Hop til indhold

Puddelhunde !?


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Pudler er nogle herlige hunde, og det er ikke umuligt jeg en dag kommer til eje sådan en. Samarbejdsvillige, herlig aktivitet og drive. For mange år mødte jeg den herligste storpudel i hvalpeklip, som nok var den der for alvor fik mine øjne op for racen.

 

Og så er det naturligvis heller ikke langt fra gruppe 8 hundene, som jeg jo altså har noget af en svaghed for. Og skønt racen er flyttet til selskabshunde, skal man huske på at det oprindeligt var en vandapportør (jagthund), hvilket også forklarer klippet (kort så den ikke satte sig fast i grene og lignende, men bevaret over ledene for at holde dem varme når den gik i det kolde vand).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg forstår ikke - ret mig hvis jeg er helt galt på den.

 

Agnete skriver: pudler er pudler, uklippet eller klippet. (indlæg 13)

 

Til hvilket du skriver at det IKKE er rigtigt (indlæg 16).:confused: Tror nu min hund ville opføre sig ens uanset om jeg lod pelsen være eller tog maskinen over det hele. Hvordan hunden er klippet kan vel kun være ens eget problem (hunden er ligeglad), så hvis man ikke vil ses med en i udstillingsklip, så klipper man den da bare i hvalpeklip :mrgreen:

 

Det jeg mente var at hvis man siger at en pudel er en pudel er det vel det samme som at sige at en gravhund er en gravhund.

 

Der findes Toy-pudel, dværg-pudel, mellem pudel og stor pudel ligesom der også findes flere typer gravhunde.

 

Det hjælper jo ikke mig særlig meget hvis det jeg søger (se det første billede i ts) er en dværgpudel, og jeg så anskaffer mig en toy-pudel.

 

Men nu er jeg blevet klogere og har fundet ud af at en mellempudel, der ikke er klippet i alle mulige klip, ser super skøn ud :hjerte:

 

Så du er ikke helt galt på den, det er blot mig der er total grøn på det område og som altid har sat lighedstegn mellem pudel og løveklip - og det var mig derfor en stor gåde hvilken pudel der kunne se sådan ud (igen, som første billede i ts):blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippets

Pudlen på det lille billede er bare ikke klippet i hoved så ser den mere nuttet ud. Det vælger man jo selv hvor og hvor meget den skal klippes. Dværg og toy er meget små. mellem er lidt under knæhøj. Så vælg den størrelse der passer dig bedst og få den klippet i den frisyre du synes bedst om. Pudlen er en fantastisk hund på alle punkter. Hvis ikke kæresten havde sagt absolut nej så havde jeg købe en stor pudel !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke - ret mig hvis jeg er helt galt på den.

 

Agnete skriver: pudler er pudler, uklippet eller klippet. (indlæg 13)

 

Til hvilket du skriver at det IKKE er rigtigt (indlæg 16).:confused: Tror nu min hund ville opføre sig ens uanset om jeg lod pelsen være eller tog maskinen over det hele. Hvordan hunden er klippet kan vel kun være ens eget problem (hunden er ligeglad), så hvis man ikke vil ses med en i udstillingsklip, så klipper man den da bare i hvalpeklip :mrgreen:

 

Eller terrierklip

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Det jeg mente var at hvis man siger at en pudel er en pudel er det vel det samme som at sige at en gravhund er en gravhund.

 

Der findes Toy-pudel, dværg-pudel, mellem pudel og stor pudel ligesom der også findes flere typer gravhunde.

 

Det hjælper jo ikke mig særlig meget hvis det jeg søger (se det første billede i ts) er en dværgpudel, og jeg så anskaffer mig en toy-pudel.

 

Men nu er jeg blevet klogere og har fundet ud af at en mellempudel, der ikke er klippet i alle mulige klip, ser super skøn ud :hjerte:

 

Så du er ikke helt galt på den, det er blot mig der er total grøn på det område og som altid har sat lighedstegn mellem pudel og løveklip - og det var mig derfor en stor gåde hvilken pudel der kunne se sådan ud (igen, som første billede i ts):blink:

 

Synes egentlig den største forskel ligger i farverne - ikke størrelserne:genert:: visse hvide pudler har tendens "terriersind på den dårlige måde" (dvs stædighed, intet -og jeg mener INTET- ønske om samarbejde og hvis det går helt galt tendens til skarphed).

