Hop til indhold

At gå pænt


Sille12
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Vil lige høre om I har et par ekstra kloge fif til min "gå pænt" træning med hunden;-).

 

Vi har ikke trænet i en periode og han har altid været meget "impulsstyret" og vild i varmen, så nu starter vi næsten forfra igen.

 

Det jeg har gjort indtil nu er at rose og belønne med godbidder, når han kigger på mig og ikke trækker og stoppe op når han trækker.

 

Problemet er at han lige pludselig lugter noget spændende og så trækker han til og i dette vejr ryger jeg jo nemt med:rolleyes:.

 

Tror I også at han vil blive roligere og mindre trækkende med alderen(er 11 mdr.) eller er det bare ihærdig træning der er vejen frem:engel:?

 

P.S.

Når han ser andre hunde hyler han(som en ulv:stupid:). Jeg kan godt få ham med mig, men hvorfor gør han det og skal jeg sige nej eller bare gå i modsat retning(han synes at vi skal hilse på alle både hunde og mennesker:hmm:)

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Vil lige høre om I har et par ekstra kloge fif til min "gå pænt" træning med hunden;-).

 

Vi har ikke trænet i en periode og han har altid været meget "impulsstyret" og vild i varmen, så nu starter vi næsten forfra igen.

 

Det jeg har gjort indtil nu er at rose og belønne med godbidder, når han kigger på mig og ikke trækker og stoppe op når han trækker.

 

Problemet er at han lige pludselig lugter noget spændende og så trækker han til og i dette vejr ryger jeg jo nemt med:rolleyes:.

 

Tror I også at han vil blive roligere og mindre trækkende med alderen(er 11 mdr.) eller er det bare ihærdig træning der er vejen frem:engel:?

 

P.S.

Når han ser andre hunde hyler han(som en ulv:stupid:). Jeg kan godt få ham med mig, men hvorfor gør han det og skal jeg sige nej eller bare gå i modsat retning(han synes at vi skal hilse på alle både hunde og mennesker:hmm:)

 

V.H.

Sille

Kan slet ikke hjælpe dig, har nemlig selv sådan en fætter :oops: men han er 6 år :shock: og ja ak det er bare det største problem overhovedet med ham, hans trækkeri :confused: så jeg læser vist bare med måske der kommer nogle guldkorn, som ikke er afprøvet. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Konsekvens er det hemmelige ord.

 

Det er bidende nødvendigt at holde fast i sin træning, og tro på at det vil lykkes. For har man bare et par gåture hvor man slækker lidt på "disciplinen", så er det en ordentlig bunke skridt tilbage.

 

Nu har jeg selv spaniels, og er der noget der er en prøvelse med dem, så er det at få dem til at gå pænt i snor. De er avlet til at søge frem for at støde vildtet på jagt, hvor de arbejder i et zig-zag mønster. Så det kan blive en sjov tur med sådan en ivrig karl en foran benene fra højre til venstre side. Du har så også en god udfordring med en sennen-hund, der ser det som sit mål i livet at få lov at trække ting...

 

Jeg har brugt samme indgangsvinkel som du nævner. Blot har jeg ikke belønnet for øjenkontakt, for det er for mig ganske ligegyldigt på en almindelig gåtur. Så længe de ikke trækker i snoren. Derfor har det været sådan, at vi er stoppet op hver gang snoren er blevet stram. Nogle gange, hvis det har været noget meget spændende vi skulle hen til, har det været nødvendigt helt at vende om. Den yngste fylder to til maj, og hun er ved at være på det punkt, hvor hun "altid" går pænt. Glippe kan det jo altid.

 

Heldigvis er det sådan, at den naturlige belønning (at komme hen til den gode duft, at hilsen på den anden hund etc) virker stærkest, og derfor er der god mulighed for at få øvet tingene, hvis man er i nærheden af andre hunde - så længe de ikke kan komme til jer før tid.

