Hop til indhold

Snenæse eller manglende pigment


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

jamn det da også noget med pigment er det ik? :vedikke:

 

Jo, for mig lyder beskrivelserne af vitaligo og vitiligo altså nærmest ens. :vedikke: Men under vitiligo står der, at Michael Jackson led af det. Og det lyder egentligt også lidt mere ekstremt - om sygdommen står der, at pigmentcellerne angriber hinanden af ukendte årsager, hvilket forårsager hvide skjolder de udsatte stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 87
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vitaligo står beskrevet hos hunde som at pigmenten i næsen, og nogle gange læberne, blegner til brun. :vedikke: Men hvis hans næse bliver mørker om sommeren, så er det jo nok ikke det. :-D

 

Tror det desværre ikke :???: Det her er fra i sommers, den er jo falmet langsomt over laaaaang tid :megaked:

 

_MG_1221.jpg?t=1297814075

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det desværre ikke :???: Det her er fra i sommers, den er jo falmet langsomt over laaaaang tid :megaked:

 

_MG_1221.jpg?t=1297814075

 

Jeg synes altså stadig at han er noget af det smukkeste jeg længe har set. :lun:

Hvis jeg skulle have en sammy, så måtte det godt være en Motor-hvalp. :klap:

 

Men jeg tror desværre ikke, der findes en mirakelkur. :???: Jeg tror ikke du kan finde noget, der permanent kan rette op på pigmentfejl/-forandringer uden mere eller mindre alvorlige bivirkninger.

Og hvis der endelig fandtes et produkt der kunne rette op på hans snownose, så ville jeg også frygte, at hans pels ville blive fejlfarvet af det, da fejlen jo ligger i, at pigmenten i cellerne på hans næse mangler, og en kur ville formodentligt påvirke pigmenten i andre celler end blot dem på hans næse.

Så hvad du kan gøre er at farve den, hvilket selvfølgelig kun vil være midlertidigt... medmindre i tatoverer den sort. :hmm: Men det er lidt ekstremt. :lol:

Personligt ville jeg anvende et natur produkt som rødbede eller blæksprutte-blæk, netop fordi det anvendes i fødevarer (til mennesker), og derfor ikke bør være sundhedsskadeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg anvende et natur produkt som rødbede eller blæksprutte-blæk, netop fordi det anvendes i fødevarer (til mennesker), og derfor ikke bør være sundhedsskadeligt.

 

Naturprodukter til mad, kan sagtens være skadelige - fx hvidløg, det kan man spise i store mængder, men smører du det på huden, kan det give brandsårs-lignende skader ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altså stadig at han er noget af det smukkeste jeg længe har set. :lun:

Hvis jeg skulle have en sammy, så måtte det godt være en Motor-hvalp. :klap:

 

Men jeg tror desværre ikke, der findes en mirakelkur. :???: Jeg tror ikke du kan finde noget, der permanent kan rette op på pigmentfejl/-forandringer uden mere eller mindre alvorlige bivirkninger.

Og hvis der endelig fandtes et produkt der kunne rette op på hans snownose, så ville jeg også frygte, at hans pels ville blive fejlfarvet af det, da fejlen jo ligger i, at pigmenten i cellerne på hans næse mangler, og en kur ville formodentligt påvirke pigmenten i andre celler end blot dem på hans næse.

Så hvad du kan gøre er at farve den, hvilket selvfølgelig kun vil være midlertidigt... medmindre i tatoverer den sort. :hmm: Men det er lidt ekstremt. :lol:

Personligt ville jeg anvende et natur produkt som rødbede eller blæksprutte-blæk, netop fordi det anvendes i fødevarer (til mennesker), og derfor ikke bør være sundhedsskadeligt.

 

:kys: Synes også han er den smukkeste i verden - men Petrines sorte snude ér altså bare kønnere...

 

Hrmpfh! Ja rødbede.. smurt ud i hele skægget :mrgreen: Go' ide!

