Hop til indhold

Alt om foder

Gæst Pia J
 Share

Recommended Posts

Gæst Pia J

Altså jeg synes godtnok der er mange tråde om foder, og det er jo bare en jungle, som jeg tit selv er ved at fare vild i, så jeg tænkte om vi ikke skulle samle en masse guldkorn i en tråd, jeg tænker at vi kunne skrive hvad vi fodere med og hvorfor vi har valgt netop det, hvilke mærker vi har prøvet og hvorfor vi har fra valgt dem, og om nogle faktisk er gode foder men bare ikke lige det vores hund skulle have.

Og hvilke kosttilskud giver I og hvorfor?

Lige nu arbejder jeg i godbidder hvordan får jeg nogle som ikke er fyldt med møg, men stadig ikke hjemmelavet.

Og ja hvor fået alt det I bruger billigt :mrgreen:

Og har I andre guldkorn så kom med dem her :engel:

Og jeg ved godt at fordi en synes noget er det ikke rigtig for andre men måske nogle kunne få et tip til noget man ikke havde tænkt på eller spare penge eller eller eller noget helt andet :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det godbidder til træning eller bare til hygge i hverdagen? For ellers er der Olivers liver bites.

Foder, der råfodrer jeg. Og giver tilskud til hendes led samt vitaminer

Men hvis det er guffer til træning, kan du så ikke bare bruge hans foder? Det gjorde jeg med Luna, da hun var på tørfoder

Link til indlæg
Del på andre sites

Misja er en slædehunde/Labrador retriver blanding fra 2002 på ca. 25-26 kg., hun er pænt meget aktiv hver dag både fysisk og mentalt.

Jeg startede ud med at give Misja Hills puppi til store hunde, det kunne hun ikke lide, Royal Carins ditto kunne hun heller ikke lide.

Hun kunne lide Olivers Adult og fik det i mange år og hun havde smuk pels osv., på det foder.

Så var hun igennem en meget stresset periode på 3-4 måneder for ca. 3 år siden og hendes immunsystem gik i "over-gear2 og hun fik allergi.

Siden da har hun kun fået RC's Hypoallergenic DR21 og har holdt vægten fint + hendes pels skinner blankt.

Af godbider køber jeg også Olivers produkter, inden allergierne fik hun lidt af det hele, i dag primært produkter lavet af ren fisk.

Hun får Olivers Lakseolie fordi olien hjælper på hendes hud og pels og når hendes begyndene gigt en dag får brug for det, vil hun få Flexvital (tidligere Artroflex).

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe, berner sennen han fra 07-05-2009

Startede på Royal Canin Giant Babydog til 5mdr, så RC Giant Puppy. Fungerede ganske glimrende på det, voksede harmonisk, i nogenlunde samme hastighed som andre bernere. Fin afføring, god pels og i det hele taget intet at klage over - ej heller problemer med maven.

Omkring 6½mdr skiftede jeg til Acana Praire Harvest, fordi jeg ikke "turde" fodre med Royal Canin, grundet risiko for allergi grundet ingredienser o.lign. + jeg syntes, han havde voldsomt mange skel. Sidstnævnte viste sig så bare at være fordi han var ved at skifte pels - hurra for førstegangshundeejer!

Syntes ikke hans mave fungerede optimalt på Prairie West, så skiftede til Acana Large Breed Puppy, af ovennævnte grund og pylregrund. Fungerer ganske glimrende, men egentlig ikke bedre end på RC.

Derudover så havde vi en 4-5 dage med en bl. af kogt- og råfodring, fordi vores tørkost var udsolgt i hele DK og vi først fik for en uge siden. For at sige det mildt, så var det rigtig godt! Småt og fast afføring, men på så kort tid kunne man ikke rigtig se andet :engel:

Af kosttilskud har han fået (efter anvisning, selvfølgelig):

Den første tid:

1 dåse vitalanimin á 250g

250ml lakseolie fra Grizzly

Periode uden kosttilskud :genert:

Ca. fra Januar på et tidspunkt

Lakseolie, Grizzly (planlagt at vi fortsætter nu)

For et par uger siden :mrgreen:

Animastrath - fortsætter i hvert fald til omkring 1år gammel, måske skifter vi over til Vitalanimin igen

Han virker sund og frisk, men kender ikke resultaterne endnu :-D

Af godbidder bruger vi primært tørkost. Dog køber vi specialgodbidder eller laver selv til indkald. Det kan være

Kogt Kalvelever

Kogt Kalve lever- og hjerterester (kan fås i Super Brugsen i Rødovre Centeret i hvert fald)

Kogt kalkun eller andet kød

Tørret lammelunge, -hjortelunge o.lign.

