Hop til indhold

Så kom forbuddet...


Gæst Renésj
 Share

Recommended Posts

I Norge!

 

Men jeg gider såmænd ikke diskutionen een gang til. Jeg synes jeg er blevet svinet tilstrækkeligt til, i de diskutioner om forbud der allerede har været, når I løb tør for saglige agumenter.

Derudover ser jeg, at Dogfather nu efterlyser en smiley der brækker sig over min holdning ! ............. sååh næh, jeg gider ikke jeres diskutioner mere, da jeg synes mange af kamphundetilhængerne herinde har en ubehagelig måde at diskutere på.

 

Det er så i orden, men til ære for andre som evt. måtte læse med, så er det jo netop fra Norge vi får skrækhistorier som den om Grand Danois'en Odin der måtte igennem tre retssager for at undgå aflivning.

Odins forbrydelse: Han havde ramt naboens barn i ansigtet med sin pote. Odin befandt sig på sin ejers grund og var bundet. Barnet var gået alene og uden opsyn derind.

 

Eller den om Amstaffen Majlo der blev sat i pension i næsten et år, fordi hans familie var flyttet fra Sverige til Norge og ikke havde orienteret sig om raceforbudet. De fik først hunden udleveret da de flyttede ud af landet igen, sammen med en regning på 90.000 Nkr for pensionsopholdet.

Fint nok, deres fejl, men er et år på pension dyrevelfærdsmæssigt forsvarligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 724
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Men så er problemet jo at der er for lidt kontrol med importen af hund og ikke med hundene i sig selv.

 

Ja altså jeg mener selvfølgelig at en del af problemet er for lidt kontrol, men når så de hunde er kommet til landet, så er de jo også et problem, i og med mange af dem er avlet efter aggressivitet og muskelmasse. Tror ikke der er mange tavle hunde på danske internater?

 

Køber man gennem alternative kilder eller gennem DbA så er der ikke meget velmenende i mine øjne.

Nej, men hvis man overtager en hund fra et internat som er blevet dumpet, kan man jo ikke vide hvor den kommer fra, derfor kan det jo godt være i en god mening..

 

Men ellers Ja der er brådne kar og mennesker der bare vil tjene penge uanset hvad.

 

Jeg finder det morsomt (ok, måske forkert ordvalg) at dem som er for et forbud, er helt og aldeles overbeviste om at nogen racer er gode og nogen dårlige, overbeviste om at aggressionerne er nedarvede og medfødt, men samtidig ikke kan se at der så nødvendigvis også må være forskelle inden for de bestemte racer, alt efter hvor og hvordan de er avlet. Især når fortalerne for et forbud ser alle hunde med et bestemt udseene som én race, uanset om de har papire eller ej:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Nu er det fremsat.

 

L 163 Forslag til lov om ændring af lov om hunde og dyreværnsloven.

(Forbud mod besiddelse m.v. af visse hunde, båndpligt, aflivning af hunde, der skambider, midlertidig frakendelse af retten til at have med dyr at gøre m.v.).

Af justitsministeren

Samling: 2009-10

Status: Fremsat

Om lovforslaget

Sagsgang

Fremsat 17-03-2010

1. behandling planlagt til 15-04-2010

Ministerområde

Justitsministeriet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Lidt fra lovforslaget.

Stk. 4. Personer, som den 17. marts 2010 besidder hunde omfattet af § 1 a, stk. 1, nr. 3-13, i lov om hunde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, eller krydsninger, hvori de nævnte hunde indgår, kan fortsat besidde disse. Sådanne hunde må dog ikke overdrages. På gader, veje, stier, pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, skal hundene føres i bånd og være forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv. Båndet skal være en fast line med en maksimal længde på 2 meter.

 

Stk. 5. Med bøde straffes den, der overtræder stk. 4.

 

Stk. 6. Personer, der den 17. marts 2010 har etableret selvstændig virksomhed med opdræt af hunde omfattet af § 1 a, stk. 1, nr. 3-13, i lov om hunde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, eller krydsninger, hvori de nævnte hunde indgår, kan fortsætte denne virksomhed indtil den 30. juni 2015.

 

Desværre bliver flexiliner m.m. ikke forbudt for alle andre.:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig...:engel:...men tager udgangspunkt i en hund med en sund baggrund når jeg skriver....men du har da så absolut ret...det er en del af problemet...og jeg har længe været fortaler for at en af løsningerne kunne være at indføre grænsekontrol igen, da det både vil besværliggøre livet for en del østbander og indsmugling af hunde...

