Jeg antager naturligtvis, at det drejer sig om Småland!

Selv befinder vi os i hjertet af Skåne, men har sommerboet i så godt som alle hjørner af Småland.

Nu ønsker jeg jer en dejlig sensommer/efterår . . . nu kommer jo en fin tid til hundepromenader, leg og træning.

MVH

Vibeke i Skåne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vibeke Stövring

Jo,jo, det siger mig noget! Vi bor syd for Kristianstad i Hörby kommune, men nærmere Höör, og I passerer sikkert Hörby på jeres vej mod Blekinge på vej 22, ellers er det 23 forbi Höör. Lige midt imellem, bor vi! Og jeg har en kusine med stuga i hjørnet mellem Skåne, Småland og Blekinge, ikke så langt fra Kristianstad!

Det er jo dejligt for den lille hund at komme herover i frie omgivelser! Vi kører jo den anden vej til DK og var i maj f.eks på besøg i den yngste hundens kennel, som ligger ved Limfjorden. Ellers holder vi til i Rørvig, Bramsnæsvig og København.

MVH

Vibeke i Skåne

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...