Fish4dogs godbidder

Laksekrönch fra Henne Pet Food

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gode erfaringer med Oliver. Men da Oskar kørte træt i det og Victor havde vokseværk. Prøvede vi med RC til golden retriever til junior og adult. Det var hundene glade for. :-D

Oskar blev så kastereret med øget appetit som eneste bivirkning. Vi kørte over på Adult light, hvilket han også kunne lide. Men han begyndte at klø sig meget.

Victor tabte sig da vi gik over på royal canin adult til ham. Vi prøvede derfor alm royal canin og det hjalp. Han tog igen på og fik samtidig en ormekur.

Vi er nu gået over til Woolfblut. Det vil sige, at Victor mangler, at spise en halv sæk rc.

Oskar får den med vildand, da der ikke er så mange kalorier i den og han er vild med det og allerede efter en lille uge, klør han sig ikke så meget mere. :-D

Til Victor har jeg købt den med fisk.

Jeg køber foder sammen med Pia og en anden hundeveninde og vi kan derfor købe det noget billigere. :blink:

Til daglig bruger jeg hundenes foder til godbidder. Men til træning bruger jeg levninger fra stege eller når jeg tager mig sammen, så ovntørret lever.

De har en skærefast leverpølse i fakta, som også er god. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men jeg må da også hellere selv lige skrive :blink:

Vi har prøvet rigtig meget foder, og må sige at alt på nær RC har han haft det fint med, hvad mave og afføring angår, men har bare ikke været det som gjorde det for hans hud,pels og øre problemer nu er vi endt på Wolfsblut.

Af tilskud giver vi

Luposan flåt væk ( ville gerne være fri for lopper og flåter uden gift i nakken, som gav ham kløe)

Luposan glucosamin ( fordi han er blevet 6 år og så synes jeg det var tid til at give noget til led og så er der ikke det i Wolfsblut)

Olie får han ikke mere fordi han får fiske variant af foder.

God bidder er mest hans foder, og ja så har vi brugt frolic som jeg nok er blevet lidt skeptisk over, men synes det er svært at finde noget han gider som ikke samtidigt koster det hvide.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede op på Eaglepack - min Oscar er "flasket" op på det foder. Begge hunde har været vilde med det - men så begyndte min yngste beagle Oscar at få dårlig mave med hyppige opkastninger. En kort overgang var han på Hills stomach foder, til maven gik i orden.

Så lavede jeg er foder skift til Markus Mühle Rawfood og det var noget beaglerne kunne lide. Væk var den dårlige mave og er ikke set siden. Har nu skiftet til Luposan sport, som er kornfrit - så jeg skifter lidt mellem de to typer foder.

Desuden får beaglerne vådfoder i weekenden som afveksling. Det er noget som hedder Natures Harvest.

Jeg vil nu lave en overgang til acana lam og apple, da min ældste hund er 5½ år og jeg gerne vil have han får glucosamin som er i det foder.

Jeg bruger ingen kosttilskud udover plagque off og så får de lidt A-38. Om vinteren får de tilskud af rapsolie.

Jeg bruger typisk tørfoderet til godbidder som de går gennem ild og vand for at få :mrgreen: Når vi går ture er der de bløde TIKKI godbidder med i lommen dem med kanin.

Mine hunde får ALDRIG tyggeben - men gerne tørrede ting som kaninører mv.

Ind i mellem får de et varmebehandlet ben hjorteskank.

Jeg giver aldrig rå ben da min ældste beagle får tarmbetændelse og kan blive ret så dårlig af det.

Jeg prøvede en overgang wolfblut - men det ville beaglerne ikke spise.