 

Det tror jeg bare er lidt farligt at gøre, selvom jeg godt forstår dig, for du tager jo udgangspunkt i dine egne hunde og dig selv som hundeejer.

Men jeg tror bare ikke på, at størstedelen af eksemplarene af de omtalte racer, og især en race som amstaffen, som vel kan købes for 500-1000 kr de "rigtige" steder, er hunde med sunde baggrunde.. Og jeg tror ikke på at "Brian" (du ved hvad jeg mener;-)) ligger 10-15000 for en hund, når hans kontanthjælp er på 5000 kr.

Jeg tror det er vigtigt at skelne, mellem dansk opdrættede hunde af sunde linjer, hvor forældredyrene gennemgår fysisk såvel som mental tests inden de bruges i avlen, og så alle de andre... Aggression er jo IKKE en del af race standarten, men alligevel det der bliver avlet efter inden for fx polske linjer.

Lige som det med at du ikke har haft problemer med en lab, men med en sort hund med hængeøre, så indeholder en hund altså heller ikke nødvendigvis det samme som dine to, bare fordi den lever op til en fysisk beskrivelse af en amstaff..

 

Men det er et stort dilemma, for skulle man så forbyde import af tavle løse hunde? Det synes jeg faktisk, hvis man kunne, eller gøre det meget svært at importere. Men det er jo umuligt med den grænsekontrol vi har i dag, har selv boet ved grænsen og jeg er overbevis om man skal være usædvanlig uheldig for at blive taget som smugler..

Men sådan er det, hvis man vil have åbne grænser, så må man acceptere våben og andre ulovligheder bliver importeret i store mængder, og det har vi jo også fået siden de blev åbnet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt fra lovforslaget.

 

 

Desværre bliver flexiliner m.m. ikke forbudt for alle andre.:fornaermet:

 

"Stk. 4. Personer, som den 17. marts 2010 besidder hunde omfattet af § 1 a, stk. 1, nr. 3-13, i lov om hunde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, eller krydsninger, hvori de nævnte hunde indgår, kan fortsat besidde disse."

 

Står der noget om hvordan de vil fastslå om der er de omtalte racer indblandet?

Link til indlæg
Del på andre sites

"Stk. 4. Personer, som den 17. marts 2010 besidder hunde omfattet af § 1 a, stk. 1, nr. 3-13, i lov om hunde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, eller krydsninger, hvori de nævnte hunde indgår, kan fortsat besidde disse."

 

Står der noget om hvordan de vil fastslå om der er de omtalte racer indblandet?

Ja tak, og hvor meget en hund må indeholde af den pågældende race...det kunne jo være, at det var en stamfar 3 generationer tilbage som har givet den sit udseende. Det ved jeg ikke om er muligt at det ville kunne ses på udseendet? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja tak, og hvor meget en hund må indeholde af den pågældende race...det kunne jo være, at det var en stamfar 3 generationer tilbage som har givet den sit udseende. Det ved jeg ikke om er muligt at det ville kunne ses på udseendet? :hmm:

 

Ja, eller fx en boxer og engelsk bullterrier som får hvalpe. De må så være lovlige af slægt, men med ulovligt udseene = de skal aflives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Den endelige liste fra lovforslaget.

 

På den anførte baggrund foreslår Justitsministeriet, at der indføres et forbud mod besiddelse og avl af følgende hunderacer og krydsninger, hvori disse racer indgår:

 

 

 

– Pitbull terrier

– Tosa inu

– Fila brasileiro

– Dogo argentino

– Amerikansk staffordshire terrier (amstaff)

– Boerboel

– Amerikansk bulldog

– Kangal

– Centralasiatisk ovtcharka

– Kaukasisk ovtcharka

– Sydrussisk ovtcharka

– Tornjak

– Sarplaninac

 

 

 

 

Denne liste over hunderacer svarer til den liste, som er opstillet af Udvalget om hunde. Listen omfatter ikke Staffordshire bull terrier, som seks af udvalgets medlemmer som anført ovenfor ikke finder, at det er nødvendigt at medtage på listen over hunde, der omfattes af et forbud.

 

Disse medlemmer har peget på, at racen i mange år er blevet avlet til familiehund, således at dens egenskaber i dag ikke er meget anderledes end andre terrieres, og at den ikke bliver ret stor. På den baggrund finder Justitsministeriet det rigtigst ikke på nuværende tidspunkt at indføre et forbud mod denne hunderace.

