Hop til indhold

Starter lige en tråd om sidespring.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Ja, det er ikke hvad det lyder til. :lol: Har bare lige en kommentar i forbindelse med Maddox tråd om renlighed, men synes diskussionen hører hjemme i en ny tråd.

 

Jeg går også ind for Jan Fennell og hendes bøger. Jeg omgås mine hunde så normalt som muligt - de er jo familiemedlemmer og ikke sådan nogen "på plads hunde" Jeg har aldrig gået til træning med nogen af mine hunde - men brugt den der naturlige omgangsmåde som jeg også ville anvende over for et familiemedlem.

 

Og før I kaster jer over mig med kommentarer - så vil jeg sige at mine hunde er jordens mest sociale og omgangsvenlige hunde - faktisk så får jeg ofte at vide hvordan jeg dog bærer mig af.

 

Personligt kan jeg ikke finde ret meget naturligt over den måde Fennell anbefaler at man holder hund på.

 

Det markeret med rødt: Bare for at nævne et eksempel, hilser du heller ikke på dine familiemedlemmer når de kommer hjem?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ligeledes svært ved at se det naturlige i den omgang Fennell foreslår :hmm:

 

Hun har mange anderledes idéer synes jeg, men jeg vil til evigt tid huske hende som kvinden der mente at en lille terrier (Parson mener jeg :hmm:) havde alene hjemme problemer fordi han ikke kunne dominere sine mennesker når de forlod ham :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

I denne artikel (Hundelytteren Jan Fennell: Forstå din hund - TV 2 - Vi med Hund) om Jan står der at hun udtaler følgende:

 

"I en ulveflok kommer lederen, der også betegnes som en alfa, stille og roligt tilbage fra jagten og ignorerer sine 'undersåtter', mens den udstråler ro. I en ulveflok spiser alfaen altid først og går forrest, når jagten indledes. Førerulven holder dog ikke vagt, dét gør betaulven, der rangerer lige under føreren. Men alfaen tager stilling til, hvad der skal gøres ved en eventuel fare. Sådan er det, og resten af flokken accepterer førerulvens opførsel fuldt ud og slapper af ved bevidstheden om, at førerulven passer på dem.

Samtlige ting er beviseligt forkerte, der findes ikke en alpha, og dermed heller ikke en beta ulv. Der findes en "mor" og en "far" og deres unger, 1. og 2. generation.

 

Så længe der er mad nok, så spiser alle på samme tid, ellers får hvalpene først.

 

Jeg har ikke læst nogen af hendes bøger, så derfor kan jeg ikke sige om hun måske også har nogle positive ting, men alene det ovenstående gør, at jeg mister tiltro til resten af det hun kunne finde på at skrive...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lige en ekstra ting, den mand der oprindelig fandt på de regler Jan bruger, har i dag meldt ud at han har bitterligt fortrudt sine udtalelser. Disse regler var beregnet til at blive brugt i en kortvarig periode på hunde med store adfærdsmæssige problemer, og overhovedet ikke tiltænkt at de skulle bruges til ganske almindelige hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst nogen af hendes bøger, så derfor kan jeg ikke sige om hun måske også har nogle positive ting, men alene det ovenstående gør, at jeg mister tiltro til resten af det hun kunne finde på at skrive...

Du skulle tage og læse dem, det er spændende læsning hvis bare man holder sig fra tanken om at der sikkert nok findes hundeejere der tager hendes råd til sig i deres mest bogstavlige forstand :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skulle tage og læse dem, det er spændende læsning hvis bare man holder sig fra tanken om at der sikkert nok findes hundeejere der tager hendes råd til sig i deres mest bogstavlige forstand :???:

 

Jeg ville såmænd også gerne læse dem, men jeg nægter bare at give penge for dem, og det er desværre ret sjældent jeg kommer forbi biblioteket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg har læst alle hendes bøger - og jeg ved ikke om jeg skal græde eller grine ... helt seriøst. ALT er lederskab, lederskab mig her og lederskab mig der, og jeg må indrømme at hvis det ikke var fordi jeg var nøden til at læse dem, så røg de lige i brændeoven.