-Ina med beaglepack

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg har efterhånden prøvet en del foder synes jeg.

Min første hund fik Olivers, men hun havde noget løs mave, så jeg skiftede til Eukanuba.

Da jeg købte den næste hund blev jeg anbefaldet RC og da jeg kunne få det til meget billige penge pga. opdrætter rabat brugte jeg det i mange år.

De sked dog kokasser og specielt min ene tæve, fik ofte meget løs mave og blodig diarré flere gange årligt. Derfor valgte jeg at prøve noget andet.

Så prøvede jeg Eaglepack, men måtte fodre 3 x anbefaldet for at de kunne holde rimelig hyld.

Derefter skiftede jeg til Fromms Holisitic Gold om morgenen og Orijen om aftenen. Det fungerede super :5up:

Så blev jeg imidlertidigt "bidt" af ideen om råt og begyndte at give råt om aftenen og skiftevis fromms og orijen om morgenen.

Egentlig startede det ud med at jeg havde et helt lam i fryseren som jeg faktisk ikke kunne lide smagen af (vædder slagtet for sent) - og smide det ud lå mig så fjert, så efter megen studeren om emnet "sprang jeg ud" som råfodre.

Efter et halvt år tog jeg springet fuldt ud til råt.

De sidste par mdr. har jeg dog suppleret med en smule wolfblut om morgenen, simpelthen fordi mine hunde ikke rigtig trives på "feriebarf" (når jeg vandre med dem er det ikke muligt at have råt med).

De får 100 g. WB om morgenen på græsplænene og/eller i aktiveringslegetøj. Om aftenen får de mellem 100 og 250 g. råt kød.

Af tilskud giver jeg: Animastrath, solsikkeolie og wollesdogpower. Derudover for et par af dem lakseolie (allergi) og Vitalanimin (hvalpe, drætige og gamle hunde).

Forresten, så har jeg prøvet Hills allergi foder. Totalt nederen, men hanhund tabte 7 kg. på 3 mdr. selv om han fik 4 x anbefaldet, han hadede det og var konstant SULTEN!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

uhhh hmmm er I klar på en laaang smøre?

Jeg har jo altid sværget til Royal Canin, da mine katte har kørt SUUUUPER på det! De har elsket det, haft stinkefri og ikke særlig meget hømhøm og smagen var lige dem.

Dérfor skulle jason jo også have Royal Canin mini junior, som han fik til han var en 10-11 mdr. Så gik vi over til Royal Canin mini adult, hvilket han ikke syntes var en god ting, men han fik det i næsten et år. Ser jeg tilbage på det: meget lys afføring, ofte løs og meget af det - hunden kunne gå 3 dage uden at spise og spiste generelt ikke mere end 3-4 gange i ugen.

Så fik han serveret ProPlan som guffer til en træning og det var et hit - så skiftede jeg til Proplan - ikke nogen success - spændende den første dag og så gik vi tilbage til at han spiste 3-4 gange i ugen og ikke synes mad smagte godt...

Vi prøvede så en prøvepose olivers med fisk - og fandt ud af at Jason ikke kan fordrage fisk i tørfoder :lol:.

Så fik han i November hills til medium hunde. Success de første 14 dage - a la jeg kunne bruge foderet i alm hjemmetræning hvor han spiste det med velbehag. Spiste stadig kun 3-4 dage i ugen og hømmerne blev flere.

Så har vi prøvet en prøvepose Henne Pet Food - og en prøvepose af laksegufferne - og hunden flygtede ind på badeværelset da jeg åbnede og fiskelugten nåede ham :klap:

Prøvepose fra Tholo er også prøvet som godbidder. ADR skulle jeg hilse og sige fra Jason - de blev brugt i hans hundespil og han var ved at knække sig og lavede de værste ansigter når han skulle tage dem i munden:lol::lol::lol:

Nu har jeg så skiftet foder én gang til. Han får Eukanuba Cavalier King Charles (der også er til pudler) og Eukanuba Working and Endurance. Eukanuba-manden mener han skal være 100 % på WogE, meeen vil kun køre 1/3 på det.

