Hop til indhold

Hjælp hunden ryster...hvorfor??


Gæst camilla83
 Share

Recommended Posts

Gæst camilla83

Hej

 

jeg har skrevet herinde et par gange før, er flyttet samme med min kæreste som har en dværgpinscher, men den ryster tit, han siger det er meget normalt, men bliver alligevel lidt nervøs når jeg er alene med ham, og han så bare kan ligge sig på tæppet og ligge og ryste over hele kroppen....

 

Min kæreste siger det er bare fordi han ligger og siger "uhhhh det er dejligt det her", for han gør det også nogle gange når han ligger i dynerne, men jeg tror nu ikke helt det er det.

 

Er der nogen herinde der har erfaring med dette, det er blevet værre her efter det er forår så ved ikke om det er fordi han kan dufte hundene udenfor....?

 

Håber på der sidder nogle kloge hoveder derude.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Udstillede en gang en sealyham terrier, der blev så opkørt (på den gode måde), når han skulle i ringen, at han stod og rystede i bagparten. Velbehag vil jeg dog alligevel ikke kalde det, men heller ikke det modsatte. Det er selvfølgelig en form for stressreaktion, hvor hunden er opkørt og opstemt. Så det kan forekomme uden det er angst/utryghed hunden udtrykker.

 

Samtidig er der så intet i denne hunds hverdag, der "godtgør" at den skulle være opstemt i en sådan retning, at den ligger og ryster hjemme. Alt efter hvordan den ligger (sammenkrøllet eller udstrakt), kan det være lettere at nærme sig en forklaring.

 

Umiddelbart vil mit første gæt dog være med den race, at det er fordi den er kold, hvilket jeg syntes de har stor tendens til. Det er ikke fordi der er meget huld på sådan en størrelse, og det kan derfor være nødvendigt at iklæde den en sweater eller andet.

 

Eneste gang min egen hund har ligget og rystet, var da hun var frygtelig smerteplaget efter en operaton - og så har der vist også været et par andre gange, hvor hun har været syg, men de står ikke så klart i min hukommelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lille yorki gør det i situationer hvor hun fryser, hvis hun er bange/utryg eller hvis hun stresser over et eller andet. Hvis hun gør det, i de situationer, som du beskriver, er det fordi hendes blodsukker er for lavt fordi hun ikke har spist. Og det sker faktisk jævnligt da hun er meget kræsen og ofte ikke spiser hvis menuen ikke er lækker nok.

 

Med de små hunde er det vigtigt at de får deres mad fordelt over flere måltider i løbet af dagen. Næste gang det sker kunne du jo prøver, at tilbyde mad og se om det hjælper.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg ikke har nok varme på herhjemme kan jeg hurtigt se det på min chihuahua(korthåret). Han gør det specielt om foråret hvor det stadig ikke er helt varmt, men jeg eksperimenterer med at skrue ned for varmen og nyder at lufte lidt mere ud. Han gør det dog også hvis er han er nervøs/opildnet, men ikke fordi han nyder situationen, så ser han helt anderledes ud. Han gør det f.eks. altid i vores soverværelse da vi ikke vil have det for varmt, Vi løser det ved at han får et tæppe eller en dyne over når han ligger og fryser, han foretrrækker det faktisk, så han kravler selv ned under dem.

Hvis det går dig på og du ikke kender årsagen, så få en "hundekyndig" til at se på ham i situationen eller spørg dyrlægen til råds.:blink:

Held og lykke med vuffen:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst camilla83

Han gør det ikke i stressede situationer, det er på alle tider af dagen og som regel når vi bare ligger i sofaen, så ligger han sig på tæppet og ryster... Han dirrer nærmest over det hele, men ligger slet ikke krøllet sammen, nærmere strakt....

 

Kan godt være at jeg skal prøve og give ham mad om morgenen også, hvis det er blodsukkeret, lige pt får han kun om aftenen og det har han altid fået.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt være at jeg skal prøve og give ham mad om morgenen også, hvis det er blodsukkeret, lige pt får han kun om aftenen og det har han altid fået.......

 

God ide, det er jo et forsøg værd... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg lyder, som en god ide! det er meget bedre for hunden, at få sin mad fordelt over to måltider og for en lille hund vil jeg sige det er et must.

 

Hvis dette ikke hjælper synes jeg du skal overveje om han har smerter. Nu ved jeg ikke hvor gammel han er, men mange små hunde lider af tandpine fordi de danner meget tandsten. Det kan medføre løse/rådne tænder hvilket er yderst smertefuldt. Med de små racer er det meget almindeligt med behov for en tandrensning en til to gange om året.

