Hop til indhold

Har brug for et par råd


Gæst Shasta09
 Share

Recommended Posts

Gæst Shasta09

Hej allesammen.

 

Her går det rigtig godt og vi er travlt optaget med at være nye hundeejere, Shasta er en skøn hund og vi nyder hende rigtig meget allesammen:hjerte:

 

Vi har som sagt aldrig haft hund før men vi læser meget om hunde og prøver os frem. Vores hvalpetræning går også rigtig godt, hun er rigtig dygtig til sit, dæk, bli, gi pote osv. og hun elsker det.

 

Vi har dog nogle små-problemer som jeg gerne lige vil spørge jer til råds om.

 

Jeg ved godt at samojedehunde gør meget, men Shasta gør ekstremt meget (syntes vi). Hun gør af alt og det er virkelig belastende.

Vores hvalpetræner siger at vi bare skal ignorere hende fordi hun gør for at få opmærksomhed, så hun siger at vi skal vende ryggen til hende når hun gør, men det hjælper altså ikke.

 

For mig er det helt ok at hun gør fx. når det banker på døren, når hun har behov for at komme ud, når vi leger og hun bliver kåd osv. altså jeg mener at der er jo visse ting at det er ok at gø af ik?

 

Men Shasta gør bare hele tiden og af alt muligt:vuf:

Hun gør af katten (bestemt ikke ok) postbuddet, skraldemanden og i øvrigt alt der går forbi udenfor på gaden.

 

Hun gør også tit af os, og det er ikke bare fordi hun vil lege (for der plejer hun at komme med noget legetøj i munden og puffe til en af os)

hun står bare gør som om hun forsøger at fortælle os noget, jeg ved bare ikke hvad. Hun står bare og kikker på os og gør helt umotiveret, vi prøver at åbne døren og se om hun skal ud, vi tilbyder hende vand, kæler for hende osv. men det er ikke det hun vil, hun vil åbenbart bare stå og gø af os uden grund.

 

Hun gør også når jeg står og laver mad, sikkert fordi hun gerne vil smage, men det er jo ikke ok at hun bare står og gør fordi hun vil ha mad.

 

Hun står og gør når vi er på toilettet og lukker døren så hun ikke kan komme med ind.

 

Når hun er ude i haven gør hun af fuglene, blade der flyver gennem luften, flyvemaskiner, biler osv. altså alt hvad der rør sig eller larmer.

 

Og sådan kunne jeg blive ved, hun gør og gør og det er til at blive skør af:vuf:

Hvad gør man lige :confused:

 

Vi har prøvet i noget tid at ignorere hendes opførsel, som hundetræneren sagde, men det hjælper altså ikke en dyt.

 

Vi har prøvet at sige Nej, men så gør hun bare endnu højere.

 

Jeg køber snart det der Anti Gø halsbånd :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Konsekvens er den hemmelige ingrediens i hundeopdragelse. Så nu du skriver, at I har prøvet at "vi har prøvet i noget tid at ignorere hendes opførsel", så har I tilsyneladende ikke været konsekvente og gjort det lang tid nok.

 

Først og fremmest fordi I allerede har lært hende, at hvis hun står og gør, så begynder I at tilbyde hende al mulig adfærd; åbner døren for hende, tilbyder hende kontakt, vand, mad og meget andet. Hendes eneste læring indtil nu har været, at hvis hun gør, så gør I et eller andet - ergo kan det betale sig at gø. Det giver sjov og ballade.

 

Som med så mange andre dårlige vaner, kan det meget vel være, at det skal blive værre inden det bliver bedre. For hvis I for hver gang har prøvet at ignorere i længere og længere tid, og alligevel har "givet op", så har I ydermere lært hende, at det kræver vedholdenhed at få jer til at reagere. Så den skal stå på TOTAL ignorer når hun går i gang, og I skal holde fast.

 

Hendes gøadfærd er som jeg ser det i høj grad bundet op på, at hun er af den opfattelse, at når hun gør, får hun det som hun ønsker. Eksempelvis når I går på toilettet. Hvis I kommer ud igen mens hun står og gør, har hun igen lært, at det kræver vedholdenhed, men at hendes adfærd giver bonus.

 

I forhold til at gø af ting udenfor (folk der går forbi), skal I indlære ignorering. Det vil sige at I skal træne hende til at være rolig. Belønning for at forholde sig i ro (når hun har registreret der er noget der plejer at være interessant), og intet når hun gør.

 

Men hvis I først og fremmest stopper med at servicere hende i den grad I gør nu, vil det være en del af løsningen. Og sikkert nok at forsøge at arbejde med i første omgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

</SPAN>

Konsekvens er den hemmelige ingrediens i hundeopdragelse. Så nu du skriver, at I har prøvet at "vi har prøvet i noget tid at ignorere hendes opførsel", så har I tilsyneladende ikke været konsekvente og gjort det lang tid nok.

 

Først og fremmest fordi I allerede har lært hende, at hvis hun står og gør, så begynder I at tilbyde hende al mulig adfærd; åbner døren for hende, tilbyder hende kontakt, vand, mad og meget andet. Hendes eneste læring indtil nu har været, at hvis hun gør, så gør I et eller andet - ergo kan det betale sig at gø. Det giver sjov og ballade.

 

Som med så mange andre dårlige vaner, kan det meget vel være, at det skal blive værre inden det bliver bedre. For hvis I for hver gang har prøvet at ignorere i længere og længere tid, og alligevel har "givet op", så har I ydermere lært hende, at det kræver vedholdenhed at få jer til at reagere. Så den skal stå på TOTAL ignorer når hun går i gang, og I skal holde fast.