Jeg ved ikke helt om jeg synes det er en success eller ej. Han vil ikke altid have det som guffer når vi går tur - kun hvis han har lavet noget ekstra svært eller krævende - men når jeg hælder op om aftenen så æder han hvad jeg hælder op. Han er ikke suuuuper glad for det, men tror måske det har noget med racen at gøre? og det er i hvert fald bedre end de andre fodertyper han har prøvet. Afførringsmæssigt har det aldrig været bedre - mindre og fastere. Han spiser HVER dag og jeg bilder mig ind at hans energiniveau er steget:mrgreen:

Meen som sagt er han ikke helt glad for det, men tror måske det er fordi jeg har forelsket mig i Real Nature (lidt a la Markus Muhles principper, bare højere kvalitet), et foder jeg har haft prøveposer med hjem af og han er SYG efter det.

Nåja - der er lige indkøbt Henne Pet Lakseolie - "bare fordi" :mrgreen: Og så har han fået lidt dåsemad om aftenen her på det sidste (men spiser altså STADIG sin tørkost når jeg hælder op om aftenen). Og det kan han lide - han kan også godt lide fisk, bare det ikke er i tørkost-form:stupid:

Godbidder til træning! krav: skal smage godt, han skal ville arbejde for dem og de skal være små, da han får MANGE af dem under træning så han skal ikke blive mæt:

- Laksegodbidder fra Henne Pet Food: no go - adr fisk :fornaermet:

- Stripes fra Fit+fun med forskellig smag - YUP - success:5up:. Dog ikke allergivenlig.

- Rattle&Reward træningsgodbidder - allergivenlige, glutenfri godbidder der består af kylling - Igen stooor succes :5up: De er små, fedter overhovedet ikke og er nemme at have med at gøre (lugter en del af kattemad - nok fordi der er så meget kylling i)

Gnaveben! Krav: skal være hårde og gode til tænderne:

- alm gnaveben af okse: ikke det bedste - de bittesmå kan til nød tygges, men ellers ikke. "Skal eg bruge mine TÆNDER? Ellers tak, du!":fornaermet:

- Multifit Rolls: Succes :5up: Den med kallun kan han ikke lide, men ellers - mums!

- Select Gold Stars: yummy - kan også tygges, namnam :5up: Til Jer med allergihunde: de er glutenfri og udelukkende lavet ud fra Kartoffel, så de er 100 % allergivenlige. De har ikke så meget smag som alm. tyggeben, men Jason kan åbenbart godt lide dem.

- Har lige fået nogle andre ben hjem vi skal prøve i butikken fra Prime Pet Food - de hedder Balance Energy Bone. Umiddelbart synes han de er gode at slikke på, men at tygge dem? nej tak!:fornaermet:

Jason har aldrig brudt sig om tyggeben og det er først indenfor de seneste par måneder han har gidet dem og har set det gode i at ligge og tygge et ben...

Var i med så langt? :oops::oops: Gik vidst lidt i selvsving :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Da jeg kun havde Reiki fik han Flatazor + råt ca 2-3 gange ugentligt. Han fungerede super godt på det.

Det indeholder hvede, hvilket jeg ellers ikke er så begejstret for, men eftersom han voksede op på det hos tidl ejer og fungerede rigtig godt på det, ja så så jeg ingen grund til at skifte.

Gaia har hos tidl ejer fået Oliver's, men da det jo var noget nemmere at have dem på samme foder, skiftede jeg hende over på Flatazor.

Men det fungerede hun ikke på. Hun var svær at holde sul på, og hun havde enorme mængder afføring.

Så nu får de begge Oliver's selected fish, og de ser rigtig fine ud. At det lige blev Oliver's skyldes tildels at jeg jo kunne se at Gaia fungerede på det da jeg fik hende.

De får ingen tilskud, over en bendag ca hver eller hver anden uge.

Hvad godbidder angår, er jeg ikke så hysterisk. Hvis de vil arbejde for det, er jeg ret ligeglad med om indholdet ikke er i top. Det er trods alt begrænset hvor meget af det de får.

