Hop til indhold

Så kom forbuddet...


Gæst Renésj
 Share

Recommended Posts

Ja.Men jeg har ikke skrevet hvad andre skulle gøre. Jeg har skrevet hvad jeg ville gøre eller ikke gøre, og jeg har henholdt mig til den gældende hundelov omkring hvad man måtte eller ikke måtte.

Jo du har, i og med at du har draget konklutionen at andre umuligt kan have deres hunde under kontrol.

 

Men nu får vi se den 15-4 til førstebehandlingen hvad partierne vil sige.

Ja, det bliver spændende, især hvordan de har tænkt sig at håndhæve den lov de måske vedtager.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 724
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu er Mullines quote fuldstændigt korrekt. Man er nødt til at være uenig for at være tolerant. Ellers er man jo bare enig

Det er da utroligt som I formår at vende alt på hovedet. :???:

 

Jeg stiller et spørgsmål til hvor dine grænser for tolerance ligger, og så kan I to få det vendt til, at jeg ikke ved hvad begrebet betyder. :lol:

 

 

Inden dette bliver til en debat om hvis hunde der kan mest. og hvad baggrunder for vores valg af hund er, så har jeg gennem hele debatten holdt mig til det der står i den gældende hundelov.

At du bliver provokeret eller hvad ved jeg er dit problem. Det er dig der mener at have fuld kontrol over din hund, hvilket er nok i skrivende stund. Men man kan bare ikke vide det med sikkerhed før det en dag går galt. Men så er det jo godt at du har valgt en race der ikke har tendens til at fare ud mod andre hunde.

Du behøver ikke blande min hund ind i det, for så får jeg jo bare at vide at debatten ikke drejer sig om min hunds døvhed. Jeg skriver generelt om folk der har hunde der kan gå løs. Derfor ser du også ord som man, dem osv.

På spørgsmålet om jeg nu et tolerant nok eller ikke.

Jeg anser mig selv for at være tolerant. Men jeg er hverken naiv eller blåøjet.

Men det er bare det du giver udtryk for at folk, der har hunde der kan gå løs på veje og stræder, er. Og hvori ligger så den tolerance.

 

Jeg må indrømme at jeg ikke har tænkt særligt over om jeg er tolerant overfor folks tanker bag deres hundevalg. Det er lige en kende philosofisk til mig.

Men i det tilfælde du her skitserer er de ikke grobund for tolerance da jeg ikke er uenig i det tænke eksempel.

Og alligevel kan man hele tiden læse at du ikke mener at hunden er under kontrol, hvis den ikke går fri ved fod, med mindre man går i en hundeskov.

 

Det er det der står i loven. Også i det nye lovforslag.

Nej, der står at hunden skal være under kontrol, ikke at den til alle tider skal befinde sig ved ejerens venstre knæ.

 

Hvis man har den holdning at et frit hundeliv er et uden snor så kan man ikke også vælge at bo i et område hvor hunden burde være i snor. Det hænger ikke sammen.

Burde,... ja efter dit hoved.

 

Nu har vi været gift i mange år så Mulline ved for det meste godt hvad jeg mener.

Også i dette tilfælde.

Men nu har vi to jo ikke været gift i mange år, så jeg bliver nødt til at spørge. :blink: Og så foretrækker jeg, ikke at skulle debatere dine holdninger med Mulline.

Link til indlæg
Del på andre sites

For år tilbage havde vi nogle venner som købte hver deres korthårshvalp. Den ene hvalp, som var i line, blev alligevel kørt ihjel fordi snaplåsen på halsbåndet gik i stykker.

(Han fik skam et fint nyt halsbånd som kompensation, men det er en anden snak :stupid:)

 

Vi kan ikke sikre os i hoved og mås, der kan altid ske noget

Den med snaplåsen har jeg selv prøvet, de holder bare ikke altid til en hund der rykker til.

