Hop til indhold

Motivation....


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Inspireret af flere oplevelser tidligere har jeg gået og tænkt lidt....

 

 

Det der med motivation.... det er en skæg størrelse! Hos DKK, hvor jeg er uddannet, arbejder vi med medfødt og tillært motivation - dvs. den "drift" der ligger naturligt i hunden, skabt af dens race og arv og de oplevelser, den tidligere har haft med den opgave, den stilles overfor. Så langt, så godt.

 

Derudover har jeg lavet mit eget lille tankespind.... udover at være DKK instruktør har jeg jo altid klikkertrænet mine egne hunde og har altiv været meget begejstret for dette. Jeg har aldrig haft problemer med hunde, der ikke var motiveret for at arbejde - jeg har bare fundet det, der skulle til for at få dem til at arbejde. Kimmi har bare været en hård nød at knække, så hun er trænet lidt anderledes end de andre.... hun er trænet med "lav kvalitets" belønninger fordi hendes medfødte og tillærte motivation for enhver form for træning er meget, meget høj. Jeg har tidligere været bekymret for, om hun ville stresse op over for gode belønninger, har gemt dem til vi havde problemer osv. osv. Derudover har jeg fulgt de gængse regler om, at undlade at belønne for "forkert" adfærd (f.eks. at hunden lægger sig i sit, smider apporten o.l.) - vi har bare gentaget øvelsen og evt. sænket kriteriet. Og vi har lavet de samme fejl igen og igen og igen.... Kimmi har på intet tidspunkt lidt af lav arbejdsmoral og har fundet sig i mange gentagne øvelser og manglende belønninger uden at arbejde med nedsat intensitet.