Til træning hjemme bruger jeg som regel bare deres tørfoder, men skal der trænes under lidt sværere forhold, og jeg ikke gider selv at lave noget (det gør jeg sjældent hehe), så køber jeg endten Oliver's training bites eller Tikki's træningsgodbidder (de kan købes i 700g spande og det er jo ret praktisk når de kan lukkes og sættes væk).

Hvad de indeholder aner jeg ikke -men hundene elsker dem og arbejder godt for dem.

Derudover ryger der af og til skinketern o.l. med når vi handler, for jeg er nemlig for doven til at gide at stå og skære pølser e.l. :blink:

Snacks er primært endten rå ben eller tørrede kødprodukter/sener/okseører/klove med fyld osv

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Freya - Samojed fra 11.06.2007

Hun startede på Olivers, da det var hvad hun fik hos opdrætter. Jeg synes ikke at det gav hende noget ekstra, og pelsen var mat og kedelig.

Eukanuba gad hun ikke spise.

Jeg skiftede over på pro plan... Et ellers rigtig godt foder, men fedt indholdet er for højt i forhold til Freyas forbrændings niveau. Mængden af laks er også høj, så efter et stykke tid fik en "flot" laksefarvet stribe ned ad ryggen.

Derefter prøvede jeg Flatazor.. igen et foder som Freya ikke ville røre.

Markus Mühle fik vi også afprøvet. Et rigtig fint foder, men den bette dovne prinsesse blev træt af de store foder piller, og begyndte at spytte dem ud..:lol:

Sidst men ikke mindst så er der Acana, som er det foder, som jeg er sikker på at ville holde fast i nu. Freyas pels har aldrig været smukkere end nu:5up:.

Mht. til kost tilskud, så giver jeg et hvidløgs fed proppet ind i leverposteg eller toskerogn ca. 2-3 gange om ugen.

Jeg har endvidere givet livets olie - hørfrø udgaven i et år, og var egentlig godt tilfreds før jeg prøvede Isle of Dogs - Royal jelly coat supplement.. Super super kost-tilskud:5up:

Mht. til guffer så er det lidt af hvert. Ofte har jeg nogle sække foder fra udstillinger, som jeg bruger til guffer, eller blot hendes mad.

Til udstilling er det dog culotte/cuvette, kylling, mørbrad osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Bare lige en lille kommentar til alt det hvidløg jeg kan se bliver brugt:blink:

Hvidløg er faktisk skadeligt hvis det gives over lange perioder. Eller måske jeg skulle rette og sige: det er dokumenteret ved både heste og mennesker at det er skadeligt. Så jeg antager det samme gælder andre væsner.

Der er intet i vejen med at give det f.eks. over sommer for at undgå flåter. Men det er skidt at give det året rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvidløg er faktisk skadeligt hvis det gives over lange perioder. Eller måske jeg skulle rette og sige: det er dokumenteret ved både heste og mennesker at det er skadeligt. Så jeg antager det samme gælder andre væsner.

Der er intet i vejen med at give det f.eks. over sommer for at undgå flåter. Men det er skidt at give det året rundt.

Er det ikke meget store mængder? Luna har ikke fået hvidløg her i vinter, men det er fordi hun fik det i Wolles dogpower og det har hun ikke fået nogle måneder.. Men ellers har hun altid fået det året rundt.. Normalt pulver købt i hestebiksen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

store mængder hvidløg kan give blodmangel (og er i øvrigt giftigt for hunde). Men det er osse skadeligt at give over lange perioder.

Læste det lige i magasinet Hest for nyligt, og gravede så lige lidt på nettet efterfølgende, og det samme er påvist ved mennesker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar - Mops 24/6 2009

Oskar startede på RC hvalpefoder til hunde under 10kg voksenvægt. Det blev anbefalet af manden jeg købte ham af, hans egne mopser fik det.

I den første tid var der heller ingen problemer med det, men efter nogle måneder kastede han op, stort set hver gang han havde spist og kløede sig voldsomt - Jeg vågnede om natten, fordi han sad og kløede og bed sig.

Vi ringede til dyrlægen, der ikke mente vi skulle komme til konsultation. Vi blev anbefalet at prøve at skifte til Specifics hvalpefoder (Sikkert fordi det bliver solgt af samme dyrlæge :blink:). Det er det han får nu, men når han har spist den sæk op, så stopper jeg også med at fodre med det.

