Hop til indhold

Bivirkninger ved binyrebarkomon?

Lonny
 Share

Recommended Posts

Det er ikke for at være påståelig, men det står altså også her. :blink:

Centrum Dyreklinik København V/ Dyrlæge Hede

''...Prøverne var positive og Fiona blev straks sat i behandling med et ormemiddel. Hun skulle have medicinen hver dag i 3 uger. Samtidigt fik hun antibiotika samt binyrebarkhormon for at dæmpe en evt. reaktion på de døde orm. ''

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke for at være påståelig, men det står altså også her. :blink:

Centrum Dyreklinik København V/ Dyrlæge Hede

''...Prøverne var positive og Fiona blev straks sat i behandling med et ormemiddel. Hun skulle have medicinen hver dag i 3 uger. Samtidigt fik hun antibiotika samt binyrebarkhormon for at dæmpe en evt. reaktion på de døde orm. ''

jeg påstår heller ikke at du er påståelig.. :slem: men som du sitere så dæmper homonet reaktionen, netop ved at nedsætte hundens immumsystem :blink:

Jeg fik dette, håber det giver lidt mere mening end min måde at rode det hele sammen på :stupid:

"

Binyrebarkhormon kaldes også steroid, glucocorticoid eller prednisolon, det er et homon som alle producerer i binyrerne. Homonet er vigtigt for immunforsvaret, knogler, muskler og for omsætning af næringsstoffer. Hormonet er ikke skadeligt for kroppen i normal mængde.

Det prednisolonen gør, er at de nedsætter det almindelige immunsystem, så kroppen ikke angriber sig selv.

Prednisolon bruges både til gigt, allergi, tarmsygdomme ect. Hvor meget kroppen bliver påvirket af det, kommer an på hvor ofte, hvor meget og hvor længe dyret skal have medicinen.

For et menneske vil en dosis på mere end 5mg/dgl. I mere end 3 mdr, fordoble risikoen for knogleskørhed.

Prednisolon nedsætter især de knogledannede cellers funktion, nedsætter optagelse af calcium og D-vitamin fra tarmen. Mængden af kønshormonet som er med til at beskydte knoglerne nedsættes også.

Mest udsat er bl.a.dem med , nedsat nyrefunktion, tarmproblemer (malabsorption), forhøjet niveau af hormon fra binyrerne (Cushing sygdom) og forøget antal af blodceller, typen mastceller."

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg ikke helt, hvad du mener med? Binyrebark dæmper kroppens immunforsvar en smule. Og det er jo godt i denne sammenhæng, så hun ikke får en allergisk reaktion. :confused:

Jeps, det er jo netop formålet med at bruge det så du har helt ret i at det er godt at bruge det i den sammenhæng og ligeledes i Luna´s tilfælde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg påstår heller ikke at du er påståelig.. :slem: men som du sitere så dæmper homonet reaktionen, netop ved at nedsætte hundens immumsystem :blink:

Jeg fik dette, håber det giver lidt mere mening end min måde at rode det hele sammen på :stupid:

"

Binyrebarkhormon kaldes også steroid, glucocorticoid eller prednisolon, det er et homon som alle producerer i binyrerne. Homonet er vigtigt for immunforsvaret, knogler, muskler og for omsætning af næringsstoffer. Hormonet er ikke skadeligt for kroppen i normal mængde.

Det prednisolonen gør, er at de nedsætter det almindelige immunsystem, så kroppen ikke angriber sig selv.

Prednisolon bruges både til gigt, allergi, tarmsygdomme ect. Hvor meget kroppen bliver påvirket af det, kommer an på hvor ofte, hvor meget og hvor længe dyret skal have medicinen.

For et menneske vil en dosis på mere end 5mg/dgl. I mere end 3 mdr, fordoble risikoen for knogleskørhed.

Prednisolon nedsætter især de knogledannede cellers funktion, nedsætter optagelse af calcium og D-vitamin fra tarmen. Mængden af kønshormonet som er med til at beskydte knoglerne nedsættes også.