 

Hun skriver nogle gode ting og har gjort et godt arbejde med behandlingen af problemhunde.

Der er bare et seriøst problem: ikke et sted nævner hun fatkisk at Amichien bonding fungere som behandlingsmodel. Ved problemer indføres AB og behandling efter mere traditionelle metoder.

F.eks. er behandling af en hunds angst for børster at indføre AB og gradvist vænne den til børster, først ved synet på gulvet osv.

 

Hun modsiger også sig selv flere gange, f.eks. kalder en ulv aldrig sine undersøtter tilbage, men det er vigtigt at vi kalder hunden til os hvis den kommer for langt væk?

 

Derudover synes jeg simpelthen det er så frygteligt at der så mange som tror på hvad hun skriver. Intet, og jeg gentager lige intet, af det hun skriver har hun videnskabeligt belæg for at skrive, nogle af tingene virker faktisk som direkte opfindelser af hendes egne.

 

- Hele hendes indgangsvinkel til hunde er styret af opfattelsen af ulvenes stærk hierarkiske system og evige kamp for højere status.

Dette forekommer bare ikke hos vilde ulve; det ses hos ulve i fangenskab i flokke som ikke er velfungende og hvor begrænsningerne foranleder frustation. Frustation medføre aggression.

 

- Hun kalder sin metode empatimetode, blottet for fysisk tvang.

Der er godt hun siger fysisk tvang, for hendes metode er faktisk baseret på mental tvang, selv om hun siger hundene gør det af egen fri vilje.

 

- Hun erkender at ulven og hunden har gået af to veje under domesticeringen, men fastholder stadig at de er ens - hvilket fastholdes ved at vi ikke er forskellige fra huleboer manden.

Domesticeringen har bevirket at ulven og hunden ER forskellige.

 

- Hun anderkender og tager ikke højde for hundens dæmpende signaler. Indlæring af "kom" sker f.eks ved at man kalder mens man holder øjenkontakt med hunde; hvis den ikke kommer skal man læne sig frem mod den.

 

Her er nogle direkte citater som jeg finder rigtig "morsomme"

 

- "I naturen er hunde simpelthen ikke vant til, at medlemmer forlader flokken i længere tid"

Siger hvem? Hunde i naturen er primært solitære og dem som lever i grupper, fouragere oftest alene og har deraf forskellige homerange-

 

"Ulve går ikke ud på en tilfældig tur som mennesker gør. De vover sig kun ud af hulens sikkerhed ved to lejligheder: ved jagt og når hulen og hele flokken flytter dere territorium"

Godt så, ulve lever i huler og flytter jævnligt territorium

 

"Mit mål er at kopiere så meget så muligt af den adfærd man finder i naturen og hvornår så man sidst en ulv bruge en klikker til at lære en af sine unger god opførsel"

Hvornår så man sidst en ulv lokke sin ulv med en godbid? træne kom ved at stirre den i øjene (ulve har slet ikke kom), give dem snor på osv osv.

 

"... og igen gik den en runde i haven, tydelig igang med at planlægge sit næste træk"

Så hunde tænker velovervejet over hvordan den bedst kan udøve sit lederskab over os?

 

Som nogle måske bemærker er jeg ikke fan af Fennell. Jeg synes det er fint at nogle finder lykken i hendes metoder, men de skal være klar over at metoder er baseret på tvang (ikke fordi jeg er modstander af tvang i omgangen med hunden, rigtig meget af det vi gør med hundene er tvang, f.eks. at løfte en fod på den, stirre på den for at få den til at flytte sig mv.) og der er ikke belæg for at sige den er naturlig.

I hendes anden bog nævner hun hvad der gør en god ejer og det er mere end tydeligt at en god ejer er åben over for hendes metoder. Det synes jeg ikke er åbenhed, men alle hendes bøger skinder igennem af en - undskyld - kvalmende hellighed.