 

Hendes gøadfærd er som jeg ser det i høj grad bundet op på, at hun er af den opfattelse, at når hun gør, får hun det som hun ønsker. Eksempelvis når I går på toilettet. Hvis I kommer ud igen mens hun står og gør, har hun igen lært, at det kræver vedholdenhed, men at hendes adfærd giver bonus.

 

I forhold til at gø af ting udenfor (folk der går forbi), skal I indlære ignorering. Det vil sige at I skal træne hende til at være rolig. Belønning for at forholde sig i ro (når hun har registreret der er noget der plejer at være interessant), og intet når hun gør.

 

Men hvis I først og fremmest stopper med at servicere hende i den grad I gør nu, vil det være en del af løsningen. Og sikkert nok at forsøge at arbejde med i første omgang.

What is said! :5up:

 

Og især det fremhævede, pøj med den videre træning ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes lige jeg vil tilføje, at jeg ikke mener at ignorering er vejen frem i alle situationerne.

I skal se på de enkelte situationer hvor hun gøer og vurdere om hun får belønnet sig selv igennem adfærden.

Situationer hvor hun gøer af forbipasserende, jager og gøer af katten og lign. har en kæmpe belønningsværdi i sig selv.

 

De forbipasserende går videre = succes.

 

Katten løber = sjov leg = succes.

 

Fortsæt selv...

 

Hver gang i ignorerer adfærden, skaber hvalpen sin egen succes og forstærker dermed adfærden på egen hånd.

I disse situationer, er det en god idé at være inde med grænsesætning og afledning, fremfor ignorering. Gå fx. ind foran hende og bloker hendes udsyn til de forbipasserende, I kan evt. kombinere med et neutralt "Nej" såfremt hun ved hvad det betyder. Så snart hun stopper adfærden og tilbyder noget andet, bør I have et alternativ parat. Fx. godbidder, legetøj eller lign.

 

Held og lykke med træningen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Vores samojed gør overhovedet ikke.. Det er i hvertfald sjældent. Han ligger ved hegnet ude i haven og venter på folk kommer forbi og nusser.

 

Til gengæld laver han "ulve hyl" når tingene ikke går hurtigt nok efter hans hoved. Der har det absolut ikk hjulpet at ignorere. Men i stedet har vi skubbet til ham så han kom ud af balance og derefter ignoreret. :-D

 

Det er aftaget meget.

Har også hørt om andre med samojeder som gør meget. Der anbefaler min hundetræner altså at man gør igen til de holder kæft. (Hun er speciel, men det virker)

 

:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg er faktisk heller ikke enig i, at ignorering virker ved alt. Katten f.eks., vi har haft samme ting med at Motor gøede af ham - for at stoppe det, skulle vi så smide katten ud. Det holder jo ikke.

 

Men Ninjamor gav os nogle helt fantastiske tips :5up:

 

2 ting: godbidder og lydafledning.

 

Når Motor gøede af døren (han ville ud men ikke fordi han skulle på toilettet, han ville bare gerne ud), så smed vi godbidder på ham/bag ham (nogen der larmede bare lidt, altså ikke våd torskerogn), og så tænkte han, hva søren? og gik i gang med at spise dem.

Så var han ligesom rykket ud af gø-galskaben, og SÅ kunne vi aflede. Lege lidt med ham, give ham noget at tygge i - hvad end.

Han skal ikke se at det er os der smider godbidderne, vi smed dem tit fra et andet rum f.eks. og så ind på/ved ham.

Nu skriver jeg ved, for han har jo vildt meget hår, så begrænset hvad han kan mærke af ting man smider på ham...

 

Godbidderne har vi brugt når han gøede af katten, af døren, af luften, af en af os (så kunne den anden smide).. Og det har seriøst virket!

Og det bedste ved det er, at vi slipper for at rende rundt og blive skide irriterede :-D

 

Lydafledning er, at vi laver en høj eller mærkelig lyd, i et andet rum end Motor er. Klapper i hænderne, skramler noget hen over gulvet, klapper på væggen, alt muligt underligt.

Så bliver han stille, skal lige høre hvad det er, og så kommer han ind.

Så er han igen væk fra at gø og vi kan lave noget andet med ham, gerne bare noget roligt nu han lige har fået kørt sig selv lidt op..

Igen, han må ikke se at det er os der laver lyden.

Det virker ligeså fantastisk!

 

Jeg har det nemlig også sådan, at Motor såmænd gerne må gø lidt. Han må gerne sige vov når han skal skide og han må gerne larme lidt når vi leger - men alt med måde, ikke det der 15 minutters mere og mere skinger gøen :shock:

Og nu er vi nede på 2-3 vov til toilettet - ej det er faktisk lige skruet lidt op igen, her hvor vi ikke har kunnet lave noget med godbidder, men slet slet ikke på samme måde som for et par måneder siden!

 

Men samtidigt, så som mk101 også lidt skriver, er det vigtigt samtidigt at være konsekvent. Dvs vi gav ikke efter engang imellem, og gik ud med ham når han gøede på den måde af døren. Heller ikke selvom det var omkring toilet tid.. Så måtte han vente 10-15 min, til han egentlig havde glemt at han havde gøet af døren - og SÅ gik vi ud.

 

Efter et stykke tid med godbids kastning når han gøede af katten, er vi nu nået til at kunne sige nej. Motor gør fordi han synes katten er umådelig dejlig og han har svært ved at styre sig når han kommer tæt på :stupid:

Det er så også blevet bedre, katten er helt våd af hundesavl, men begyndt at sådan kunne lide det bare en lille smule.. altså lige indtil Motor sætter poten på ham :mrgreen:

Katten gad jo ikke høre på skinger gøen, så det var bare en ond cirkel - de nærmede sig hinanden - Motor gøede - katten gik - Motor gøede endnu mere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...