Opkastningerne er godt nok stoppet, men jeg synes stadig han klør sig en smule, og så synes jeg bare at indholdet er noget skidt, i forhold til prisen 349 for 7½kg. Der er korn og majs (hvis jeg husker rigtigt). Vi har fået (købt) en prøvepose på Specifics allergifoder, men jeg har ikke prøvet det, da jeg ikke rigtig kan tro på, at den portion vil vise tegn på forbedring. Desuden indeholder det foder også korn, og prisen er igen for høj i forhold til hvad det indeholder.

Som sagt når Oskar har spist sækken med Specific, så skifter vi. Jeg tænker Acana, sandsynligvis Lamb & Apple, da det skulle være Acanas mest allergivenlige foder. Alle deres produkter er uden majs, hvede, korn, soya osv. og det tiltaler mig rigtig meget. Prismæssigt ligger det endda på niveau med Specific og det er jo på trods af at indholdet er langt bedre i Acanas.

Jeg glæder mig til at prøve Acana, og håber virkelig at Oskar får det bedre på det!

Godbidder er gerne gulerødder, foderet, diverse kiks og kyllinge/skinketern, som Oskar elsker :-)

Tilskud har jeg ikke tænkt på at give. Jeg synes det er en jungle i hvad man skal give og hvorfor, er der nogen der har lyst til at dele lidt viden derom? Hvor meget tilskud er nødvendigt, burde tørkosten ikke dække det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke huske tidspunkter for hvornår vi fodrede med hvad, men vi har prøvet følgende:

Nutro Choice Large Breed puppy - det fik hun, hvor jeg købte hende.

Royal Canin Labrador

Hills Natures Best

Hills Large Breed

Eukanuba Large Breed

Olivers adult large breed samt Olivers lam

Artemis

Regal Pet Foods Large Breed og senere Lean Bites

Royal Canin Hypoallergenic (det eneste tørfoder hun har kunne tåle i maven, men hun tog så også liiige 5 kg på)

Gourmix fra Vetcur Biotec - hun var nede og få minimale mængder og sultede egentlig.. uden at tabe sig..

Hills J/D reduced calories

Acana Light & Fit

For alle undtagen de 4 sidste gjaldt det at hun fik dårlig mave:cry:

Regal Lean Bites gav hende en urinvejs infektion. Hills J/D reduced calories gav enorme mængder afføring

Acana Light & Fit gav hende sure opstød (det kan så set i bakspejlet nok være fordi hun nogenlunde samtidig fik Flexvital Pulver istedet for Flexvital flydende, for de sure opstød varede ved indtil jeg skiftede tilbage til det flydende).

Det eneste, Luna har kunne tabe sig på er det rå. Vi har i perioder brugt grønsager. Tilskud der får hun pt Olivers fiskeolie, hyben og gurkemeje (for leddene), Wolles Dogpower og flexvital. ViVet fra vetcur biotec bruger vi som guffer på gåture og i hendes skattekiste herhjemme:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg mener at det er ved meget store mængder at hvidløg er farligt... men et fed eller tørt hvidløg i ny og næ tager hverken mennesker eller hunde skade af (hvidløg har endvidere vist sig at kunne være med til at helbrede kræft.. så helt skadeligt synes jeg nu ikke det lyder til).

Men på den anden side, så er jeg af den overbevisning at der er så meget andet som er farligt, og jeg vil nu hellere give min tøs et lille fed hvidløg engang imellem, hvor jeg VED hvad jeg giver hende, istedet for et pulver som er kemisk fremstillet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Victor er opfostret på RC mini junior, det fik han hos opdrætteren, så det fortsatte vi bare med. Det gik også egentlig godt nok, ikke at han sådan fór til madskålen, men vi tog det bare sådan, "han er nok ikke bare den store spiser", og vi var egentlig ikke klar over, hvor meget han skulle have, så vi gjort bare hans mad og vand klar hver dag og fyldte skålen. Så kunne vi så smide meget ud hver aften han ikke havde spist. Ved siden af fik han så en masse god bidder, alt fra Vitakraft stort set, beef sticks, milch-dog chocos, Hunter Rollos/Toffys/Valentines,Greenie's...Dog Muffin's fra Dog Bakery :oops: Vi prøvede så også andre slags hvalpefoder, bla. Eaglepack med kylling, men det ville han slet ikke have, så fik vi en hvalpepakke med hjem fra dyrlægen da han blev vaccineret og chippet fra Specific og det ville jeg ikke give ham efter at have læst på det (sjovt nok, for vi havde ingen problemer med at give ham alt muligt andet hundeslik :mrgreen:), men så en dag hvor han næsten kun havde nippet til sit foder, så prøvede vi at give ham det, og det var han totalt vild med, så det gav vi ham så indtil han blev 10 måneder.

