Hop til indhold

Alene hjemme.


Gæst Tinka
 Share

Recommended Posts

Normalt har mine hunde intet problem i at være alene hjemme, men ind imellem falder bomben, tja, faktisk idag, alt var hevet ned fra hylder osv. Det er ikke så meget et problem for mig at man kommer hjem til "jerusalems ødelæggelse", jeg er kun ked af at den yngste har haft problemer med at være alene hjemme, og at jeg ikke ved hvordan jeg skal håndtere det når jeg kommer hjem.

 

Idag kom jeg hjem, lukkede stille og roligt hundene ud så de kunne lege, og begyndte at rydde op, den lille begyndte selvfølgelig at tage kontakt til mig imens, men 1 synes jeg egentlig hun skal "blive væk" når jeg rydder op, men ville ikke skælde hende ud. 2 vil jeg ikke begynde at virke overglad for at se hende når hun nu egentlig har gjort noget forkert.

 

hvad gør i ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt har mine hunde intet problem i at være alene hjemme, men ind imellem falder bomben, tja, faktisk idag, alt var hevet ned fra hylder osv.

Øv det lyder da ikke rart.

 

Når du skriver indimellem hvornår er det så?

Er der noget der karakteriserer de dage? Mindre gåtur, flere vilde lege??

 

Det er ikke så meget et problem for mig at man kommer hjem til "jerusalems ødelæggelse", jeg er kun ked af at den yngste har haft problemer med at være alene hjemme, og at jeg ikke ved hvordan jeg skal håndtere det når jeg kommer hjem.

Fint tænkt:)

 

Idag kom jeg hjem, lukkede stille og roligt hundene ud så de kunne lege, og begyndte at rydde op, den lille begyndte selvfølgelig at tage kontakt til mig imens men 1 synes jeg egentlig hun skal "blive væk" når jeg rydder op, men ville ikke skælde hende ud. 2 vil jeg ikke begynde at virke overglad for at se hende når hun nu egentlig har gjort noget forkert.

 

hvad gør i ?

 

Først til 1: Hvorfor skal hun blive væk?

Hvis du er irriteret så lade hende blive ude - kun fordi du så imens kan puste ud og få rydtet op

Så 2: Men hun kan jo slet ikke huske det - hun ved ikke at hun for en time siden har gjort noget forkert. Det er kun dig der kan se det - og så reagerer på det. Så det eneste du ikke skal gøre er at være sur på hende. For det er IKKE hendes skyld - hun har det jo svært, som du også selv så rigtigt siger.

 

Derfor skal du hilse pænt på hende inden du ser kaoset - så kan du lukke hende ud i haven mens du rydder op.

Husk at hun sagtens kan reagere på din irritation ved at se "skyldig" ud - men hun prøver bare at være venlig og/eller at dæmpe dig.

 

Den her artikel forklarer det så fint:

 

http://www.hundeliv.dk/Artikler/Alene%20hjemme%20problemer.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm nu har vi ikke det problem med Tacco. Man kan med de samme se hvis han har gjort noget galt når vi kommer hjem for så kryber han nærmest langs panelerne. Vi har aldrig skældt ham ud ( på nær en gang hvor han tissede op af jannik som sad og var ved at tørre en tisse tår op i forvejen :mad: ) Jeg opfører mig helt på samme måde hver dag jeg kommer hjem uanset hvordan der ser ud og hvor længe han har været væk. Hvis han er helt ulykkelig, det er som regel hvis han har tisset lidt på gulvet, så går vi bare vores vej og suser ud og oplever noget. Så har han som regel glemt det når vi kommer hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Hunde har ikke skyldsfølelser, og man må ikke skælde dem ud når man kommer hjem :)

 

Det lyder til at hun faktisk ikke er glad for at være alenehjemme Tinka?

 

Har du prøvet at optage dem når i er væk?

Link til indlæg
Del på andre sites

De er to, det er den yngste der laver "balladen". Hun er født de n23 dec (herhjemme) så har boet her altid, hun er ca 16 uger nu. Hun har kun lavet den store "ballade" 3-4 gange siden de andre hvalpe flyttede. Hun går sammen med sin mor når hun er alene hjemme, og de plejer bare at sove, eller lege. Nej jeg har ikke video filmet dem, da jeg går ud fra at det "går over". For hun kan finde på at gøre det samme når vi er hjmme, hvis hun lige føler at hun skal have opmærksomhed :P

Link til indlæg
Del på andre sites

læste lige alle jeres svar, som jeg har glemt at skrive hilste jeg faktisk på begge hunde, uden at skælde ud eller noget, og så lukkede jeg dem ud i haven, men Santa fik døren puffet op og løb ind i alt i rodet mens jeg ryddede op...