 

Hyleriet når han ser andre hunde er ganske klart et spørgsmål om ivrighed og et udtalt ønske om at komme hen og hilse. Her gælder det også om at være konsekvent og først lade ham hilse, når du syntes det er ro nok på i situationen. Min yngste er også meget glad for at hilse på andre, og her har vi gjort det sådan, at hun får et "værsågod" når hun må stikke af sted og hilse. Vi kan nemlig ikke nå i snor hele vejen hen til de andre uden hun bliver for ivrig. Derfor afklarer vi først om man må hilse på et par meters afstand, og så får hun lov at gå derhen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har beagler og de er støvere - det vil sige at de altid er på "jagt" med næsen i jorden - så her har jeg også måttet gøre et eller andet for jeg vil ikke trækkes af sted med.

 

Min metode har bestået i fokus hund/ejer i mellem. Begynder han at trække så stopper jeg op og får hunden på siden af mig. Når han er rolig går vi videre. Det betyder jo så også at godbidderne skal med i lommen.

Dette har været rigtig godt for mig og mine hunde - indtil vi når et område hvor de kan strække ud i lang snor.

 

Min yngste beagle har det også med at bryde ud i sit beaglehyl når han ser en hund han ikke har set før. Deri kan ligge både usikkerhed - men også ønsket om at se hvad det er for en fyr der nærmer sig. Han gør det kun ved hunde han ikke har set før.

Her bruger jeg for at fjerne fokus på det "problem" en "lumper jack" som altid er med i lommen. Så smider jeg den og kommandoen "søg". Derefter mister han interessen for den femmede hund og spankulerer af sted med sin "lumper jack". Når vi er ude af syne får jeg "Lumperen" tilbage.

 

-Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Konsekvens er det hemmelige ord.

 

Det er bidende nødvendigt at holde fast i sin træning, og tro på at det vil lykkes. For har man bare et par gåture hvor man slækker lidt på "disciplinen", så er det en ordentlig bunke skridt tilbage.

 

Nu har jeg selv spaniels, og er der noget der er en prøvelse med dem, så er det at få dem til at gå pænt i snor. De er avlet til at søge frem for at støde vildtet på jagt, hvor de arbejder i et zig-zag mønster. Så det kan blive en sjov tur med sådan en ivrig karl en foran benene fra højre til venstre side. Du har så også en god udfordring med en sennen-hund, der ser det som sit mål i livet at få lov at trække ting...

 

Jeg har brugt samme indgangsvinkel som du nævner. Blot har jeg ikke belønnet for øjenkontakt, for det er for mig ganske ligegyldigt på en almindelig gåtur. Så længe de ikke trækker i snoren. Derfor har det været sådan, at vi er stoppet op hver gang snoren er blevet stram. Nogle gange, hvis det har været noget meget spændende vi skulle hen til, har det været nødvendigt helt at vende om. Den yngste fylder to til maj, og hun er ved at være på det punkt, hvor hun "altid" går pænt. Glippe kan det jo altid.

 

Heldigvis er det sådan, at den naturlige belønning (at komme hen til den gode duft, at hilsen på den anden hund etc) virker stærkest, og derfor er der god mulighed for at få øvet tingene, hvis man er i nærheden af andre hunde - så længe de ikke kan komme til jer før tid.

 

Hyleriet når han ser andre hunde er ganske klart et spørgsmål om ivrighed og et udtalt ønske om at komme hen og hilse. Her gælder det også om at være konsekvent og først lade ham hilse, når du syntes det er ro nok på i situationen. Min yngste er også meget glad for at hilse på andre, og her har vi gjort det sådan, at hun får et "værsågod" når hun må stikke af sted og hilse. Vi kan nemlig ikke nå i snor hele vejen hen til de andre uden hun bliver for ivrig. Derfor afklarer vi først om man må hilse på et par meters afstand, og så får hun lov at gå derhen.

 

Rigtig fint indlæg :5up: Dog vil jeg sige, til det jeg har markeret, at det passer nu ikke heeeeelt. Mit indtryk er ikke, at berneren som sådan trækker bare for at trække. Nærmere, at de elsker at sætte deres egen dagsorden (man er vel selvstændig!) :mrgreen: Mor, jeg vil hen til den hund nu... Du kan sige liiiige, hvad du vil, men jeg vil altså derhen... Så det kan godt blive lidt en stædighedskamp, når man ikke mener, at man skal over og hilse på den hund :mrgreen:

 

Dog er jeg ikke i tvivl om, at de elsker at blive brugt fysisk, såvel som mentalt.