Mest udsat er bl.a.dem med , nedsat nyrefunktion, tarmproblemer (malabsorption), forhøjet niveau af hormon fra binyrerne (Cushing sygdom) og forøget antal af blodceller, typen mastceller."

:vuf:

Det er jo netop det, der er hele pointen - at dæmpe kroppens eget immunforsvar ved at tilføre prednisolon. (Derved undgår hunden en allergisk reaktion). Prednisolon har så mange virkninger og bivirkninger

Nedenfor er det beskrevet som en bivirkning, men det er lige så meget en hensigtsmæssig virkning, når man taler allergi, gigt, tarmsygdomme etc (tilstande, hvor man gerne vil dæmpe immunforsvaret).

Nedsat modstandskraft mod infektioner. Kroppens immunforsvar undertrykkes under prednisolon behandling, og dermed de sædvanlige tegn på infektion f.eks. feber. Desuden svækkes kroppens forsvar mod infektion, specielt øges risikoen for svampe infektion. Især svampeinfektion i munden er en hyppig bivirkning. Symptomerne på dette er hvide belægninger i munden og ændret smag.

Link til indlæg
Del på andre sites

"

Ovenstående kunne jo så få mig til at tro at det ikke er Hjerte/lungeormen der direkte gør skade på hjertet/lungerne hos hunden, men derimod hundens immunforsvar der overreagerer når den bliver invaderet af et fremmedlegeme (som ormen jo er), og i sit forsøg på at bekæmpe denne invasion, så overreagerer kroppen og kommer dermed til at gøre skade på sig selv.

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv været i en langvarig og voldsom binyrebark behandling som barn. Fik det i 4-5 måneder som knap 3 år gammel pga. en allergisk sygdom (schönlein henochs Purpura). Sygdommen fik min krop til at nedbryde røde blodlegemer samt nyrer og lever, så der var ikke de store valg. Jeg har ikke på noget tidspunkt haft bivirkninger af behandlingen - på trods af at dette var i 1981, hvor man endnu ikke var helt så opmærksom på bivirkningerne af medicinen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ovenstående kunne jo så få mig til at tro at det ikke er Hjerte/lungeormen der direkte gør skade på hjertet/lungerne hos hunden, men derimod hundens immunforsvar der overreagerer når den bliver invaderet af et fremmedlegeme (som ormen jo er), og i sit forsøg på at bekæmpe denne invasion, så overreagerer kroppen og kommer dermed til at gøre skade på sig selv.

Giver det mening?

Det tror jeg ikke. Det er vist ormeinfektionen, der laver arvæv i lungerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan selvfølgelig være.

Min stakkels dyrlæge bliver altså sat i et 3. gradsforhør i morgen, jeg kan altså ikke det her med ikke at ane hvad det går ud på :blink:

Kender det alt for godt. :5up: Har jo lært om binyrebark på sygeplejeskolen, men det er et præparat, der har ufattelig mange virkniger/ bivirkninger. Lidt af et vidundermiddel kan man vel sige. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Fik lige en uddybende forklaring på "dansk" fra min dyrlæge i fredags, fordi jeg blev lidt nysgrrig, og blev nød til at spørge til det :engel:

Men Bamse fik samme behandling, som Luna, med Binyrebarkhormon, penicillin og ormekur.

Binyrebarkhormonen var for at stimulere appetitten, så han fik noget næring, men primært for at undgå et allergisk chock, som kan ses hos hunde der er svært angrebne - Samme forklaring som i andre er kommet med, surprice, surprice :mrgreen:

Penicillinen modsvarede så den mindre nedsætning af immunforsvaret, som binyrebarkhormonen kunne være skyld i, samt at evt. lurende infektioner blev slået ned, for at sikre at det ikke ville forværre tilstanden.

Bla. derfor skulle vi fortsætte med penicillinen noget længere tid, end vi gav binyrebarkhormon og ormekur, så alle infektioner med sikkerhed var væk, når hans eget immunforsvar skulle til at tage over igen.

Og så selvfølgelig ormekuren, som den egentlige behandling.