 

Måske giver jeg op.. måske køber jeg chlorella piller. Eller mere, håber at Nollike har prøvet dem og har en glad opdate!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er forresten faldet over denne opskrift nogle gange, og en har endda vist billedbevis på at det virkede - men jeg fatter ikke hvad halvdelen er:

 

The products suggested to me from the Wendy Volhard camp are the following:

 

- B Complex With Choline, Inositol & PABA

 

- Vitamin C, Calcium Ascorbate powder

 

- NatureMost Megamino Amino Acids

 

The Vitamin C works together with the B to help absorption. I give them to Kyra just before she eats. One B Complex tablet in the AM and one in the PM. The Vitamin C is given by body weight. 1/2 tsp. for each 50# of weight. The Amino Acid tablet is given in the AM only.

 

Three days ago I decided to up the Kelp by ¼ teaspoon, add a Paba supplement in the PM, and increase the B vitamins to 3 in the AM.
Link til indlæg
Del på andre sites

EDIT:

Ikke en mirakelkur, men en guide til at forebygge:

How to Prevent "Snow Nose" or "Winter Nose" in your dog | eHow.com

Okay, der står godt nok ikke meget der...

 

Havde ikke lige opdaget det link :-D

 

Tad cud liver oil, mmmh!

 

Hehe, vær lige obs på denne sætning:

 

As it's a healthy oil, there shouldn't be much cause for concern in exact measurements but do keep it within reason or your carpeting may pay the ultimate price when your dog can't hold his loose bowels.
Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, nu opsummerer jeg lige! Meget forvirrende tråd efterhånden :lol:

 

  • Snenæse kan skyldes mangel på sol, derfor den kommer om vinteren og ved nogle forsvinder om sommeren. Nogle hunde får aldrig farven tilbage når den først er forsvundet. Det KAN skyldes en sygdom men så vil pigmenten ryge helt visse steder. Lyse hunde har nemmere ved at få snownose.

 

  • Foderskift kan nogle gange hjælpe.

 

  • B- og C-vitamin siges også at give god effekt sammen med PABA, som findes i lever, nyre, ølgær, fuldkorn, youghurt, svampe og spinat.
     
  • B-vitamin findes også i råt kød.

 

  • Levertran er jern - jern siges også at kunne have en god effekt.

 

  • Chlorella pyrenoidosa eller vulgaris er i mine øjne det samme som Tangmel - bortset fra urterne, men tangen er begge fra ferskvandssøer.

 

  • Det færdigtlavede produkt Pigment+ indeholder hyldebær, havalger og brændenælder:
  • Hyldebær indeholder mange C-vitaminer
  • Havalger indeholder en sørens masse forskelligt (se her)
  • Brændenælder indeholder også mange gavnlige vitaminer og mineraler (se her)
  • (Man kan vel lave sin egen blanding hvis man tror der er tilsat for meget skrald i det produkt som kan købes).

 

Og lidt tidligere gik det faktisk op for mig, at jeg har givet en alt for lille portion tangmel :stupid: Har brugt 250gram over 3 måneder, den pose skulle faktisk kun have varet 25 dage, man skal måske lige prøve at veje ting før man beslutter hvor meget 10gram er :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt Jeanette, de danner selv den mængde der forhindrer at de får underskud. Men derfor kan de godt har brug for lidt ekstra til at øge immunforsvaret eller i stress situationer. Der er nogle omstændigheder som gør at de helst ikke skal have tilskud men generelt kan de godt tåle det. For meget kan give diarré, så må man enten stoppe eller nedsætte mængden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, i dem jeg har set er der. Jeg gad vide hvorfor? Der er så lidt (10 mg) at det intet gavner til immunesystemet. Men de fleste hundevitaminer er alligevel lavet så de kan gives sammen med tørfoder som i forvejen har nok af det hele og er ikke optimalt at bruge med en hjemmelavet kost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, i dem jeg har set er der. Jeg gad vide hvorfor? Der er så lidt (10 mg) at det intet gavner til immunesystemet. Men de fleste hundevitaminer er alligevel lavet så de kan gives sammen med tørfoder som i forvejen har nok af det hele og er ikke optimalt at bruge med en hjemmelavet kost.

 

Nå for søren.

 

Nu er jeg hjemme, så kiggede lige - minsandten, der er ikke nogen C-vitaminer i dem vi har til hunden (bio active dog), men jeg ved så ikke om der er i andre mærker.

 

Men, så, når nu vi gerne vil have farve i snuden og nogle skriver C-vitamin kan hjælpe, hvor lidt/meget må man så give? Vil jo nødig give ham diarre bare for min smags skyld :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...