Hop til indhold

Ville I være stolte af det..?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Gæst Maustique

Nura skal også sidde pænt (faktisk fra jeg samler hendes skål op og begynder at fylde i) og vente på at jeg siger værsgo. Det er ikke noget der er gjort af tortur - men simpelthen fordi jeg har en meget mad-glad hund og jeg gider ikke have hende hoppende og dansende rundt.

 

Synes ikke der er noget som helst galt i det - og at nogen kan få den opdragelse til at sætte sig så dybt at de kan få hunden til at lade det være selvom de ikke er i rummet er imponerende (jeg kan ikke efterlade noget nogen steder).

 

Men på den anden side - jeg ville godt nok få den sorteste samvittighed hvis min hund havde været tvunget til at sidde og vente 15 min (det er godt nok lang tid) på den mad der stod lige foran den, fordi jeg havde "glemt" noget. DET ville jeg bestemt ikke have været stolt af. Det virker som meningsløs magtudnyttelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 87
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er da faktisk måske også lidt interessant at prøve. Vi kunne nok også godt, hvis det skulle være, bare ved at sige et eller andet i en lidt "vent lige"- tone, ville hun nok stoppe op og glo og vente, men hvorfor?

 

Synes hunde har meget lidt de selv har indflydelse på, så hvis man skal styre hvornår man tisser, hvornår man leger, hvornår man slapper af, hvornår man sover, så synes jeg egentlig godt de bare må spise når der er mad...

 

Men synes også der er forskel på om hunden KAN-altså styre impulser og så om den skal. Når den er en voksen i familien kan den godt få lov at have noget indflydelse synes jeg.:genert:

 

Men jeg er lidt ambivalent med hensyn til om den må tage hvad der nu er at spise hvorsomhelst. Altså Maggie ville automatisk antage at stod der en leverpostej i sofaen var den til fri afbenyttelse. Det skyldes vel at vi nogen gange bare lader en oxering ligge der til hende når hun vil have den. Hun ville altså ikke ane at det var en man havde glemt og den ikke var til hende (haha, det lyder som om vi tit glemmer leverpostej i sofaen:oops:)

 

Men hvis der stod en leverpostejsmad på bordet ville hun aldrig tage den, og det tror jeg ikke vi har lært hende, kun ved at sige nej en enkelt gang i en venlig tone hvis hun kiggede lidt lunt på den...

 

Hvor længe ville jeres hunde sulte sig selv ved mangel på "værsgo'"? Hvornår bliver motivationen for at spise større end for at adlyde?

Hun ville vente til jeg havde sat skålen og rejst mig op :lol:

 

For hos mig er værsgod nu bare blevet noget jeg siger pr. automatik, når hun får mad. Det var kun da hun som hvalp var over mig før skålen blev sat ned - ligesom med Max og for den sags skyld også Buster...

Når først de lige kan vente de 10 sek. det tager mig at sætte skålen ned før de kaster sig over maden, er jeg ligeglad - maden er deres!

Link til indlæg
Del på andre sites

Splinten -jeg synes nu ikke jeg har brugt en grim metode. Jeg har ganske enkelt haft noget mere lækkert en foderet, og det har vovse så fået når den har ventet pænt. Når den var ved at kaste sig over skålen, ja så er skålen blot blevet fjernet igen.

I begyndelsen betød det så at skålen slet ikke nåede at ramme gulvet, før den var væk igen.

Så vente pænt = du får noget super lækkert, kaste sig over skålen = du får ingenting.

 

Det at vente betyder som sagt for mig slet ingenting. Det er altså ikke en del af min træning, lederskabsøvelse e.l. Det er bare en praktisk foranstaltning, og mere lægger jeg ikke i det.

Så det er ganske enkelt indlært på en måde så det fungerer når det skal bruges.

Sådan er det også "indlært" herhjemme, med alle hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror en af grundene til at folk er så uenige i om denne øvelse er god eller dårlig, er fordi de at de hver især ser den trænet på forskellige måder :vedikke:

 

Jeg ville ikke have noget problem med at Luna lærte at vente så længe på maden i skålen, og det skyldes at jeg ved at hun kun ville gøre det fordi at jeg havde lært hende, at ved at vente kommer der noget endnu bedre, og at det altid er hendes egen frie vilje der bestemmer om hun vil vente på denne bedre ting.