 

Jeg synes ikke din beskrivelse virker, som normal adfærd for en sund og veltilpas hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst camilla83

Nu er vi blevet enige om at jeg prøver og give ham noget mad næste gang det sker, det er dagligt han ligger og ryster.....

 

og i og med jeg går hjemme ( er på barsel ) ligger jeg meget mere mærke til det...

 

Men nu du siger det med tandpine, han har lige været til dyrlæge tjek og der har manden fået af vide han skal "børste" tænder på ham og hvis det ikke hjælper skal han ind og have lavet et eller andet, tror det måske er tandsten, så ja det kan da også være det er det.....?

 

Nu prøver jeg med manden og må bruge udelukkes metoden, for han ligger max 3 min samme sted og ryster også flytter han til et nyt, så vil da gerne vide hvorfor det er han gør det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst camilla83
Det synes jeg lyder, som en god ide! det er meget bedre for hunden, at få sin mad fordelt over to måltider og for en lille hund vil jeg sige det er et must.

 

Hvis dette ikke hjælper synes jeg du skal overveje om han har smerter. Nu ved jeg ikke hvor gammel han er, men mange små hunde lider af tandpine fordi de danner meget tandsten. Det kan medføre løse/rådne tænder hvilket er yderst smertefuldt. Med de små racer er det meget almindeligt med behov for en tandrensning en til to gange om året.

 

Jeg synes ikke din beskrivelse virker, som normal adfærd for en sund og veltilpas hund.

 

 

Hov glemte og sige han ca er 3 et halvt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle der være en mistanke om at det er smerterelateret, kan du prøve at give ham noget smertestillende (i samråd med dyrlæge), for at få af- eller bekræftet muligheden.

 

Husker pludselig godt dine tidligere indlæg; hvordan går det med det hele nu? Var der ikke noget med at han havde en tendens til at være lidt opkørt, eller husker jeg helt forkert? Og der må stadig være noget tid til du føder, eller er tiden gået hurtigere end jeg tror?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst camilla83

Hej

 

Nej tiden er ikke gået hurtigere end du tror, skal først føde i næste måned.

 

Præcis, hunden var meget opkørt, overgearet og bestemte alt herhjemme, han bestemmer stadig en del, men vi arbejder på det, og kæresten er blevet super god til og hjælpe til vi alle kan være her.....

 

Det endte med at hunden var med min kærestes forældre en måneds tid også kom han tilbage, og det blev bedre, han gøede ikke så meget mere og var på en eller anden måde mere rolig.

 

Det skal også siges at min kæreste virkelig har hørt efter nu og er blevet bedre til og "ignorere" ham nogle gange, da han jo altså kræver meget opmærksomhed. og de 2 har jo boet alene et par år, så de må også have et bånd jeg nok aldrig kommer til og forstå.

 

Derudover brugte jeg en del af de råd jeg fik herinde, bla. har jeg rost ham når han ikke har gøet osv altså belønnet god adfærd..og er begyndt og lege mere med ham.

 

Siden sidst har han lært og "sit" - "dæk" og næsten og give pote.

Men ting tager tid, jeg har også brugt meget tid med ham efter jeg går hjemme nu hver dag, så er mere sammen med ham end kæresten.

 

Også har kæresten forstået at det ikke bare er 5 min han skal gå med ham og de er begyndt og gå en tur ned til vandet næsten hver dag når han kommer fra arbejdet, så det er bare dejligt.....Og vi har en træt hund så...

 

Lavede også et andet indlæg her med allergi, for kan jo ikke tåle hunde, men det er blevet bedre efter kæresten støvsuger næsten hver dag og vi lufter godt ud, fredag skal jeg til lægen og have taget en test om det er skæl el. hår jeg ikke kan tåle så vi ved om der er andet vi kan gøre.

 

Vildt du kan huske indlægget, hehe :-) og tak fordi du spørger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at høre, at det går fremad. Nogle gange går det ikke så hurtigt som man håber og tror, og der kan være tilbagefald. Men det tager jo tid at vende en supertanker, og det er de lidt til tider, de firbenede. Og man kan være sikker på, at hvis man ikke selv har sørget for at få dem opdraget så godt, har de modsat trænet os helt fantastisk.