Da han blev 10 måneder skiftede vi så til RC mini beauty.Som han da spiste, men ikke egentlig værdsatte. Så begyndte der at ryge lidt menneskemad ned, ikke sovs og kartofler-menneskemad, men kød når vi fik aftensmad, så fik han også kød. Hvilket førte til at han gik hele dagen og ventede på der kom aftensmad. Han ville kun spise sin mad når det blev spredt ud på græsplænen, eller kom i foderbold.

Jeg vil godt sige at jeg er meget dedikeret til Royal Canin, da jeg fodrer begge mine katte med det, og de altid har elsket det. De har fået forskellige varianter af det nu i over 7 år som både tør og vådfoder og elsker det og fungerer så godt på det, vi lagde ud med nogle forskellige af Hill's prescriptions i et par år til dem det fungerede ikke, og skiftede så til RC. Så det var nok derfor vi holdt ved så længe med RC, til Victor.

Tilbage til ham. Han begyndte så at skrante, og få infektion i hans analkirtler og meget skiftende mave. Hvilket jo skyldtes meget svingende foder, at han ikke ville godtage hans tørfoder, og vi så fodrede ham med det han ville have i stedet. Han skulle jo ikke gå sulten.

1.gang han fik infektion i anal-kirtlerne var behandlingen skrap antibiotika-kur, som ikke kunne slå det ned, der skulle 3 kure til, hvor han så måtte på skånekost, fra RC (den der hedder intestinal) for at få styr på maven efterfølgende, det foder elskede han heldigvis, fordi den var så sart. Jeg gav ham også Animastrath for hans immunstystem.

Så skulle han køre på det foder indtil den dårlige mave var væk, og det var noget af en kamp, alle ben og godbidder blev taget væk, han fik kun Intestinal, vi havde damprenset hele huset og alt hans legesager i tilfælde af at der kunne sidde bakterier ? men maven blev ved med at skabe sig, når vi prøvede at skifte ham over på hans almindelige RC uanset hvor langsomt det gik.

Så lod vi ham blive på skånekosten, fordi vi turde ikke andet.

I december sidste år, fik han så en ny byld, vi sad en aften og spiste og lige pludselig begyndte han at hvine op, og pludselig var der en byld så stor som en vindrue i hans bagdel, den havde ikke været der da jeg kælede med ham tidligere på dagen :???:. Så måtte vi give ham smertestillende og afsted med ham næste morgen. Heldigvis sprang bylden om aftenen, det var utroligt så hurtigt det gik, så han slap for at komme til dyrlægen, men vi kunne vare hente medicin. Vi kendte jo proceduren...

Så besluttede vi at prøve at ændre hans foder, fordi det måtte jo være noget i foderet der gjorde at han var så modtagelig for infektioner, og tynde mave, det kunne kun gå fremad. Det blev så et julehelvede :oops:

1 .Orijen Det var ikke løsningen, vi prøvede det i kan ikke huske om det var 2 eller 3 uger men det skulle ikke være skidt før det blev bedre. Aldrig havde han haft så dårlig mave som på det :shock:

2. Olivers Selected Fish, det prøvede vi kun i 2 dage da det gjorde ham virkelig syg og dårlig vi kunne knap nok nå ud med ham igen.

3. Olivers Lamb & Rice, det nægtede han at spise.

4. Marcus Mühle :-D Problem-løseren. Jeg kunne have danset en indianerdans og råbt weeeeee da jeg endelig så en normal hundelort :genert:, og så ville den lille selektive vuf spise det. Den hellige gral var fundet :klap:

Efterfølgende har vi haft et par problemer der skulle løses.