 

Vil dog lige tilføje en ting. Jeg synes det er meget rart med nogen øjenkontakt hund og fører imellem, men ikke for meget, så jeg gik hen og belønnede Møffe for bare at gå i mit tempo og så også for øjenkontakt ind i mellem - synes det skaber en god basis, da Møffe virker mere "bevidst" om mig, når vi har øjenkontakten med. Da jeg helt droppede øjenkontakten i en periode, virkede han mere "off" (før var han for meget "on", gik og kiggede konstant op på mig, fordi jeg havde belønnet ham for det konsekvent).

 

Derudover, så kan du også prøve at påkræve (Sille, hvad er det nu dit kræ hedder?) opmærksomhed engang i mellem. Dut eller dask lidt til ham (ikke hårdt, bare sådan "leg med mig, NU :mrgreen:" og inviter til lidt fjant, når du tror, der er en chance for det. Det synes jeg, har gjort en forskel i Møffes evner til at koncentrere sig om mig, når der er andre hunde - da jeg så liiige har fået en +faktor, fordi jeg også er sjaw og ikke bare en godbidsautomat:engel:

 

Forsøg ikke at lade ham nå til "hyle-stadiet" med andre hunde, afled ham inden og behold hans opmærksomhed. Hvis de kommer for tæt på, så kast nogle godbidder på jorden, så han er koncentreret om dem, i den "kritiske" periode. Tror det er meget typisk for bernere, Azuro piver også helt vildt, når der er andre hunde - derfor har jeg også fokuseret en hel del på, at dette ikke udviklede sig ved Møffe, for han har vist potentiale :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig fint indlæg :5up: Dog vil jeg sige, til det jeg har markeret, at det passer nu ikke heeeeelt. Mit indtryk er ikke, at berneren som sådan trækker bare for at trække. Nærmere, at de elsker at sætte deres egen dagsorden (man er vel selvstændig!) :mrgreen:

 

Tænkte nu bare i forhold til racens historie: "Den blev holdt som vagt-, træk- og drivhund i Voralpen-området og dele af Mittelland omkring Bern":blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte nu bare i forhold til racens historie: "Den blev holdt som vagt-, træk- og drivhund i Voralpen-området og dele af Mittelland omkring Bern":blink:

 

Det er helt ok og jo også sandt nok, at det er det, de blandt andet er avlet til :blink: Men jo slet ikke i samme grad som slædehundene.

 

Tror bare, at berneren har bygningen til det og så også nyder den fysiske udfoldelse - men ikke som en slædehund, som jo siges, at elske at trække helt genetisk, det har jeg ikke indtryk af.

Link til indlæg
Del på andre sites

MHT hyl/gø, når hun ser andre hunde, så har vi eller havde megaproblemer og det var stangpinligt:genert: Hun er fuldstændig ligeglad med godbidder, pølser etc, men idag tog jeg en frossen KONG med og uuuuuuuh det kunne få fokus væk fra hunden på den anden side af vejen:klap: Da "faren" vaR FORBI, tog jeg kongen i lommen og gik videre:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt ok og jo også sandt nok, at det er det, de blandt andet er avlet til :blink: Men jo slet ikke i samme grad som slædehundene.

 

Tror bare, at berneren har bygningen til det og så også nyder den fysiske udfoldelse - men ikke som en slædehund, som jo siges, at elske at trække helt genetisk, det har jeg ikke indtryk af.

 

Ja, hvad ved jeg egentlig også om bernere (ikke så meget skal jeg gerne indrømme) - jeg klapper bare på dem når jeg har chancen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvad ved jeg egentlig også om bernere (ikke så meget skal jeg gerne indrømme) - jeg klapper bare på dem når jeg har chancen :-D

 

Det kan jeg dælme godt forstå :lun:

 

Nu har jeg jo trods alt kun erfaring fra 2 bernere, så mit erfaringsgrundlag er ikke så tykt :lol: Men har heller aldrig hørt om at de skulle trække bare fordi :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg dælme godt forstå :lun:

 

Faktisk åndet jeg sjældent møder nogen af dem... Hmpf!

 

Nu har jeg jo trods alt kun erfaring fra 2 bernere, så mit erfaringsgrundlag er ikke så tykt :lol: Men har heller aldrig hørt om at de skulle trække bare fordi :-D

 

Har man ikke også vognklasse-ting hos bernere? Eller er det kun hos newferne?

