Hop til indhold

Om hunde hukommelse...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst et sted, at hunde kan tælle til 7. :mrgreen:

 

Karla og jeg leger en slags huskeleg med bolde af og til, som ret godt beviser dette udsagn....

 

Vi har 12 bolde i vores hjem. Hun sidder foran mig med ansigtet vendt mod mig. Jeg viser hende en bold og triller den forbi hende. Når den ligger stille beder jeg hende vise mig hvor den er med poten.

 

Når hun har gjort det kommer hun hen og får en godbid.

 

Det går rigtigt godt i starten, selvom der kommer til at ligge flere og flere bolde bag hende og 3 af dem er faktisk identiske. Men når vi når op omkring bold nr 8 stykker, så er hun virkelig usikker når hun vender sig om... Hun kigger længe på de mange bolde og vælger tilsidst en, men det er ikke altid den rigtige her til sidst...

 

Hun bliver dog troligt ved med at vælge indtil hun fanger den rigtige :lol: men det er tydeligt gætteri...

 

Har i oplevet lignende ting? Eller har I evt. en hund der husker fænomenalt godt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en god øvelse. Skal hun blive siddende og pege på bolden, eller skal hun gå hen og røre ved den med poten?

 

Min hund husker med maven. Hvis hun én gang har fået en godbid i en butik, så husker hun det for evigt og vil altid trække i den retning, når vi går forbi :mrgreen: Hun husker endda lugten af en bestemt butik - f.eks. har jeg oplevet, at hun på nye steder gerne vil ind i Matas, og jeg tror, at det er fordi, at hun derhjemme tit får godbidder i Matasforretningerne. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en god øvelse. Skal hun blive siddende og pege på bolden, eller skal hun gå hen og røre ved den med poten?

 

Min hund husker med maven. Hvis hun én gang har fået en godbid i en butik, så husker hun det for evigt og vil altid trække i den retning, når vi går forbi :mrgreen: Hun husker endda lugten af en bestemt butik - f.eks. har jeg oplevet, at hun på nye steder gerne vil ind i Matas, og jeg tror, at det er fordi, at hun derhjemme tit får godbidder i Matasforretningerne. :lol:

 

hun går hen og peger med poten hvilken bold det er - og kommer så tilbage og får sin godbid og sætter sig igen med ryggen til. I starten er det jo nemt - men til sidst ligger der pænt mange bolde bag hende når hun vender sig om - og selvom hun lige har set bolden inden jeg triller den afsted, så bliver det tydeligt for meget at overskue....

Link til indlæg
Del på andre sites

hun går hen og peger med poten hvilken bold det er - og kommer så tilbage og får sin godbid og sætter sig igen med ryggen til. I starten er det jo nemt - men til sidst ligger der pænt mange bolde bag hende når hun vender sig om - og selvom hun lige har set bolden inden jeg triller den afsted, så bliver det tydeligt for meget at overskue....

 

Hvordan har du lært hende det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har du lært hende det?

 

Hun kunne allerede potetarget og er meget glad for bolde og for at finde ting. Hun er vant til at vente med ryggen til når jeg gemmer noget....

 

Så i starten lagde jeg bare bolden bag hende og bad hende finde den igen. Så "gemte" jeg en ny bold bag hende (og lod den første ligge) og bad hende finde den... Og lige så stille har vi bygget op i antallet af bolde bag hende...

 

Hun elsker når hun skal finde noget, så da hun sad så eksemplarisk pænt når jeg gik om bag hende, så forsøgte jeg mig med at trille dem forbi hende og det gik også fint... Jeg skal dog være sikker på, at boldene ligger stille før jeg beder hende finde dem, for ellers tager hun bare den i bevægelse ;-) uden at tænke over det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Der kan være andre faktorer end hukommelse der spiller ind.

 

Først og fremmest er hunde, der som hvalpe er blevet stimuleret til at lære, langt mere lærenemme end hvalpe der ikke blev stimuleret lige så meget.

Hundehvalpe "lærer" at lære, kan man sige.

 

Noget andet er, at efter X tid har hunden svært ved at fastholde fokus. Det er en ren fysisk ting i hundens hjerne. Det er derfor man anbefaler at holde pauser hyppigt under indlæring og træning og derfor hunde begynder at lave fejl i det de kunne for 10 sekunder siden, hvis tiden overskrides.