 

Personligt er jeg mere til folk som Patricia og en ting jeg virkelig godt kan lide ved hendes bøger er: hun beskriver sin fejl og siger "der dummede jeg mig sgu".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har ligeledes svært ved at se det naturlige i den omgang Fennell foreslår :hmm:

 

Hun har mange anderledes idéer synes jeg, men jeg vil til evigt tid huske hende som kvinden der mente at en lille terrier (Parson mener jeg :hmm:) havde alene hjemme problemer fordi han ikke kunne dominere sine mennesker når de forlod ham :klap:

 

Jae og den lille terrier der var så bekymret over ikke at være med sin ejer på arbejde så den kunne passe på hende, at den lavede "ulykker" i hjemmet når den blev forladt - af bekymring for hende!

 

Jeg kan ikke huske om det var samme hund.

 

Eller den anden lille hund som blev lukket ud og hvor JF tydeligt kunne se at den gik og pønsede på hvordan den kunne komme ind og dominere

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
I denne artikel (Hundelytteren Jan Fennell: Forstå din hund - TV 2 - Vi med Hund) om Jan står der at hun udtaler følgende:

 

"I en ulveflok kommer lederen, der også betegnes som en alfa, stille og roligt tilbage fra jagten og ignorerer sine 'undersåtter', mens den udstråler ro. I en ulveflok spiser alfaen altid først og går forrest, når jagten indledes. Førerulven holder dog ikke vagt, dét gør betaulven, der rangerer lige under føreren. Men alfaen tager stilling til, hvad der skal gøres ved en eventuel fare. Sådan er det, og resten af flokken accepterer førerulvens opførsel fuldt ud og slapper af ved bevidstheden om, at førerulven passer på dem.

 

Samtlige ting er beviseligt forkerte, der findes ikke en alpha, og dermed heller ikke en beta ulv. Der findes en "mor" og en "far" og deres unger, 1. og 2. generation.

 

Så længe der er mad nok, så spiser alle på samme tid, ellers får hvalpene først.

 

Jeg har ikke læst nogen af hendes bøger, så derfor kan jeg ikke sige om hun måske også har nogle positive ting, men alene det ovenstående gør, at jeg mister tiltro til resten af det hun kunne finde på at skrive...

 

Og "alfaen" tager typisk ikke på jagt alene.

 

Som flokdyr hjælpes de ad med både jagt og vagt. Hvis kun en "alfa" havde kompetencer ville flokken ikke overleve dens eventuelle død eller tilskadekomst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Og lige en ekstra ting, den mand der oprindelig fandt på de regler Jan bruger, har i dag meldt ud at han har bitterligt fortrudt sine udtalelser. Disse regler var beregnet til at blive brugt i en kortvarig periode på hunde med store adfærdsmæssige problemer, og overhovedet ikke tiltænkt at de skulle bruges til ganske almindelige hunde.

 

Han kan ses på Youtube

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er ikke hvad det lyder til. :lol: Har bare lige en kommentar i forbindelse med Maddox tråd om renlighed, men synes diskussionen hører hjemme i en ny tråd.

 

 

 

Personligt kan jeg ikke finde ret meget naturligt over den måde Fennell anbefaler at man holder hund på.

 

Det markeret med rødt: Bare for at nævne et eksempel, hilser du heller ikke på dine familiemedlemmer når de kommer hjem?.

 

 

Nej det gør jeg ikke - du står vel heller ikke og springer op af, eller "gør" af din mand når han kommer hjem :cool:

 

-Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det var tarveligt at skrive "han", det skrev jeg jo fordi jeg´ikke kunne huske hvad "han" hed, så havde jeg jo håbet at en anden ville nævne ham ved navn :lol:

 

Jeg kunne jo heller ikke finde det jeg vidste jeg havde læst, når jeg nu ikke kunne huske hans navn :oops:

 

Jeg kan heller ikke huske det Gary et eller andet måske? Eller Charles, Richard eller noget andet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nej det gør jeg ikke - du står vel heller ikke og springer op af, eller "gør" af din mand når han kommer hjem :cool:

 

-Ina

 

Det er jo hundes måde at vise glæde på indtil de lærer at moderere sig lidt :-D man kan jo godt hilse på sine hunde uden det behøver blive vildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det gør jeg ikke - du står vel heller ikke og springer op af, eller "gør" af din mand når han kommer hjem :cool:

 

-Ina

 

Det er da for pokker da vel meget naturligt at give sin mand et kram når han kommer hjem, og det samme gør hundene blot bare på deres måde:-D

 

Jeg ville dælenme blive skuffet hvis ikke mine hunde kom ud og "krammede" når jeg kom hjem:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ret sjovt, at lige så snart man har en anden mening end de fleste - så bliver man "kørt ned"

 

Men her hos os har vi tilfældigvis andre metoder og det er der nogle grunde til som ikke hører hjemme i dette forum

 

Mine hunde hilser da på mig - ofte venter de ved døren - men jeg hilser ikke overstrømmende igen - går bare ind og så vimser de lidt rundt om mig.

Når de er rolige tager jeg kontakt - ikke før - det gør hundene rolige og den metode har jeg brugt i alle de år jeg har haft hunde :cool:

 

-Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ret sjovt, at lige så snart man har en anden mening end de fleste - så bliver man "kørt ned"

 

Men her hos os har vi tilfældigvis andre metoder og det er der nogle grunde til som ikke hører hjemme i dette forum

 

Mine hunde hilser da på mig - ofte venter de ved døren - men jeg hilser ikke overstrømmende igen - går bare ind og så vimser de lidt rundt om mig.

Når de er rolige tager jeg kontakt - ikke før - det gør hundene rolige og den metode har jeg brugt i alle de år jeg har haft hunde :cool:

 

-Ina

 

Som jeg ser/læser er du bare blevet svaret i samme stil som du selv skriver i :-D vi er ikke ude på at " kører nogen ned" men vi vil gerne oplyse om mere moderne og bedre metoder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det, jeg står mest af på er, at man åbenbart hele tiden skal overveje sin opførsel over for hunde og tænke i konsekvenser. Hvis man ikke bare kan være sig selv sammen med sin hund uden at være bange for, at den overtager verdensherredømmet, så er der da ikke noget sjovt ved det.

Og jeg synes også, at det er lidt sygeligt at prøve at lægge bånd på positive egenskaber som gensynsglæde. Jeg kan da godt se, at det ikke er smart at blive væltet omkuld, hvis man har en meget stor hund, men så må man jo lære den at holde alle fire poter i gulvet. Selv kunne jeg ikke drømme om at gøre andet, før jeg havde hilst på min hund, når jeg kommer hjem, så her får frostvarerne lov til at stå, indtil vi lige har krammet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er ret sjovt, at lige så snart man har en anden mening end de fleste - så bliver man "kørt ned"

 

Men her hos os har vi tilfældigvis andre metoder og det er der nogle grunde til som ikke hører hjemme i dette forum

 

Mine hunde hilser da på mig - ofte venter de ved døren - men jeg hilser ikke overstrømmende igen - går bare ind og så vimser de lidt rundt om mig.

Når de er rolige tager jeg kontakt - ikke før - det gør hundene rolige og den metode har jeg brugt i alle de år jeg har haft hunde :cool:

 

-Ina

 

Jeg er ked af at du føler dig kørt ned, det tror jeg ikke er nogens mening for det bliver der jo ingen positiv debat af.

 

Når vi taler om Fennell så er der en ting ved din hilsemetode som halter ift hvordan Fennell siger tingene fungerer hos ulve.

 

Hun siger, at den hjemvendte "alfa" ignorerer de øvrige i flokken og derfor skal vi også gøre det.

Hvorfra i ulvenes struktur og levevis kommer så at hundeejeren skal tage kontakt til sin hund, når den er rolig, ved du det?