Han mente ikke, at en så kort behandling med binyrebarkhormon ville gøre nogen skade, selvom man ikke gav kosttilskud.

Derudover, så er risikoen for fejl doseringer meget stor, når man i forvejen skal holde styr på 3 typer piller, der skal gives i forskellige mænger, på forskellige tidspunkter.

Så dyrlægerne skulle holde risikoen for fejl doseringer og konsekvensen deraf, op mod risikoen ved ikke at give kosttilskud.

Når behandlingen kun strakte sig over 3 uger til en måned, var det primære, at få en optimal behandling af ormene, da risikoen for bivirkninger er lille, ved så kort en behandlingstid ifht. de skader ormene kan gøre, hvis de ikke bliver behandlet korrekt.

Men han sagde, at hvis man føler man kan holde styr på alle pillerne, og er utryg ved brugen af binyrebarkhormon, så vil han da anbefale, at man for sin egen skyld giver hunden et tilskud, så man ikke ligger vågen over det!

Eller man kan i perioden efter behandlingen, give et tilskud, men han mente at et godt foder, hos en ellers sund hund, er tilstrækkeligt i langt de fleste tilfælde.

Han vurderede ud fra den enkelte hund, og dens sundhedstilstand, alder og ejerne når han skulle skrue en behandling sammen, så det var ikke helt sort/hvidt.

Selve skaderne på lungerne, opstår pga. ormenes aktivitet der, og ikke fra behandlingen - Dog kan man ikke bedømme skaderne på lungerne, før noget tid efter ormeangrebet, da behandlingen kan være hård ved lungerne, og de restituere en del, når ormene er væk og de får ro til at hele.

Ved ikke om det kunne bruges til noget, men det beroligede i hvertfald mig, at få en nogenlunde ens forklaring fra dyrlægen, ifht. det jeg har læst her, og andre steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund har netop været igennem en behandling med binyrebarkhormoner pga. infektion i sit øre. Den har tidligere været ramt af skæv hovedholdning. Advarsel: Vær meget opmærksom på hvordan jeres hund holdet hovedet - det kan nemlig være en alvorligsag hvis det udvikler sig - det er dog lidt racebestemt.

Jeg må dog sige, at jeg ikke bemærkede noget unormalt under behandlingen (over 1 måned.) - den fik også vanddrivende medicin. Hunden havde tendens til at savle en smule og så virkede den en smule sløj.

Behandlingen hjalp dog ikke en bønne - det endte med at den fik renset sit øre under fuld narkose - det kunne have sparet os en masse bøvl (plagen af hunden med øredråber osv.) og unødvendig medicinering, hvis det var gjort først som til sidst.

Vh. Træner

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan selvfølgelig være.

Min stakkels dyrlæge bliver altså sat i et 3. gradsforhør i morgen, jeg kan altså ikke det her med ikke at ane hvad det går ud på :blink:

Hva sagde dyrlægen egenligt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hva sagde dyrlægen egenligt ?

Vi snakkede lige kort om det i dag, og hun sagde at grunden til hun gav binyrebarkomon til Luna var, at det er med til at nedsætte immunforsvaret.

Hendes begrundelse for at nedsætte immunforsvaret var, at når ormene vandrer ned i lungerne og begynder at gøre skade, så forsøger immunforsvaret at angribe ormene, og når immunforsvaret gør det, så ødelægger det åbenbart samtidig vævet (det bliver fortættet), så derfor ville hun sætte immunforsvaret mere eller mindre på standby, og så lade ormekuren tage sig af ormene, og pencilinen skal så sørge for at der alligevel ikke går infektion i noget, eller Luna får raget en anden sygdom til sig imens hendes immunforsvar er nedsat.

Og en lidt speciel ting, som nok kun er for Luna, det var at binyrebarkomon er med til at nedsætte hævelse, og hun mener at én af grundene til at Luna hoster og tit får noget galt i halsen er, at hendes svælg er hævet, og da racen i sig selv har et meget snævert svælg, så skal der ikke meget hævelse til før at det volder hunden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi snakkede lige kort om det i dag, og hun sagde at grunden til hun gav binyrebarkomon til Luna var, at det er med til at nedsætte immunforsvaret.

