Hop til indhold

Er vores hvalp alt for stor?


Gæst Ronja
 Share

Recommended Posts

Ronja er nu 5 mdr gammel (19/3) og vi havde hende på vægten her til morgen. Den siger 19 kilo, og hun er overhovedet ikke tyk, hendes drøjde passer perfekt til hendes højde.

Vi giver hende en lille smule mindre foder end anbefalet, fordi vi netop synes hun vokser meget stært.

Er der nogen der har lidt mere forstand på det med vægten, end jeg har? Manden siger hun er alt for tung, og dyrlægen spurgte i torsdag om hun var 8 mdr (!) (hun er kommet til skade med knæet det lille pus)...

Tænker at jeg ville ringe til kennel ejeren senere, men hvis nu nogen kunne sige at det er meget normalt, så ville jeg være lidt mere rolig ;-)

 

Hendes slutvægt er vist optimalt 25 kilo, og det synes jeg er lidt tæt på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ronja er nu 5 mdr gammel (19/3) og vi havde hende på vægten her til morgen. Den siger 19 kilo, og hun er overhovedet ikke tyk, hendes drøjde passer perfekt til hendes højde.

Vi giver hende en lille smule mindre foder end anbefalet, fordi vi netop synes hun vokser meget stært.

Er der nogen der har lidt mere forstand på det med vægten, end jeg har? Manden siger hun er alt for tung, og dyrlægen spurgte i torsdag om hun var 8 mdr (!) (hun er kommet til skade med knæet det lille pus)...

Tænker at jeg ville ringe til kennel ejeren senere, men hvis nu nogen kunne sige at det er meget normalt, så ville jeg være lidt mere rolig ;-)

 

Hendes slutvægt er vist optimalt 25 kilo, og det synes jeg er lidt tæt på...

 

Jeg har ikke så stort et kendskab til hvordan en Golden skal være rent vægt mæssigt, men jeg synes det lyder til at hun vejer meget i forhold til hendes unge alder?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Luna var 5 mdr gammel, vejede hun 16 kg, så det er jo ikke SÅ meget mere, og en golden er jo større end en lab.

 

MEN en ting vil jeg sige... Du skal ikke hænge dig i de 25 kg. Det kan jo sagtens være at Ronja er en stor golden og hun kan sagtens veje mere. Så lad endelig være med at fokusere på 25...

 

Luna vejer pt 27 kg og er ved at se fin ud igen:-D

 

Men måske foderet ikke er godt nok til hende? Hvad sagde dyrlægen til at hun ikke var så gammel? Han kom vel med nogle forslag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Prøv at poste et billede af hende stående, fra siden og et fra oven... Selv inden for samme race kan hvalpe være ganske forskellige i størrelsen - og det ville gøre det muligt for at at vurdere det lidt bedre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria Hjort

Jeg syntes vægten lyder helt ok for en golden på 5 mdr. Man siger som retningslinie at store hunde racer ikke bør tage mere end 1 kg på om ugen. Måske I kan veje hende hver eller hveranden uge for at få en fornemmelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vejede faktisk Max her til morgen, 4 1/2 måned "gammel" lab. Og han vejer 17,9 kg. Han er bestemt ikke tyk, har faktisk øget mængden af mad lidt.

 

Tror det har noget at gøre med som hvalp vokser de ekstremt forskelligt. F. eks Max er i første omgang rimelig høj, og så i anden omgang kommer massen nok.

 

Som du siger hvis ikke hun ser for tyk, eller for slank ud - så ville jeg ikke gøre noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for så mange hurtige svar :-D

Her på job har jeg ikke lige nogen gode billeder, men vil prøve at tage nogen af hende når jeg kommer hjem.

 

Hun er 22 uger idag, så måske det ikke er helt galt?

 

Dyrlægen sagde ikke noget, han mætkede hendes ryg og nakke osv men sagde at det så fint ud. Nu er Ronja af jagtlinjen, og de bliver jo ikke så store som udstillingslinjen, derfor jeg hænger mig lidt i de cirka 25 kilo.. jeg har sendt en mail til kennel ejeren for at høre hvad hendes hundes slutvægt normalt er :-D

 

Vi har i øvrigt vejet hende da hun var 4 mdr, og der vejede hun cirka 15 kilo, så det passer jo meget godt med 1 kilo om ugen. Men måske manden er så nervøs fordi vores hvalpetræner sagde 1 kilo om måneden.. jeg synes også det lød af urealistisk lidt, og må simpelthen være en tale fejl..

 

Vi giver hende Royal Canin Babydog foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har i øvrigt vejet hende da hun var 4 mdr, og der vejede hun cirka 15 kilo, så det passer jo meget godt med 1 kilo om ugen. Men måske manden er så nervøs fordi vores hvalpetræner sagde 1 kilo om måneden.. jeg synes også det lød af urealistisk lidt, og må simpelthen være en tale fejl.

 

Max som er af jagtlinje, tager også cirka ét kilo på om ugen.