Hvordan med gnaveben?

Vi har fundet ud af at oksekød og svinekød er for hårdt for Victor's mave, så nu undlader vi det i hans kost.

Vi har f.eks fundet Ziwipeak-mærket, som har hjorteskanker og klove (kan bla. købes i maxi-zoo), dem får Victor så nu, hvor han før fik alm. kødben.

Ellers så når vi får lammekølle med ben, så skærer jeg benet ud til ham.

Hvordan med godbidder?

Vi har jo skrottet alle de der dogmuffins, og færdigproducerede krims-krams bløde godbidder der er fyldt med tilsætningsstoffer.

Nu køber vi Ziwipeakfoderet hjort-varianten og bruger som godbidder, det er faktisk det samme som det der er i Ziwipeak-treats poserne, bare treats'ene er større. Men af en eller anden grund kan Vic bedre lide foderet som godbidder. Vi har lidt af hvert for at prøve det af.

Derudover så bruger vi et kosttilskud der er i godbidsform fra Vetcur der hedder Di Vet der skulle virke styrkende på fordøjelsen. Samt et andet der hedder Ne Vet der virker beroligende på nervesystemet. Det har vi fået anbefalet, skulle være godt efter sådan en sygeperiode.

Så havde Vicksen jo tabt sig noget efter han havde været syg, hele 500 g, og dem har han nu fået på sig igen, bla. vha. af en noget upolitisk korrekt kost ifølge mange hundeejere :-D

Han får nemlig vådfoder 2 gange om dagen.

De mærker vi giver ham er Ziwipeak, Lukkulus, Applaws, Nature Diet (som har den fordel at det kan lunes i mikro-ovnen :genert:), og Nature harvest og Terra Canis. Jep vi kommer vidt omkring, og Vic kan godt lide variation.

Jeg køber altid varianter med gås/kalkunhjerte, kanin og vildt, lam og ris, tun og grøntsager, og et par andre slags. Han får i hvert fald varieret og har aldrig dårlig mave mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi fodrer råt og har gjort det næsten fra starten.

Her er hvad han fik i sidste uge:

[ATTACH]23093[/ATTACH]

Han får dagligt eller jævnligt (udover kød, indmad, kallun og ben) disse ting: forskellige olier, hytteost, æggeblomme og tomat mod forhudsbetændelse.

Lidt op og ned med hvad han har fået af tilskud, men nu har vi endelig fundet det som fungerer:

Luposan Ledkraft + Kanavit vitaminer (begge i pilleform).

Godbidder!

Vi har lige købt en kæmpe kasse fra zooplus.de, de er ret billige og hurtig levering. Vi veksler meget, det her er sådan hvad jeg lige kan huske:

Tørrede ting som man bare kan brække lidt af når man skal bruge det:

Chicken snack

Tørret kallun, lunge og lignende - lavt på fedt og energi :5up:

Fedtede ting:

Kogt kylling

Torskerogn

Hytteost (ja, jeg har gået med et bæger i hånden på en gåtur :mrgreen:)

Skiveskåret kødpålæg, gerne fedtfattigt

Fedtede ting som man ikke skal overdrive med, det kan godt fede jo:

Dejlig vellugtende ost

Skinketern

Købefrikadeller

Minipølse (har glemt hvad de hedder rigtigt)

- og så videre

Tørfoder til godbidder bare engang imellem:

Ziwipeak

Orijen

Garanteret der er mange flere ting, jeg kan bare ikke huske dem lige nu :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Stinnemus - Hvor køber du de forskellige godbidder og tyggeben? Det kunne godt lyde som noget jeg skulle prøve at give Oskar :-)

Edit, jeg fandt selv ud af det :stupid:

hehe Jeg arbejder i MaxiZoo, så det er også derfra jeg prøver godbidder og foder til min krøltop:engel:

Eukanuba Working and Endurance er nu afleveret tilbage (gud ske tak og lov for smagsgaranti:klap:) for det var virkelig ikke en success

Link til indlæg
Del på andre sites