Hendes begrundelse for at nedsætte immunforsvaret var, at når ormene vandrer ned i lungerne og begynder at gøre skade, så forsøger immunforsvaret at angribe ormene, og når immunforsvaret gør det, så ødelægger det åbenbart samtidig vævet (det bliver fortættet), så derfor ville hun sætte immunforsvaret mere eller mindre på standby, og så lade ormekuren tage sig af ormene, og pencilinen skal så sørge for at der alligevel ikke går infektion i noget, eller Luna får raget en anden sygdom til sig imens hendes immunforsvar er nedsat.

Og en lidt speciel ting, som nok kun er for Luna, det var at binyrebarkomon er med til at nedsætte hævelse, og hun mener at én af grundene til at Luna hoster og tit får noget galt i halsen er, at hendes svælg er hævet, og da racen i sig selv har et meget snævert svælg, så skal der ikke meget hævelse til før at det volder hunden problemer.

Det er det samme folk har skrevet så. :-D Det med at immunforsvaret kan gøre skade på sig selv henviser til den kraftige immunreaktion/ allergiske reaktion, der kan ske, når så mange orm dør på samme tid.

Godt du fik vished. Og her står der lidt om den allergiske reaktion. ... gaaaaab

Allergiske reaktioner er en del af immunforsvaret.

Der forekommer flere former for allergiske reaktioner. I denne sammenhæng vil jeg kun nævne den mest almindelige, og kun i grove træk.

En allergi er en meget kraftig immunreaktion, der er fremkaldt af et antigen, det vil sige en proteinforbindelse, der er fremmed for organismen. Antigener, der fremkalder allergisk reaktion kaldes allergener.

De specifikke antistoffer, som organismen danner for at uskadeliggøre forskellige allergener, tilhører gammaglobulingruppen IgE.

IgE-antistofferne har dels et område, hvor de kan binde sig til allergenet og dermed inaktivere det og dels et andet område, hvor de kan binde sig til de store mast-celler, der er en del af immunforsvaret. Mastcellerne sidder fordelt i organismens ydre overflader som hud og indre overflader som slimhinder, klar til at reagere og være med til at uskadeliggøre fremmede stoffer, de kommer i kontakt med.

Problemet med denne form for immunforsvar er, at den allergiske reaktion kan udvikle sig så heftigt, at den i sig selv kan skade organismen betydeligt.

Når et indtrængende allergen binder sig til to IgE-antistoffer, der sidder på en mastcelle, mobiliseres mastcellen. Den frigiver forskellige signalstoffer, der skal mobilisere immunforsvaret og starter dermed organismens allergiske reaktion.

Bedst kendt er nok signalstoffet histamin, der ved frigivelse fra mastcellen umiddelbart medfører øget blodgennemstrømning i området (f.eks. rødmen i huden), øget sekretdannelse (f.eks. at næsen løber) og sammentrækning af glat muskulatur (f.eks. at tarmene trækker sig sammen).

Signalstofferne bevirker endvidere, at flere af immunforsvarets forskellige bevægelige celler vandrer til området, hvor de angriber og ødelægger materialet med allergenet. Denne aktivitet kan få et uheldigt omfang, der giver skader i vævet, og det er velkendt, at reaktionen kan være så kraftig, at den er dødelig. Man taler i den sammenhæng ofte om, at den allergiske reaktion er en immunologisk reaktion, der er løbet løbsk, og for naturromantikere kan det være et irriterende forhold at skulle acceptere, at naturen i denne sammenhæng fungerer temmelig upraktisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at jeg ikke var helt på afveje, selvom det kan virke mærkeligt som du selv skrev i et tidliger indlæg.

For mig lyder det til at den behandling er meget velovervejet og at der er rigtig godt styr på det. Håber inderligt at Luna tillige får bedre lunger end forventet for så er det jo som at få en forsinket julegave :-D

Link til indlæg
Del på andre sites