Så tror bestemt ikke der er er noget at frygte.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige for at blande mig.

Når hun vokser meget har hun også brug for det tilskrevne foder, altså både fedt, vitaminer, mineraler osv. til at bygge f.eks. knogler op, hvis hun ikke er dækket ind bremser i ikke kun væksten, men risikere også at skade f.eks. knogler og led.

Det er ikke fordi jeg vil male fanden på væggen, men hvis den ikke er for tyk, så skal i ikke skære i foderet, og hvis hunden er for tyk, er det bedre at skifte til et mere fedtfattigt produkt så den får alt det den skal have.

Det er specielt vigtigt i vægstperioden at hunden får alt hvad den har brug for.

Man kan kort sagt ikke ved at skære i foderet bremse hundens vækst uden at skade den.. En hund bliver nu engang den størrelse den bliver, om den er golden retrtiever eller grand danois.:roll:

Held og lykke:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige for at blande mig.

Når hun vokser meget har hun også brug for det tilskrevne foder, altså både fedt, vitaminer, mineraler osv. til at bygge f.eks. knogler op, hvis hun ikke er dækket ind bremser i ikke kun væksten, men risikere også at skade f.eks. knogler og led.

Det er ikke fordi jeg vil male fanden på væggen, men hvis den ikke er for tyk, så skal i ikke skære i foderet, og hvis hunden er for tyk, er det bedre at skifte til et mere fedtfattigt produkt så den får alt det den skal have.

Det er specielt vigtigt i vægstperioden at hunden får alt hvad den har brug for.

Man kan kort sagt ikke ved at skære i foderet bremse hundens vækst uden at skade den.. En hund bliver nu engang den størrelse den bliver, om den er golden retrtiever eller grand danois.:roll:

Held og lykke:blink:

 

Nu er det heller ikke MEGET mindre foder vi giver hende :) Men du har ret, hun har brug for optimal fodersammensætning, men som sagt, så er hun bestemt heller ikke tyk, så det er slet ikke der problemet ligger. Hun får jo også godbidder (mest i form af gulerod, men altså også rigtig godbidder) :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for så mange hurtige svar :-D

Her på job har jeg ikke lige nogen gode billeder, men vil prøve at tage nogen af hende når jeg kommer hjem.

 

Hun er 22 uger idag, så måske det ikke er helt galt?

 

Dyrlægen sagde ikke noget, han mætkede hendes ryg og nakke osv men sagde at det så fint ud. Nu er Ronja af jagtlinjen, og de bliver jo ikke så store som udstillingslinjen, derfor jeg hænger mig lidt i de cirka 25 kilo.. jeg har sendt en mail til kennel ejeren for at høre hvad hendes hundes slutvægt normalt er :-D

 

Vi har i øvrigt vejet hende da hun var 4 mdr, og der vejede hun cirka 15 kilo, så det passer jo meget godt med 1 kilo om ugen. Men måske manden er så nervøs fordi vores hvalpetræner sagde 1 kilo om måneden.. jeg synes også det lød af urealistisk lidt, og må simpelthen være en tale fejl..

 

Vi giver hende Royal Canin Babydog foder.

 

Aj der må hvalpetræneren have sagt forkert. Det er 1 kg pr uge.. OG selvom hun er af jagtlinjer skal du stadig ikke fokusere på 25 kg:-D To hunde er ikke ens.

 

Luna vejer ikke engang det samme som sine kuldsøskende;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har skævet til denne kurve med Sophus:

 

[media]http://www.cew.dk/GIF/Tilvaekstkurve%20for%20en%20Golden%20Retriever%20hvalp-2.JPG[/media]

 

Men da han var i den alder vejede han ca. 22 kg. så han har hele tiden ligget over kurven.

Han er en flot stor hund, som dyrlægen siger har en fin vægt til sin størrelse, så man kan ikke altid tage efter standardmålene.

Jeg synes, man skal kigge på hunden og se, om den ser sund og fin ud :blink: Det er min holdning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har skævet til denne kurve med Sophus:

 

[media]http://www.cew.dk/GIF/Tilvaekstkurve%20for%20en%20Golden%20Retriever%20hvalp-2.JPG[/media]

 

Men da han var i den alder vejede han ca. 22 kg. så han har hele tiden ligget over kurven.

Han er en flot stor hund, som dyrlægen siger har en fin vægt til sin størrelse, så man kan ikke altid tage efter standardmålene.

Jeg synes, man skal kigge på hunden og se, om den ser sund og fin ud :blink: Det er min holdning :-)

 

Tak for kurven, hun følger fint en hans kurve, meeen man skal jo heller ikke hænge sig for meget i det, det ved jeg... men super kurve! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for kurven, hun følger fint en hans kurve, meeen man skal jo heller ikke hænge sig for meget i det, det ved jeg... men super kurve! :-D

 

Og som sagt fulgte Sophus også fint kurven, bare sådan en lille centimeter over hele vejen :blink::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...