 

Undskyld OT...

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk åndet jeg sjældent møder nogen af dem... Hmpf!

 

Absolut - du må komme forbi søndag til Hillerød-udstillingen! Der er jeg temlig sikker på, at jeg dukker op og Møffe ææælsker gæster :engel:

 

Har man ikke også vognklasse-ting hos bernere? Eller er det kun hos newferne?

 

Undskyld OT...

 

Nej, så vidt jeg har forstået, har man ikke fået sat noget seriøst på benene endnu, omend det forsøges (altså, i Danmark, for jeg ved de har i Sverige og det prøver man så at indføre her i DK). Og der starter snart vogntræning op her i Nordsjælland, tror jeg må prøve at finde ud af noget begynder-halløj til u-udvoksede vovser :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
MHT hyl/gø, når hun ser andre hunde, så har vi eller havde megaproblemer og det var stangpinligt:genert: Hun er fuldstændig ligeglad med godbidder, pølser etc, men idag tog jeg en frossen KONG med og uuuuuuuh det kunne få fokus væk fra hunden på den anden side af vejen:klap: Da "faren" vaR FORBI, tog jeg kongen i lommen og gik videre:banan:

 

Uden at belønne hende med kongen? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtigt spændende tråd :)

For dælen altså! Man skal jo nærmest have gennemtænkt ALE punkter i hundeoopdragelsen inden man får hvalpen overhovedet :( Har en lab-hvalp på næsten 4 mdr. Giver ham bare et ryk og siger NEJ når han hiver for meget, det er jo totalt uholdbart! :oops: Vil prøve det med at stoppe op når han rykker. andre gode idéer modtages også gerne. Vi er begyndt og skole og øver da også line-føring, men det var aflyst igår pga. snestormen :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rott-Brador Fan

Har hørt at en halter skulle være ganske effektiv til hunde som trækker.

Det er en slags "grime"

Har ikke selv afprøvet vidunderet da jeg heldigvis ikke har haft problemet (endnu)

De kan købes på eBay for under 100 kr.

FREE POST LARGE DOG HARNESS HALTER TRAINING STOPS PULL on eBay (end time 22-Feb-10 21:06:10 GMT)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil går rigtigt pænt i snor..

 

Lige indtil vi møder andre hunde - så går han også i selvsving :stupid:

 

Forleden stod jeg på 'ski' ned af en bakke, da jeg ligesom ikke overhovedet kunne stå fast da de 45 kg hund gik i total-fnadder ned mod to andre hunde.

 

:damn:

 

Men jeg er sikker på at det så sjovt ud :lol:

 

Edit: Nåh ja.. og når han dufter noget dejligt er han nede i denne stilling :Damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hørt at en halter skulle være ganske effektiv til hunde som trækker.

Det er en slags "grime"

Har ikke selv afprøvet vidunderet da jeg heldigvis ikke har haft problemet (endnu)

De kan købes på eBay for under 100 kr.

FREE POST LARGE DOG HARNESS HALTER TRAINING STOPS PULL on eBay (end time 22-Feb-10 21:06:10 GMT)

 

ØV ! At skulle give sin hund sådan en på :damn: Aldrig i livet om jeg selv turde !

 

Selvom den ser "skånsom" ud, kan den altså være rigtig usund i uerfarne hundeejeres hænder.

Hvis hunden trækker bliver dens hoved drejet om til siden så den altså ikke kan trække mere. Tør slet ikke tænke på hvad der ville ske med senerne og musklerne i hundens hals hvis den gentagne gange pludseligt farer af sted og altså endnu ikke helt har forstået at "når jeg trækker drejer mit hoved i en ubehagelig stilling"...

 

Jeg har aldrig hørt om at det er mislykkedes at træne sin hund til at gå pænt, enten ved at stoppe op hver gang snoren bliver stram, eller ved konsekvent at vende om hver gang hunden trækker - så efter min mening er sådan en sele blot at springe over hvor gærdet er lavest - enten fordi man er doven, eller fordi man ikke liiiige havde regnet med at en hund skal trænes ..

 

Iøvrigt tror jeg at mange folk på gaden ville gå i en stor cirkel udenom hunden hvis den kom gående med sådan en sele .. Det kunne jo ligne en mundkurv for et par uvidende øjne :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...