Link til indlæg
Del på andre sites

De er to, det er den yngste der laver "balladen". Hun er født de n23 dec (herhjemme) så har boet her altid, hun er ca 16 uger nu. Hun har kun lavet den store "ballade" 3-4 gange siden de andre hvalpe flyttede. Hun går sammen med sin mor når hun er alene hjemme, og de plejer bare at sove, eller lege. Nej jeg har ikke video filmet dem, da jeg går ud fra at det "går over". For hun kan finde på at gøre det samme når vi er hjmme, hvis hun lige føler at hun skal have opmærksomhed :P

Laver hun andet der tyder på at hun synes det er avært at være alene hjemme? (Du skriver "den store ballade - er der også mindre?)

Kan du huske om der er sket noget inden de gange hvor hun reagerer så tydeligt?

 

Hvis det er alenehjemmeproblem går det ikke over - desværre - medmindre der sker noget der afhjælper dette.

 

Men du siger hun gør det samme - hun ødelægger for at få en reaktion fra jer - når I er der?

læste lige alle jeres svar, som jeg har glemt at skrive hilste jeg faktisk på begge hunde, uden at skælde ud eller noget, og så lukkede jeg dem ud i haven, men Santa fik døren puffet op og løb ind i alt i rodet mens jeg ryddede op...

Ok - jeg tænkte det nok:)

Det er bare vigtigt for lige at vide hvor man skal starte i sit svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

De er to, det er den yngste der laver "balladen". Hun er født de n23 dec (herhjemme) så har boet her altid, hun er ca 16 uger nu. Hun har kun lavet den store "ballade" 3-4 gange siden de andre hvalpe flyttede. Hun går sammen med sin mor når hun er alene hjemme, og de plejer bare at sove, eller lege. Nej jeg har ikke video filmet dem, da jeg går ud fra at det "går over". For hun kan finde på at gøre det samme når vi er hjmme, hvis hun lige føler at hun skal have opmærksomhed :P

 

Er du sikker på, at det er "alene hjemme problemer"? Altså problemer, der skyldes, at hun er utryg???

 

Så lille som hun er, så kan det lige så godt være fordi hun synes, det er sjovt at "lege" med tingene lidt voldsomt... Det ville hun netop osse gøre hvis der var nogen hjemme......... Hvis hun fik lov..

Det kommer lidt an på, hvad hun har lavet: En køkkenrulle eller toiletrulle der er splittet ad, --eller bøger og aviser, der er rusket i stykker, det er vel normal hvalpeleg... Hvis altså ikke man stopper hvalpen... :mrgreen:

Men hvis hun har gnavet huller i vægge eller vinyl, så kunne det snarere være noget frustration over et eller andet..

 

De almindelige hvalpe-legeproblemer løser du ved at fjerne de ting, hun hiver ned og leger med.

Jeg håber du har sikret huset grundigt hvad strømførende ledninger angår.

 

Selvfølgelig er det irriterende at komme hjem til sådan et menageri. Men det er endnu værre, hvis man kommer hjem til en hvalp, der har spist nogte farligt.. Eller som har gnavet i en ledning... :?

 

Hunde kan GODT vise tegn på "dårlig samvittighed"... Men jeg tror ikke, at så ung en hvalp er i stand til at føle skyld over at hun har leget rigtig sjovt og godt i stedet for at ligge og kede sig..

 

Vi mennesker ER altså ikke nemme...... Vi vil gerne have, at vores hunde viser initiativ og forsøger at løse en opgave....... Men vi vil ikke have, at hvalpen "underholder sig selv" når den er alene hjemme...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
De er to, det er den yngste der laver "balladen". Hun er født de n23 dec (herhjemme) så har boet her altid, hun er ca 16 uger nu. Hun har kun lavet den store "ballade" 3-4 gange siden de andre hvalpe flyttede. Hun går sammen med sin mor når hun er alene hjemme, og de plejer bare at sove, eller lege. Nej jeg har ikke video filmet dem, da jeg går ud fra at det "går over". For hun kan finde på at gøre det samme når vi er hjmme, hvis hun lige føler at hun skal have opmærksomhed :P

 

Hvis hun ikke er ældre så får hun for meget motion!

 

Jeeg kan huske du besrev lange ture i en anden tråd, det kan give stress og er ikke godt i den her forbindelse heller, desuden har hvalpens fysik heller ikke godt af det, læs om det herinde www.hundeliv.dk du kan også læse om alenehjemme og træning af det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på, at det er "alene hjemme problemer"? Altså problemer, der skyldes, at hun er utryg???

 

Så lille som hun er, så kan det lige så godt være fordi hun synes, det er sjovt at "lege" med tingene lidt voldsomt... Det ville hun netop osse gøre hvis der var nogen hjemme......... Hvis hun fik lov..