 

 

 

De førstnævnte syv hunde på listen, er hunde, der i almindelighed anses som kamp- og muskelhunde, og som findes i Danmark i dag.

 

Muskelhunde betegner racer, der er avlet som brugshunde til storvildtsjagt eller bevogtning af beboelse. F.eks. er hunde af racen dogo argentino avlet til at opspore vildsvin og bide sig fast, indtil jægeren når frem. Det er karakteristisk for en muskelhund, at den bider og holder fast i sit bytte. Den er meget hårdfør og selvstændig, og den reagerer let aggressivt i forhold til fremmede hunde.

 

 

 

Kamphunde er primært avlet til kamp mod artsfæller og andre dyr, f.eks. tyre. En kamphund angriber ved at bide og slippe sit bytte gentagne gange. Den er typisk menneskevenlig, men aggressiv over for andre hunde ved den mindste provokation. Den har en høj smertetærskel, hvilket bevirker, at den fortsætter med at kæmpe, selv om den er skadet.

 

 

 

De sidstnævnte seks hunde på listen tilhører gruppen hyrde- og vagthunde fra Syd- og Østeuropa samt Asien, som kan blive næste generation af farlige hunde i Danmark. Disse hunde er avlet til at passe på andre dyr og bevogte beboelse mod fremmed indtrængen.

Hundene er ifølge udvalget avlet til at skambide eller slå indtrængende ihjel – uanset om det er mennesker eller dyr – således at truslen ikke vender tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså så lige dette på tekst tv...

Synes bare det er så skørt jeg lige vil dele det med jer..

Se Marlene Harpsøe fantastisk augmentation for at staffien skal forbydes (lysserød)..

Med den form for logik, tror jeg snart ikke det skal være lovligt at holde hund i dk, for den anden dag, hørte jeg om en puddel der bed en kat..

Skal vi til at lave love hvergang et individ krænker et andet?

Synes også katte skal være ulovlige, for jeg har haft en kat som yndede at mishandle andre dyr...

002e5005.jpg?t=1268839888

 

Kan kvalmestillende købes i håndkøb?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Suk...at man vil gå ind og forbyde noget man kun kan gisne om, det er jo snart endnu mere..ja...det har jeg ikke ord for...

 

kan huske jeg engang på et andet forum skrev at jeg overvejede at forlade landet pga. alt det forbudssnak...fik besked på at med den tøsefornærmede holdning ville ingen alligevel savne mig...hehe...men det har ikke noget at gøre med at være tøsefornærmet...men hvis jeg var ombord på Titanic ville jeg jo også forlade den synkende skude...og vi er desværre på vej lige mod isbjerget, med snak om omvendt bevisbyrde og hvad ved jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Suk...at man vil gå ind og forbyde noget man kun kan gisne om, det er jo snart endnu mere..ja...det har jeg ikke ord for...

 

kan huske jeg engang på et andet forum skrev at jeg overvejede at forlade landet pga. alt det forbudssnak...fik besked på at med den tøsefornærmede holdning ville ingen alligevel savne mig...hehe...men det har ikke noget at gøre med at være tøsefornærmet...men hvis jeg var ombord på Titanic ville jeg jo også forlade den synkende skude...og vi er desværre på vej lige mod isbjerget, med snak om omvendt bevisbyrde og hvad ved jeg...

 

Jeg vil saaauuuune diiig :megaked:

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Altså så lige dette på tekst tv...

Synes bare det er så skørt jeg lige vil dele det med jer..

Se Marlene Harpsøe fantastisk augmentation for at staffien skal forbydes

 

Kan kvalmestillende købes i håndkøb?

 

Er der mon andre racer som Marlene Haps har glemt eller kommer de i næste ombæring. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Jeg vil saaauuuune diiig :megaked:

:mrgreen:

 

 

hehe..der er da et par livliner endnu Iceman...

 

Kan være at forbuddet ikke bliver til noget(krydser alt hvad krydses kan), eller at politiet alligevel ikke får midlerne til at opretholde loven...