 

...... Ligesom min overbos hund der slap ud af døren og løb ned på vejen og blev kørt over, fordi den altid gik i snor og derfor ikke var trænet i indkald. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Den med snaplåsen har jeg selv prøvet, de holder bare ikke altid til en hund der rykker til.

 

...... Ligesom min overbos hund der slap ud af døren og løb ned på vejen og blev kørt over, fordi den altid gik i snor og derfor ikke var trænet i indkald. :vedikke:

 

Og ligesom hunden der ikke bliver trænet på at en åben havelåge/dør ikke automatisk betyder "ud"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Altså nu er der debatteret rigtig længe om hunden skal være løs eller ej - men prøv lige at skæve over i denne tråd http://www.hunde-forum.dk/debat/14800-lobetid-og-lose-hanhunde.html :blink:

 

Ja det er jo tydeligt at der er flere end mig der mener at fuld kontrol er en by i Rusland lidt sydvest for Utopia, og derfor har deres hunde i snor i tilfælde af løbske tæver i farvandet. Snoren er åbenbart et fuldt ud acceptabelt middel til at holde sin hund til sig i disse eksttreme tilfælde, og jeg forstår ikke at det kan komme bag på nogen at det altid har været sådan at det kræver fuld kontrol for at gå men hunden løs.

 

Tænk,Hvis det var en kamphundeejer der havde den samme slappe holdning til ikke at bruge line på sin hund.

 

Det er jo den holdning vi bør ændre på landsplan, istedet for at forsøge at symptombehandle og forbýde os ud af problemerne.

 

Det er lidt ligsom at det er forbudt at tale i mobiltelefon i trafikken. Men det er ikke fodgængerne eller cyklisterne der får bøderne, selvom de i lige så stor grad burde være obs på deres færden i trafikken som billisterne. Om ikke andet så for at redde deres eget liv.

Det er som om der ligger en generel doppeltstandart for så vidt lovgivning angår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Kan nogen oplyse mig med hvilket formål justitsministeriet i dag har indkaldt partiernes retsordførere til møde omkring det fremsatte ændringsforslag til hundelov ??

 

 

(Vil lige gøre opmærksom på, at jeg ikke har gennemlæst hele denne tråd.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Kan nogen oplyse mig med hvilket formål justitsministeriet i dag har indkaldt partiernes retsordførere til møde omkring det fremsatte ændringsforslag til hundelov ??

 

 

(Vil lige gøre opmærksom på, at jeg ikke har gennemlæst hele denne tråd.)

 

Næ det ved vi ikke . Eller jeg gør ikke.

 

Måske de vil rette et par ting til.

Håber ikke de vil tilføje flere hunde på listen. Rent egoistisk så er det jo mine hunde der er de næste på hade listen. Altså de store som slet ikke er mine, men Mullines . men alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Og så foretrækker jeg, ikke at skulle debatere dine holdninger med Mulline.

 

Nu er det her en offentlig debat, og jeg skriver hvor det passer mig, du kan så vælge at undlade at svarer:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Næ det ved vi ikke . Eller jeg gør ikke.

 

Måske de vil rette et par ting til.

 

Jamen så håber jeg der er andre der ved "hvad de har gang i" inde på borgen.

Kan man rette i et fremsat lovforslag inden 1 behandling ??

Eller de skal måske diskutere den positiv liste som vejledningen til den nye lov skal indeholde ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Tænk,Hvis det var en kamphundeejer der havde den samme slappe holdning til ikke at bruge line på sin hund.

 

Det er der også en del kamphundeejere der har, det er bevist gang på gang da overfaldene typisk sker når kamphunden er løs

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Det er der også en del kamphundeejere der har, det er bevist gang på gang da overfaldene typisk sker når kamphunden er løs

 

Hvilket ville kunne forhindres hvis ver en generel holdning og måske en lov der påbød at bruge line.

Men da kamphundeejere nok er som hundeejere er generelt så er der også blandt disse en holdning til at netop deres hund kan/skal gå uden snor.

