Hop til indhold

Hofter...


Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

Og jo der er selvfølgelig en risiko for at Hd er et større problem for racen fordi der ikke er krav om at tjekke for det, men jeg er ret sikker på at hvis det var tilfældet at hd var ved at blive et problem så ville beagle klubben hurtigt få indført den avlsrestriktion.

 

Det tror jeg virkelig også!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg virkelig også!

Det må jeg indrømme at det gør jeg ikke... Der var jo en sag for mange år tilbage med, eh... husker ikke racen men mener det var corgier!? Hvor man rent tilfældigt fotograferede en enkelt til hd E og det så viste sig at HD var et kæmpe problem i racen, uden at nogen nogensinde havde mistænkt noget.

 

Nogen siger jo at det ikke er usædvanligt i de mindre racer, det bliver abre sjældent opdaget. Jeg har hørt at både Cairn Terriere, DS gårdhunde og Beagler er mistænkte for at have HD i linierne! Dog er der ingen der ved noget med sikkerhed... For de bliver sjældent tjekket og endnu sjældnere registreret i DKK!

 

Men jeg ved det ikke :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må jeg indrømme at det gør jeg ikke... Der var jo en sag for mange år tilbage med, eh... husker ikke racen men mener det var corgier!? Hvor man rent tilfældigt fotograferede en enkelt til hd E og det så viste sig at HD var et kæmpe problem i racen, uden at nogen nogensinde havde mistænkt noget.

 

Nogen siger jo at det ikke er usædvanligt i de mindre racer, det bliver abre sjældent opdaget. Jeg har hørt at både Cairn Terriere, DS gårdhunde og Beagler er mistænkte for at have HD i linierne! Dog er der ingen der ved noget med sikkerhed... For de bliver sjældent tjekket og endnu sjældnere registreret i DKK!

 

Men jeg ved det ikke :vedikke:

 

Hmm ok. Jeg tænker jo bare, at mange på et tidspunkt vil opdage HD, om det så er grundet agillity eller avl. Men selvfølgelig, man skal jo så også videregive informationen til DKK, eller ens race klub. Dét ved jeg selvfølgelig ikke om folk gør. Det ville bare være det første jeg gjorde..

 

Det er svært, jeg tror selvfølgelig godt at andre hunde kan have HD end lige de store racer, men er de hunde så blevet tjekket ved 1-2 års alderen?

Man KAN jo også udvikle HD gennem livet, af ren slid, og egentlig have haft A eller B hofter som ung hund..

 

Jeg er måske for naiv, men jeg tænkte da umiddelbart, at beagle klubben var en seriøs og god klub, ala samojed.dk som da bestemt tager HD alvorligt og opfordrer til tjek.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er måske for naiv, men jeg tænkte da umiddelbart, at beagle klubben var en seriøs og god klub, ala samojed.dk som da bestemt tager HD alvorligt og opfordrer til tjek.

Jeg tror det skam også, men det ændrer bare ikke på at det er svært at opdage noget man ikke tjekker for - uanset seriøsitet :-) Ved de små er det jo langt fra sikkert at man opdager at der er "noget" uden en fotografering. Nu er der 2 hd hunde i min nærmeste omgangskreds, og hverken jeg selv eller ejeren havde nogensinde troet at der var noget på nogen af dem.

 

Nå men, jeg aner det som sagt ikke, og vil bare slutte af med at sende et par :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv :ae:

 

Som dyrlægen siger behøver det altså ikke få nogen form for graverende konsekvens for Svea! Forbliver hun holdt strammet op, kan hun sagtens leve et ganske fortrinligt og aktivt hundeliv :5up:

 

Jeg har nævnt King før, min søster og svogers schæfer, han har D hofter :???: Men er ikke blevet skånet, han har trænet i PH i rigtig mange år, er i kriminalklassen (næst bedste), har leget og tumlet med ungerne, løbet efter pinde til den store guld medalje - og INTET har været at mærke på ham :klap: Først nu 10 år gammel er han ved at blive lidt stiv :ae: men hvad han er også en ældre herre efter schæfer standard :slem:

 

Men jeg synes, det er SUPER, at du ikke vil avle på hende trods det, at du sagtens kan og må :5up: der er jo trods alt ingen grund til at give det videre til næste generation :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det skam også, men det ændrer bare ikke på at det er svært at opdage noget man ikke tjekker for - uanset seriøsitet :-) Ved de små er det jo langt fra sikkert at man opdager at der er "noget" uden en fotografering. Nu er der 2 hd hunde i min nærmeste omgangskreds, og hverken jeg selv eller ejeren havde nogensinde troet at der var noget på nogen af dem.

 

Nå men, jeg aner det som sagt ikke, og vil bare slutte af med at sende et par :ae:

 

Det er også bare en svær situation - skal man få tjekket hund, med risiko for at den har dårlige hofter som måske ingen skade gør, som sådan? Eller skal man bare kigge på kræet og hvis det ser godt ud, så avle når der ingen restriktioner er...

 

Aj dånnå.. Det må bare være så mega træls, at når man faktisk gør et ekstra godt arbejde for at få gode hvalpe så bider det en i røven big time!

 

Jeg håber i hvert fald nummer tre går bedre, og hvis ikke ville jeg nok overveje at lave en BlackGSD og skifte race - begrænset hvor mange nederlag man skal stå model til :-(

Kan man få en hund lavet af beton, tak?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Æv æv æv ... føler med jer :cry:

 

Så ærgeligt at vi ikke for set en masse dejlige hvalpe efter den skønneste lille beagle tøs - men endnu mere ærgeligt for dig og hende, at hun ikke kommer til at leve det aktive hundeliv du drømte om :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg synes, det er SUPER, at du ikke vil avle på hende trods det, at du sagtens kan og må :5up: der er jo trods alt ingen grund til at give det videre til næste generation :???:

 

Hos racer hvor der ikke er restriktioner er det der til dels alligevel. For mange racer, eksempelvis beagle, er det sådan, at der ikke er krav til at fotografere hofter. Skulle man alligevel få det gjort og hunden har D eller E, vil den blive udlukket fra avl.

 

Men man kan selvfølgelig få taget billeder uden at få et resultat, hvis man ikke køber en rekvisition fra kennelklubben, men bare tager en tur til dyrlægen, og får dem til at vurdere hoften. Og så kan man avle selvom hofterne ikke ser pæne ud (så længe det ikke er registreret). Heldigvis har mange bedre samvittighed end det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puh Louise :ae:

 

Jeg kender jo desværre alt til at stå, hvor du står :megaked: Når man har drømmen om avl, så fylder det simpelthen så meget, at det kan være svært at se det positive i, at Svea i det mindste ikke mærker noget til det... men den følelse kommer - bare vent! Ikke mindst fordi du er afklaret med, at man bare skal op på hesten igen og finde en ny super-tæve.

 

Jeg håber, du finder en rigtig god og gennemtjekket lille pige, der kan opfylde dine avlsdrømme :5up: Og at Svesken forbliver lykkeligt uvidende om hendes HD status :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har først set tråden nu... Og ØV :ae:

 

Godt at hun ikke er besværet af det, og kan leve med det uden for store gener. Jeg vil også foreslå dig at give en form for ekstra tilskud. Evt. Oliver´s Body Boost, Vital Animin, ReVet fra Vetcur Biotec, MSN, eller andet. Og så evt. svømme med hende.

 

Og hvor dejligt at din kæreste også synes om ideen om hund nr. 3 :-D Selvom det ikke lige var planen...

 

Krydsede fingre for fremgang, og at Svesken klarer sig godt på trods af HD :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...