 

Ang størrelserne: en mellempudel er nok liiidt for stor til at have til at sidde på skøddet og hygge med om aftenen hvis dét er noget du kunne tænke dig. En dværgpudel adskiller sig kun ved størrelsen og den kan være på skøddet og hygge (hvis kræet altså gider den slags nussen og pussen :roll:)

 

Jeg kan i hvert fald kun anbefale pudlen - den er superskøn og hvis man kan leve med pelsens udseende (hvadenten det er korthåret eller i "pudderkvaststil") så har man simpelthen verdens bedste hunderace :engel:

 

Har hørt mange sige at pudlen gør som en vanvittig: min siger ikke en lyd derhjemme og på arbejde siger han heller INTET selvom kollegaer går ind og ud af personalerummet hele dagen (dog råber han højt når der er fremmede der får forvildet sig derind - dette gælder kun på arbejdet: derhjemme kunne han ikke være mere ligeglad når nogen kommer ind ad døren om jeg så har opdaget det eller ej :stupid:), så splænge man giver en pudel den mentale stimulation den kræver så tvivler jeg altså på at man får problemer med gøen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Eller terrierklip

 

hehe jeg aner da ikke hvad de hedder de forskellige klip - jeg ved kun hvad løve + babyløve er :genert: (+ der er noget der hedder stockholm og kontinental klip - førstnævnte en hverdagsklip hvor ørerne er klippet ned og sidstenævnte er vidst nok den hvor de har kvaster alle vegne)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er gerne til lidt større hunde, så tror en mellempudel ville være perfekt :)

 

Hverken min kæreste eller jeg har nogensinde læst eller undersøgt racen, før jeg netop faldt over en annonce af en puddel, der ikke var klippet (eller hvalpeklip/terrierklip, I dont know :genert:)

Dén smeltede bare hjerter... Så det måtte jeg straks undersøge.

 

Nu er det jo en intelligent hund .. Kræver den mere stimulering end f.eks andre racer som labrador ? Nu tænker jeg fodersøg og basistræning (sit, dæk, plads osv..) og agility når den er gammel nok ?

 

De er vel, som forhenværende jagthunde, ret glade for at bruge deres næser ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg er gerne til lidt større hunde, så tror en mellempudel ville være perfekt :)

 

Hverken min kæreste eller jeg har nogensinde læst eller undersøgt racen, før jeg netop faldt over en annonce af en puddel, der ikke var klippet (eller hvalpeklip/terrierklip, I dont know :genert:)

Dén smeltede bare hjerter... Så det måtte jeg straks undersøge.

 

Nu er det jo en intelligent hund .. Kræver den mere stimulering end f.eks fodersøg og basistræning (sit, dæk, plads osv..) og agility når den er gammel nok ?

 

De er vel, som forhenværende jagthunde, ret glade for at bruge deres næser ?

 

næh det gør de ikke - træning + næsearbejde er lige dem. Måske nærmere Rally-O - Vi prøvede det i går til træning og min hund var bare 110 % mere på end han plejer og fik mange kommentarer fra de andre (hørte en af de nye sige til træneren under en "stoleleg"/træningsleg: bare se pudlen, den STÅR bare det sekund hun siger det og er bare så opmærksom:genert:) (btw vi blev nr 2 i "stolelegen" første gang og vandt 2. gang:banan:)

 

Jason er glad for næsearbejde, men ikke mere end enhver anden hund - han gider faktisk ikke gå med næsen i jorden når vi går tur - kun engang imellem.

 

Jagtinstinkt HAR været rigtig slemt mht fugle, men nu kan vi uden problemer gå på en mark med kraver eller op ad en sø med ænder uden snor på. Han kan godt finde på at kigge på ænderne hvis de laver et værre postyr, men han er afslappet og gør slet ikke mine til at ville jagte dem, kigger bare op på mig, logrer, og kommer hen for at få en godbid (man har jo lært at man får godbid og et rosende ord i de situationer hvis man tager kontakt til ejer i stedet for at give efter for jagtinstinktet og INTET er mere vigtigt i Jasons øjne end at få et rosende ord )

 

Skal lige siges at vi havde en unghundeperiode der har varet i godt 11 mdr - fra januar '09 til december 09 hvor han INTET kunne huske og ALT var ballade og vil-døv-hed - nu er ALT "tilbage" og hvor er det dog underligt at jason går fra at være den selvudvalgte franske klovn til pludselig at være superdygtig og samarbejdsvillig igen :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Julius' mor

Hej.

 

Jeg har en storpuddel, Julius. Han er min anden storpuddel og jeg har hverken med ham eller min første hund, haft hverken gø- eller temperamentsproblemer. Begge hunde har været/er legesyge og med fuld fart på, når det er påkrævet og rolige og nemme, når det var tid til det. En fantastisk træningshund, familiehund og ven. Også for vores to katte og tidligere for marsvinene.