 

Bare de ikke gør som med knivloven, og afliver til højre og venstre indtil politikerne får øjnene op for galskaben

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der mon andre racer som Marlene Haps har glemt eller kommer de i næste ombæring. :hmm:

 

Synes faktisk det er direkte respektløst at belemre justitsministeren med enkeltsager eller er det bare mig? Hvordan kan de have SÅ god tid derinde på borgen, at selveste ministeren, ikke bare ministeriet, men him self har tid til, i en tid med mere og mere kriminalitet, bande konflikter, mord næsten hver uge, hjemmerøverier og mishandlings sager, at sidde til foredrag om at en hund har bidt en hest en gang?! Undskyld mig, men hvis de har så god tid, så forstår jeg da pludselig mange ting..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Synes faktisk det er direkte respektløst at belemre justitsministeren med enkeltsager eller er det bare mig? Hvordan kan de have SÅ god tid derinde på borgen, at selveste ministeren, ikke bare ministeriet, men him self har tid til, i en tid med mere og mere kriminalitet, bande konflikter, mord næsten hver uge, hjemmerøverier og mishandlings sager, at sidde til foredrag om at en hund har bidt en hest en gang?! Undskyld mig, men hvis de har så god tid, så forstår jeg da pludselig mange ting..

 

 

Tror netop det er det der er problemet...de har jo ikke tiden, så tingene bliver bare jappet igennem...med hovsaløsninger a la knivloven til følge

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes faktisk det er direkte respektløst at belemre justitsministeren med enkeltsager eller er det bare mig? Hvordan kan de have SÅ god tid derinde på borgen, at selveste ministeren, ikke bare ministeriet, men him self har tid til, i en tid med mere og mere kriminalitet, bande konflikter, mord næsten hver uge, hjemmerøverier og mishandlings sager, at sidde til foredrag om at en hund har bidt en hest en gang?! Undskyld mig, men hvis de har så god tid, så forstår jeg da pludselig mange ting..

 

Meget præcist formuleret :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Justitsministeriet har overvejet, om der også i forhold til overgangsordningen burde gælde en form for omvendt bevisbyrde, hvor det er op til besidderen at dokumentere, at hunden ikke tilhører en af de forbudte racer eller krydsninger. Justitsministeriet finder imidlertid ikke, at det vil være rimeligt at pålægge personer, der har erhvervet en hund før lovforslagets fremsættelse, en sådan forpligtelse. Justitsministeriet lægger herved vægt på, at disse personer ikke ved erhvervelsen har haft anledning til at undersøge, om hunden tilhører en af de forbudte racer, eller til at skaffe sig dokumentation for, at dette ikke er tilfældet. I forhold til hunde omfattet af overgangsordningen vil det derfor være politiet, der i fornødent omfang skal godtgøre, at hunden tilhører en af de racer eller krydsninger heraf, der er omfattet af forbuddet i § 1 a. Det indebærer i praksis, at politiet i almindelighed alene vil have anledning til at tage sager omfattet af overgangsordningen op til nærmere behandling, hvis der umiddelbart foreligger meget klare indikationer på, at den pågældende hund tilhører en af de forbudte racer eller krydsninger heraf.

 

Så alle os der har valgt at købe med stamtavle, vi er de eneste der bliver straffet, fordi at det kun er her politiet ikke har problemer med at påvise hvilken race vi har...

 

Jeg jubler over at omvendt bevisbyrde ikke kommer til at gælde for de nuværende hunde, men jeg føler mig godt nok ærgelig over at jeg brugte så lang tid på at vælge Luna, og virkelig undersøgte hendes stamtavle for at sikre mig at jeg fik den bedst mulige hund. Hvis jeg "bare" havde valgt en blandingshund, så ville jeg slet ikke have noget problem, da vi jo udemærket godt ved at politiet ikke har resourcer til at undersøge hundenes afstamning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 3 hunde:

1 Labrador/Bordercollie-blanding - stor hund, MEGET vagtsom og hyrdenede, skødehund.

1 West Highland Terrier/Mini Collie-blanding - lille hund, MEGET vagtsom, og LARMENDE, skødehund

1 Labrador/Amstaff-blanding - stor hund, eftertænksom og stille, skødehund

Hvis jeg skulle se på MINE hunde og give et bud på hvilken en af den som ville kunne finde på at angribe hvis han virkelig blev presset op i en krog ville det være:

Labrador/Bordercollie-blandingen!!

Min far har 2 små dværg-gravhunde og de er nogen af de mest bidske hunde jeg kender.

Så alle deres lister over farlige hunde kan jeg ikke bruge til en sk...!

 

Går jeg tur på fælles-arealer med mine hunde i snor bliver jeg skældt ud af andre hundeejere fordi de ikke bliver sluppet løs så de kan lege frit.

Men gør jeg det og der så sker noget er det mig og mine hunde der bliver "slagtet".

Så uanset hvad jeg gør er det forkert!