 

Men da det egentligt er en diskution om hvad der kom først , Hønen eller ægget , ja så er der fejl på begge sider, og taberen er den eller de racer der bliver forbudt som følge af en inkonsekvent holdning til hvordan man har hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Jamen så håber jeg der er andre der ved "hvad de har gang i" inde på borgen.

 

Ja det ville være rart at vide.

 

 

Kan man rette i et fremsat lovforslag inden 1 behandling ??

 

Ja det mener jeg man kan . For efter 1ste behendling så kommer det i udvalg og så til 2nd behandling og så videre.

 

Jeg mener der kan rettes i det indtil 3 behandlingen

 

 

 

Eller de skal måske diskutere den positiv liste som vejledningen til den nye lov skal indeholde ??

 

:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket ville kunne forhindres hvis ver en generel holdning og måske en lov der påbød at bruge line.

Men da kamphundeejere nok er som hundeejere er generelt så er der også blandt disse en holdning til at netop deres hund kan/skal gå uden snor.

 

Men da det egentligt er en diskution om hvad der kom først , Hønen eller ægget , ja så er der fejl på begge sider, og taberen er den eller de racer der bliver forbudt som følge af en inkonsekvent holdning til hvordan man har hund.

 

Eller hvis folk gad undersøge/ erkende hvad deres race indeholdt inden de slap dem løs. Og så er vi måske ovre i noget med hundekørekort og special tilladelser til visse racer/ typer.

 

 

 

 

...... så slap man for en bred kollektiv afstraffelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Eller hvis folk gad undersøge/ erkende hvad deres race indeholdt inden de slap dem løs.

 

Hvis bare folk gjorde sig den ulejlighed at undersøge hvad det er at have hund, og ikke købte den fordi en eller anden hotelejers datter render med en på armen eller bare købte den fordi den så fed og sej ud på en gangsta-musik-video.

 

Og så er vi måske ovre i noget med hundekørekort og special tilladelser til visse racer/ typer.

 

Jeg har ikke meget tiltro til hundekørekort generelt. Jeg ville være bange for hvad man ville forlange at skulle kunne, eller om det ville blive for overfladisk.

 

Jeg lavede en tråd på et tidspunkt om hvad et hundekørekort skulle indeholde. Det var godt nok meget forskellige ting som vi bare herinde ville have med.

 

 

...... så slap man for en bred kollektiv afstraffelse.

 

Jeg forstår stadig ikke hvordan du kan se en snor er en straf. Der ville jo fortsat være fritløbsområder og hundeskove, m.m.

At man så skulle have snor på hunden på villavejen eller hvor man nu går, kan jeg slet ikke se er en direkte straf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Men da det egentligt er en diskution om hvad der kom først , Hønen eller ægget , ja så er der fejl på begge sider, og taberen er den eller de racer der bliver forbudt som følge af en inkonsekvent holdning til hvordan man har hund.

 

Nej altså, nu må du lige løsne hjelmen Priceman! :-D

 

RACEN som sådan bliver ikke taber af noget som helst - og hvis dette var tilfældet, så er RACEN nok fløjtende ligeglad!

 

En RACE er ikke mere vinder eller taber end det opdrætteren og hundeejeren gør den til.

 

Hvis der er nogle tabere vil det være de mennesker der VIL have en specifik race og ikke vil lade sig nøje med andet end lige præcis pågældende race.

 

Racerne skal nok overleve selvom de eventuelt forbydes, bare ikke her i landet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket ville kunne forhindres hvis ver en generel holdning og måske en lov der påbød at bruge line.

Men da kamphundeejere nok er som hundeejere er generelt så er der også blandt disse en holdning til at netop deres hund kan/skal gå uden snor.

 

Men da det egentligt er en diskution om hvad der kom først , Hønen eller ægget , ja så er der fejl på begge sider, og taberen er den eller de racer der bliver forbudt som følge af en inkonsekvent holdning til hvordan man har hund.

 

Helt enig :5up:

 

Eller hvis folk gad undersøge/ erkende hvad deres race indeholdt inden de slap dem løs. Og så er vi måske ovre i noget med hundekørekort og special tilladelser til visse racer/ typer.