 

Men hvis man forestiller sig, at grunden til at hunden venter, i stedet er at den er vant til at blive skældt ud hvis den tager maden før værsgo, så ville jeg da helt klart også være imod øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror en af grundene til at folk er så uenige i om denne øvelse er god eller dårlig, er fordi de at de hver især ser den trænet på forskellige måder :vedikke:

 

Jeg ville ikke have noget problem med at Luna lærte at vente så længe på maden i skålen, og det skyldes at jeg ved at hun kun ville gøre det fordi at jeg havde lært hende, at ved at vente kommer der noget endnu bedre, og at det altid er hendes egen frie vilje der bestemmer om hun vil vente på denne bedre ting.

 

Men hvis man forestiller sig, at grunden til at hunden venter, i stedet er at den er vant til at blive skældt ud hvis den tager maden før værsgo, så ville jeg da helt klart også være imod øvelsen.

Helt enig (også i hele indlægget)! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Jeg tror en af grundene til at folk er så uenige i om denne øvelse er god eller dårlig, er fordi de at de hver især ser den trænet på forskellige måder :vedikke:

 

Jeg ville ikke have noget problem med at Luna lærte at vente så længe på maden i skålen, og det skyldes at jeg ved at hun kun ville gøre det fordi at jeg havde lært hende, at ved at vente kommer der noget endnu bedre, og at det altid er hendes egen frie vilje der bestemmer om hun vil vente på denne bedre ting.

 

Men hvis man forestiller sig, at grunden til at hunden venter, i stedet er at den er vant til at blive skældt ud hvis den tager maden før værsgo, så ville jeg da helt klart også være imod øvelsen.

 

Det var netop det jeg prøvede at skrive tidligere -det fremgår ingen steder hvilken metode der er brugt til at indlære det. Hvis det er trusler, vold mm. jamen så er det da self trist. Men det ved vi ikke om det er, og derfor kan jeg ikke forstå folk farer frem og skriver det er synd.

 

 

En spurgte tidl hvor længe ens hund ville vente -jeg ved det ikke for mines vedkommende. Det er ikke noget jeg har testet. Men Reiki venter pænt selvom han ikke kan se mig. Gaia tror jeg ville spise når jeg var ude af syne, eller i hvert fald senest når jeg havde været det et minut eller to.

 

Da jeg kun havde Reiki, kunne jeg efterlade mad på sofabordet (= lige i Reiki-højde) og han rørte det ikke, men det er altså for stor en fristelse for Gaia. Hun stikker gladeligt hovedet i en varm ovn o.l. hvis det giver mulighed for mad, så siden hun er kommet til, er der ikke noget der får lov at ligge fremme. Heller ikke selvom de så har fået nej til det, for jeg tror ganske enkelt ikke Gaia ville huske det nej, når først jeg er ude af rummet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror en af grundene til at folk er så uenige i om denne øvelse er god eller dårlig, er fordi de at de hver især ser den trænet på forskellige måder :vedikke:

 

Jeg ville ikke have noget problem med at Luna lærte at vente så længe på maden i skålen, og det skyldes at jeg ved at hun kun ville gøre det fordi at jeg havde lært hende, at ved at vente kommer der noget endnu bedre, og at det altid er hendes egen frie vilje der bestemmer om hun vil vente på denne bedre ting.

 

Men hvis man forestiller sig, at grunden til at hunden venter, i stedet er at den er vant til at blive skældt ud hvis den tager maden før værsgo, så ville jeg da helt klart også være imod øvelsen.

 

Næh, jeg snakker ikke om hvordan man træner det - og har skrevet flere gange, at jeg bestemt ikke mener at hunden hverken lider eller dør af det.

 

Det er GRUNDEN til at folk gør det - udover dem som har en decideret grund til det (ellers ender mine hunde i slagsmål / min hund stresser helt op / min hund bed min hånd så jeg blødte da jeg ville sætte skålen osv).

Hvad er målet med det? At man synes hunden er dygtig fordi den kan vente, at det er belejligt (ikke for hunden, for en selv), at det er et tegn på selvbeherskelse :vedikke:

 

Jeg ser egentlig ikke øvelser som fri vilje, for jeg lokker Motor til dem. Godbidder er da et lokkemiddel - hvor mange ville kunne lære deres hund rulle, bakke, kom, stå osv UDEN brug af godbid eller legetøj? Altså, aldrig bruge dem.