 

For "alfaen" tager jo ikke kontakt. Kontakten kommer typisk fra de andre i form af invitation til leg eller hilsen med aktiv underkastelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Det er ret sjovt, at lige så snart man har en anden mening end de fleste - så bliver man "kørt ned"

 

Men her hos os har vi tilfældigvis andre metoder og det er der nogle grunde til som ikke hører hjemme i dette forum

 

Jeg er ked af hvis mit indlæg får dig til at føle sådan.

 

Som jeg skriver jp er det fint for mig hvis man benytter Fennells metoder :blink: ... man skal bare være klar over at de, modsat hvad hun skriver, ikke er naturligt for hunden.

 

En del af de ting Fennell gør er også rigtige - men dog på baggrund af en forkert opfattelse/et forkert grundlag.

 

F.eks hilseceremonien som flere nævner: Jeg falder heller ikke mine hunde om halsen når jeg kommer hjem, som flere er inde på så er initiering af kontakt en adfærd som primært foretages af de yngre dyr, men jeg ignore dem heller ikke.

 

Jeg forlanger også at jeg skal gå først ind og ud, men ikke på grundlag af lederskab (for forældredyrene i ulveflok eller den dominante hund i en hundegruppe forlanger aldrig at gå forrest), men simpelthen fordi jeg ønsker kontrol over situationen.

 

Lederskab og kontrol er to helt forskellige ting.

 

Lederskab er at følge af egen fri vilje, dvs. uden at sætter regler. I naturen vil ulveforældrene aldrig diktere at deres afkom skal følge dem eller gå bagvid, de kalder dem ikke tilbage hvis de kommer for langt væk, faktisk står det dem frit for at komme og gå som det passer dem.

Afkommet bliver fordi de er afhængige af deres forældre, det er en skrøne at forældrene er afhængige af deres hvalpes hjælp for at overleve.

Der er flere eksemplar på at enlige ulve har opfostret hvalpe med success, jeg har læst noget så fantastisk som en tæve der manglede en bagpote, alligevel præsterede hun et sundt og rask kuld hvalpe, som stadig var i live efter et år.

 

Fennells metoder handler derfor ikke om lederskab, men om kontrol.

 

Jeg har også en masse regler over for mine hunde, som jeg opstillet for at få kontrol over dem, men jeg ved at de ikke er naturlige og forsøger ikke at prøve at overbevise nogle om det - det er det som er min største kritik af Fennell.

 

Hvis du er glad for Fennells metoder og synes det føles rigtig for dig, så synes jeg du skal holde fast i det :5up: Vi skal alle gøre hvad vi synes der er rigtig for os ... og lad endelig være med at skamme dig over det.

Jeg har en meget stejl holdning omkring fodring og ser næsten rødt når folk læsser Nettos billige hundemad på båndet sammen med deres højrebsbøffer eller ølkasser. Det har jeg fået drøje hug for her inde og blevet kaldt noget så flatterende som "at mangle jordforbindelsen" :roll: - men jeg står stadig fast ved denne holdning, selv om folk sviner mig til for den.

Så op med panden :blink:

 

... og jeg indrømmer gerne: jeg er meget skeptis over for hende pga. hendes manglende dokumentation og den ringe saglighed i hendes bøger :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ked af at du føler dig kørt ned, det tror jeg ikke er nogens mening for det bliver der jo ingen positiv debat af.

 

Når vi taler om Fennell så er der en ting ved din hilsemetode som halter ift hvordan Fennell siger tingene fungerer hos ulve.

 

Hun siger, at den hjemvendte "alfa" ignorerer de øvrige i flokken og derfor skal vi også gøre det.

Hvorfra i ulvenes struktur og levevis kommer så at hundeejeren skal tage kontakt til sin hund, når den er rolig, ved du det?

 

For "alfaen" tager jo ikke kontakt. Kontakten kommer typisk fra de andre i form af invitation til leg eller hilsen med aktiv underkastelse.