 

 

 

 

...... så slap man for en bred kollektiv afstraffelse.

 

Ejjj... nu er vi over i noget der ligner "at pege finger".(eller kan vi kalde det mobning)

Fordi Jeg køre bedre bil end naboens 87 årige kone, så gælder de samme færselsregler altså for både hende og mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har ikke meget tiltro til hundekørekort generelt. Jeg ville være bange for hvad man ville forlange at skulle kunne, eller om det ville blive for overfladisk.

 

Og din frygt kan modsvares af andres frygt for at få skadet deres hunde

 

Jeg lavede en tråd på et tidspunkt om hvad et hundekørekort skulle indeholde. Det var godt nok meget forskellige ting som vi bare herinde ville have med.

 

Det er ikke nemt at nå til enighed i det hele taget

 

Jeg forstår stadig ikke hvordan du kan se en snor er en straf. Der ville jo fortsat være fritløbsområder og hundeskove, m.m.

At man så skulle have snor på hunden på villavejen eller hvor man nu går, kan jeg slet ikke se er en direkte straf.

 

 

"Straffen" ligger i at mennesker boende i bestemte områder og uden bil ikke kan have deres hunde løse i det omfang hunden har behov for.

Hvis jeg skulle gå til tilladte fritløbsområder skulle jeg gå ca 5 km frem og tilbage.

 

Det kan Pelle så ikke, men endnu mindre gangbesværede mennesker og de små hunde.

Og jeg bor endda i en lille bitte by med luft omkring sig.

 

Alternativet er stranden, den lille "skov" og skolens boldbaner hvis hundene skal bevæge sig frit.

Og villavejene hvis hunden kan gå løs der.

 

"Skoven" ligger langs med hovedgaden og er ikke lukket med hegn, stranden er forbudt fra 1. april til 1. oktober og boldbanerne, ja vi ved hvad der menes om at lade sin hund løbe der.

 

Så der er dømt "forbudt" over hele linien, medmindre altså man har bil.

Deri ligger "straffen" ved et linepåbud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

"Straffen" ligger i at mennesker boende i bestemte områder og uden bil ikke kan have deres hunde løse i det omfang hunden har behov for.

 

Hvis jeg boede i en bo-form med ringe eller ingen mulighed for at kunne lufte min hund i henhold til de behov som hunden har så ville jeg nok vurdere det meget nøje om jeg så rent faktisk burde have hund.

 

Men her går jeg så ud fra nyanskaffelses overvejelser. For self er der tilfælde hvor man er nødig at flytte af forskellige årsager, og hvor hensynet til hunden rent praktisk ikke kan komme først.

 

Så der er dømt "forbudt" over hele linien, medmindre altså man har bil.

Deri ligger "straffen" ved et linepåbud.

 

Hvis ens hund har behov for at kunne spæne rundt så ville den nok også godt kunne holde til at gå hen til et fritløbsområde. Ellers er gåtur i snor sikkert rigeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejjj... nu er vi over i noget der ligner "at pege finger".(eller kan vi kalde det mobning)

Fordi Jeg køre bedre bil end naboens 87 årige kone, så gælder de samme færselsregler altså for både hende og mig.

 

Men ikke hvis hun kører lastbil og det har ikke noget at gøre med om hvem der er bedst.

 

Og nu er opstramningen jo altså ikke kommet på tegnebordet pga. gamle Fr. Hansens dværgpudel der går løs på villavejene, men pga. de overfald der har været. Så det har ikke noget at gøre med at pege fingre men blot at holde fokus på hvad der har været årsag til at stramningen kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis bare folk gjorde sig den ulejlighed at undersøge hvad det er at have hund, og ikke købte den fordi en eller anden hotelejers datter render med en på armen eller bare købte den fordi den så fed og sej ud på en gangsta-musik-video.

Er det da taskehundene der er årsag til denne debat?.