Det kommer lidt an på, hvad hun har lavet: En køkkenrulle eller toiletrulle der er splittet ad, --eller bøger og aviser, der er rusket i stykker, det er vel normal hvalpeleg... Hvis altså ikke man stopper hvalpen... :mrgreen:

Men hvis hun har gnavet huller i vægge eller vinyl, så kunne det snarere være noget frustration over et eller andet..

 

De almindelige hvalpe-legeproblemer løser du ved at fjerne de ting, hun hiver ned og leger med.

Jeg håber du har sikret huset grundigt hvad strømførende ledninger angår.

 

Selvfølgelig er det irriterende at komme hjem til sådan et menageri. Men det er endnu værre, hvis man kommer hjem til en hvalp, der har spist nogte farligt.. Eller som har gnavet i en ledning... :?

 

Hunde kan GODT vise tegn på "dårlig samvittighed"... Men jeg tror ikke, at så ung en hvalp er i stand til at føle skyld over at hun har leget rigtig sjovt og godt i stedet for at ligge og kede sig..

 

Vi mennesker ER altså ikke nemme...... Vi vil gerne have, at vores hunde viser initiativ og forsøger at løse en opgave....... Men vi vil ikke have, at hvalpen "underholder sig selv" når den er alene hjemme...:mrgreen:

 

Det hun flår i stykker er papirer, mapper, blade osv, ting der ligger fremme.

 

anne-marie: Jeg er glad for når folk gør mig op mærksom på ting jeg gør forkert, dog er jeg absolut ikke enig i det du siger.

Santa er bestemt ikke en stresset hund ! Hun er langsomt blevet vænnet til vores lange gåture, og der har aldrig været "piv" omkring hende (undtagen når det er mørkt), og hun er altid glad, idag her til eftermiddag gik jeg 3 kvarter med hende og hendes mor, hun løb gladeligt rundt hele turen igennem, og da hun kom hjem ville hun straks ud i haven for at lege med moar. Hun er bestemt en hund der mener at der skal ske noget hele tiden, og hun takker ikke nej til en lang gåtur.

Vi går gennerelt ikke ret langt, vi går bare i et meget langsomt tempo fordi der går mange hunde deromkring, og der derfor er meget der skal snuses til.

 

Vil ikke fremstå sur eller noget, men du har ikke set hende, og kender ikke omstændighedderne :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Det er ikke for at genere dig og du kan ikke nødvendigvis se på hende at det ikke er godt :)

 

En hvalp på 16 uger skal ikke motioneres så meget som de 2-3 timer du gør :)

 

Velkommen til Hundeliv

 

Det kan også være en del af grunden til at hun ødelægger ting :)

 

Alenehjemme http://www.hundeliv.dk/Artikler/Alene%20hjemme%20problemer.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke for at genere dig og du kan ikke nødvendigvis se på hende at det ikke er godt :)

 

En hvalp på 16 uger skal ikke motioneres så meget som de 2-3 timer du gør :)

 

Velkommen til Hundeliv

 

Det kan også være en del af grunden til at hun ødelægger ting :)

 

Alenehjemme http://www.hundeliv.dk/Artikler/Alene%20hjemme%20problemer.pdf

 

Jeg har ikke sagt at det fast er 2-3 timer.

 

Jeg har sagt at en normal gåtur går på en ½ time, i weekenderne eller dage hvor vi har tidligt fri bliver turen gerne længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hun flår i stykker er papirer, mapper, blade osv, ting der ligger fremme.

Det lyder jo, for mig, som ganske almindelig unghunde adfærd. Begge mine hunde har gjort det, min westie på 16 mdr gør det stadig ind i mellem, hvis der ligger et blad/toiletrulle/avis osv., i hendes højde - så tager hun det og laver det til små bitte stykker, som jeg kan have det rigtig sjovt med at samle op bagefter :twisted: min dansk svensk gårdhund, som bliver 5 år til juli, gjorde det også da hun var unghund. Så jeg ville slet ikke forbinde det med alene hjemme problemer!

 

Da min westie havde alene hjemme problemer, ødelagde hun noget hver gang hun var alene - det gør hun slet, slet ikke nu. Men hvis det begyndte at gå ud over større ting, såsom dørkarme, stole/borde, vægge osv., så ville jeg nok blive lidt mere bekymret.

 

Men hvis man er i tvivl, kan man altid optage hunden et par timer på video.

 

Og så er det rigtigt som du gør; bare ryd op efter hunden, lad vær med at skælde ud :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har ikke sagt at det fast er 2-3 timer.

 

Jeg har sagt at en normal gåtur går på en ½ time, i weekenderne eller dage hvor vi har tidligt fri bliver turen gerne længere.

Ifølge det du skriver her, 1½ - 3 timer dagligt så er det for meget for en hvalp på 16 uger :)

http://www.hunde-forum.dk/debat/1375-hvor-mange-ga-ture.html#post40149

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...