Og igen, jeg er sikker på at hunde synes det er sjovt både at øve tricks og samarbejde med deres ejere, men fri vilje vil jeg nok ikke ligefrem kalde det. Frit valg - så var Motor stæset på eventyr forlængst, havde han lært at finde hjem, tror jeg nu godt han kunne finde på, at komme hjem igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, jeg snakker ikke om hvordan man træner det - og har skrevet flere gange, at jeg bestemt ikke mener at hunden hverken lider eller dør af det.

 

Det er GRUNDEN til at folk gør det - udover dem som har en decideret grund til det (ellers ender mine hunde i slagsmål / min hund stresser helt op / min hund bed min hånd så jeg blødte da jeg ville sætte skålen osv).

Hvad er målet med det? At man synes hunden er dygtig fordi den kan vente, at det er belejligt (ikke for hunden, for en selv), at det er et tegn på selvbeherskelse :vedikke:

 

Jeg ser egentlig ikke øvelser som fri vilje, for jeg lokker Motor til dem. Godbidder er da et lokkemiddel - hvor mange ville kunne lære deres hund rulle, bakke, kom, stå osv UDEN brug af godbid eller legetøj? Altså, aldrig bruge dem.

Og igen, jeg er sikker på at hunde synes det er sjovt både at øve tricks og samarbejde med deres ejere, men fri vilje vil jeg nok ikke ligefrem kalde det. Frit valg - så var Motor stæset på eventyr forlængst, havde han lært at finde hjem, tror jeg nu godt han kunne finde på, at komme hjem igen.

 

Luna ville da bestemt også gerne have udforsket lokalområdet hvis hun fik muligheden, men da hun ikke har det, så vælger jeg at aktivere hende på bedste vis, og heri indgår træning da der bruges en del mental energi.

 

Jeg har så ikke trænet at hun ikke må tage mad fra madskålen, da vi ikke har haft brug for det, men jeg skal da ikke udelukke at jeg kunne finde på det. Men i stedet træner jeg f.eks. ved at jeg sætter madskålen på gulvet, og beder hende om at lave en øvelse før hun får lov at spise, dette gør jeg fordi at hendes motivation er meget stor ved afstandsbelønning (ikke kun ved madskålen men også ved godbidder).

Hun har f.eks. også lært at blive siddende mens jeg går rundt og gemmer godbidder i haven eller i huset, og her kan hun sagtens komme til at sidde i 15 minutter, det kan jeg ikke se noget problem i.

 

Jeg tror ikke rigtig vi to kan blive helt enige, da jeg simpelthen ikke kan få ind i mit hoved hvorfor denne øvelse er anderledes end så mange andre øvelser hvor hun også skal vente på sin godbid. Og herhjemme skal det så også lige siges at Luna til enhver tid langt hellere vil have sine godbidder end hendes mad, den lille kræsenpind :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke rigtig vi to kan blive helt enige, da jeg simpelthen ikke kan få ind i mit hoved hvorfor denne øvelse er anderledes end så mange andre øvelser hvor hun også skal vente på sin godbid.

 

Nej det bliver vi nok ikke :-D Gør heller ikke noget. Jeg vil bare helst ikke have, at i misforstår mig, at jeg mener i er onde ved jeres hunde. Måden man gør det på er selvfølgelig alfa omega, og jeg ved at ingen her træner med skæld ud.

 

Sidste pip fra mig - nej, madskålen er som sådan ikke anderledes end at skulle gøre noget for godbidder, og dermed min pointe, hvorfor får hunden ikke bare lov til at få sin mad uden at skulle dække, sitte eller vente :vedikke:

Jeg gad ikke skulle stå på hænder når jeg er sulten og aftensmaden står på bordet. Jeg ville ikke dø af at gøre det eller lide nogen form for overlast - men jeg gad da ikke. Jeg sætter mig ned og går i gang med min mad :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det bliver vi nok ikke :-D Gør heller ikke noget. Jeg vil bare helst ikke have, at i misforstår mig, at jeg mener i er onde ved jeres hunde. Måden man gør det på er selvfølgelig alfa omega, og jeg ved at ingen her træner med skæld ud.