 

Jeg forstår stadig ikke hvordan du kan se en snor er en straf. Der ville jo fortsat være fritløbsområder og hundeskove, m.m.

At man så skulle have snor på hunden på villavejen eller hvor man nu går, kan jeg slet ikke se er en direkte straf.

Nej, det er gået op for mig. En snor er en begrænsning og begrænsninger kan være eneste mulighed, med de er da sjældent særlig morsomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ikke hvis hun kører lastbil og det har ikke noget at gøre med om hvem der er bedst.

 

Og nu er opstramningen jo altså ikke kommet på tegnebordet pga. gamle Fr. Hansens dværgpudel der går løs på villavejene, men pga. de overfald der har været. Så det har ikke noget at gøre med at pege fingre men blot at holde fokus på hvad der har været årsag til at stramningen kommer.

 

Nu køre jeg selv lastvogn gennem 24 år så jeg kender reglerne og særligt dem som drejer sig om ganske alm hensynstagen. Denne lov er gældene for alle trafikanter og derfor bør der være en generel lov omkring hensynstagen for andre hundeejere... gældene for ALLE hundeejere.

Og kan slet ikke se hvorfor Fru,Hansens puddel skal gå løs for, den bør som alle andre færdes i snor da den jo let kunne forvilde sig ind til "Brian og Connie´s" kamphund og derved lade livet. (hvorefter det igen er kamphunden der kommer på tale)

 

Mht at pege finger ... hva er det så alle fortalerne for forbudet gør lige nu ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu køre jeg selv lastvogn gennem 24 år så jeg kender reglerne og særligt dem som drejer sig om ganske alm hensynstagen. Denne lov er gældene for alle trafikanter og derfor bør der være en generel lov omkring hensynstagen for andre hundeejere... gældene for ALLE hundeejere.

Hvis du kører lastbil så ved du vel også at man ikke bare må sætte sig ind i sådan en og køre i den, bare fordi man har et almindeligt kørekort. Man må heller ikke køre så hurtigt og der er visse veje disse køretøjer ikke må køre på. Så der er altså ikke lighed for loven lige dèr.

 

Og kan slet ikke se hvorfor Fru,Hansens puddel skal gå løs for, den bør som alle andre færdes i snor da den jo let kunne forvilde sig ind til "Brian og Connie´s" kamphund og derved lade livet. (hvorefter det igen er kamphunden der kommer på tale).

Det var dog en besynderlig sammenligning. Måske skulle vi så også til at forbyde cyklister at køre ligeud i vejkryds, for det er jo i højresvings situationer de bliver kørt over.

 

Mht at pege finger ... hva er det så alle fortalerne for forbudet gør lige nu ??

Det var ikke mig der talte om at pege fingre. Og jeg er heller ikke fortaler for et forbud, så jeg ved ikke hvad du vil med den sætning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Er det da taskehundene der er årsag til denne debat?.

 

Det er den fordrejede holdning til hvad en hund er og hvad hunden bruges til der er medvirkende til at mennesker holder hund af andre grunde end tidligere.

 

Hunde er på linje med ville og volvo blevet til status symboler som skal flashes på linje med status børn og status bil.

Hvilket igen gør at det i den almindelige befolkning er blevet ok at lade hunden rende som den vil.

Jeg kan nævne masse af eksempler på mennesker der har laded deres hunde rende hen til andre uden at spørge om det er ok og om man ville hilse på deres hund.

Når det åbenbart er blevet almindeligt acceptabelt at lade hunden løbe løs uden at være 100 på om den kommer når man kalder, så er de der gør det lige så meget årsag til at det på landsplan er gået galt.

 

Hvis man ønsker at ens egne hunde skal gå løs må man acceptere at det gælder alle. Så kan man ikke kommer og sige hvem man ikke vil have med i klubben af fritgående hunde.

 

Men self skal alle hunde opføre sig ordentligt når de er uden snor. Man kan i min optik bare ikke stole 100 på et selvstændigt levende væsen.

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...