 

Det er svært at komme ind i sådan en relation. Det ved jeg fra min egen kæreste, der kom til da den ældste hund var fem år gammel. Hun holder meget af ham, men det første stykke tid nægtede hun at gå med ham, hvis jeg ikke gik med. Nu er hun fløjtende ligeglad med hvem af os der gider tage hende med ud, bare hun får lov at hygge sig.

 

Godt allergi holdes i skak, håber det er til at holde ud og du ikke er for påvirket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er vi blevet enige om at jeg prøver og give ham noget mad næste gang det sker, det er dagligt han ligger og ryster.....

 

og i og med jeg går hjemme ( er på barsel ) ligger jeg meget mere mærke til det...

 

Men nu du siger det med tandpine, han har lige været til dyrlæge tjek og der har manden fået af vide han skal "børste" tænder på ham og hvis det ikke hjælper skal han ind og have lavet et eller andet, tror det måske er tandsten, så ja det kan da også være det er det.....?

 

Nu prøver jeg med manden og må bruge udelukkes metoden, for han ligger max 3 min samme sted og ryster også flytter han til et nyt, så vil da gerne vide hvorfor det er han gør det...

 

Det med fed: Prøv at smøre en teskefuld honning ind i hans mund, det er det man bruger som førstehjælp hvis chihuahuas går sukkerkolde.

Det bliver optaget hurtigt og jeg tror det vil være en bedre (hurtigere) tester end mad.

 

Hvis ikke det hjælper må der være en anden årsag.

 

Men et måltid om dagen er ikke meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst camilla83

Så er den gal igen, han har fået noget mad, men ligger og ryster, han er lige hoppet ud af kurven, og ligger nu under bordet og dirrer over det hele, kan sagtens snakke med ham osv.

 

Tror altså snart jeg vil snakke med en dyrlæge eller noget, for det kan altså ikke være behageligt for ham.....

 

 

Har desværre ingén honning jeg kan give ham..........:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er den gal igen, han har fået noget mad, men ligger og ryster, han er lige hoppet ud af kurven, og ligger nu under bordet og dirrer over det hele, kan sagtens snakke med ham osv.

 

Tror altså snart jeg vil snakke med en dyrlæge eller noget, for det kan altså ikke være behageligt for ham.....

 

 

Har desværre ingén honning jeg kan give ham..........:hmm:

 

Kunne du mååske filme det med mobil ol og lægge det herpå, så vi bedre kan se ryste-måden:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst camilla83

Tænkte jeg lige ville opdatere denne her tråd....

 

Har ingen film taget af hunden, da den ikke har rystet siden.

 

Højst sandsynlig har det være blodsukkeret, for han er begyndt og få lidt mad om morgenen nu og siden vi har gjort det, så har han ikke rystet, før fik han kun mad om aftenen.

 

Så tusind tak til vedkommende som skrev det kunne være det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte jeg lige ville opdatere denne her tråd....

 

Har ingen film taget af hunden, da den ikke har rystet siden.

 

Højst sandsynlig har det være blodsukkeret, for han er begyndt og få lidt mad om morgenen nu og siden vi har gjort det, så har han ikke rystet, før fik han kun mad om aftenen.

 

Så tusind tak til vedkommende som skrev det kunne være det :-D

 

:banan::banan: ai hvor fedt

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

:slem: En Dværgpinscher ryster mest naturligt for at holde varmen

det der sker er at den viberere - ryster for at holde gang i blodcirkulationen - kontrol på om den fryser - er den varm på ryg og mave fryser den ikke, men er den kold så ja så fryser den.

 

i gamle dage levede dværgpinscher i staldene med en gang halm som eneste varme kilde, så hvis den bliver pakket ind så ødelægger man den naturlige varme regulator.

Det er ikke den eneste race der ryster, det gør Labrador og den store Dobbermann Pinscher også, så der er ikke noget mærkeligt i det.

Nu har den så to måder at ryste på.

Een der en rolig rysten, det er varme regulator -

Een anden, er det en meget hurtig rysten, så er den urolig for det den ser og hører, tal roligt til den og få den til at slappe af

evt. giv den en massage tur over ryggen med rolige bevægelser, så vil du opdage at den slapper helt af evt. slår en prut ( det gør den af velvære) i løbet af ca. 20 min der vil den være så afslappet at den næsten er faldet i søvn. :banan: det er observeret og afprøvet til stor glæde for hund og ejer.

Så du behøver ikke at gå til yderligheder bare observere og lær den at slappe af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...