 

Sidste pip fra mig - nej, madskålen er som sådan ikke anderledes end at skulle gøre noget for godbidder, og dermed min pointe, hvorfor får hunden ikke bare lov til at få sin mad uden at skulle dække, sitte eller vente :vedikke:

Jeg gad ikke skulle stå på hænder når jeg er sulten og aftensmaden står på bordet. Jeg ville ikke dø af at gøre det eller lide nogen form for overlast - men jeg gad da ikke. Jeg sætter mig ned og går i gang med min mad :mums:

 

Nej det gør absolut ingenting at vi ikke bliver enige, det er vist nok at vi bare accepterer at vi hver især gør tingene på vores måde, og at det også er helt ok :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det bliver vi nok ikke :-D Gør heller ikke noget. Jeg vil bare helst ikke have, at i misforstår mig, at jeg mener i er onde ved jeres hunde. Måden man gør det på er selvfølgelig alfa omega, og jeg ved at ingen her træner med skæld ud.

 

Sidste pip fra mig - nej, madskålen er som sådan ikke anderledes end at skulle gøre noget for godbidder, og dermed min pointe, hvorfor får hunden ikke bare lov til at få sin mad uden at skulle dække, sitte eller vente :vedikke:

Jeg gad ikke skulle stå på hænder når jeg er sulten og aftensmaden står på bordet. Jeg ville ikke dø af at gøre det eller lide nogen form for overlast - men jeg gad da ikke. Jeg sætter mig ned og går i gang med min mad :mums:

Jeg er som sådan enig med dig i, at har "øvelsen" ikke noget formål, ja så er den jo formåls løs og noget man bare gør fordi man kan!

 

Men som jeg læser det herinde, og som jeg selv har det, er den "øvelse" et led i en større helhed og har som sådan så også et formål :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Nej det bliver vi nok ikke :-D Gør heller ikke noget. Jeg vil bare helst ikke have, at i misforstår mig, at jeg mener i er onde ved jeres hunde. Måden man gør det på er selvfølgelig alfa omega, og jeg ved at ingen her træner med skæld ud.

 

Sidste pip fra mig - nej, madskålen er som sådan ikke anderledes end at skulle gøre noget for godbidder, og dermed min pointe, hvorfor får hunden ikke bare lov til at få sin mad uden at skulle dække, sitte eller vente :vedikke:

Jeg gad ikke skulle stå på hænder når jeg er sulten og aftensmaden står på bordet. Jeg ville ikke dø af at gøre det eller lide nogen form for overlast - men jeg gad da ikke. Jeg sætter mig ned og går i gang med min mad :mums:

 

Jeg gad altså heller ikke hverken stå på hænder, rulle rundt e.l. før jeg måtte tage et stykke slik. Så den sammenligning dur vidst ikke helt... Selvom jeg sagtens kunne se scenariet for mig:mrgreen:

 

Jeg tror ikke at ret mange af de øvelser vi render og laver med hundene har et reelt formål set med hundens øjne. For hunden er det jo ligegyldigt om den kan sitte, dække og give pote, eller om den kan komme når man kalder.

Tilgengæld er mange af disse ting jo vigtige for at vi mennesker kan leve med hunden.

Min pointe er -hvis indlæringen foregår på ordentlig vis, er det jo sådan set fløjtende ligegyldigt hvad vi lærer vores hunde og hvorfor. For hunden har øvelserne ikke et formål (andet end at nogen da sikkert er sjove), og hunden er da sikkert ligeglad med om øvelsen hedder "vente på værsgod" eller "rul rundt", så længe det betaler sig for den at gøre det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg tænker jo nok at jeg kommer til at sætte lighedstegn mellem en særlig slags mennesker og en bestemt måde at opdrage hund på, når man vælger at "prale" med at ens hund kan den komando så meget, for jeg ville jo aldrig oprette en tråd herinde feks for at fortælle at min hund har lært at vente på sin mad, synes ikke det er sådan en ting som "er noget" er bare en simpel foranstaltning for at lette det at foder hund hverken mere eller mindre, så derfor tænker jeg at hvis man har behov for at prale med det så er det fordi man synes det er sejt for en selv at man kan styre sin hund i den grad :genert:

 

Håber det gav mening :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...