 

En anden ting:

Jeg bor ude på landet - langt ude på landet!, og har hegnet hele min have ind netop for at hundene ikke skal kunne komme ud og "gå på jagt".

Min nabos schæfer går løs hver dag på markerne og vi måtte opgive at have høns for den åd dem simpelthen. Den tog dem indefra en lukket hønsegård. Burde den hunderace så ikke også findes på listen efter de kriterier der er sat op?

 

Naboerne ved at mine hunde ikke er farlige men noget jeg absolut IKKE vil lære dem - hundene altså og ikke naboerne, er at de ikke må gø når de er ude ved porten. Jeg går hjemme alene hver dag og med de hjemmerøverier der er i vores område er det altså rart at have et par store vagtsomme hunde som kan siger:

VOV!!! her skal du ikke gå ind.

 

PUHA - skulle bare lige have luft!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så alle os der har valgt at købe med stamtavle, vi er de eneste der bliver straffet, fordi at det kun er her politiet ikke har problemer med at påvise hvilken race vi har...

 

Jeg jubler over at omvendt bevisbyrde ikke kommer til at gælde for de nuværende hunde, men jeg føler mig godt nok ærgelig over at jeg brugte så lang tid på at vælge Luna, og virkelig undersøgte hendes stamtavle for at sikre mig at jeg fik den bedst mulige hund. Hvis jeg "bare" havde valgt en blandingshund, så ville jeg slet ikke have noget problem, da vi jo udemærket godt ved at politiet ikke har resourcer til at undersøge hundenes afstamning...

 

Nej, og alle de importerede hunde og hunde fra tvivlsomme stald-opdræt, de går fri:confused:

Det er selvfølgelig virkelig sørgeligt hvis det må komme til det, men kan man ikke lave noget fusk og fx få hende "lavet om til" en blanding? Eller det er vel umuligt, når den er chippet?

Det er bare SÅ langt ude:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

mangler lige en smiley der brækker sig, til når folk skriver de støtter op om et forbud...

 

Og jeg vil faktisk tillade mig at synes det er uvidenhed der i mange tilfælde skaber frygt...svarer jo ca. til at jeg siger at alle muslimer er terrorister eller at alle skaldede mennesker er voldelige nynazister...

 

Eller også findes de der dræberhunde bare ikke her hvor jeg bor...

 

Jeg synes, at din sammenligning med mennesker er helt ude i hampen. Et menneske har ikke nedarvede egenskaber, som er afhængige af dets race. Det har hunde.

 

Derfor holder din sammenligning med nazister, som du har i din signatur ikke en meter.

 

Dertil kommer, at det er en ualmindelig groft at sammenligne folk, der går ind for at forbyde avl og import af nogle hunderacer (vel at mærke ikke at slå nulevende hunde ihjel) med nogle af de mest bestialske mordere i historien, som har pint, tortureret og myrdet flere millioner af mennesker. Det er ikke bare uforskammet, men sikkert heller ikke noget, der giver respekt om dine egne argumenter.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er ikke for forbud, men jeg er helt og aldeles imod at man ikke respekterer dem som er for et forbud!!!

Det har intet med uvidenhed at gøre, men en hel masse med angst at gøre!

Angst er ikke rationel.

Det skal man respektere ellers taber man selv respekten

Link til indlæg
Del på andre sites

Et menneske har ikke nedarvede egenskaber, som er afhængige af dets race. Det har hunde.

 

Det kan jeg ikke give dig ret i. :hmm:

Undersøgelser har vist at alt fra sygdomme til bedre sportsudøvelse er nedarvet i gen'erne.

 

Det er jo også derfor der er så stor opmærksomhed omkring avl af hunde. At man tage de dårlige fra og avler kun på de hunde som man kan se gode gen'er i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et menneske har ikke nedarvede egenskaber, som er afhængige af dets race. Det har hunde.

 

Det kan jeg ikke give dig ret i. :hmm:

Undersøgelser har vist at alt fra sygdomme til bedre sportsudøvelse er nedarvet i gen'erne.

 

Det er jo også derfor der er så stor opmærksomhed omkring avl af hunde. At man tage de dårlige fra og avler kun på de hunde som man kan se gode gen'er i.

 

Læs nu hvad jeg skriver. Jeg har ikke påstået, at mennesker ikke har nedarvede egenskaber. Men bortset fra hudfarven, har de intet med menneskets race at gøre. Du kan ikke sige, at hvide mennesker generelt er mere eller mindre aggressive end sorte f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...