Jeg har haft en sort hanhund og har nu en hvid hanhund. Jeg har ikke observeret forskel i adfærd mellem sort og hvid. Du kan se Julius på min profil her.

Mvh.

Iben

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Ang størrelserne: en mellempudel er nok liiidt for stor til at have til at sidde på skøddet og hygge med om aftenen hvis dét er noget du kunne tænke dig. En dværgpudel adskiller sig kun ved størrelsen og den kan være på skøddet og hygge (hvis kræet altså gider den slags nussen og pussen :roll:)

 

hvis min rottweiler/ridgeback kan sidde på skøddet og hygge, så kan en mellempudel altså også :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes egentlig den største forskel ligger i farverne - ikke størrelserne:genert:: visse hvide pudler har tendens "terriersind på den dårlige måde" (dvs stædighed, intet -og jeg mener INTET- ønske om samarbejde og hvis det går helt galt tendens til skarphed).

 

Jeg anede ikke, at der var forskel på farverne temperamentmæssigt. :hmm:Hvad siger man så om de andre farver?

 

Jeg drømmer om at få en sort eller abrikos mellempudel en dag. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg anede ikke, at der var forskel på farverne temperamentmæssigt. :hmm:Hvad siger man så om de andre farver?

 

Jeg drømmer om at få en sort eller abrikos mellempudel en dag. :lun:

 

 

Sort, abrikos og brun er det samme - de mest samarbejdsvillige. Grå/sølv har været kaldt sky og nervøse, men det kommer altså an på hvilke linjer man tager (som med de hvide) og det er ikke et problem i dag (men var det for en 10-15 år siden). Jeg har i hvert fald ikke oplevet nogen nervøsitet - Jason er UFATTELIG blød overfor mig i træningssituationer, men ellers er der intet der slår ham ud (heller ikke hvis der står e´n ved siden af mig og brøler og skælder ud )

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe jeg aner da ikke hvad de hedder de forskellige klip - jeg ved kun hvad løve + babyløve er :genert: (+ der er noget der hedder stockholm og kontinental klip - førstnævnte en hverdagsklip hvor ørerne er klippet ned og sidstenævnte er vidst nok den hvor de har kvaster alle vegne)

 

Groas er vist nærmest en melleting mellem stockholmer -og terrierklip. Jytte (formanden i PK) kalder det en sportyklip.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Groas er vist nærmest en melleting mellem stockholmer -og terrierklip. Jytte (formanden i PK) kalder det en sportyklip.

 

Sporty-Groa :klap:

 

Jason er lige nu bare en bunke hår, men skal til hundefrisør snart (har snakket med en hundefrisør i dag - som tilfældigvis opdrætter dværgpudler :5up: og hun skal kun have 500 kr for at klippe ham i udstillingsklip) så måske han snart er til at tage med i byen igen - og tage billeder af :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg tror ikke rigtig på den med forskelligt sind efter farve, synes ikke jeg har oplevet det.

 

Har jeg heller ikke, men for pokker man skal ikke snakke med ret mange opdrættere før det bliver nævnt hehe :engel:

 

Jason = sky og nervøs?:confused: naaaarhh

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
hvis min rottweiler/ridgeback kan sidde på skøddet og hygge, så kan en mellempudel altså også :genert:

 

 

Arh nu er du da også DUM pinpoynter!:stupid:

 

En rottweiler ER OG BLIVER en skødehund - det kan ikke laves om! VIdste du ikke engang det? :engel::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Tja, det med et de er glade for fugle og andet "vildt" går vel igen hos de fleste hunderacer:hmm: Så det er jeg egentlig ikke så nervøs for.

 

Altså det er jo en ufattelig nem hund at opdrage (dog har jasons lømmelalder da virkelig sat mig på prøve, men jeg tror ligesåmeget det er pga hvor let han ellers har været).

 

Jeg har ikke brugt ret meget tid og ressourcer på at lære ham at fugle er no go: har bare kaldt ham til mig når han har fokuseret på fugle og givet ham en godbid + masser af ros (min hund LEVER for et dyyyyygtiiiiiiig) når han kom. Desuden har han overhovedet ikke været uden line når der var risiko for fugle så han IKKE kunne få lov til at jagte dem hvis han nu valgte at ignorere mig - det prøvede han en del i starten, men fandt ud af at det var mere givtigt at komme og få ros og godbid end et ryk i halsen (når han sprang afsted og snoren ikke var længere)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...