 

 

Ja jeg ved godt at jeg halter nogle steder. Lad mig sige at visse ideer af Fennell er gode og har virket for mig - omvendt så tror jeg - at jeg gennem hele mit liv hvor jeg har været omgivet af hunde har opbygget mine egne metoder. Det vil sige lært af de hunde jeg har haft/har og brugt de metoder som har virket. Jeg er egentlig en meget afslappet hundeejer som tager tingene i den række følge de opstår. jeg går aldrig og tænker over hvordan jeg skal gribe det her an - men bruger mine instinkter når et problem opstår. Jeg vil stadig sige at Fennells metoder er dem som har talt mest til mig - men vi er jo alle forskellige :-)

 

-Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ked af hvis mit indlæg får dig til at føle sådan.

 

Som jeg skriver jp er det fint for mig hvis man benytter Fennells metoder :blink: ... man skal bare være klar over at de, modsat hvad hun skriver, ikke er naturligt for hunden.

 

En del af de ting Fennell gør er også rigtige - men dog på baggrund af en forkert opfattelse/et forkert grundlag.

 

F.eks hilseceremonien som flere nævner: Jeg falder heller ikke mine hunde om halsen når jeg kommer hjem, som flere er inde på så er initiering af kontakt en adfærd som primært foretages af de yngre dyr, men jeg ignore dem heller ikke.

 

 

 

 

 

Jeg forlanger også at jeg skal gå først ind og ud, men ikke på grundlag af lederskab (for forældredyrene i ulveflok eller den dominante hund i en hundegruppe forlanger aldrig at gå forrest), men simpelthen fordi jeg ønsker kontrol over situationen.

 

Lederskab og kontrol er to helt forskellige ting.

 

Lederskab er at følge af egen fri vilje, dvs. uden at sætter regler. I naturen vil ulveforældrene aldrig diktere at deres afkom skal følge dem eller gå bagvid, de kalder dem ikke tilbage hvis de kommer for langt væk, faktisk står det dem frit for at komme og gå som det passer dem.

Afkommet bliver fordi de er afhængige af deres forældre, det er en skrøne at forældrene er afhængige af deres hvalpes hjælp for at overleve.

Der er flere eksemplar på at enlige ulve har opfostret hvalpe med success, jeg har læst noget så fantastisk som en tæve der manglede en bagpote, alligevel præsterede hun et sundt og rask kuld hvalpe, som stadig var i live efter et år.

 

Fennells metoder handler derfor ikke om lederskab, men om kontrol.

 

Jeg har også en masse regler over for mine hunde, som jeg opstillet for at få kontrol over dem, men jeg ved at de ikke er naturlige og forsøger ikke at prøve at overbevise nogle om det - det er det som er min største kritik af Fennell.

 

Hvis du er glad for Fennells metoder og synes det føles rigtig for dig, så synes jeg du skal holde fast i det :5up: Vi skal alle gøre hvad vi synes der er rigtig for os ... og lad endelig være med at skamme dig over det.

Jeg har en meget stejl holdning omkring fodring og ser næsten rødt når folk læsser Nettos billige hundemad på båndet sammen med deres højrebsbøffer eller ølkasser. Det har jeg fået drøje hug for her inde og blevet kaldt noget så flatterende som "at mangle jordforbindelsen" :roll: - men jeg står stadig fast ved denne holdning, selv om folk sviner mig til for den.

Så op med panden :blink:

 

... og jeg indrømmer gerne: jeg er meget skeptis over for hende pga. hendes manglende dokumentation og den ringe saglighed i hendes bøger :oops:

 

Vi er helt enige. Jeg hører også til dem som har holdninger og meninger og det har jeg også fået på puklen over mange gange :lol:

-Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er helt enige. Jeg hører også til dem som har holdninger og meninger og det har jeg også fået på puklen over mange gange :lol:

-Ina

 

Det er vi mange der jævnligt får herinde, men det betyder ikke at vi bagefter er uvenner. Man kan vel sige at vi kan skændes som venner,.... det er måske lidt mærkeligt men i det store hele synes jeg det virker ganske udmærket. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...