 

Deres hjerne står af.

 

Så er der duften på emnet. Den sidst trillede bold vil dufte stærkest.

 

Det jeg vil sige er, at det er flot Karla kan denne aktivitet, men er det udelukkende hukommelsen der er i spil?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan være andre faktorer end hukommelse der spiller ind.

 

Først og fremmest er hunde, der som hvalpe er blevet stimuleret til at lære, langt mere lærenemme end hvalpe der ikke blev stimuleret lige så meget.

Hundehvalpe "lærer" at lære, kan man sige.

 

Noget andet er, at efter X tid har hunden svært ved at fastholde fokus. Det er en ren fysisk ting i hundens hjerne. Det er derfor man anbefaler at holde pauser hyppigt under indlæring og træning og derfor hunde begynder at lave fejl i det de kunne for 10 sekunder siden, hvis tiden overskrides.

 

Deres hjerne står af.

 

Så er der duften på emnet. Den sidst trillede bold vil dufte stærkest.

 

Det jeg vil sige er, at det er flot Karla kan denne aktivitet, men er det udelukkende hukommelsen der er i spil?

 

Jeg tror det både er evnen til at holde overblik og hukommelsen der spiller ind... men hvis tiden er vigtig som du siger, så kan det vel testes, på den måde, at jeg får en til at fjerne nogle af boldene, så der stadig er max 6-7 stykker bag hende når jeg triller fx den 10ende bold...

 

Hvis hun stadig ikke kan overskue at finde den rigtige, så spiller tidshorisonten vel en væsentlig faktor?

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror det både er evnen til at holde overblik og hukommelsen der spiller ind... men hvis tiden er vigtig som du siger, så kan det vel testes, på den måde, at jeg får en til at fjerne nogle af boldene, så der stadig er max 6-7 stykker bag hende når jeg triller fx den 10ende bold...

 

Hvis hun stadig ikke kan overskue at finde den rigtige, så spiller tidshorisonten vel en væsentlig faktor?

 

Giver det mening?

 

Ja, det gør det.

 

Jeg tror bare ikke vi kan vurdere tidsfaktoren ud fra den metode, medmindre boldene fjernes uden Karla holder pause.

Der skal nenlig bare ganske korte pauser til før hundens hjerne "kan" igen.

 

Men prøv :-D

 

Indenfor professionel ID siger man 6 objekter som maximum fordi der herover bliver for mange fejlmarkeringer hos hundene

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det gør det.

 

Jeg tror bare ikke vi kan vurdere tidsfaktoren ud fra den metode, medmindre boldene fjernes uden Karla holder pause.

Der skal nenlig bare ganske korte pauser til før hundens hjerne "kan" igen.

 

Men prøv :-D

 

Indenfor professionel ID siger man 6 objekter som maximum fordi der herover bliver for mange fejlmarkeringer hos hundene

 

Det kan godt være det bare har været held at hun som oftest kan klare 7 så :vedikke:

Jeg synes dog også det afhænger af hvad vi ellers har lavet - har hun fx meget fysisk overskudsenergi, så kan hun ikke overskue legen ret længe - måske kun en 3 bolde... Så bliver boldene i sig selv pludselig for spændende - så man bliver nødt til at lege lidt med dem alle når de ligger der og frister når man vender sig om :lol:

 

Så det gælder om at finde den rette kombo, hvor hun er frisk i hovedet men kroppen har haft noget at lave, så kan man koncentrere sig fuldt ud om denne stillesiddende og ret krævende mentale-opgave....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det kan godt være det bare har været held at hun som oftest kan klare 7 så :vedikke:

Jeg synes dog også det afhænger af hvad vi ellers har lavet - har hun fx meget fysisk overskudsenergi, så kan hun ikke overskue legen ret længe - måske kun en 3 bolde... Så bliver boldene i sig selv pludselig for spændende - så man bliver nødt til at lege lidt med dem alle når de ligger der og frister når man vender sig om :lol:

 

Så det gælder om at finde den rette kombo, hvor hun er frisk i hovedet men kroppen har haft noget at lave, så kan man koncentrere sig fuldt ud om denne stillesiddende og ret krævende mentale-opgave....

 

Jep. Alt er en balancegang og der er ikke langt fra succes til fiasko :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...